Ramadan
+31
SuzieQ
Capt'n Zero
Juliette
Bazinga
Sayuri
Jeanette
SuperGrover
Auxo
Saga
Siamsa
Aziraphale
Sanne
Lot
Pitufo
Carmen_
Dora
Mint
Printje
Paper Crown
Razz
Coco
Tania
widko
Luce
Sugarfall
Maple
Starla
TukTuk
Suus
Sea of Trees
Caroow
35 plaatsers
Pagina 1 van 5
Pagina 1 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Ramadan
Doet er op het forum ook iemand aan de Ramadan?
Ik vind het zo ontzettend knap dat mensen dit kunnen, en helemaal op een dag als vandaag. Mijn Marokkaanse collega vindt het helemaal niet knap, maar gewoon normaal, dat vind ik nog knapper Niet zeuren over het weer of iets, gewoon werken..
Maar, echt respect hoor, ik doe het hem en alle andere niet na.
Ik vind het zo ontzettend knap dat mensen dit kunnen, en helemaal op een dag als vandaag. Mijn Marokkaanse collega vindt het helemaal niet knap, maar gewoon normaal, dat vind ik nog knapper Niet zeuren over het weer of iets, gewoon werken..
Maar, echt respect hoor, ik doe het hem en alle andere niet na.
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Re: Ramadan
Ik zou het echt voor geen goud willen, vooral niet in de snikhete zomer waar de dagen toch al lang zijn......zonder drinken bij 35 graden, pff respect hoor.
Sea of Trees- Kletskop
- Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13
Poeh, ik vind het ook ontzettend knap! Maar mogen ze ook geen water drinken dan?
Suus- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Registratiedatum : 17-11-10
Ze mogen niks, ook geen water. En je hebt niks aan zulke mensen op je werk, want ze zijn niet vooruit te branden, omdat ze totaal geen energie hebben en zich dood zweten, maar dat vocht niet bij mogen drinken. En eigenlijk vind ik het niet echt 'knap', het is hun eigen keuze, ze hoeven het niet te doen, dus knap vind ik niet het juiste woord. Ik vind het met zulk weer eigenlijk dom en gevaarlijk.
Gast- Gast
Als ze (zelfs met dit weer) ook geen water drinken, vind ik het ook wel onverstandig...
Suus- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Pippa schreef:Ze mogen niks, ook geen water. En je hebt niks aan zulke mensen op je werk, want ze zijn niet vooruit te branden, omdat ze totaal geen energie hebben en zich dood zweten, maar dat vocht niet bij mogen drinken. En eigenlijk vind ik het niet echt 'knap', het is hun eigen keuze, ze hoeven het niet te doen, dus knap vind ik niet het juiste woord. Ik vind het met zulk weer eigenlijk dom en gevaarlijk.
Ik heb 3 collega's die mee doen, maar ik herken niet wat je zegt. Ze functioneren net als anders, je merkt er echt niks van.
En het is niet echt een keuze he? Als je Moslim bent doe je mee aan de Ramadan, zomer of niet. En je geloof zet je niet zomaar op zij, helemaal niet als je gehele familie je dan afstoot, je vrouw bij je weg gaat of je kinderen je niet meer willen zien.
Caroow- Lady Post-a-lot
Suus schreef:Als ze (zelfs met dit weer) ook geen water drinken, vind ik het ook wel onverstandig...
Geloof is natuurlijk iets heel sterks. Als je een goede Moslim wilt zijn dan is dat belangrijker dan een slok water.
Caroow- Lady Post-a-lot
- Het vasten ziet men als een vorm van zuivering van de ziel en gehoorzaamheid aan God.
- Het vasten is een van de vijf zuilen van de islam en is dus verplicht.
- Het is mogelijk door het vasten zelfdiscipline te ontwikkelen.
- Het vasten laat voelen hoe het is om honger te hebben.
- Het vasten is een manier om aan zwakheden in het karakter te werken
Redenen voor het vasten tijdens de ramadan. Gehoorzaamheid van god, en vervolgens op apegapen liggen van de dorst
Gast- Gast
Dat is dan wel mijn ervaring bij mijn werk Caroow, daar zijn er een stuk of 10. Inmiddels mogen ze niet meer werken de komende weken, pas weer als het afgelopen is.
Gast- Gast
Caroow schreef:Suus schreef:Als ze (zelfs met dit weer) ook geen water drinken, vind ik het ook wel onverstandig...
Geloof is natuurlijk iets heel sterks. Als je een goede Moslim wilt zijn dan is dat belangrijker dan een slok water.
Mwah het hele idee van de ramadan is volgens mij behoorlijk achterhaald. Want tijdens de maand van de ramadan wordt er veel meer geld uitgegeven aan eten en drinken dan in een normale maand, stond er vorig jaar in de krant. Dus het hele idee van "vasten", discipline etc, inleven in de armen, tja wat blijft daar dan nog van over.
Dus of je dan nog van een goede moslim kan spreken, als iemand de ramadan volgt?
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Ik wil ook even reageren op dat je niks aan die collega's hebt, ik werk in de zorg en mijn collega die ramadan heeft werkt net zo als anders.
Ik vind het ook knap dat ze het volhouden, en mooi om te zien dat mensen dit zelf graag willen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de mensen die ik ken er aan meedoen uit angst om afgestoten te worden.
Ik vind je reacties nogal veroordelend en denigrerend overkomen Pippa.
Ik vind het ook knap dat ze het volhouden, en mooi om te zien dat mensen dit zelf graag willen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de mensen die ik ken er aan meedoen uit angst om afgestoten te worden.
Ik vind je reacties nogal veroordelend en denigrerend overkomen Pippa.
Starla- Prater
- Aantal berichten : 676
Punten : 673
Registratiedatum : 30-11-10
Bij mij is de ervaring dus juist heel anders. Ze klagen niet, ze werken niet langzamer en als je het niet weet dan merk je het ook niet.
In het verleden had ik wel een collega die boos was omdat ik een heel kort rokje aan had en in zijn zicht stond. Ja daar ga ik natuurlijk geen rekening mee houden.
TukTuk, ik heb in mijn hoofd nu 1 specifieke collega, en ik vind het bij hem wel een uiting van een goede Moslim zijn. Maar voor zover ik dat natuurlijk kan beoordelen is hij altijd een goede Moslim, niet alleen tijdens de Ramadan.
In het verleden had ik wel een collega die boos was omdat ik een heel kort rokje aan had en in zijn zicht stond. Ja daar ga ik natuurlijk geen rekening mee houden.
TukTuk, ik heb in mijn hoofd nu 1 specifieke collega, en ik vind het bij hem wel een uiting van een goede Moslim zijn. Maar voor zover ik dat natuurlijk kan beoordelen is hij altijd een goede Moslim, niet alleen tijdens de Ramadan.
Caroow- Lady Post-a-lot
Ik heb een collega die aan de ramadan doet en zij werkt ook gewoon keihard door. Ik ben die stelligheid niet van je gewend, Pippa. Het is nou eenmaal hun geloof en dan ga je niet ineens zelf de regeltjes aanpassen.
Overigens, als het niet drinken met de hitte je echt opspeelt mag je een uitzondering maken, er zijn regels voor mensen die tijdelijk het vasten mogen onderbreken:
Mensen die tijdelijk zijn vrijgesteld van de verplichting om te vasten zijn:
Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven;
Tijdelijk zieken.
Een tijdelijk zieke mag zijn vasten verbreken indien:
vasten een te zware beproeving zou zijn;
de ziekte zou verergeren;
het lichamelijke herstel zou vertragen. Hij/zij moet zijn vasten verbreken indien er door vasten levensgevaar zou ontstaan of buitengewone schade aan de gezondheid toegebracht zou worden. Hierbij moet worden afgegaan op de beoordeling van een betrouwbare arts.
Reizigers;
Mensen die een te zware lichamelijke inspanning moeten leveren;
Menstruerende vrouwen en vrouwen in het kraambed. Zij mogen niet vasten. Alle gemiste vastendagen moeten later worden ingehaald.
Overigens, als het niet drinken met de hitte je echt opspeelt mag je een uitzondering maken, er zijn regels voor mensen die tijdelijk het vasten mogen onderbreken:
Mensen die tijdelijk zijn vrijgesteld van de verplichting om te vasten zijn:
Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven;
Tijdelijk zieken.
Een tijdelijk zieke mag zijn vasten verbreken indien:
vasten een te zware beproeving zou zijn;
de ziekte zou verergeren;
het lichamelijke herstel zou vertragen. Hij/zij moet zijn vasten verbreken indien er door vasten levensgevaar zou ontstaan of buitengewone schade aan de gezondheid toegebracht zou worden. Hierbij moet worden afgegaan op de beoordeling van een betrouwbare arts.
Reizigers;
Mensen die een te zware lichamelijke inspanning moeten leveren;
Menstruerende vrouwen en vrouwen in het kraambed. Zij mogen niet vasten. Alle gemiste vastendagen moeten later worden ingehaald.
Maple- Prater
- Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Stellig? Dit is hoe ik het ervaar op mijn werk, en op de andere locatie ook ervaren heb. Wellicht is het anders omdat het lichamelijk gewoon enorm zwaar werk is, dat dat eigenlijk niet te doen is zonder energie, dat kan. Ik zie en hoor om mij heen heel erg veel over de Ramadan, mijn bovenburen doen het ook en er zit een moskee bij mij aan de overkant. Respect voor iedereen dat ze zich zo aan hun geloof houden, maar ik vind het niet onder de noemer knap vallen.
Maple, maar als je gewoon dorst hebt, of een beetje duizelig bent door de warmte, mag je nog steeds niet zomaar drinken, daar had ik het toevallig van de week nog met een moslima over. Echt pas als je er ziek van bent, mag dat. En het vasten opzich kan ik wel inkomen, dat heb je bij andere geloven ook, maar dat is meestal niet 100% niet eten/drinken voor een bepaalde periode.
Maple, maar als je gewoon dorst hebt, of een beetje duizelig bent door de warmte, mag je nog steeds niet zomaar drinken, daar had ik het toevallig van de week nog met een moslima over. Echt pas als je er ziek van bent, mag dat. En het vasten opzich kan ik wel inkomen, dat heb je bij andere geloven ook, maar dat is meestal niet 100% niet eten/drinken voor een bepaalde periode.
Gast- Gast
Ik denk dat ik wel kan zeggen dat je op mijn werk ook heel hard moet werken. Scheelt wel dat we gewoon airco hebben waardoor het niet sniksniksnik heet is, maar het is best wel warm nog.
Maar ze mogen nu niet werken Pippa? Moesten ze in de ziektewet, snipperen of hoe zit dat? Kunnen ze niet vroeger beginnen, zodat ze nog wat energie van de nacht hebben?
Maar ze mogen nu niet werken Pippa? Moesten ze in de ziektewet, snipperen of hoe zit dat? Kunnen ze niet vroeger beginnen, zodat ze nog wat energie van de nacht hebben?
Caroow- Lady Post-a-lot
Er is bij ons geen airco, dat scheelt misschien ook wel inderdaad, het is bloedheet dan.. Maar schoonmaken met dit weer is gewoon niet te doen eigenlijk, ook niet met een beetje airco. Ik weet niet precies hoe dat gegaan is, want ze hebben een 0 uren contract en kunnen dus gewoon niet ingezet worden op zo'n moment, sowieso omdat het heel erg stil is werken we maar met de helft van het team momenteel, en het team met vaste uren werkt, de rest niet, en daar vallen deze dames toevallig ook onder. Maar over 2 weken begint het weer drukker te worden en zullen ze weer komen werken, hopelijk niet meer zo bloedheet dan, dan is het goed uit te houden voor iedereen.
Gast- Gast
Ik doe het, maar ik merk geen verschil met op mijn werk, ik ben alleen sneller moe.
Sugarfall- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2407
Sugarfall schreef:Ik doe het, maar ik merk geen verschil met op mijn werk, ik ben alleen sneller moe.
Maar ben je niet ook meer moe omdat je ook op tijd op moet staan en laat wakker bent om te mogen/kunnen eten? Of heb je daar geen last van? Want de zon gaat laat onder, en is voor kwart voor zes (ofzo?) alweer bovengekomen.
Gast- Gast
Ik vind het op dagen als deze echt ontzettnd onverstandig.. Maar goed, ik snap sowieso niet goed waarom men mee doet aan de Ramadan.
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Luce schreef:Ik vind het op dagen als deze echt ontzettnd onverstandig.. Maar goed, ik snap sowieso niet goed waarom men mee doet aan de Ramadan.
Gewoon, omdat het bij je geloof hoort?
Caroow- Lady Post-a-lot
Pippa, dat zal inderdaad ook een groot aandeel hebben, ik ga nu vaak rond 4.00 slapen. Maar normaal gesproken als ik een dag minder eet, ben ik ook sneller moe, ik heb eigenlijk echt wel iets nodig om een beetje energiek de dag door te komen
Sugarfall- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2407
Pippa schreef:Er is bij ons geen airco, dat scheelt misschien ook wel inderdaad, het is bloedheet dan.. Maar schoonmaken met dit weer is gewoon niet te doen eigenlijk, ook niet met een beetje airco. Ik weet niet precies hoe dat gegaan is, want ze hebben een 0 uren contract en kunnen dus gewoon niet ingezet worden op zo'n moment, sowieso omdat het heel erg stil is werken we maar met de helft van het team momenteel, en het team met vaste uren werkt, de rest niet, en daar vallen deze dames toevallig ook onder. Maar over 2 weken begint het weer drukker te worden en zullen ze weer komen werken, hopelijk niet meer zo bloedheet dan, dan is het goed uit te houden voor iedereen.
De ramadan duurt toch tot 9 augustus? Dus over 2 weken is er toch geen 'probleem' meer. of zit ik er nu heel erg naast?
widko- Fluisteraar
- Aantal berichten : 109
Punten : 119
Registratiedatum : 29-11-10
Pippa schreef:Stellig? Dit is hoe ik het ervaar op mijn werk, en op de andere locatie ook ervaren heb. Wellicht is het anders omdat het lichamelijk gewoon enorm zwaar werk is, dat dat eigenlijk niet te doen is zonder energie, dat kan. Ik zie en hoor om mij heen heel erg veel over de Ramadan, mijn bovenburen doen het ook en er zit een moskee bij mij aan de overkant. Respect voor iedereen dat ze zich zo aan hun geloof houden, maar ik vind het niet onder de noemer knap vallen.
Ik doe ook fysiek zwaar werk en ik heb meerdere collega's gehad die meededen aan de Ramadan en allemaal werkten ze gewoon net zoals normaal. Denk dus dat het eerder aan de instelling van jouw collega's ligt dan aan het zware werk.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Volgende week loopt de ramadan af. En de ramadan hoort er gewoon bij, of je het nu zwaar vind of niet. Ik vind het zelf eigenlijk helemaal niet zo moeilijk nu. In de winter heb ik altijd trek. Nu met dit weer niet.
En niet iedereen vreet zich vol na maghreb. Wij eten straks gewoon loubia (witte bonen met tomatensaus op zn Marokkaans) met wat brood. En dadels. That's it.
Dat er meer geld aan uitgegeven wordt is ook niet zo vreemd omdat hele families vaak gezamelijk het vasten verbreken en je dan niet te weinig wilt hebben voor je gasten.
En niet iedereen vreet zich vol na maghreb. Wij eten straks gewoon loubia (witte bonen met tomatensaus op zn Marokkaans) met wat brood. En dadels. That's it.
Dat er meer geld aan uitgegeven wordt is ook niet zo vreemd omdat hele families vaak gezamelijk het vasten verbreken en je dan niet te weinig wilt hebben voor je gasten.
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
Coco, doe jij ook mee aan de Ramadan? Kindjes doen niet mee toch of wel?
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Pagina 1 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Pagina 1 van 5
Permissies van dit forum: