Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

hoe ga ik hiermee om? (peuter pubertje)

+2
Filoria
maiadebij
6 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

hoe ga ik hiermee om? (peuter pubertje) Empty hoe ga ik hiermee om? (peuter pubertje)

Bericht  maiadebij di 3 mei 2011 - 7:38

Allereerst : N is een vreselijke lieve schat en ik ben uiteraard helemaal stapeldol op hem.

Maar daar gaat het niet om nu. Ik weet nu met recht wat ze bedoelen met "the terrible two" en vind het soms moeilijk hiermee om te gaan. Ik vind het een beetje lastig om in het kort de situatie te schetsen maar zal een poging wagen.
N weet erg goed wat hij wilt, en wat hij niet wilt. Als hij iets bedacht heeft, krijg je het niet uit zijn hoofd, ook al staat er iets heel leuks tegenover. Hij gaat gewoon niet om!

Voorbeeld: Smorgens komt mijn moeder hier om op te passen als ik ga werken. Dus mijn moeder, N en ik waren beneden en N wilde een dvdtje kijken. Mijn moeder was broodjes aan het smeren dus ik zei "ik zal hem wel even aanzetten" maar nee, dat was de bedoeling niet OMA moest hem aanzetten. Ik heb uitgelegd dat oma bezig is, dus ik het dvdtje aanzet. Vervolgens vloog de dvd door de kamer en begint hij boos te schreeuwen want oma moest het doen. Nouja simpel, dan geen dvd. Maar dan kiest hij ook echt geen eieren voor zijn geld en accepteert niet dat als hij dvd wilt kijken, ik die dvd aanzet.
Wij houden dan ook voet bij stuk, ik wil niet dat hij met boos gedrag het idee krijgt dingen voor elkaar te krijgen namelijk. Maar hij gaat hier zonder moeite 1,5 uur op door. Ik zeg dan op een gegeven moment ook "of mama zet hem aan, of hij gaat niet aan en mama geeft geen antwoord meer op je zeuren om oma".

Maar dit is gewoon een klein voorval, waar we wel mee om kunnen gaan. Maar soms gaat dit de hele dag door. Als het de dvd niet is, is hij boos omdat ik het potje net op de verkeerde plek zet of ik zijn verkeerde beker pak etc etc. En hij wordt dat ook echt enorm boos, schreeuwen, gooien met spullen (waar ik hem ook weer op aan moet spreken, want hij heeft nogal eens mijn telefoon/ afstandsbediening/ beker drinken ed te pakken). De hele dag is dan zo negatief en vermoeiend voor hem en voor mij... (en mijn moeder als ze oppast)

Hij is ook helemaal niet af te leiden, een leuk spelletje gaan doen, een grapje maken, gek doen om de situatie een andere wending te geven, het helpt allemaal niets. Hij blijft in zijn bui hangen en is er nauwelijks uit te halen.

Nu vraag ik me natuurlijk af wat, naast zijn leeftijd, mee kan spelen. Hij gaat sinds kort naar de psz, dus dat is natuurlijk wel een hele verandering. Al vind hij dat ook heel erg leuk, en gaat graag heen. Maar voor de psz had hij deze buien ook wel, alleen wel een stuk minder.

Hij is sinds dag 1 ook snel overprikkeld, hij merkt alles op, ziet alles (veranderingen/ de kleinste details op foto's/ herkenningen etc) hij hoort ook alles (is weinig echt helemaal in zijn spel, als wij ergens over praten en het gaat over iets wat hij interessant vind reageert hij er altijd op) waardoor hij zeker als baby nogal eens overstuur raakte van vreemde situaties, maar het is natuurlijk ook zijn karakter. Ook slaapt hij sinds een paar maanden niet meer overdag, maar heeft dit nog wel nodig. Ook hierin is hij volhoudend, hij wilt niet dus je krijg hem echt niet naar bed. Maar vooral het einde van dag dag breekt hem op en is hij dus weer een stuk prikkelbaarder...

Nouja, een heel verhaal maar ik vind het soms moeilijk. Dus hebben jullie ideeen, tips etc om hiermee om te gaan?

Laatst aangepast door maiadebij op di 3 mei 2011 - 8:01; in totaal 1 keer bewerkt

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

hoe ga ik hiermee om? (peuter pubertje) Empty Re: hoe ga ik hiermee om? (peuter pubertje)

Bericht  Gast di 3 mei 2011 - 7:59

Heel herkenbaar allemaal en ook ik zit echt soms met mijn handen in het haar.
Ik heb heel veel geduld maar nu weet ik soms echt niet meer hoe ik moet reageren.
Hier komt naast die driftbuien ook nog eens bij dat hij slaat. Bewust slaat omdat hij zijn zin niet krijgt.
Of hij gooit gewoon zijn eten door de kamer !

Het is echt niet meer leuk op die manier en soms loop je op je tenen om de strijd proberen te voorkomen.

Ik lees mee want tips zijn van harte welkom !

Gast
Gast

hoe ga ik hiermee om? (peuter pubertje) Empty Re: hoe ga ik hiermee om? (peuter pubertje)

Bericht  maiadebij di 3 mei 2011 - 8:11

Nonnevot schreef:Heel herkenbaar allemaal en ook ik zit echt soms met mijn handen in het haar.
Ik heb heel veel geduld maar nu weet ik soms echt niet meer hoe ik moet reageren.
Hier komt naast die driftbuien ook nog eens bij dat hij slaat. Bewust slaat omdat hij zijn zin niet krijgt.
Of hij gooit gewoon zijn eten door de kamer !

Het is echt niet meer leuk op die manier en soms loop je op je tenen om de strijd proberen te voorkomen.

Ik lees mee want tips zijn van harte welkom !

Ja je kunt inderdaad nog zoveel geduld hebben, maar het is een keertje op. Niets is dan goed, alles wat ik doe, zeg of aanbiedt is fout. En als hij er boos/ verdrietig is mag ik hem al helemaal niet vast houden of troosten. Hij slaat soms ook inderdaad, maar gelukkig niet al te vaak. Waar ik wel heel blij mee ben, zijn zusje is nooit de pineut, daar is hij altijd lief voor!
Maar het is zo vermoeiend omdat je er zo weinig (niets) mee kunt.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast di 3 mei 2011 - 8:21

Merk je dat hij op bepaalde dagen vaker dit gedrag vertoont? Of op bepaalde tijdstippen van dagen? Kun je een aanleiding vinden voor zijn gedrag?

Misschien helpt het om voordat je wat gaat doen hem een keuze te geven. 'Zet jij het drinken op tafel, of moet ik dat doen?' 'Zal ik de dvd nú aanzetten, of zal oma dat doen als ze klaar is', 'Moet het potje in de hoek, of naast de tafel'. Op die manier geef je 'm wel een stuk keuze, zonder de regie uit handen te geven. Dat zal ongetwijfeld ook vermoeiend en intensief zijn, maar ik denk dat het op die manier een stuk beter te handelen is dan tig woede-aanvallen op een dag.

Gast
Gast

Bericht  Filoria di 3 mei 2011 - 8:27

Ik zou hem niet toespreken, maar negeren. Op een plek neerzetten waar hij geen kwaad kan (in bed, de box of in de stoel) en niet met hem in gesprek gaan. Pas als hij rustig is geworden ga je weer naar hem toe, en complimenteer je hem: 'ik zag dat je heel boos was. Je bent zelf gestopt met schreeuwen en je bent nu weer rustig. Dat is heel goed van jou.' Zoiets.

Tomas heeft dat soort buien ook heel soms. Dan gaat hij ook met dingen gooien. Ik merk dat als ik hem daar op aanspreek, dat hij alleen maar nóg vervelender wordt. Als ik zorg dat hij niks binnen handbereik heeft om mee te gooien, en hem een poosje negeer, wordt hij meestal vanzelf rustiger. Dan prijs ik hem de hemel in dat hij zelf is gestopt met huilen en dat hij zo'n grote jongen is.

Meestal kan ik best goed met hem praten na afloop van zo'n bui. Dan zeg ik dat praten beter is dan schreeuwen, en dat hij het moet vragen als hij iets wil etc. En dan lijkt hij dat wel te begrijpen. Maar middenin zo'n driftbui heeft hij helemaal geen zin in dat soort gepraat, dan moet die emotie er gewoon uit geloof ik.

Dromertjes tip is ook een goede trouwens!
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Rouge di 3 mei 2011 - 8:29

Herkenbaar hoor, bij mijn zoon van 2 zijn er ook regelmatig van die dagen dat alles op zijn manier moet. Je moet dan continue erop letten hoé je iets brengt of hoé je iets van je kind gedaan krijgt. De enige oplossing is dan uitkijken naar het moment dat iemand anders het even van je overneemt Wink
Verder merk ik bij mijn zoontje dat het kan helpen om te benoemen dat hij iets mag of krijgt wanneer hij iets niet wil. En dan bedoel ik niet dat ik hem omkoop, maar bv bij het dvd incident zou ik bv zeggen 'mama doet de dvd erin, dan komt oma bij je zitten' (want waarschijnlijk vind hij het fijn te horen dat oma nog wel komt) of 'wil je naar buiten'? dan moet je eerst je schoenen aan *bv wanneer hij weigert schoenen aan te doen. Meestal door te vragen wat hij wil 'wil je dit of wil je dat' dan stel ik er iets tegenover 'dan moet je eerst dit of dat'. Niet dat dit altijd helpt maar met regelmaat werkt deze tactiek bij ons wel.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Bericht  maiadebij di 3 mei 2011 - 8:31

Dromertje schreef:Merk je dat hij op bepaalde dagen vaker dit gedrag vertoont? Of op bepaalde tijdstippen van dagen? Kun je een aanleiding vinden voor zijn gedrag?

Misschien helpt het om voordat je wat gaat doen hem een keuze te geven. 'Zet jij het drinken op tafel, of moet ik dat doen?' 'Zal ik de dvd nú aanzetten, of zal oma dat doen als ze klaar is', 'Moet het potje in de hoek, of naast de tafel'. Op die manier geef je 'm wel een stuk keuze, zonder de regie uit handen te geven. Dat zal ongetwijfeld ook vermoeiend en intensief zijn, maar ik denk dat het op die manier een stuk beter te handelen is dan tig woede-aanvallen op een dag.

Het is niet een bepaald moment van de dag. Soms al als we beneden komen, soms pas het einde van de dag (en soms dus de hele dag door).
We geven hem eigenlijk altijd wel een keuze, en vaak gaat dit dan prima, maar als zijn bui er niet naar staat dan lijkt het hebben van een keuze hem nog wel bozer te maken. Hij wilt dan niets meer, niet voor en niet achteruit. Als ik hem dan bij wijze van spreken zou laten kiezen tussen chocolade of ijs dan nog zal hij dit boos afwijzen.
Ik vertel hem trouwens ook altijd ruim van te voren wat we gaan doen, en het einde van de dag nemen we de dag nog even door. Ik merk dat dit hem goed doet, hij heeft gewoon erg graag de regie. Maar ik heb soms het idee dat het hem allemaal teveel is (en misschien ook icm vermoeidheid)

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast di 3 mei 2011 - 8:32

Dromertje dat van jou begin ik nu ook steeds meer te gebruiken. Toevallig dat hij gisteren drama wilde gaan maken om zijn jas. Ik hield hem 2 jassen voor en hij mocht zelf kiezen.
Nou het gezicht stond op onweer maar toen hij de keuze kreeg klaarde het helemaal op en koos zijn jasje.
En zonder problemen mocht ik de jas aan doen !!!

Alleen sta ik er nog niet altijd bij stil om hem een keuze te geven. Soms gebeurt alles in automatisme en kies ik voor hem !

Gast
Gast

Bericht  Filoria di 3 mei 2011 - 8:35

Sinds kort werkt deze trouwens ook erg goed:

*we gaan naar buiten, maar Tomas zeurt en huilt omdat iets niet naar zijn zin gaat*
Ik: lachende kinderen gaan mee naar buiten. Kinderen die huilen blijven binnen.
En dan gaat hij meteen lachen Very Happy

Weet eigenlijk niet of ik dit wel zo pedagogisch verantwoord van mezelf vind, maar het werkt!
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 3 mei 2011 - 8:37

Ik zou zijn gevoel wel blijven erkennen, blijkbaar worstelt hij er wel enorm mee. Lijkt me enorm moeilijk, voor jezelf, maar ook om je kind zo met z'n gevoel te zien worstelen. Hij zal het vast niet expres doen om jou eens te pesten, maar ik denk dat het echt onmacht is van zo'n kereltje. Misschien helpt het om er met die blik naar te kijken. Daarnaast zou ik zoveel mogelijk op zoek gaan naar de oorzaak op dat moment en daar wat mee doen, niet direct met zijn gedrag. Hij weet ook vast wel dat het niet goed is wat hij doet, maar hij heeft op dat moment waarschijnlijk niet de vaardigheden om er op een andere manier mee om te gaan. Denk je dat het voor hem (op de duur) helpt om hem in een kussen te laten slaan, of heel veel rondjes te gaan rennen in de tuin als hij boos is?

Gast
Gast

Bericht  Rouge di 3 mei 2011 - 8:37

maiadebij schreef:
Dromertje schreef:Merk je dat hij op bepaalde dagen vaker dit gedrag vertoont? Of op bepaalde tijdstippen van dagen? Kun je een aanleiding vinden voor zijn gedrag?

Het is niet een bepaald moment van de dag. Soms al als we beneden komen, soms pas het einde van de dag (en soms dus de hele dag door).
We geven hem eigenlijk altijd wel een keuze, en vaak gaat dit dan prima, maar als zijn bui er niet naar staat dan lijkt het hebben van een keuze hem nog wel bozer te maken. Hij wilt dan niets meer, niet voor en niet achteruit. Als ik hem dan bij wijze van spreken zou laten kiezen tussen chocolade of ijs dan nog zal hij dit boos afwijzen.
Ik vertel hem trouwens ook altijd ruim van te voren wat we gaan doen, en het einde van de dag nemen we de dag nog even door. Ik merk dat dit hem goed doet, hij heeft gewoon erg graag de regie. Maar ik heb soms het idee dat het hem allemaal teveel is (en misschien ook icm vermoeidheid)

Is het niet zo dat je bedoelt dat hij gewoon veel behoefte heeft aan structuur en regelmaat, en op het moment dat dingen anders lopen dan normaal of gewend dat hij daardoor van slag raakt?! Als structuur iets is wat hem heel erg helpt zijn daar ook allerlei manieren voor om het voor hem visueel te maken bijvoorbeeld. Maargoed dan draaf ik misschien te veel door over het stukje structuur (komt door mijn werk Wink
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Bericht  maiadebij di 3 mei 2011 - 8:37

Filoria, bij de meeste kinderen werkt dat inderdaad (ik zie dat ook bij vriendinnen) maar N gaat in zo'n bui gewoon door... een uur doorschreeuwen is dan niks voor hem. Dus negeren gaat dan ook niet, hij komt zelfstandig niet uit die bui. En dat is wat ik ook zo moeilijk vind, ik ben een beetje door mijn opties heen om ermee om te gaan...

Mijn moeder paste vandaag op en was al een beetje grieperig, dus niet fit. N had zo'n dag, dus heb hem bij mijn vader gebracht (mijn moeder past hier bij ons op en mijn vader was thuis) mijn moeder heeft veel geduld en pakt dingen altijd prima aan, maar ook zij wist het niet meer.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Bericht  Filoria di 3 mei 2011 - 8:41

Hier in mijn woonplaats hebben we een erg fijn consultatiebureau, waar ze goed kunnen helpen met dit soort problemen. Hoe is dat bij jou Maia? Kun je daar terecht denk je?

Ik ben natuurlijk niet bij die driftbuien, maar mijn gevoel zegt toch dat je jouw zoon het gevoel moet geven dat JIJ er in elk geval op vertrouwt dat hij zelf met zijn emoties om kan gaan. Zeg hem: 'ik zie dat je boos bent, maar je kan zelf weer stoppen met huilen' en probeer hem dan echt te negeren tot het over is. Als je steeds probeert om met hem tot een oplossing te komen, leert hij dat jij hem altijd helpt als hij maar genoeg doordramt. Terwijl je hem juist wilt leren dat hij zelf met zijn emoties om kan gaan, zonder jouw hulp.

Maar ik weet ook niet wat ik in jouw situatie zou doen hoor, want Tomas heeft nooit zulke erge buien gelukkig. Een halfuur schreeuwen is ons record geloof ik, en toen werd ik al gillend gek.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  maiadebij di 3 mei 2011 - 8:44

[Dromertje, af en toe moet ik ook even een stapje terug doen en mezelf erop wijzen wat jij hier schrijft. En dat weet ik natuurlijk ook wel, maar soms is het moeilijk positief te blijven. En onmacht zal het zeker zijn, hij praat ook nog weinig dus kan zichzelf ook weinig uiten. Maar hem begeleiden in het omgaan met die onmacht is moeilijk omdat er zo weinig mogelijk is bij hem. (J is wakker ik ga snel voeden!)

Rouge, ik schreef idd de regie hebben maar hij is zeker gebaat bij structuur. Daarom spreek ik altijd even de dag met hem door, vertel ik wat we gaan doen. Dat papa moet werken, dat we eerst naar de supermarkt gaan en dan samen koken etc en dat vind hij heel fijn. Ik heb zelf ook al gedacht aan een pictobord (als je dit bedoelt met doordraven :P ) maar als ik het hem vertel is het hem ook duidelijk.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Bericht  Rouge di 3 mei 2011 - 8:44

Ik denk niet dat je van een kind van die leeftijd kan verwachten dat hij met zijn eigen emoties om kan gaan. Je kan het best benoemen om het hem te leren maar niet verwachten dat hij er iets mee kan. Dus ik zou het in dit geval ook niet zomaar negeren, maar als het iets is dat langer speelt kijken naar de oorzaak (is het gewoon de leeftijd/fase/of heeft hij meer behoefte aan overzicht/structuur etc?!)
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Bericht  Gast di 3 mei 2011 - 8:47

Filoria schreef:Hier in mijn woonplaats hebben we een erg fijn consultatiebureau, waar ze goed kunnen helpen met dit soort problemen. Hoe is dat bij jou Maia? Kun je daar terecht denk je?

Ik ben natuurlijk niet bij die driftbuien, maar mijn gevoel zegt toch dat je jouw zoon het gevoel moet geven dat JIJ er in elk geval op vertrouwt dat hij zelf met zijn emoties om kan gaan. Zeg hem: 'ik zie dat je boos bent, maar je kan zelf weer stoppen met huilen' en probeer hem dan echt te negeren tot het over is. Als je steeds probeert om met hem tot een oplossing te komen, leert hij dat jij hem altijd helpt als hij maar genoeg doordramt. Terwijl je hem juist wilt leren dat hij zelf met zijn emoties om kan gaan, zonder jouw hulp.

Maar ik weet ook niet wat ik in jouw situatie zou doen hoor, want Tomas heeft nooit zulke erge buien gelukkig. Een halfuur schreeuwen is ons record geloof ik, en toen werd ik al gillend gek.

Ik snap je punt filoria, maar hier ben ik het niet helemaal mee eens. Wat is er mis met hulp om uit een boze of verdrietige bui te komen? Als ik boos of verdrietig ben wil ik ook graag begrip en een knuffel van mijn man en word ik alleen maar bozer als ik genegeerd wordt. Ik denk dat een kind op dat moment ook liefde en begrip nodig heeft en geen negeermodus. Je hoeft je niet op je knieëen te werpen en alles doen wat hij wil en altijd maar compromissen sluiten, maar ik zou hem wel blijven laten merken dat je er bent, dat je hem graag wilt helpen als hij dat ook wil en hem niet (op den duur) gaan negeren.

En maia: tuurlijk is dat moeilijk! Af en toe zitten wij hier ook wel in zo'n spiraal als Y. weer eens niet wil slapen bijvoorbeeld. Dan raak ik opgefokt en zij reageert daar weer op. Dan heb ik soms gewoon ff zin om beneden te gaan zitten met de babyfoon uit, maar als ik dan bedenk dat zij het echt niet doet om mij te pesten en dat het voor haar ook een moeilijk moment is, dan kan ik mezelf weer bij elkaar rapen en haar even mee te nemen naar beneden en weer verder te gaan. Nu zitten wij nog niet in zo'n lastige peuter-puberteit-fase, maar ik merk dat het voor mij heel erg helpt om er op die manier tegen aan te kijken.

Gast
Gast

Bericht  Rouge di 3 mei 2011 - 8:48

maiadebij schreef:[Dromertje, af en toe moet ik ook even een stapje terug doen en mezelf erop wijzen wat jij hier schrijft. En dat weet ik natuurlijk ook wel, maar soms is het moeilijk positief te blijven. En onmacht zal het zeker zijn, hij praat ook nog weinig dus kan zichzelf ook weinig uiten. Maar hem begeleiden in het omgaan met die onmacht is moeilijk omdat er zo weinig mogelijk is bij hem. (J is wakker ik ga snel voeden!)

Rouge, ik schreef idd de regie hebben maar hij is zeker gebaat bij structuur. Daarom spreek ik altijd even de dag met hem door, vertel ik wat we gaan doen. Dat papa moet werken, dat we eerst naar de supermarkt gaan en dan samen koken etc en dat vind hij heel fijn. Ik heb zelf ook al gedacht aan een pictobord (als je dit bedoelt met doordraven :P ) maar als ik het hem vertel is het hem ook duidelijk.

ja ik bedoel idd een pictobord. Zelf zou ik wel benieuwd zijn of het in de praktijk meerwaarde heeft om het visueel te maken (met een bord kan een kind ook zelf beter keuzes maken omdat ze sommige dingen niet vanzelf bedenken maar door het zien van de plaatjes wel tot een idee komen). Wel goed hoor dat je alles met hem doorspreekt, ik merk ook zelf aan mijn zoon dat het heel prettig voor hem is dat hij weet wat er eerst gaat gebeuren en wat daarna etc.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Bericht  Rouge di 3 mei 2011 - 8:54

het niet goed kunnen uiten is ook lastig voor zo'n kindje. Mijn zoontje praat ook nauwelijks, en ik merk echt sinds ik met hem gebaren gebruik dat de driftbuien echt minder zijn. Met gebaren kan hij nu best veel duidelijk maken (dat ie naar boven wil, of beneden, wil drinken, telefoon). Langzaam bij beetje begint hij wel hier en daar een woord te gebruiken..maargoed het gebaren is wel lastig als je er zelf niet in thuis bent (maar ook leuk om te leren!). Anyway het ( niet goed) kunnen communiceren kan ook de driftbuien veroorzaken.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Bericht  Filoria di 3 mei 2011 - 8:56

Dromertje, misschien dat je nu een verkeerd beeld hebt van hoe ik met driftbuien omga hoor. Ik troost Tomas altijd eerst, en doe een poging om hem gerust te stellen. Pas als dat niet lukt ga in die negeermodus. Onder het mom van: ik wil je graag helpen, ik heb je getroost en een oplossing aangeboden, maar je blijft huilen. Dan is het nu aan jou om daar weer mee te stoppen. Dat kun je zelf.

Zo is het in het latere leven ook: soms voel je je kut als er iets ergs is gebeurd en wil je even een vriendin knuffelen en horen dat ze je begrijpt. Maar daarna ga je niet de hele week aan die vriendin hangen en van haar verwachten dat ze elke seconde bij je is. Je moet zelf weer over je verdriet heen kunnen komen.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  no-joke di 3 mei 2011 - 9:05

Is het niet zo dat je bedoelt dat hij gewoon veel behoefte heeft aan structuur en regelmaat, en op het moment dat dingen anders lopen dan normaal of gewend dat hij daardoor van slag raakt?!

Het klinkt inderdaad alsof hij erg overprikkeld is. Het gedrag wat je benoemt doet mij denken aan Nieuwetijdskinderen.

Ze zijn zeer gevoelig voor sfeer en stemmingen van anderen en nemen deze soms over, benaderen alles vanuit hun emotie, kunnen erg driftig worden als ze niet worden begrepen. Hoe gaat het met slapen?
Ik denk dat het heel goed is om keuzes te bieden, en zeker om hem serieus te nemen. Kinderen begrijpen al veel en veel meer dan je vaak denkt. Maar ik denk dat structuur ook heel belangrijk is, en dat je erg consequent moet zijn. Want vaak vragen ze om duidelijke grenzen, en proberen ze daar vervolgens steeds overheen te gaan. Aan jou de schone taak die grenzen te bewaken door vooral duidelijk te zijn. Want dat hebben ze nodig. Denk b.v. ook aan een strafplekje (stoeltje, kleedje, hoekje) om even tot rust te komen en daar x minuten (aantal jaren van de leeftijd) te blijven zitten. Zorg wel dat je contact houdt met je kind, dat hij zich niet afgewezen voelt. Hij moet weten dat je van hem houdt, maar dat je het gedrag niet tolereert. Blijf zoeken naar de onderliggende oorzaak van het gedrag. Na afloop moet je duidelijk maken waarom hij daar even moest blijven, het gedrag benoemen en goedmaken. Nooit het kind veroordelen, maar altijd het gedrag. Klinkt makkelijk maar dat is het niet!
Je zei ook dat hij het op de PSZ ook weleens heeft maar minder. Misschien omdat daar -met zo veel kindjes- toch wat strakkere (duidelijkere) regels gelden.
Ik zie het als gastouder ook vaak; onhandelbare kindertjes die zich hier als engeltjes gedragen. Tot.... mama ten tonele verschijnt! En zo enorm streng ben ik zeker niet, maar wel duidelijke regels en consequent....
Heel veel sterkte ermee!

Laatst aangepast door no-joke op di 3 mei 2011 - 9:16; in totaal 1 keer bewerkt
no-joke
no-joke
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 8
Punten : 8
Registratiedatum : 03-05-11

http://snoozel-gastouderopvang.webklik.nl

Bericht  no-joke di 3 mei 2011 - 9:08

Misschien heb je iets aan onderstaand stuk?

Wat doe je als ze echt niet willen luisteren? Zorg in ieder geval dat het kind jou niet de baas wordt! Ze zoeken hun grenzen en jij bepaalt waar die liggen.
Het is erg belangrijk om die grenzen ook duidelijk af e bakenen, juist in de periode dat het kind duidelijk aan het uitproberen is hoe ver het kan gaan.

In dat geval kan de "time out" een goed middel zijn. Of zoals het bij de Supernanny heet: het stout-stoeltje of kleedje o.i.d.

"Een time-out is bedoeld om een kind even tot zichzelf te brengen en om het ongewenste gedrag stop te zetten. Het kind moet naar een andere ruimte, waar het bij voorkeur saai is. Even op de gang of op de trap zitten. De plaats waar het vandaan moet -vaak is dat de woonkamer- blijft daardoor leuk voor de anderen.

Een time-out moet bij voorkeur kort zijn: hooguit een paar minuten.(Ik hou de leeftijd in minuten aan, dus 3 jaar = 3 minuten). Ouders kunnen een precieze tijd afspreken of vastleggen dat het kind weer zelf mag terugkomen als het weer rustig en gezellig denkt te kunnen meedoen.

In dit geval is gekozen voor een afgebakende tijdsperiode. Het probleem is echter dat het kind niet zomaar op die plaats blijft. Hoe zorgen ouders ervoor dat hun zoon gehoorzaamt?

In het algemeen zal een kind dingen die hem een beloning opleveren vaker doen. Daarentegen zal het stoppen als het nadeel ondervindt van een bezigheid.

Voor een kind is het zitten op een saaie plek niet aantrekkelijk. Daarom gaat het van die plaats af op zoek naar spannender activiteiten, of op zoek naar aandacht. Dat is allemaal leuker dan blijven zitten. Als het verder geen negatieve consequentie oplevert, zal het kind ook de volgende keer van zijn nadenkplaats weglopen. Weglopen is immers leuker dan netjes drie minuten wachten.

Om dit weglopen te veranderen, moet het weggaan van de afgesproken plaats voor het kind nadelig worden. Anders gezegd: het weglopen moet het kind niet langer voordeel opleveren.

Een mogelijke manier is het terug te leiden naar de time-outplaats en het te vertellen dat de tijd weer opnieuw begint te lopen. Pas als het kind daar drie minuten gezeten heeft, mag hij terugkomen. 'Je kunt beter blijven zitten, anders duurt het voor jou alleen maar langer voordat je weer mag terugkomen.'

Om een peuter te helpen te kunnen schatten hoeveel tijd dat is, kan eventueel een kookwekker worden ingesteld. Als een ouder consequent en duidelijk is, zal een kind meestal eieren voor zijn geld kiezen en zich neerleggen bij de drie minuten nadenktijd.

Lukt dit niet en blijft een kind weglopen, dan is het tijd voor een andere maatregel. 'moet je eens luisteren. Jij gaat telkens weer weg uit de gang. Als jij niet gewoon naar mij kunt luisteren, moet je de volgende keer maar naar de schuur of naar je kamer. Dan kan ik de deur dichtdoen. Je moet daar dan wel twee keer zo lang blijven omdat je niet hebt geluisterd. '

Sommige kinderen zijn zo boos dat ze de deur opendoen. Omdat het erom gaat wie de baas is, is het soms nodig de deurklink tegen te houden totdat het kind eindelijk luistert.

Het beste is uiteraard dit soort confrontaties te voorkomen. Het hoort bij de peuterleeftijd om de strijd aan te binden omdat de eigen wil zich ontwikkelt. Nee zeggen hoort daarbij. De wil ontwikkelt zich. Toch is het juist in deze periode essentieel dat een kind leert dat niet hijzelf het roer in handen heeft, maar dat het zich leert overgeven aan de leiding van ouders. Daarbij is het beter om patstellingen zo veel mogelijk te voorkomen en de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Anders leveren confrontaties in de peuterleeftijd alleen maar verliezers op.

Het kan gebeuren dat er vervelende dingen gebeuren, zoals bladzijden uit een boek knippen of het omgooien van een mooie vaas die daarop sneuvelt. In dit soort situaties mag een kind gerust de wind van voren krijgen en merken dat ouders hier boos over zijn. Houd het wel bij het gedrag van het kind en kraak het niet als persoon af. Dus niet: 'Wat ben jij toch een akelig kind, ga alsjeblieft weg! ' maar: 'Ik vind het heel erg naar dat je dit hebt stukgemaakt.'

Heeft het kind iets verkeerds gedaan, dan is het belangrijk dit later in orde te maken. Als het niet weet hoe het een excuus kan maken, doe het dan voor. Eventueel kan het kind zelf bedenken wat het verder kan doen om de ander weer blij te maken. Sommige kinderen lenen hun lieve knuffel een poosje uit. Of gaan de ander over het haar strelen totdat deze weer blij kijkt.

Doorgaans zijn die straffen het best die iets te maken hebben met de overtreding. Peuters zijn nog maar klein en kunnen geen compensatie in de vorm van geld of werk aanbieden. Het is soms gewoon uitproberen wat werkt. Elk kind heeft een unieke gebruiksaanwijzing. Soms is er langere tijd nodig om te ontdekken wat voor dit kind geschikt is.
no-joke
no-joke
Zwijger
Zwijger

Bericht  Filoria di 3 mei 2011 - 9:14

Dat kinderen op de PSZ vrij zoet zijn, en dat thuis alles eruit komt is trouwens heel herkenbaar! Dat hoorde ik vaak op mijn werk. Op de opvang doen kinderen heel veel indrukken op, zeker als ze er nieuw zijn. Thuis voelen ze zich veiliger en komen alle emoties eruit. Aan de ene kant wil je je kind het gevoel geven dat er plek is voor zijn emoties, maar aan de andere kant wil je ook grenzen aangeven. Dat lijkt me ook heel lastig.

Als ik Tomas probeer te troosten maar het lukt niet, denk ik dat hij iets denkt als: 'ik voel me niet fijn, en daar wordt mama verdrietig van. Ik wil dat ze iets doet waardoor ik me beter voel.' Dan geef ik hem liever het signaal: 'ik voel me niet fijn, maar mama blijft kalm en zegt dat ik zelf weer vrolijk kan worden. Ik kan zelf rustig worden en dan kan ik weer fijn spelen met mama'.

Niet dat Tomas echt in dat soort volzinnen denkt hoor haha Rolling Eyes Maar het gaat een beetje om het onderliggende gevoel. Tomas is van zichzelf een kindje dat graag 'de kat uit de boom kijkt' en snel mijn hulp vraagt. Daarom let ik er extra op dat ik hem dat zelfvertrouwen geef dat hij zelf dingen op kan lossen.

Hoe slaapt N. trouwens Maia, doet hij nog wel een middagdutje? Misschien is hij ook gewoon erg moe. Kun je hem eerder/langer in bed leggen? Misschien dat hij niet eens slaapt, maar rustig spelen in bed kan ook helpen om indrukken te verwerken.

En praat met hem over wat hij meegemaakt heeft op de peuterspeelzaal. Ookal kan hij niet echt terug praten. Je kunt misschien als je hem ophaalt vragen aan de leidster wat ze gedaan hebben, en dat dan met hem doornemen: 'je hebt eerst in de kring gezeten, toen met de duplo gespeeld' etc. etc. En ook 'toen jij op de PSZ was, ging ik boodschappen doen. Daarna kwam ik jou weer ophalen'. Dat helpt ook bij het verwerken van indrukken.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 3 mei 2011 - 9:15

Filoria: dan had ik inderdaad een verkeerd beeld, ik viel over het woordje 'negeren'. Ik vind dat je als ouder je kind moet helpen om zijn emoties te leren herkennen en er leert mee om te gaan. Nu je je visie hebt uitgelegd snap ik beter wat je bedoeld.

No-joke: ik geloof niet dat Maia op die manier wil opvoeden (toch maia?)

Gast
Gast

Bericht  Filoria di 3 mei 2011 - 9:18

Dan begrijpen we elkaar weer Dromertje Wink Jij komt hier trouwens veel pittiger over dan in 't echt!
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  no-joke di 3 mei 2011 - 9:21

No-joke: ik geloof niet dat Maia op die manier wil opvoeden (toch maia?)
Doelend op bovenstaand artikel neem ik aan? Nee daar kan ik me ook iets bij voorstellen, ik heb mijn eigen 'time-out' stukje ook nog even aangepast, want het komt anders inderdaad wel cru over. Maar ik denk dat duidelijkheid op zich een kind niet kan schaden...
no-joke
no-joke
Zwijger
Zwijger

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: