Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Roodvonk

5 plaatsers

Ga naar beneden

Roodvonk Empty Roodvonk

Bericht  Pineco do 2 mei 2013 - 3:59

We kregen vandaag van de juf te horen dat roodvonk heerst op school. Heeft iemand ervaring met deze ziekte, wat kan ik verwachten als het mijn dochter treft en zou het kwaad kunnen als de jongste het krijgt (bijna 1 jaar)? Zou ik het zelf ook nog kunnen krijgen? Ik lees op internet zo veel verschillende dingen...

Volgens mij kun je het niet echt tegenhouden en is het vooral een kwestie van uitzieken, toch?
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Roodvonk Empty Re: Roodvonk

Bericht  Dora do 2 mei 2013 - 4:10

Kun je geen telefonisch consult of advies bij de huisarts vragen (je kunt dan ook zeggen dat je op i-net/google tegenstrijdige berichten leest)?
Waarschijnlijk is hij al op de hoogte van het feit dat het op een school heerst (en er dus meer vragen zullen komen)
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Stokstaartje do 2 mei 2013 - 5:06

Roodvonk begint met keelpijn en koorts. Kenmerkend is een zogenoemde frambozentong en vlinderexantheem. De tong wordt eerst wit en na 3 dagen rood en dik en om de mond is er sprake van bleekheid. Vlinderexantheem is uitslag in het gezicht op neus en wangen in de vorm van een vlinder. Op de derde dag wordt de huid roze en zijn er rode, ruw puntjes op de borst/buik te zien. De uitslag verspreidt zich over het lichaam, vooral naar de oksels en liezen en verdwijnt enkele dagen later.

Na 2 tot 3 weken wordt de huid schilferig, vooral op de handpalmen en voetzolen. De temperatuur daalt al na 3 dagen. Antibiotica zijn meestal niet nodig, behalve als je kindje erg ziek is of als er complicaties optreden. Complicaties kunnen zijn ontsteking van nieren, ontsteking van gewrichten en ontsteking van hartkleppen. Complicaties ontstaan zelden! De bacteriën komen binnen via de mond of neus en verspreiden zich via speeksel, hoesten, niezen of de handen.

Persoonlijk denk ik dat als je nog niet in aanraking bent geweest met roodvonk je het zelf ook kunt krijgen. Dat het kinderziektes zijn betekent namelijk niet dat je dit alleen maar krijgt als je een kind bent, maar dat je het meestal krijgt als je kind bent en het daar dus het meeste voor komt. Zwangere vrouwen en baby's jonger dan 3 maanden moeten vooral uit de buurt blijven bij besmetting met roodvonk. Bij baby's jonger dan 3 maanden, omdat de afweer nog erg zwak is. Zwangere vrouwen, omdat er een kans is op aangeboren afwijkingen vooral in de eerste 3 maanden van de zwangerschap.

Ik heb even mijn boeken er op na geslagen en hopelijk heb je hier wat aan.
Als je nog meer info en duidelijkheid wil gewoon de huisarts bellen. Daar zijn ze voor! angel
Stokstaartje
Stokstaartje
Prater
Prater

Aantal berichten : 524
Punten : 536
Registratiedatum : 16-08-12

Bericht  Pineco do 2 mei 2013 - 5:09

Bedankt voor de informatie! Klinkt als een vervelende, maar relatief ongevaarlijke ziekte die niet langer dan een paar dagen aanhoudt dus. Dan weet ik een beetje wat ons (hopelijk niet!) te wachten staat.
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Bericht  Slakje do 2 mei 2013 - 5:41

Hé, bij ons op het kdv is dat ook uitgebroken! Vandaag hebben we een papier met info meegekregen hierover.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  meisjesmama do 2 mei 2013 - 5:53

Mijn jongste heeft het net gehad. Die werd echt wel ziek last van haar keel, niet eten, hoge koorts en haar handen en voeten begonnen vreselijk te vervellen.
Ze heeft er een anti biotica kuur voor gekregen. Moet er wel bij vermelden dat mijn dochter kans op koortsstuipen heeft en het hiermee onderdrukt werd.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Pineco do 2 mei 2013 - 6:13

Nu ik dit zo lees, vraag ik me af of de oudste het begin deze week niet al in een lichte vorm heeft gehad. Ik heb haar maandagmiddag thuis gehouden van school, omdat ze niet echt lekker was. Kort daarna kreeg ze hele hoge koorts en dat heeft de hele middag en avond aangehouden. Dinsdag was de koorts over, maar waren haar handen ineens aan het vervellen. Ik zocht er niets achter, ze had 's ochtends behoorlijk lang in bad gezeten, dus ik weet het daaraan. Ik leg nu de link tussen de koorts en het vervellen pas.

Maar we wachten rustig af. Misschien heeft ze geluk gehad en bleef het hierbij.
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud