Vraaggericht werken KDV of GO
+12
Happydobby
peach
mickey
Tania
Tiara
Ayla
studiebol
xxjojootjexx
Fearie
Star007
Roza
Aimee
16 plaatsers
Pagina 1 van 1
Vraaggericht werken KDV of GO
Luuk gaat sinds deze maand naar een gastouder, daarvoor konden wij langs elkaar heen werken en onze beide moeders pasten een aantal uurtjes op. Dat was natuurlijk hardstikke luxe voor Luuk, aangezien hij altijd het enige kindje was en er altijd gedaan kon worden wat hij wilde.
Ik merk dan ook nu dat ik er best wel wat moeite mee heb dat hij nu bij de gastouder bijvoorbeeld niet naar bed kan als hij moe is, omdat er eerst om 12.00u nog kinderen van school gehaald moeten worden en dan om 12.30 gelunched moet worden. Pas tussen 12.45-13.00 kan hij dan naar bed, terwijl hij eigenlijk al tussen 11.30-12.00 naar bed zou moeten.
Een gastouder leek ons ideaal, aangezien ze heel flexibel is. Maar dit stoort mij dus wel een beetje. Hoe gaat het er aan toe bij jullie gastouders of kinderdagverblijven? Hoe vraaggericht is een KDV überhaupt? kan een kindje daar naar bed als het moe is, en eten als het honger heeft, of zijn daar ook zulke vaste tijden voor?
Ik merk dan ook nu dat ik er best wel wat moeite mee heb dat hij nu bij de gastouder bijvoorbeeld niet naar bed kan als hij moe is, omdat er eerst om 12.00u nog kinderen van school gehaald moeten worden en dan om 12.30 gelunched moet worden. Pas tussen 12.45-13.00 kan hij dan naar bed, terwijl hij eigenlijk al tussen 11.30-12.00 naar bed zou moeten.
Een gastouder leek ons ideaal, aangezien ze heel flexibel is. Maar dit stoort mij dus wel een beetje. Hoe gaat het er aan toe bij jullie gastouders of kinderdagverblijven? Hoe vraaggericht is een KDV überhaupt? kan een kindje daar naar bed als het moe is, en eten als het honger heeft, of zijn daar ook zulke vaste tijden voor?
Laatst aangepast door Aimee op ma 25 feb 2013 - 9:02; in totaal 1 keer bewerkt
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Re: Vraaggericht werken KDV of GO
Wij hanteren de tijden van thuis, kijken wanneer een kind moe is of honger heeft, en spelen daarop in. Dat vind ik ook echt het grootste voordeel van een kdv ten opzichte van een gasouder.
Gast- Gast
Ik heb gewerkt op 2 KDV's (ook 2 verschillende organisaties) maar het eten ging daar eigenlijk wel met iedereen tegelijk. Na het eten gingen de kindjes dan naar bed. Anders blijf je kinderen uit bed aan het halen/in bed aan het leggen en kun je ook niet rustig/gezamelijk eten.
Roza- Kletskop
- Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11
Vervelend zeg, dat L. zijn slaapritme aan moet passen aan andere kindjes. Ik heb sinds D. 1 vast slaapje per dag heeft, dit ook aangegeven bij het kdv. Ze slaapt thuis van 10.30/11.00 tot 12.30/13.00. Ze lunchen op het kdv rond 11.30, dus heb wel aangegeven dat als ze het trekt , ze haar ook na de lunch op bed mogen leggen. Zo niet, dan gewoon volgens haar ritme thuis ; slapen en daarna pas lunchen. Maar het dus wel eens zo dat ze nog niet gegeten heeft, als ik haar om 13.30 kom halen. Maar dat maakt ook helemaal niets uit, want voor mij persoonlijk gaat slapen voor eten. Eten doen we dan thuis wel weer.
Star007- Kletskop
- Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11
Volgens mij gaat dat op de kdv ook wel een beetje zo, D valt nog regelt aan de tafel tijdens het eten in slaap omdat ie dood op is. Ze eten op de opvang om ongeveer 12/half 1.
D heeft nog maar 1 slaapje, thuis redt ie het soms makkelijks tot 1 uur maar dat is afhankelijk van wat er die dag gedaan wordt. Op de opvang is ie drukker, actiever in de weer met andere kindjes.
D heeft nog maar 1 slaapje, thuis redt ie het soms makkelijks tot 1 uur maar dat is afhankelijk van wat er die dag gedaan wordt. Op de opvang is ie drukker, actiever in de weer met andere kindjes.
Laatst aangepast door Fearie op ma 25 feb 2013 - 9:02; in totaal 1 keer bewerkt
Fearie- Ratel
- Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10
Roza schreef:Ik heb gewerkt op 2 KDV's (ook 2 verschillende organisaties) maar het eten ging daar eigenlijk wel met iedereen tegelijk. Na het eten gingen de kindjes dan naar bed. Anders blijf je kinderen uit bed aan het halen/in bed aan het leggen en kun je ook niet rustig/gezamelijk eten.
Ik denk dat het ook wel een verschil is of je met baby's/dreumesen of peuters werkt. Geen kdv dat een baby in een schema wil duwen zodat het met de meute meedraait. Uiteindelijk groeien kinderen daar we vanzelf in, maar dat is vaak zo rond de anderhalf pas, bij ons.
Gast- Gast
Hier ervaring met 3 kdv's.
De eerste 2 waren enorm van het vaste stramien. Alles moest de hele dag op exacte tijden, mogelijkheden tot afwijken was er eigenlijk niet.
T zit nu op een agrarisch kdv, dit kdv is kindgericht. Ze mogen buitenspelen wanneer ze dat willen, ze krijgen een broodje wanneer ze erom vragen en worden naar bed gebracht als ze moe zijn.
Maar veel kdv's die zo werken zijn er niet, van de 8-10 hier in de stad is dit de enige die zo werkt.
De eerste 2 waren enorm van het vaste stramien. Alles moest de hele dag op exacte tijden, mogelijkheden tot afwijken was er eigenlijk niet.
T zit nu op een agrarisch kdv, dit kdv is kindgericht. Ze mogen buitenspelen wanneer ze dat willen, ze krijgen een broodje wanneer ze erom vragen en worden naar bed gebracht als ze moe zijn.
Maar veel kdv's die zo werken zijn er niet, van de 8-10 hier in de stad is dit de enige die zo werkt.
xxjojootjexx- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Ach wat sneu voor L dat hij niet kan slapen wanneer hij moet is.
Hier hebben ze overdag in het slapen totaaaaaal geen structuur, soms slapen ze 1x heel kort en soms 2x heel lang. Op het kinderdagverblijf leggen ze ze ook gewoon op bed als ze moe zijn. En vaak ligt V daar vaker in bed dan L. Maar goed L slaapt daar gewoon heel slecht thuis slapen ze ongeveer gelijk.
Hier hebben ze overdag in het slapen totaaaaaal geen structuur, soms slapen ze 1x heel kort en soms 2x heel lang. Op het kinderdagverblijf leggen ze ze ook gewoon op bed als ze moe zijn. En vaak ligt V daar vaker in bed dan L. Maar goed L slaapt daar gewoon heel slecht thuis slapen ze ongeveer gelijk.
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Ik heb Elena's slaapje 's middags op de tijd van het kdv aangepast, maar dat komt omdat ze er pas om 13:00 heen gaat. Dinsdags en in het weekend ligt ze ook vaak pas na 13:00 op bed, of ze moet heel vroeg wakker zijn 's morgens. Maar dan gaat ze op een "kdv-dag" ook 2x slapen, 1x thuis en 1x daar.
Ayla- Kletskop
- Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Lennox schreef:Roza schreef:Ik heb gewerkt op 2 KDV's (ook 2 verschillende organisaties) maar het eten ging daar eigenlijk wel met iedereen tegelijk. Na het eten gingen de kindjes dan naar bed. Anders blijf je kinderen uit bed aan het halen/in bed aan het leggen en kun je ook niet rustig/gezamelijk eten.
Ik denk dat het ook wel een verschil is of je met baby's/dreumesen of peuters werkt. Geen kdv dat een baby in een schema wil duwen zodat het met de meute meedraait. Uiteindelijk groeien kinderen daar we vanzelf in, maar dat is vaak zo rond de anderhalf pas, bij ons.
Echt wel. Ervaring met 3 kdv's en op 2 daarvan werd er ook van de kleinste baby's verwacht dat ze op bepaalde tijden sliepen, omdat het anders zon gedoe was.
xxjojootjexx- Kletskop
xxjojootjexx schreef:Lennox schreef:Roza schreef:Ik heb gewerkt op 2 KDV's (ook 2 verschillende organisaties) maar het eten ging daar eigenlijk wel met iedereen tegelijk. Na het eten gingen de kindjes dan naar bed. Anders blijf je kinderen uit bed aan het halen/in bed aan het leggen en kun je ook niet rustig/gezamelijk eten.
Echt wel. Ervaring met 3 kdv's en op 2 daarvan werd er ook van de kleinste baby's verwacht dat ze op bepaalde tijden sliepen, omdat het anders zon gedoe was.
Dan zou mijn kind daar mooi niet heen gaan Dat is toch ook gewoon onmogelijk?
Star007- Kletskop
- Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11
Moeilijk. Ik ben ook gastouder, maar heb geen Bso kindjes die ik moet halen. Wat wel zo is dat met lunchen als je veel kindjes hebt het lastig gaat worden die allemaal op een andere tijd te laten eten, als de helft al op bed ligt denk ik.
Hier redden ze het soms ook niet, dan laat ik ze eerder slapen of ik vervroeg het eten. Ik probeer me zo veel mogelijk aan te passen aan de kindjes waar mogelijk.
Zou hij niet in de ochtend een uurtje kunnen slapen en 's middags? Misschien went hij ook wel straks aan het ritme?
Hier redden ze het soms ook niet, dan laat ik ze eerder slapen of ik vervroeg het eten. Ik probeer me zo veel mogelijk aan te passen aan de kindjes waar mogelijk.
Zou hij niet in de ochtend een uurtje kunnen slapen en 's middags? Misschien went hij ook wel straks aan het ritme?
Tiara- Kletskop
- Aantal berichten : 1519
Punten : 1643
Hmm het verschilt dus wel heel erg per KDV... Misschien wordt het ook wel makkelijker als hij straks echt over is naar 1 slaapje, nu hangt hij er eigenlijk nog een beetje tussen. Als hij iets langer wakker kan blijven past hij misschien wel in haar ritme. Maar ik vind het nu gewoon rot om te horen dat hij in de auto naar school al in slaap is gevallen, omdat hij zo moe was en nog niet naar bed 'mocht'.
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Echt? Oh, hier werkt dat absoluut niet. Volgens mij creëer je dan juist gedoe, door ze in een schema te proppen waar ze nog niet in mee kunnen draaien.xxjojootjexx schreef:Lennox schreef:Roza schreef:Ik heb gewerkt op 2 KDV's (ook 2 verschillende organisaties) maar het eten ging daar eigenlijk wel met iedereen tegelijk. Na het eten gingen de kindjes dan naar bed. Anders blijf je kinderen uit bed aan het halen/in bed aan het leggen en kun je ook niet rustig/gezamelijk eten.
Gast- Gast
Ik vond dat eigenlijk niet zo erg toen ze nog bij de gastouder zaten. Maar ik had ook niet het idee dat ze er last van hadden en dat ze daardoor te weinig slaap kregen anders had ik het wel vervelend gevonden.
Het kinderdagvverblijf waar ze nu heen gaan zegt tot een jaar het eigen ritme aan te houden maar in de praktijk gaat M. vaak pas na 13.00 naar bed en ik geloof er niks van dat ze dan pas moe is.
Het kinderdagvverblijf waar ze nu heen gaan zegt tot een jaar het eigen ritme aan te houden maar in de praktijk gaat M. vaak pas na 13.00 naar bed en ik geloof er niks van dat ze dan pas moe is.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
F is van mei 2012 tot oktober 2012 naar een KDV gegaan, daar sliep hij wanneer hij moe was. Ik werkte toen ook daar, waardoor het voor de leiding wel makkelijk was om met mij te overleggen, bijv. als mijn dienst bijna erop zat.
Sinds eind januari gaat F nu naar een gastouder. Ik heb nu een andere baan, waardoor we afhankelijk zijn van flexibele opvang, die bij ons in de buurt zeer zeldzaam zijn. Tot nu toe heeft F eigenlijk altijd wel kunnen slapen als hij moe was. Het voordeel aan onze gastouder is wel dat haar man momenteel werkloos is en thuis kan blijven bij de kinderen als zij bso kids moet brengen of halen, maar dat is vandaag voor het eerst gebeurd. F is niet helemaal in orde en heeft heel veel geslapen vandaag. Bovendien heeft het hier de hele dag gesneeuwd, bovenop het pak van zo'n 30 cm wat er afgelopen weekend is gevallen. Dat was voor de gastouder ook wel erg moeilijk doorheen komen met een kinderwagen. Maar dit is ook iets wat zij vooraf aan ons heeft gevraagd, of wij het een probleem vinden dat haar man af en toe bij de kinderen blijft als er veel kleintjes zijn, terwijl zij BSO'ers moet ophalen. Ik had het niet verwacht van mijzelf, maar ik ben zéééééér tevreden over onze gastouder!
Sinds eind januari gaat F nu naar een gastouder. Ik heb nu een andere baan, waardoor we afhankelijk zijn van flexibele opvang, die bij ons in de buurt zeer zeldzaam zijn. Tot nu toe heeft F eigenlijk altijd wel kunnen slapen als hij moe was. Het voordeel aan onze gastouder is wel dat haar man momenteel werkloos is en thuis kan blijven bij de kinderen als zij bso kids moet brengen of halen, maar dat is vandaag voor het eerst gebeurd. F is niet helemaal in orde en heeft heel veel geslapen vandaag. Bovendien heeft het hier de hele dag gesneeuwd, bovenop het pak van zo'n 30 cm wat er afgelopen weekend is gevallen. Dat was voor de gastouder ook wel erg moeilijk doorheen komen met een kinderwagen. Maar dit is ook iets wat zij vooraf aan ons heeft gevraagd, of wij het een probleem vinden dat haar man af en toe bij de kinderen blijft als er veel kleintjes zijn, terwijl zij BSO'ers moet ophalen. Ik had het niet verwacht van mijzelf, maar ik ben zéééééér tevreden over onze gastouder!
mickey- Kletskop
- Aantal berichten : 2213
Punten : 2488
Hier op Kdv ging ze gewoon slapen als ze moe was en kreeg ze d'r eten later.
peach- Prater
- Aantal berichten : 524
Punten : 828
Registratiedatum : 04-01-11
Aimee schreef:Hmm het verschilt dus wel heel erg per KDV... Misschien wordt het ook wel makkelijker als hij straks echt over is naar 1 slaapje, nu hangt hij er eigenlijk nog een beetje tussen. Als hij iets langer wakker kan blijven past hij misschien wel in haar ritme. Maar ik vind het nu gewoon rot om te horen dat hij in de auto naar school al in slaap is gevallen, omdat hij zo moe was en nog niet naar bed 'mocht'.
Dat probleem heb ik met Elena dus ook gehad, doordat ze alleen maar 's middags naar de opvang gaat. Sliep ze 's morgens hier, maar niet meer daar 's middags waardoor ze om 5 uur compleet instortte. Het is hier met een maand of 1,5 maand gedoe wel goed gekomen. Scheelde wel dat ik haar om de dag weg breng, dus de volgende dag kon ze thuis weer "bijslapen". Ik hield haar dus wakker tot 13:00 uur. Gaat L. elke dag of meerdere dagen achter elkaar, heeft hij kans om bij te slapen? Of zou hij bijv. om 11:00 uur al naar bed kunnen en het dan redden tot bijv. 16:00 uur? Dat hij dan nog even naar bed gaat en dan 's avonds iets later.
Dit is een rotperiode hoor, eerlijk is eerlijk, zo tussen 1 of 2x slapen inhangen.
Ayla- Kletskop
- Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Wij hadden geen keuze.Star007 schreef:xxjojootjexx schreef:Lennox schreef:Roza schreef:Ik heb gewerkt op 2 KDV's (ook 2 verschillende organisaties) maar het eten ging daar eigenlijk wel met iedereen tegelijk. Na het eten gingen de kindjes dan naar bed. Anders blijf je kinderen uit bed aan het halen/in bed aan het leggen en kun je ook niet rustig/gezamelijk eten.
Dan zou mijn kind daar mooi niet heen gaan Dat is toch ook gewoon onmogelijk?
xxjojootjexx- Kletskop
Bij ons kdv is er bij de baby's geen schema, ze kijken individueel. Vanaf de peutergroep is er een programma, je zoon zal wel snel naar 1 slaapje gaan.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Hier word ze gewoon op bed gelegd als ze moe is. Ze slaapt op dezelfde tijden als thuis, dat zie ik ook aan het briefje wat ze mee krijgt.
Nu is ze wel met maar 1 baby samen misschien dat dat ook scheelt.
Nu is ze wel met maar 1 baby samen misschien dat dat ook scheelt.
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
Bij ons eten ze in principe om 11:30, vanaf 1 jaar ongeveer. Rond 12:00/12:15 liggen dan de eerste op bed, sommige wachten we mee tot 12;30/13:00 uur (met name 2,5 en 3 jarige), maar dat hangt van de kindjes af. Als ze aan tafel al in slaap vallen, dan gaan ze gewoon al naar bed, terwijl de rest nog aan tafel zit.
Sommige kindjes gaan rond 10:30/11:00 uur naar bed. Daar smeren we een broodje voor aan tafel en die krijgen ze als ze wakker zijn.
Baby's slapen wanneer het nodig is of volgens het schema van de ouders.
Je bent inderdaad de hele dag er mee bezig, maar daar zijn we toch voor?
Sommige kindjes gaan rond 10:30/11:00 uur naar bed. Daar smeren we een broodje voor aan tafel en die krijgen ze als ze wakker zijn.
Baby's slapen wanneer het nodig is of volgens het schema van de ouders.
Je bent inderdaad de hele dag er mee bezig, maar daar zijn we toch voor?
Snoopy- Prater
- Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10
Lennox schreef:Wij hanteren de tijden van thuis, kijken wanneer een kind moe is of honger heeft, en spelen daarop in. Dat vind ik ook echt het grootste voordeel van een kdv ten opzichte van een gasouder.
Bij ons ging dit op de babygroep wel zoals Lennox hierboven beschrijft. Vanaf de dreumesleeftijd kwam er al meer een vast ritme in, vooral wat betreft eten. Er waren daar nog wel kindjes die 2x sliepen, maar dat waren uitzonderingen... dus ik vraag me af of er uiteindelijk veel verschil is tussen een GO en KDV wat dat betreft.
JD- Ratel
- Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10
S mocht en kon slapen wanneer hij wou op het kdv. (Dat hij sowieso weinig sliep daar lag aan hemzelf). Toen hij echt brood mee ging eten werd hij na het eten op bed gelegd. Dat deed ik thuis ook. Was hij wel moe, dan rekten ze het dus. Geen probleem want als hij thuis om half 12 moe word dan gaat hij ook pas na het eten naar bed.
Op het kdv wurmen ze de baby's ook niet in een bepaald ritme. Maar als ze eenmaal een jaar zijn geweest verwachten ze wel dat ze meedraaien met de groep. Naja verwachten ze... als het eenmaal niet gaat dan gaat het niet. Zo werken ze tenminste op het kdv waar S op zat.
Lijkt me wel lastig bij een gastouder. Dat is een nadeel als ze zelf schoolgaande kinderen hebben.
Op het kdv wurmen ze de baby's ook niet in een bepaald ritme. Maar als ze eenmaal een jaar zijn geweest verwachten ze wel dat ze meedraaien met de groep. Naja verwachten ze... als het eenmaal niet gaat dan gaat het niet. Zo werken ze tenminste op het kdv waar S op zat.
Lijkt me wel lastig bij een gastouder. Dat is een nadeel als ze zelf schoolgaande kinderen hebben.
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: