Leukste/stomste Vlaamse woorden
+48
Fayebella
Capt'n Zero
_Femme
kippiee
Steep
Zonnetje
Caro
Isis
Maudy
nina
Charles
Lotus_
Marin
Esperanza
Sorella
Theeleut
Raindrop
M@niek
Beachgirl
madam
luenca
blondje1313
Lady Starstruck
Rovine
Bliss
Derpy
Truttebol
Rush
Jeanette
Razz
TukTuk
missy.
SoGood
Tamagotchi
Stranger
Slakje
Nyx
Linnie1985
Pitufo
Minx
Sea of Trees
rapa nui
Oasis
Pommes
Kowalski
ekiaam87
Floor
Snoes
52 plaatsers
Pagina 3 van 5
Pagina 3 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Leukste/stomste Vlaamse woorden
Ja, ik ben 100% Vlaams . Hier geboren en woon nog steeds hier. Het enige wat ik met Nederland heb is een ex (6,5 jaar geleden) en dit forum (waaronder inmiddels een paar vriendinnen).Tamagotchi schreef:Amai. Is daar ook een Nederlandse vertaling voor of is het meer een bijwoord dat te pas en te onpas gebruikt wordt?
Snoes, ben jij echt Vlaams? Dat heb ik echt nooit aan je posts kunnen zien! Slakje is overduidelijk Vlaams, maar jij...
Ik denk dat wij 'amai' gebruiken als in 'jeetje'.
Snoes- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10
Haha, dat heb ik werkelijk nog nooit gehoord hier in de context van een zwangerschap. Wel iemand teveel/genoeg gegeten heeft en zegt dat hij/zij vol zit.luenca schreef:als ik t goed heb onthouden zeggen ze in belgie als je zwanger bent: 'ik zit vol' ?
en salu vind ik ook leuk
en seffens (zometeen/straks)
en sjoeke (schatje)
Snoes- Lady Post-a-lot
Toch nog een hele hoop woorden waarvan ik zelfs nog nooit gehoord heb of wat hier helemaal niet gebruikt wordt (misschien in een andere provincie wel, dat weet ik niet). Deze zag ik hier ook allemaal voorbij komen en worden hier ook niet gebruikt:Peachy schreef:Ik heb een tijdje een Vlaamse collega gehad. We hadden de grootste lol om haar taaltje.
De leukste:
Vouwcomputer (laptop)
Bloed trekken (bloed prikken)
Kontsnoepske (zetpil)
Slikpin
Sleurhut
Slispapier
Aveseerplenkske
Snoes- Lady Post-a-lot
Derpy schreef:Ja, al een maand of twee.Bliss schreef:Derpy schreef:Ik vind het woord nektapijt erg grappig. Dat is een matje.
Mijn ex vond het Nederlandse woord lubberen dan weer heel grappig. Of dat ik vanille uitspreek als vanieje. Hij zegt echt vanille, zoals je het schrijft.
Hé is het uit met je vriend?? Of gaat dit over een heel andere ex?
Oh, jammer! Jullie waren niet zo lang samen dan toch?
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
Bij bepaalde kledingstukken "kleedje"
Beachgirl- Kletskop
- Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Beachgirl schreef:Bij bepaalde kledingstukken "kleedje"
Dat is toch gewoon een jurk? Dat vind ik niet heel raar, op zijn Duits is dat toch ook 'Kleid'.
Tamagotchi- Fluisteraar
- Aantal berichten : 230
Punten : 256
Registratiedatum : 01-01-13
Hahahaha, dit vergeet ik nooit meer.Rovine schreef:Of "ik pak even een tas". Ah, zoeentje met koffie erin.
Derde klas middelbare school met alle groepen naar de Belgische Ardennen. Bij aankomst in de huisjes de inventaris checken. Het duurde even voordat we wisten wat '10 tassen' waren.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Sleurhut zeggen wij hier ook (brabant)
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Tamagotchi schreef:Beachgirl schreef:Bij bepaalde kledingstukken "kleedje"
Dat is toch gewoon een jurk? Dat vind ik niet heel raar, op zijn Duits is dat toch ook 'Kleid'.
Ja dat zei die Astrid in Wonderland ook steeds. Ik heb een nieuw kleed, en dit is zo'n mooi kleed. Als ze haar jurken showde op tv.
Lady Starstruck- Ratel
- Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11
Ik weet niet precies meer waar ze vandaan kwam, maar dat gedeelte lag wel op een twee talen gebied (Vlaams/ Frans). Ze nam ook regelmatig koffiekoeken mee, lekker dat die dingen zijn!Snoes schreef:Toch nog een hele hoop woorden waarvan ik zelfs nog nooit gehoord heb of wat hier helemaal niet gebruikt wordt (misschien in een andere provincie wel, dat weet ik niet). Deze zag ik hier ook allemaal voorbij komen en worden hier ook niet gebruikt:Peachy schreef:Ik heb een tijdje een Vlaamse collega gehad. We hadden de grootste lol om haar taaltje.
De leukste:
Vouwcomputer (laptop)
Bloed trekken (bloed prikken)
Kontsnoepske (zetpil)
Slikpin
Sleurhut
Slispapier
Aveseerplenkske
Gast- Gast
Koffiekoeken zeggen wij inderdaad ook, lekker he
Snoes- Lady Post-a-lot
Het woord voor coltrui. Ik pieker me suf maar kan er niet meer op komen.
Mijn overbuurvrouw zei dat altijd en dat klonk zo grappig.
Gast- Gast
Ik ken denk ik geen ander woord ervoor.Sybella schreef:Het woord voor coltrui. Ik pieker me suf maar kan er niet meer op komen.
Snoes- Lady Post-a-lot
Ik heb mijn moeder en zusje al een berichtje gestuurd of zij het nog weten. Zoek ook al op google maar kan nog niks vinden. Ooooh, wat is dat vervelend. /het ligt gewoon op het puntje van mijn tong. Misschien had zij er zelf wat van gemaakt...?
Gast- Gast
Waar in België had jij ook alweer gewoond? Misschien een dialect van die streek?Sybella schreef:Ik heb mijn moeder en zusje al een berichtje gestuurd of zij het nog weten. Zoek ook al op google maar kan nog niks vinden. Ooooh, wat is dat vervelend. /het ligt gewoon op het puntje van mijn tong. Misschien had zij er zelf wat van gemaakt...?
Edit: Of als jij zo dadelijk het woord wat je bedoelt zegt, kan het best zijn dat ik zeg: "ooooh ja"
Snoes- Lady Post-a-lot
Sybella schreef:Het woord voor coltrui. Ik pieker me suf maar kan er niet meer op komen.
colpull of colpulleke?
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Neerpelt heb ik gewoond.
AngelNyn: Nee, dat was het niet
Mijn moeder weet het ook niet meer....
Maar door ons gesprek kwamen we wel weer op andere woorden:
Ik weet niet hoe jet het schrijft maar een sjanetje/jeanetje.
Een stylo, droogkast/droogzwierder, krieken, duimspijkers, klappen, pillen, zwier, schuifaf, pillen en valling.
AngelNyn: Nee, dat was het niet
Mijn moeder weet het ook niet meer....
Maar door ons gesprek kwamen we wel weer op andere woorden:
Ik weet niet hoe jet het schrijft maar een sjanetje/jeanetje.
Een stylo, droogkast/droogzwierder, krieken, duimspijkers, klappen, pillen, zwier, schuifaf, pillen en valling.
Laatst aangepast door Sybella op vr 1 maa 2013 - 9:04; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Een sleurhut is volgens mij echt brabants (ikzeg het ook)
Ik studeer in belgie en vind net nog steeds heel grappig, maar ik kom dagelijks in belgie (woon aan de grens) dus ik kan ze al goed verstaan en ben fan van Urbanus dan leer je vloeiend vlaams haha.
Plastronske=stropdas
Pinker=richtingaanwijzer
Vrak =jas
Ik studeer in belgie en vind net nog steeds heel grappig, maar ik kom dagelijks in belgie (woon aan de grens) dus ik kan ze al goed verstaan en ben fan van Urbanus dan leer je vloeiend vlaams haha.
Plastronske=stropdas
Pinker=richtingaanwijzer
Vrak =jas
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Leuk topic! Ik woon nu 3,5 jaar in Vlaanderen en begin nu toch ook wel echt met een Vlaams accent te babbelen.
Sommige woorden vind ik wel nog steeds grappig en die gebruik ik zelf (nog) niet:
- Tas/tasje voor mok/kopje
- Kleedje voor jurk
- Chacoche voor handtas
Aan jouw schrijfstijl op het forum merk je niet dat je een Vlaming bent, Snoes. 1 keer is het me opgevallen, toen zei je iets in de trant van: normaal gezien ga ik vanavond uit eten.
Sommige woorden vind ik wel nog steeds grappig en die gebruik ik zelf (nog) niet:
- Tas/tasje voor mok/kopje
- Kleedje voor jurk
- Chacoche voor handtas
Aan jouw schrijfstijl op het forum merk je niet dat je een Vlaming bent, Snoes. 1 keer is het me opgevallen, toen zei je iets in de trant van: normaal gezien ga ik vanavond uit eten.
Raindrop- Ratel
- Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Een jeanet is toch een homo?
Bliss- Lady Post-a-lot
Haha da's ook typisch Vlaams tochRaindrop schreef:Leuk topic! Ik woon nu 3,5 jaar in Vlaanderen en begin nu toch ook wel echt met een Vlaams accent te babbelen.
Bliss- Lady Post-a-lot
Bliss schreef:Haha da's ook typisch Vlaams tochRaindrop schreef:Leuk topic! Ik woon nu 3,5 jaar in Vlaanderen en begin nu toch ook wel echt met een Vlaams accent te babbelen.
Haha ja he! Toen ik het typte dacht ik al dat het typisch Vlaams is maar twijfelde Op het forum (en als ik in NL ben) probeer ik me wel zo goed mogelijk aan te passen maar soms moet ik echt wel nadenken hoe ik bepaalde woorden/zinnen ook alweer in het Nederlands zeg.
Raindrop- Ratel
- Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
En waar ik ook nog steeds heel erg aan moet wennen en vooral op moet letten: Lopen is in het Belgisch rennen, en stappen is lopen.
Zeker met mijn opleiding is het nogal eens irritant, als je dan zegt "de patiënt loopt" , dan denken ze dat je bedoelt dat de patiënt rent Ik moet er dus echt op letten dat ik dan stappen zeg, als ik lopen bedoel.
Zeker met mijn opleiding is het nogal eens irritant, als je dan zegt "de patiënt loopt" , dan denken ze dat je bedoelt dat de patiënt rent Ik moet er dus echt op letten dat ik dan stappen zeg, als ik lopen bedoel.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Ja dat was ook nogal verwarrend toen ik een keer met Evy ging hardlopen; lopen = rennen en wandelen = lopen
Bliss- Lady Post-a-lot
Pagina 3 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Woorden die eigenlijk geen echte woorden zijn.
» Rare woorden
» Moeilijke woorden
» Wie ben jij in 5 woorden..
» Leuke woorden.
» Rare woorden
» Moeilijke woorden
» Wie ben jij in 5 woorden..
» Leuke woorden.
Pagina 3 van 5
Permissies van dit forum: