Ervaring met 'Breast Crawl' (eerste borstvoeding)
+18
Darius
Poisongirl
Shopaholic
tweeling
Teddyaapje
Luce
Emmayes
Filoria
Aoi
Sun88
Flower_L
M@niek
Knillis
Sanne
Vixen
Pink!
SarahKey
mzcharlotte
22 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Ervaring met 'Breast Crawl' (eerste borstvoeding)
Er staan genoeg filmpjes op YouTube, maar in het kort is het dus de eerste aanleg van een pasgeboren baby, die meteen na geboorte op de buik wordt gelegd en zelf de weg naar de tepel vindt. Wegen, meten en andere dingen moeten gewoon even op zich laten wachten.
Wie heeft dit gedaan en hoe is je ervaring ermee? Als het medisch verantwoord is, dan zou ik dit willen doen denk ik.
Wie heeft dit gedaan en hoe is je ervaring ermee? Als het medisch verantwoord is, dan zou ik dit willen doen denk ik.
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Ervaring met 'Breast Crawl' (eerste borstvoeding)
Wij hebben dit gedaan. Ik heb S een uur lang op mijn buik gehad en toen pas gingen ze hem meten/wegen etc. In dat uur zocht hij zelf de borst en kreeg hij ook borstvoeding. In het ziekenhuis waar ik ben bevallen pleiten ze hier ook voor, dat een kind eerst een tijd bij de moeder ligt. Of je nu borstvoeding wilt geven of niet. Moet het idd wel kunnen, denken ze maar 1 seconde dat er iets is met de baby dan gaat dit alles niet door.
Ja bij mijn dochter!
De navelstreng moest wel eerst door worden geknipt omdat die te kort was maar daarna kroop ze zelf naar boven, hapte in 1 keer goed aan en dronk zo'n 15 min aan de borst.
Daarna hebben ze haar gecontroleerd en gewogen/gemeten en aangekleed en toen dronk ze de andere borst.
Echt heel mooi om te zien, raad het iedereen aan
Ik ben thuis bevallen en alles ging heel goed.
De navelstreng moest wel eerst door worden geknipt omdat die te kort was maar daarna kroop ze zelf naar boven, hapte in 1 keer goed aan en dronk zo'n 15 min aan de borst.
Daarna hebben ze haar gecontroleerd en gewogen/gemeten en aangekleed en toen dronk ze de andere borst.
Echt heel mooi om te zien, raad het iedereen aan
Ik ben thuis bevallen en alles ging heel goed.
Pink!- Prater
- Aantal berichten : 891
Punten : 880
Registratiedatum : 08-02-13
Bij de tweede had ik dit ook best gewild, maar doordat ik in bad ben bevallen kon dat niet. Wegen en meten en andere controles zijn wel pas veel later gebeurd, dat was geen probleem. De apgar score kan gerust gemeten worden als de baby lekker bij je ligt. Als het verder goed gaat met de baby kunnen de andere controles gemakkelijk wachten. Als je de baby de breastcrawl wil laten doen, zorg er dan voor dat de vk/gyn/vpk daar vanaf weten, mijn ervaring is namelijk dat de baby vrij snel opgepakt wordt en aangelegd wordt. Waarschijnlijk ook een belangrijke taak voor je man om daar alert op te zijn, direct na de bevalling is de kans groot dat alles je een beetje overkomt en je dit soort dingen 'vergeet' in alle hectiek en euforie.
Edit: en wat sanne zegt, je moet ook geluk hebben met de baby. Onze oudste die wilde de eerste 24u überhaupt niet drinken, die was de eerste uren vooral aan het huilen en was to-taal niet bezig met ook nog maar iets wat op de breastcrawl zou kunnen lijken. Als ik plat had gelegen bij de jongste had zij dat wel gedaan denk ik, die heeft na de geboorte helemaal niet gehuild en was heel kalm en alert.
Edit: en wat sanne zegt, je moet ook geluk hebben met de baby. Onze oudste die wilde de eerste 24u überhaupt niet drinken, die was de eerste uren vooral aan het huilen en was to-taal niet bezig met ook nog maar iets wat op de breastcrawl zou kunnen lijken. Als ik plat had gelegen bij de jongste had zij dat wel gedaan denk ik, die heeft na de geboorte helemaal niet gehuild en was heel kalm en alert.
Laatst aangepast door Vixen op za 27 jul 2013 - 21:44; in totaal 2 keer bewerkt
Vixen- Prater
- Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13
Je moet maar net een baby hebben die zelf op zoek gaat naar de borst. Mijn dochter deed dat niet, maar bleef gewoon uitgeput op mijn buik liggen.
De verloskundige heeft uiteindelijk geholpen om haar aan te leggen. Ik weet niet meer of ze toen al gewogen was eigenlijk. Ik denk het wel. Ze had nog geen kleren aan, dat gebeurde pas na het voeden toen ik ging douchen.
De verloskundige heeft uiteindelijk geholpen om haar aan te leggen. Ik weet niet meer of ze toen al gewogen was eigenlijk. Ik denk het wel. Ze had nog geen kleren aan, dat gebeurde pas na het voeden toen ik ging douchen.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Wat een fijne ervaringen (over het algemeen). Ja, inderdaad je kindje moet maar net op zoek gaan en zelf niet volkomen uitgeput zijn. Maar goed, het is het proberen dan in elk geval waard.
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Mijn jongste heeft na haar geboorte ruim 1,5 uur bij mij gelegen voordat ze iets met haar gingen doen. Maar ze sliep alleen maar en ging niet zelf op zoek, sowieso vertoonde ze de eerste 24 uur geen tekenen dat ze honger had. Bijeeen volgende hoop ik dat dit hetzelfde gaat!
Knillis- Fluisteraar
- Aantal berichten : 434
Punten : 470
Registratiedatum : 03-02-11
Hier ook. Geboren gelijk op de buik en aan de borst. Wegen en meten enz werd later pas gedaan.
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10
Bij beide. Vk kon beide keren hechten en placenta geboren laten worden. en l en j lagen bij mij. had ik meteen afleiding vd pijn
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Ik gaf geen borstvoeding, maar baby wordt werk standaard een uur bij moeder op de buik gelegd, voordat er gewogen en gemeten werd.
Sun88- Prater
- Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12
Mijn zoontje heeft ruim een uur bij me gelegen maar niet die breast crawl zelf gedaan. Mijn dochter kroop wel zelf naar de borst toe, heel mooi. De jongste heeft minder lang bij me gelegen, ik weet niet meer precies waarom.
Aoi- Fluisteraar
- Aantal berichten : 259
Punten : 231
Registratiedatum : 24-12-12
De baby een uur op de buik laten liggen voor controles is nog geen breast crawl.. Bij de breast crawl laat je je kindje helemaal zelf naar boven kruipen en helemaal zelf aanhappen, zonder dat jij daarbij helpt.
Vixen- Prater
Vixen schreef:De baby een uur op de buik laten liggen voor controles is nog geen breast crawl.. Bij de breast crawl laat je je kindje helemaal zelf naar boven kruipen en helemaal zelf aanhappen, zonder dat jij daarbij helpt.
Idd, mijn zoon lag wel bij me huid op huid maar lag rustig. Mijn dochter kroop naar boven en naar mijn tepel toe en legde zichzelf aan.
Aoi- Fluisteraar
- Aantal berichten : 259
Punten : 231
Registratiedatum : 24-12-12
Wij hebben in het ziekenhuis heerlijk een uurtje gekregen voor de eerste voeding, maar zelf mijn tepels vinden zat er niet in hoor haha. Hij bleef maar een beetje ernaast happen en in mijn buik etc. Heel schattig om te zien.
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Lijkt mij ook heel mooi, ik had er nog nooit van gehoord. Maar dan klopt het geboortegewicht toch niet meer als de baby al veel gedronken heeft?
Emmayes- Fluisteraar
- Aantal berichten : 141
Punten : 139
Registratiedatum : 01-04-12
De eerste tijd komt er nog vrijwel niks uit je borst. Wellicht wat colostrum, maar verder is het nog niet noemenswaardig.Emmayes schreef:Lijkt mij ook heel mooi, ik had er nog nooit van gehoord. Maar dan klopt het geboortegewicht toch niet meer als de baby al veel gedronken heeft?
Ik vind het ook erg mooi, ik wil dat ook wel nu als er geen medische reden is om meteen gecontroleerd te worden (die kans zit er wel behoorlijk in)
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Ik heb J. dit laten doen. Echt gaaf om te zien! Ik had J. wel al redelijk op de borst liggen maar hij is zelf naar de tepel gekropen en heeft zichzelf aangelegd.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Emmayes schreef:Lijkt mij ook heel mooi, ik had er nog nooit van gehoord. Maar dan klopt het geboortegewicht toch niet meer als de baby al veel gedronken heeft?
In het begin komt er niks uit je borsten.
In topic: lijkt mij erg mooi. Mijn dochter deed alleen helemaal geen poging, ze bleef heel versuft liggen. Later toen de kraamhulp haar aan ging leggen ondernam ze nog geen actie, dit gebeurde echt pas die dag erna.
tweeling- Prater
- Aantal berichten : 1253
Punten : 1426
Registratiedatum : 07-01-11
Ik heb het bij de oudste gedaan...heel bijzonder en vertederend vond ik het!
Shopaholic- Kletskop
- Aantal berichten : 1501
Punten : 1491
Registratiedatum : 04-12-12
Ik kan geen bv geven, maar bij H. Heeft ze ruim een uur bij me gelegen voor ze haar gingen wegen en meten. Heerlijk! Was in het ziekenhuis trouwens, als het maar enigzins kan doen ze dat hier. Bij J. Ging dat niet omdat hij beademd moest worden.
Poisongirl- Kletskop
- Aantal berichten : 1642
Punten : 1809
Kruipen ze echt naar je borst toe? Bij mij zijn ze alle drie eerst naakt op mijn borst gelegd (ik was bij L ook helemaal naakt bevallen en bij P en E had ik een hemdje aan, dat schoof ik dan omhoog zodat we huid-op-huid lagen) en dan legde ik ze zelf wel aan.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Onze zoon heeft ongeveer driekwartier bij me gekegen, de vk moest naar een andere bevalling. Hij heeft alleen echt niet zichzelf aangelegd, dit deed de kraamhulp later vrij hardhandig (laat ik bij een volgende zeker niet toe, de lactatiekundige staat dan mooi op speeddial). Volgens mij is dit tegenwoordig vrij standaard hoor. En ook heel fijn, als ik op tv soms zie dat het kindje gelijk wordt weggenomen word ik er naar van. Wil je eigenlijk thuis bevallen of in het ziekenhuis?
Lonely Goatherd- Prater
- Aantal berichten : 954
Punten : 1054
Registratiedatum : 10-07-12
Darius: ja blijkbaar! Had er ook wel eens filmpjes van gezien. Maar hier ging het net als bij jou. Mijn zoon was echt veel te suf en onhandig om zelf mijn tepels te vinden. Sowieso was het geen enthousiaste drinker. De eerste weken moesten we hem tijdens elke voeding onder zijn voetjes kriebelen, anders viel hij in slaap.
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Emmayes schreef:Lijkt mij ook heel mooi, ik had er nog nooit van gehoord. Maar dan klopt het geboortegewicht toch niet meer als de baby al veel gedronken heeft?
er komt nauwelijks wat uit de eerste keer, van die paar druppels zal het niet schelen. mijn zoon poepte op de onderzoekstafel, pas later is hij gewogen, dan woog hij misschien wel iets meer
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Darius schreef:Kruipen ze echt naar je borst toe? Bij mij zijn ze alle drie eerst naakt op mijn borst gelegd (ik was bij L ook helemaal naakt bevallen en bij P en E had ik een hemdje aan, dat schoof ik dan omhoog zodat we huid-op-huid lagen) en dan legde ik ze zelf wel aan.
ja.. maar dat is niet binnen 10 minuten geregeld hoor. De baby kroelt zeg maar steeds meer naar boven, verlegt het hoofdje heel onhandig, zet zich een beetje af met het ene voetje, grijpt een keer naar boven, tilt het hoofdje nog een keer op, duwt het andere beetje wat naar links en is dan een halve cm naar boven 'gekropen'.
Vixen- Prater
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» wat is jullie eerste foto van de eerste ontmoeting met...
» borstvoeding....
» Borstvoeding....
» Borstvoeding
» Kun je bij borstvoeding..
» borstvoeding....
» Borstvoeding....
» Borstvoeding
» Kun je bij borstvoeding..
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: