Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nachtcafé 2011

+20
Merai
Jordana
JD
ExpressoB
Try
Toet
Jeanette
Inge
VeryCherry
Admin
Zwerver
Lady4
sonly
Sjaantje
IndianRose
girli
Lejow
Cow
May
Qiara
24 plaatsers

Pagina 16 van 40 Vorige  1 ... 9 ... 15, 16, 17 ... 28 ... 40  Volgende

Ga naar beneden

Nachtcafé 2011 - Pagina 16 Empty Re: Nachtcafé 2011

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:01

ABE schreef:
Smikkell schreef:
ABE schreef:
Dolores schreef:Nee de vasten tussen Carnaval en Pasen?

De veertig dagen na Aswoensdag?

Dat vieren we niet, vandaar ook dat ik niet anders dan de ramadan ken.
Want de Ramadan vier je wel?

Neuh... Maar ik ken het van collega's van collega's en zo verder.
Het is meer de periode voor pasen die gebruikt wordt om weer dichter bij god te komen. Om blij te zijn met wat je hebt en te denken aan anderen (armen). Sober leven en eten. Een gedachte die dus ook deels achter de Ramadan zit. Alleen eten zij als de zon onder is en dan wel de meest uitgebreide maaltijden en de Katholieken eten wel gewoon overdag, alleen dan heel somber. (toch???)

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:02

Qiara schreef:Ja Very Happy!

Eigenlijk valt het wel mee hoe druk ik ben. Ik zou heel druk moeten zijn Wink. Het is inderdaad meer dat er geen datum is die iedereen schikt... Weekenden heel vol, etc. En dan hebben we een datum en komt er weer iets kleins tussendoor...
Evil or Very Mad

Gast
Gast

Bericht  Qiara zo 6 maa 2011 - 12:04

Ik ken die periode van vasten wel. Mensen in mijn omgeving doen dat ook, maar dan ook met dingen als die 40 dagen geen tv kijken. Dat soort kleine dingen.
Qiara
Qiara
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4541
Punten : 5088
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:05

Oeh, 40 dagen geen wijn!

Gast
Gast

Bericht  Qiara zo 6 maa 2011 - 12:06

'De vastentijd is de periode die begint op Aswoensdag als voorbereiding op het Paasfeest. De veertigdagentijd is een periode van bezinning op de feitelijke christelijke levenspraktijk. Anders dan sommigen denken is het geen periode van continu vasten in de betekenis die er gewoonlijk aan gegeven wordt. Alhoewel er zesenveertig dagen verlopen tussen Aswoensdag en Pasen (einde van de vastentijd) wordt er traditioneel niet gevast op de zes zondagen tijdens die periode waardoor je op veertig dagen uitkomt. De Rooms-katholieke Kerk heeft in de loop der eeuwen de regels omtrent het vasten versoepeld. Binnen het protestantisme is er geen expliciete gezamenlijke traditie van vastenperiode. Wel zijn er individuele protestanten die vasten in de 40 dagen voor pasen. De precieze inhoud van het vasten is niet helder gedefinieerd. Zo zijn er mensen die meerdere dagen achter elkaar in het geheel niet eten, terwijl anderen zich onthouden van een bepaalde luxe of gewoonte, zoals roken, televisie kijken, snoep of alcohol nuttigen. Dit om zich in de 40 dagen-tijd (de lijdenstijd) te bezinnen op het Paasfeest, zich meer open te (kunnen) stellen voor het Woord en/of om solidair te zijn met hen die het moeilijk hebben. Vaak wordt het geld wat hiermee wordt uitgespaard gespaard voor een goed doel.'
Qiara
Qiara
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:06

Het lijkt dus op elkaar, maar geloven beiden in wat anders.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:09

Ik weet niet zo goed waarom zo onvriendelijk, maar ik vind het niet erg als jou iets niet 'boeit' hoor...
Hoewel 'interesseren' iets netter en vriendelijker over zou komen...

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:09

ABE schreef:Het lijkt dus op elkaar, maar geloven beiden in wat anders.
ze geloven beiden in een god en in een verhaal wat heel erg op elkaar lijkt. Ze geven er alleen een andere uiting aan.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:10

De boodschap: door het eten tot een minimum te beperken maakt de mens zijn geest vrij, en kan hij het woord van God weer zuiver vernemen.

Edit: inderdaad zo sober mogelijk leven, eten en onthouden van tv, seks, uiterlijk vertoon, roken, luxe producten, alcohol enz.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:15

Dolores schreef:Ik weet niet zo goed waarom zo onvriendelijk, maar ik vind het niet erg als jou iets niet 'boeit' hoor...
Hoewel 'interesseren' iets netter en vriendelijker over zou komen...

Ik vind je soms erg onvriendelijk overkomen. En ik las jouw post als zeer onvriendelijk.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:16

Smikkell schreef:
ze geloven beiden in een god en in een verhaal wat heel erg op elkaar lijkt. Ze geven er alleen een andere uiting aan.

Voor ons is een Allah ook God, maar zij zien dat werkelijk anders. Dus vandaar mij opmerking dat ze in iets anders geloven.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:18

ABE schreef:
Smikkell schreef:

Voor ons is een Allah ook God, maar zij zien dat werkelijk anders. Dus vandaar mij opmerking dat ze in iets anders geloven.
Daar ben ik het niet mee eens.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:20

Dolores schreef:Is een katholiek iets, jij komt van het Noorden..... dan zullen jullie dat wel niet kennen....

Ik ben nog steeds aan het uitvinden wat er onvriendelijk is aan deze zin....?

Ik ken heel veel mensen uit het Noorden die het Vasten tussen Carnaval en Pasen niet kennen, die Carnaval niet eens kennen, of iig de betekenis ervan...

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:21

Smikkell schreef:
ABE schreef:
Smikkell schreef:

Kan. De mensen, die ik ken, die geloven in Allah willen absoluut niet dat ik Allah God noem.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:24

ABE schreef:
Smikkell schreef:
ABE schreef:
Smikkell schreef:

Kan. De mensen, die ik ken, die geloven in Allah willen absoluut niet dat ik Allah God noem.

Maar dat is toch ook wat anders?

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:25

Dolores schreef:
Dolores schreef:Is een katholiek iets, jij komt van het Noorden..... dan zullen jullie dat wel niet kennen....

Ik ben nog steeds aan het uitvinden wat er onvriendelijk is aan deze zin....?

Ik ken heel veel mensen uit het Noorden die het Vasten tussen Carnaval en Pasen niet kennen, die Carnaval niet eens kennen, of iig de betekenis ervan...

Ik ken de betekenis ook niet. Als outsider zie ik mensen die hossen en tossen en vervolgens iets doen om hun zonden te maskeren.

Maar hier in het noorden hebben we ook gewoon katholieke kerken en wellicht voelde het voor mij als een aanval toen je zei:"Maar in het noorden kennen ze het niet".

Ik ga ook gewoon toegeven dat het even aan mij ligt dat het onvriendelijk vind.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:25

ABE schreef:
Smikkell schreef:
ABE schreef:
Smikkell schreef:

Maar met ´zij´ heb je het over de moslimgemeendschap. En ik denk niet dat je kunt stellen dat de hele moslimgemeenschap er zo over denkt omdat een paar mensen die jij kent er zo over denken. Er zijn ook genoeg mensen te vinden die wel zeggen dat het om het zelfde gaat. De verhalen komen ook erg met elkaar overeen en hebben de zelfde oorsprong. Of Hij nou Allah of God wordt genoemd..

Ik vind dat ONS en ZIJ sowieso een beetje een nare gedachte..

Laatst aangepast door Smikkell op zo 6 maa 2011 - 12:26; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:26

Reva schreef:
ABE schreef:
Smikkell schreef:
ABE schreef:
Smikkell schreef:

Maar dat is toch ook wat anders?

Maar waar sla ik de spijker mis?

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:27

Ik bedoelde het niet aanvallend...

Gast
Gast

Bericht  Qiara zo 6 maa 2011 - 12:29

'De oorsprong van het woord is onbekend.[1] Van oudsher is carnaval een eetfestijn, omdat het de laatste mogelijkheid was zich te buiten te gaan voor de vastentijd, waarin men zich beperkte tot het minimaal noodzakelijke.

Op vette dinsdag (voor de vasten) werd al het vet wat er in huis was opgemaakt omdat het anders zou bederven. De vasten is ter herdenking van de 40 dagen die Jezus volgens het Nieuwe Testament in de woestijn vastte en tevens tot bezinning op de christelijke kernwaarden.

Waarschijnlijk bestond het feest al langer dan de christelijke traditie, en heeft de Kerk het gemakkelijker gevonden het heidense carnaval in een katholieke traditie om te zetten dan het uit te bannen. Dit is overigens ook met andere voorchristelijke feesten gebeurd zoals Kerstmis dat oorspronkelijk een 'heidens' midwinterfeest was.'

Het idee is niet om te hossen en vervolgens de zonden te maskeren, maar om etenswaren op te maken, omdat deze anders zouden bederven.
Qiara
Qiara
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:30

Maar carnaval is toch veel meer dan zuipen, verkleden en losgaan. Al wordt dat wel voornamelijk gedaan in het zuiden van het land. De vastentijd na carnaval staat los van het zuipen en losgaan wat er óók gebeurt met carnaval.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:31

Qiara schreef:'De oorsprong van het woord is onbekend.[1] Van oudsher is carnaval een eetfestijn, omdat het de laatste mogelijkheid was zich te buiten te gaan voor de vastentijd, waarin men zich beperkte tot het minimaal noodzakelijke.

Op vette dinsdag (voor de vasten) werd al het vet wat er in huis was opgemaakt omdat het anders zou bederven. De vasten is ter herdenking van de 40 dagen die Jezus volgens het Nieuwe Testament in de woestijn vastte en tevens tot bezinning op de christelijke kernwaarden.

Waarschijnlijk bestond het feest al langer dan de christelijke traditie, en heeft de Kerk het gemakkelijker gevonden het heidense carnaval in een katholieke traditie om te zetten dan het uit te bannen. Dit is overigens ook met andere voorchristelijke feesten gebeurd zoals Kerstmis dat oorspronkelijk een 'heidens' midwinterfeest was.'

Het idee is niet om te hossen en vervolgens de zonden te maskeren, maar om etenswaren op te maken, omdat deze anders zouden bederven.
Dit dus...

Gast
Gast

Bericht  Qiara zo 6 maa 2011 - 12:33

En hoe mensen een feest invullen, verandert ook door de tijd heen.

Eigenlijk heeft de vastentijd wel iets te maken met carnaval, want carnaval was oorspronkelijk een eetfestijn waarbij de etenswaren werden opgemaakt, zodat de etenswaren niet zouden bederven, maar gezien de tijden veranderen, koelkast Wink, verandert ook de invulling van een feest.
Qiara
Qiara
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:33

Net als bij Kerst (en andere feesten) wordt het steeds meer een combinatie van verschillende gebruiken en verhalen die samen de feestdagen zijn geworden die we nu kennen.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 6 maa 2011 - 12:34

Qiara schreef:En hoe mensen een feest invullen, verandert ook door de tijd heen.

Eigenlijk heeft de vastentijd wel iets te maken met carnaval, want carnaval was oorspronkelijk een eetfestijn waarbij de etenswaren werden opgemaakt, zodat de etenswaren niet zouden bederven, maar gezien de tijden veranderen, koelkast Wink, verandert ook de invulling van een feest.
Maar komt het verkeden weer niet van 'allemaal gelijk zijn', en op deze manier geen verschil zien tussen rijk en arm?

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 16 van 40 Vorige  1 ... 9 ... 15, 16, 17 ... 28 ... 40  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: