Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Oké of ok?

+7
Ugly Betty
TNMN
klavertje
Caramba
Suus
VeryCherry
Cheesegirl
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Oké of ok? Empty Oké of ok?

Bericht  Cheesegirl do 28 apr 2011 - 0:37

Ik ben bezig met het schrijven van mijn scriptie, maar ik loop tegen het volgende aan:

schrijven jullie oké of ok?

Je wilt er mee zeg dat het goed is.
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oké of ok? Empty Re: Oké of ok?

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 0:38

ok is volgens mij een afkorting, dus het moet dan oké zijn.

Gast
Gast

Bericht  VeryCherry do 28 apr 2011 - 0:38

Het is oké, maar ik schrijf vaak gewoon ok als het niet officieel is smile
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

In smsjes, whatappjes etc schrijf ik altijd: ok maar ik schrijf ergens anders voor oké.

Gast
Gast

Ik schrijf 'Oké'.

'Ok' vind ik maar niets.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 0:43

Ik schrijf bijna altijd oké.

Gast
Gast

Bericht  Suus do 28 apr 2011 - 0:44

Oké, maar vind het eigenlijk niet echt een woord voor een scriptie smile
Suus
Suus
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 0:45

Oké is Nederlands, ok, of eigenlijk O.K. is Engels.

Maar ik zou dat inderdaad niet in een scriptie gebruiken :P

Gast
Gast

Bericht  Cheesegirl do 28 apr 2011 - 0:45

Suus schreef:Oké, maar vind het eigenlijk niet echt een woord voor een scriptie smile
Dan wordt het oké.

Ik begrijp dat het misschien raar is voor in een scriptie, maar het duidt op een uitdrukking. Weet niet zo goed hoe ik het anders moet uitleggen..:P
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 0:47

Misschien een hele stomme vraag dit hoor, maar als ok een afkorting is, waar is het dan een afkorting van?

Gast
Gast

Bericht  Cheesegirl do 28 apr 2011 - 0:52

Er bestaan zeker dertig verschillende verklaringen voor deze uitdrukking. Zij zou afgeleid zijn van het Franse au quai ‘op de kade’, van de Haïtiaanse havenplaats Aux Cayes, of van de Indianentaal Choctaw, waarin oke staat voor ‘het is zo’. Er zijn verklaringen die okay afleiden uit het Deens, Duits, Schots en Afrikaans. Ook wordt okay in verband gebracht met allerlei personen met de initialen O.K. Met de Amerikaanse spoorwegbeambte Obadiah Kelly bijvoorbeeld, die ieder pakket dat hij in ontvangst nam met zijn initialen bestempelde. En met Old Keokuk, een indianenhoofdman die enkele verdragen met ‘O.K.’ ondertekende.
In 1963 en 1964 publiceerde de Amerikaanse hoogleraar Allen Walker Read een reeks van vijf artikelen – te zamen goed voor 104 dichtbedrukte pagina’s – in het tijdschrift American Speech. Al voor Read hadden verschillende wetenschappers hun tanden in okay gezet; na Read nog een paar, maar geen enkele theorie is zo overtuigend als die van hem.
De inwoners van de Amerikaanse stad Boston gaven zich in de zomer van 1838 met passie over aan het spelen met afkortingen. Het meest geliefd waren O.F.M. voor Our First Men, N.G. voor No Go, en S.P. voor Small Potatoes. Read geeft hiervan een indrukwekkende hoeveelheid voorbeelden uit kranten uit die tijd. Vaak spelde men de woorden ook nog eens opzettelijk verkeerd: zo stond de afkorting O.W. voor Oll Wright.
Oll wright wordt beschouwd als de directe voorganger van O.K. Deze afkorting is voor het eerst aangetroffen in de Boston Morning Post van 23 maart 1839, in een artikel van Charles Gordon Greene. O.K. stond hier voor Oll Korrect, een opzettelijke verschrijving van all correct.
Iemand die heeft bijgedragen aan de verbreiding van de afkorting o.k. is Martin Van Buren (1782-1862). Van Buren was in 1837 tot (democratisch) president gekozen. Hij was geboren in Kinderhook, een dorpje in de staat New York dat in de 17de eeuw door Nederlanders was gesticht. Zijn bijnaam luidde ‘The Fox of Kinderhook’.
De afkorting O.K. voor ‘Oll Korrect’ was ongetwijfeld in vergetelheid geraakt, als zij niet zo’n voorname plaats had gekregen in de felle politieke campagne van 1840. Whigs (voorlopers van de Republikeinen) en Democraten zochten naar nieuwe slogans en probeerden zich tegen elkaars aanvallen te verweren. De Democraten grepen daarbij terug op een oud recept: zij neutraliseerden scheldnamen door ze tot geuzennaam te verheffen.
Behalve voor ‘de vos uit Kinderhook’ werd president Van Buren uitgemaakt voor ‘de tovenaar uit Kinderhook’ en ‘the Dutchman of Kinderhook’ en ‘Old Kinderhook’. De Democraten kozen nu Old Kinderhook tot geuzennaam. Op 23 maart 1840 richten zij The Democratic O.K. club op, om Van Buren te helpen aan een tweede termijn. O.K. werd een slogan, een strijdkreet. Aanvankelijk werd de betekenis geheim gehouden, maar na twee maanden verklaarden de Democraten dat het stond voor Old Kinderhook.
Even hadden de Democraten spijt van hun nieuwe slogan, maar ze besloten eraan vast te houden. De daarop volgende campagne was zo hevig dat de uitdrukking O.K. zich als een olievlek over het land verbreidde.
O.K. begon aan een zegetocht die uiteindelijk aan het Nederlands de uitdrukkingen okay, oké, okee, okido en het wanstaltige okidoki zou toevoegen.
Bron: http://weblogs.nrc.nl/woordhoek/2007...ay-ok-okidoki/
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 0:53

Dat van Martin van Buren en Old Kinderhook wist ik smile

Gast
Gast

Bericht  Caramba do 28 apr 2011 - 0:54

Princess schreef:Misschien een hele stomme vraag dit hoor, maar als ok een afkorting is, waar is het dan een afkorting van?

Operatie Kamer.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 0:54

Very Happy
Thanks!

Gast
Gast

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 0:54

Spetterdespat schreef:
Princess schreef:Misschien een hele stomme vraag dit hoor, maar als ok een afkorting is, waar is het dan een afkorting van?

Operatie Kamer.

laughcry

Gast
Gast

Bericht  Cheesegirl do 28 apr 2011 - 1:04

Marin schreef:Dat van Martin van Buren en Old Kinderhook wist ik smile
Grappig dat je dat wist, ik had er werkelijk nog nooit van gehoord!

Maar even OT: Kan ik in de zin van een uitdrukken wel het woord 'oké' gebruiken? Ik zou nl niet weten hoe ik het anders moet formuleren. Ik bedoel er niet mee te zeggen dat iets goed is, het is meer een soort van citaat.
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 1:07

Carola589 schreef:
Marin schreef:Dat van Martin van Buren en Old Kinderhook wist ik smile
Grappig dat je dat wist, ik had er werkelijk nog nooit van gehoord!

Maar even OT: Kan ik in de zin van een uitdrukken wel het woord 'oké' gebruiken? Ik zou nl niet weten hoe ik het anders moet formuleren. Ik bedoel er niet mee te zeggen dat iets goed is, het is meer een soort van citaat.

Haha ja maar ik heb dan ook een interesse in Amerikaanse geschiedenis :P

Maarre: Als het een citaat is en je neemt het letterlijk over, dan kan het natuurlijk wel, al zou ik wel vraagtekens zetten bij de kwaliteit van het citaat als er oké in staat. Maar als je het in je eigen woorden om zet, dan zou ik een ander woord gebruiken.

Gast
Gast

Bericht  Cheesegirl do 28 apr 2011 - 1:10

Ik zet de zin wel even neer dan kunnen jullie misschien een alternatief verzinnen:

"toch is het belangrijk dat deze kinderen een affectieve relatie hebben zodat zij een 'ik-gevoel' ontwikkelen, zich beseffen dat zij er mogen zijn en dat zij 'oké' zijn. .

Als ik het zelf terug lees heb ik er wel een beetje mijn vraagtekens bij... scratch

Laatst aangepast door Carola589 op do 28 apr 2011 - 1:11; in totaal 1 keer bewerkt
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 1:11

Ik schrijf altijd OK.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 1:13

Okay Laughing .

Gast
Gast

Bericht  klavertje do 28 apr 2011 - 1:14

Suus schreef:Oké, maar vind het eigenlijk niet echt een woord voor een scriptie smile

mee eens..
klavertje
klavertje
Prater
Prater

Aantal berichten : 646
Punten : 693
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 1:15

mozzarella schreef:Okay Laughing .

Jij moet het weer helemaal anders doen :P

Gast
Gast

Bericht  TNMN do 28 apr 2011 - 1:49

Carola589 schreef:Ik zet de zin wel even neer dan kunnen jullie misschien een alternatief verzinnen:

"toch is het belangrijk dat deze kinderen een affectieve relatie hebben zodat zij een 'ik-gevoel' ontwikkelen, zich beseffen dat zij er mogen zijn en dat zij 'oké' zijn. .

Als ik het zelf terug lees heb ik er wel een beetje mijn vraagtekens bij... scratch

Misschien 'er bij horen' of 'begrepen worden' ipv ok?
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 1:50

Ik zou sowieso geen oké gebruiken in mijn scriptie.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 1:50

oopsie ik schreef altijd "okee" :P .. vanaf nu dus officieel 'Oke met een streepje die ik niet kan vinden'

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

Permissies van dit forum: