Hoeveel cc borstvoeding?
+4
Sanne
Ayla
Ella
Caroow
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
Hoeveel cc borstvoeding?
Ik gaf R eerst altijd een vol avent-flesje, als hij gekolfde melk kreeg, volgens mij is dat 125cc. Hij slurpte dat makkelijk weg, dus ik heb een grotere fles gekocht. Maar hij drinkt gewoon tot dat de fles leeg is.
Na die 125cc bleef hij nog even happen maar kwam daarna gewoon pas na een uur of 3. Nu drinkt hij 200cc en gebeurd precies hetzelfde..
Maar ik kan hem toch niet nog meer gaan geven? Straks houd ik hem scheef en loopt het er bij zijn oren weer uit..
Hoe weet je hoeveel cc je een kind mag/moet/kan geven?
Na die 125cc bleef hij nog even happen maar kwam daarna gewoon pas na een uur of 3. Nu drinkt hij 200cc en gebeurd precies hetzelfde..
Maar ik kan hem toch niet nog meer gaan geven? Straks houd ik hem scheef en loopt het er bij zijn oren weer uit..
Hoe weet je hoeveel cc je een kind mag/moet/kan geven?
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Re: Hoeveel cc borstvoeding?
Borstvoeding is natuurlijk niet te vergelijken met flesvoeding. Maar als jouw zoontje om de 4 uur komt voor een fles (met borstvoeding) dan zou je een beetje de richtlijn aan kunnen houden van flesvoeding. In ieder geval niet meer als 1 liter.
Ella- Ratel
- Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10
Ik zou dan gewoon de advieshoeveelheid aanhouden voor zijn leeftijd/gewicht. Zal zo'n 120/150 cc zijn.
Ayla- Kletskop
- Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Als het niet genoeg is haalt hij het later bij jou ook wel in.
Ayla- Kletskop
- Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Kun je een kleinere speen nemen? Daardoor doet hij wat langer over een fles en wordt wellicht ook de zuigbehoefte waf beter vervuld. Anderzijds, als hij het hier prima op doet...dan zou ik er niet te veel aan veranderen. Drie uur tot een volgende voeding is ook heel netjes. Zelf zou ik niet nog meer gaan geven dan.
Hier verder geen ervaring trouwens. Dochter dronk altijd alles, het hoognodige als ze een fles kreeg, dat is nooit meer dan 70cc geweest per fles.
Hier verder geen ervaring trouwens. Dochter dronk altijd alles, het hoognodige als ze een fles kreeg, dat is nooit meer dan 70cc geweest per fles.
Laatst aangepast door Tiramisu op za 20 apr 2013 - 20:33; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Richtlijn is 150 cc x aantal kilo / aantal voedingen per dag.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Ella schreef:Borstvoeding is natuurlijk niet te vergelijken met flesvoeding. Maar als jouw zoontje om de 4 uur komt voor een fles (met borstvoeding) dan zou je een beetje de richtlijn aan kunnen houden van flesvoeding. In ieder geval niet meer als 1 liter.
Hij krijgt niet meer dan 1 keer per dag een flesje, en ook niet elke dag. En ik heb geen idee hoeveel hij uit de borst drinkt natuurlijk..
En hij komt na de borst ook wel eens na anderhalf of 2 uur, dus met die rekensom mag hij echt maar heel weinig drinken.
Lastig hoor
Caroow- Lady Post-a-lot
Als ik weggging, voorzag ik altijd een fles extra bv voor als het nodig zou zijn.
Slakje- Ratel
- Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Pin me er niet op vast, want ik heb geen bv kunnen geven. Maar wat ik altijd begrepen heb is dat er geen maximum zit aan bv, omdat het heel anders van samenstelling is en lichter verteerbaar dan fv. Zeker als hij maar 1x per dag een fles krijgt is het denk ik niet zo erg hem te laten drinken wat hij wil. En misschien inderdaad een kleinere speen gebruiken, scheelde hier ook toen ze wel heel veel wegdronk, de speen ging toen toch te snel en met een kleinere dronk ze wat minder.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Er zit geen maximum aan borstvoeding omdat een kindje zelf regelt hoeveel het ervan binnenkrijgt. Als je volledig kolft in plaats van live voedt, dan zit er wel een maximum aan. Ik geloof omdat borstvoeding hormoongestuurd is, door het zuigen wordt er een hormoon opgewekt bij moeder en kind dat ervoor zorgt dat het kindje precies voldoende krijgt. Ik geloof dat dat niet werkt bij kolven, ten minste niet bij het kind. (Maar nu ik het zo opschrijf, klinkt het ook als een l*lverhaal eigenlijk...).
Caroow, als hij één flesje per dag krijgt, zou ik gewoon kijken wat hij op wil drinken, misschien met een iets kleinere speen zoals Tiramisu zegt.
Als hij te weinig krijgt, meldt hij zich wel weer vlotter bij jou. En teveel zal ook wel meevallen met één fles per dag.
Je doet het hartstikke goed joh!
Caroow, als hij één flesje per dag krijgt, zou ik gewoon kijken wat hij op wil drinken, misschien met een iets kleinere speen zoals Tiramisu zegt.
Als hij te weinig krijgt, meldt hij zich wel weer vlotter bij jou. En teveel zal ook wel meevallen met één fles per dag.
Je doet het hartstikke goed joh!
Sanne- Ratel
PapillonRose schreef:Pin me er niet op vast, want ik heb geen bv kunnen geven. Maar wat ik altijd begrepen heb is dat er geen maximum zit aan bv, omdat het heel anders van samenstelling is en lichter verteerbaar dan fv. Zeker als hij maar 1x per dag een fles krijgt is het denk ik niet zo erg hem te laten drinken wat hij wil. En misschien inderdaad een kleinere speen gebruiken, scheelde hier ook toen ze wel heel veel wegdronk, de speen ging toen toch te snel en met een kleinere dronk ze wat minder.
Het klopt inderdaad dat er geen max aan zit, maar volgens mij snapt R niet dat hij moet stoppen als zijn buik vol zit. Soms is hij zo lang aan het drinken en als hij dat klaar is komt er zo weer een golf uit.
Een kleinere speen kan ik natuurlijk proberen, er zit nu een kersspeen maat S op, die is al wel heel klein..
Sanne, bedankt Ik kan zo twijfelen of ik het wel het juiste doe.
Caroow- Lady Post-a-lot
Hij heeft vast wel door wanneer hij vol zit. Je hebt ook een flinke productie toch?
Ik had in het begin ook een flinke overproductie. Mijn dochter dronk eerst vrij lang en daarna maar heel kort, zo'n 5 minuten maximaal (altijd één borst). 's Avonds clusterde ze enorm en ik dacht ook dat ze veel te veel binnenkreeg. Door de flinke melkstroom verslikte ze zich vaak, hapte moeiljk aan, spuugde na de voeding wat. Ik denk eigenlijk dat het wel normaal is. Dat dacht ik een jaar geleden trouwens niet, ik heb meermalen gedacht dat ik moest stoppen, omdat we het gewoon niet onder controle kregen. Bij mij heeft het uiteindelijk geholpen om het maar los te laten, dochter aan te leggen als ze dat wilde, en proberen om haar beide borsten te laten drinken. Dus niet de ene borst helemaal leeg, maar eerst de ene borst totdat die comfortabel aanvoelde (was nog wel vol, maar niet meer vreselijk op spanning) en dan de andere borst tot die comfortabel aanvoelde. Toen ging het binnen een paar dagen beter. Overigens was mijn dochter toen al wel 12 weken. Met een week of 16 ging het echt lekker en was ik blij dat ik het heb doorgezet.
Het komt echt wel goed. Probeer maar gewoon in te spelen op wat hij nodig heeft en vertrouw op hem en op jezelf. Borstvoeding is minder makkelijk dan het lijkt, maar het lukt jullie echt wel.
Ik had in het begin ook een flinke overproductie. Mijn dochter dronk eerst vrij lang en daarna maar heel kort, zo'n 5 minuten maximaal (altijd één borst). 's Avonds clusterde ze enorm en ik dacht ook dat ze veel te veel binnenkreeg. Door de flinke melkstroom verslikte ze zich vaak, hapte moeiljk aan, spuugde na de voeding wat. Ik denk eigenlijk dat het wel normaal is. Dat dacht ik een jaar geleden trouwens niet, ik heb meermalen gedacht dat ik moest stoppen, omdat we het gewoon niet onder controle kregen. Bij mij heeft het uiteindelijk geholpen om het maar los te laten, dochter aan te leggen als ze dat wilde, en proberen om haar beide borsten te laten drinken. Dus niet de ene borst helemaal leeg, maar eerst de ene borst totdat die comfortabel aanvoelde (was nog wel vol, maar niet meer vreselijk op spanning) en dan de andere borst tot die comfortabel aanvoelde. Toen ging het binnen een paar dagen beter. Overigens was mijn dochter toen al wel 12 weken. Met een week of 16 ging het echt lekker en was ik blij dat ik het heb doorgezet.
Het komt echt wel goed. Probeer maar gewoon in te spelen op wat hij nodig heeft en vertrouw op hem en op jezelf. Borstvoeding is minder makkelijk dan het lijkt, maar het lukt jullie echt wel.
Sanne- Ratel
Dat klinkt erg bekend allemaal Sanne. Begin van de avond hangt hij vaak een hele tijd aan de borst, ik ga er maar lekker bij liggen met een hapje en drankje en laat hem maar drinken. Sowieso leg ik hem vrijwel altijd aan als hij dat wil. Wil hij een dagje wat minder drinken dan staan mijn borsten gelijk op ontploffen en blijf ik ook maar lekken. Soms met een straal net zo als wanneer je kolft
Hopelijk gaat het hier ook snel wat makkelijker allemaal. Hij is ook nog maar een maandje natuurlijk, als hij ouder is gaat het vast beter.
Hopelijk gaat het hier ook snel wat makkelijker allemaal. Hij is ook nog maar een maandje natuurlijk, als hij ouder is gaat het vast beter.
Caroow- Lady Post-a-lot
Oh ja, dat lekken... Sliep mijn dochter een keer iets langer, had ik gelijk een probleem, want ik redde het sowieso al nooit totdat ze weer kwam voor een voeding. Ik had die spuugdoekjes van de Hema dubbelgevouwen tot een pakketje van 9 lagen en dat propte ik in mijn bh. En dat was nog niet voldoende. Op het laatst deed ik niet eens meer schone kleren aan, want dan kon ik me vier keer per dag verkleden. Blij toe dat dat voorbij is.
Sanne- Ratel
Sanne schreef:Oh ja, dat lekken... Sliep mijn dochter een keer iets langer, had ik gelijk een probleem, want ik redde het sowieso al nooit totdat ze weer kwam voor een voeding. Ik had die spuugdoekjes van de Hema dubbelgevouwen tot een pakketje van 9 lagen en dat propte ik in mijn bh. En dat was nog niet voldoende. Op het laatst deed ik niet eens meer schone kleren aan, want dan kon ik me vier keer per dag verkleden. Blij toe dat dat voorbij is.
Hahaha ik doe precies hetzelfde. En ik slaap op een kraammatje, mijn vriend werd gek van het bed verschonen.
In het begin was het nog erger. Die monddoekjes op mijn borsten, een hemd erover, dan 2 hydrofiele luiers over het hemd bij mijn borsten en nog een strak hemd erover. En dan nog lekken
Caroow- Lady Post-a-lot
En dan ben ik al verbaasd als er een klein straaltje uitsprietst als hij mijn tepel los laat, haha! Maar ik heb ook steeds vaker straaltjes en grotere lekkage, vanmorgen ging ik hem eerst verschonen, had ik een drijfnat T-shirt, was helemaal verbaasd!
Wat betreft het drinken, er zit niet echt een max aan, maar een flesje is wel vrij makkelijk drinken over het algemeen, ik zou hem niet helemaal volproppen, hij komt vanzelf weer voor de volgende voeding en drinkt dan genoeg om te compenseren.
Ik heb het probleem hier niet overigens, hij drinkt uit een flesje tussen de 80 en 100 cc zo'n beetje, ik weet door het wegen van L. dat hij uit de borst een paar weken geleden soms al wel meer dronk dan dat.
Wat betreft het drinken, er zit niet echt een max aan, maar een flesje is wel vrij makkelijk drinken over het algemeen, ik zou hem niet helemaal volproppen, hij komt vanzelf weer voor de volgende voeding en drinkt dan genoeg om te compenseren.
Ik heb het probleem hier niet overigens, hij drinkt uit een flesje tussen de 80 en 100 cc zo'n beetje, ik weet door het wegen van L. dat hij uit de borst een paar weken geleden soms al wel meer dronk dan dat.
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10
Stop gewoon als je denkt dat hij voldoende heeft gehad. Mijn dochter dronk aan 2 borsten als ik haar beide borsten aan bood. Altijd als ze 2 gedronken had, kwam er weer een hele golf uit. Ik ben haar dus steeds 1 borst gaan geven, en dan kwam er geen voeding meer uit. Ze kwam steeds om de 1,5 tot 2 uur voor een voeding. Maar dat maakt me niet uit. Heb liever dat ze vaker kleinere beetjes drinkt dat in 1x zoveel waarbij er weer voeding uit komt. Elke keer als ik haar dan toch een keer 2 borsten gaf, kwam er weer voeding in een golf naar buiten.
Gast- Gast
Dat bv onbeperkt gegeven mag worden is niet helemaal waar voor afgekolfde melk. De melkstroom bij live drinken wordt steeds minder hard, dus wanneer een kindje op een gegeven moment bijna voldaan is, komt er ook bijna geen melk meer uit, waardoor een kindje aan de borst kan blijven liggen om de zuigbehoefte te stillen.
Wanneer je afgekolfde melk uit een fles geeft blijft deze melkstroom constant, waardoor een kindje bij veel zuigbehoefte dus teveel melk binnen krijgt en er later dus allemaal weer uit zal spugen.
Om dit te voorkomen kun je dus beter een kleinere speen gebruiken, dan gaat de melkstroom minder hard, waardoor een kindje langer kan zuigen tot ie voldaan is. Ik zou de hoeveelheid echt beperken want 200 cc is voor een baby van een maand oud echt héél erg veel, zeker met bv.
En als je straks weer aan het werk moet en hij 3 keer per dag 200cc drinkt, kun je daar ook nauwelijks tegenop kolven.
Wanneer je afgekolfde melk uit een fles geeft blijft deze melkstroom constant, waardoor een kindje bij veel zuigbehoefte dus teveel melk binnen krijgt en er later dus allemaal weer uit zal spugen.
Om dit te voorkomen kun je dus beter een kleinere speen gebruiken, dan gaat de melkstroom minder hard, waardoor een kindje langer kan zuigen tot ie voldaan is. Ik zou de hoeveelheid echt beperken want 200 cc is voor een baby van een maand oud echt héél erg veel, zeker met bv.
En als je straks weer aan het werk moet en hij 3 keer per dag 200cc drinkt, kun je daar ook nauwelijks tegenop kolven.
Gast- Gast
Wij gaven T. eerst 140cc. Als hij daarna nog echt hongersignalen gaf (hij maakte dan altijd een bepaald geluid) maakte we nog 40cc bij, als hij minder duidelijke signalen gaf 20cc. (durf eigenlijk niet meer te zeggen hoe oud hij toen was, t kan zijn dat hij in het begin minder kreeg).
Als je t vermoeden hebt dat hij teveel drinkt per voeding uit de fles dan zou ik kijken naar een andere speen waarbij hij meer moeite moet doen om de melk eruit te krijgen. Als hij de melk op heeft kun je hem even een speen geven (weet niet of hij die heeft, anders je pink) zodat hij zn zuigbehoefte kan bevredigen. Blijft hij onrustig dan heeft hij misschien toch nog honger en kun je hem nog wat geven.
Over het algemeen genomen kun je nooit teveel bv geven, het is niet slecht voor zn nieren oid. Maar door teveel per voeding te geven kan wel zn maagje te vol raken. Dit regelen ze dan wel weer zelf door t uit te spugen (t 'overvoeden' waar t in t andere topic over ging)
Als je t vermoeden hebt dat hij teveel drinkt per voeding uit de fles dan zou ik kijken naar een andere speen waarbij hij meer moeite moet doen om de melk eruit te krijgen. Als hij de melk op heeft kun je hem even een speen geven (weet niet of hij die heeft, anders je pink) zodat hij zn zuigbehoefte kan bevredigen. Blijft hij onrustig dan heeft hij misschien toch nog honger en kun je hem nog wat geven.
Over het algemeen genomen kun je nooit teveel bv geven, het is niet slecht voor zn nieren oid. Maar door teveel per voeding te geven kan wel zn maagje te vol raken. Dit regelen ze dan wel weer zelf door t uit te spugen (t 'overvoeden' waar t in t andere topic over ging)
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Soms drinkt hij aan de borst heel lang en gulzig en dan ligt het inderdaad even later weer over de vloer Maar als ik hem eerder laat stoppen met drinken wordt hij zo driftig.. En ik kan geen kleinere speen op mijn borst zetten natuurlijk
Voor de fles ga ik vanmiddag even kijken, dan doen we daar even een kleinere speen op.
Voor de fles ga ik vanmiddag even kijken, dan doen we daar even een kleinere speen op.
Caroow- Lady Post-a-lot
Soortgelijke onderwerpen
» Hoeveel voedingen nog met 1 jaar (borstvoeding)?
» Borstvoeding
» Borstvoeding
» Hoeveel voedingen, hoeveel cc?
» Kun je bij borstvoeding..
» Borstvoeding
» Borstvoeding
» Hoeveel voedingen, hoeveel cc?
» Kun je bij borstvoeding..
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: