Keizer Karel Plein Nijmegen
+16
Sun88
Ayla
Aletta
Steep
Punk'd
Happydobby
Mizz_S
June
Toet
Penny Blossom
Pitufo
Océane
PrimaBella
Gympie
Highway
Twellie
20 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Keizer Karel Plein Nijmegen
Met ware doodsverachting stort ik me tegenwoordig wekelijks op deze rotonde. Ik snap alleen werkelijk waar helemaal niets van de regels die er gelden en dat komt me nog wel eens op wat getoeter te staan. Niemand gebruikt richtingaanwijzers of rijdt in vaste banen. Hoe rijd je dan op een goede manier deze rotonde over?
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Re: Keizer Karel Plein Nijmegen
Rechts blijven rijden als je er meteen weer afgaat, anders een baantje naar het midden en dan weer naar rechts zodra de baan rechts van je is afgeslagen etc, helemaal in het midden gaan rijden als je hem 3 kwart moet nemen en ook rijbaan schuiven en gewoon goedkijken en durven :p ik deed in het begin een keer van angst mijn ogen dicht
Laatst aangepast door Highway op wo 13 feb 2013 - 11:52; in totaal 1 keer bewerkt
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
Goede vraag. Ik mag zelf nog niet rijden, maar de keren dat ik in de auto zat als passagier waren al eng, haha. Als voetganger gaat het wel goed. Ik ben er wel eens gaan staan om te bestuderen hoe het nou zit, haha, maar geen tips. Misschien een echte Nijmeger hier met ervaring?
Gympie- Kletskop
- Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12
Zoals Highway het zegt, klinkt het voor mij wel logisch omdat er hier in de buurt ook ooit een rotonde was die op deze manier werkte. Maar op het Keizer Karel plein zijn toch ook nog verkeerslichten (als je de rotonde af gaat?) of niet? Daardoor moet je echt alles en overal tegelijk goed in de gaten houden.
PrimaBella- Prater
- Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 03-01-11
Echt een onding, dat ze dat hebben kunnen goedkeuren snap ik écht niet. Dat vraagt (schreeuwt) om ongelukken. Ik kom er gelukkig niet zo vaak.
Océane- Prater
- Aantal berichten : 825
Punten : 891
Registratiedatum : 18-11-10
Ja klopt er zijn stoplichten!
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
+1Océane schreef:Echt een onding, dat ze dat hebben kunnen goedkeuren snap ik écht niet. Dat vraagt (schreeuwt) om ongelukken. Ik kom er gelukkig niet zo vaak.
Ik vind het een ware verschrikking en als we naar nijmegen gaan, laat ik altijd m'n vriend rijden. Het lijkt ook wel alsof ze halverwege geen geld meer hadden ofzo. Waarom staat er geen belijning op??
Pitufo- Fluisteraar
- Aantal berichten : 483
Punten : 501
Registratiedatum : 06-02-13
Je moet ook stoppen op het plein als de stoplichten groen hebben en de rotonde op komen rijden. Zij hebben voorrang.
Daarnaast inderdaad goed voorsorteren en van te voren bedenken waar je eraf wil.
Niet teveel denken "ik doe het niet goed". Wees zelfverzekerd en laat je niet aan de kant drukken door anderen (die dus bijvoorbeeld verkeerd voorgesorteerd hebben)
Daarnaast inderdaad goed voorsorteren en van te voren bedenken waar je eraf wil.
Niet teveel denken "ik doe het niet goed". Wees zelfverzekerd en laat je niet aan de kant drukken door anderen (die dus bijvoorbeeld verkeerd voorgesorteerd hebben)
Penny Blossom- Prater
- Aantal berichten : 864
Punten : 1034
Eigenlijk is ie helemaal niet moeilijk, je moet het alleen even doorhebben. Vooral niet denken dat het een rotonde is want dan krijg je ongelukken. Je moet inderdaad doen wat Highway zegt en stoppen voor het verkeer dat de rotonde op mag + voor de stoplichten, dan kan er in principe niet zo heel veel fout gaan.
Niet te bang zijn ook, rechts blijven rijden heb je niks aan. Gewoon een baan opschuiven als je er niet gelijk af hoeft, dan blijf je met het verkeer meerijden namelijk.
Anders ga je hem een paar keer 's avonds rijden? Dan is het niet zo druk, kun je oefenen
Niet te bang zijn ook, rechts blijven rijden heb je niks aan. Gewoon een baan opschuiven als je er niet gelijk af hoeft, dan blijf je met het verkeer meerijden namelijk.
Anders ga je hem een paar keer 's avonds rijden? Dan is het niet zo druk, kun je oefenen
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Het is een verkeersplein, geen rotonde. Dus de regels die voor een rotonde gelden, gelden hier niet (als je er op zit heb je voorrang). Op een verkeersplein heeft rechts voorrang, net als op een normale kruising. Dus dat geldt hier ook; de auto's die er op komen rijden, komen van rechts dus hebben voorrang op de mensen die er al op rijden.
En verder wat al gezegd is, steeds langzaam een baantje opschuiven tot de afslag die je moet hebben.
En verder wat al gezegd is, steeds langzaam een baantje opschuiven tot de afslag die je moet hebben.
Gast- Gast
En de gouden tip bij onzekerheid: houd de verkeerslichten van de fietsers in de gaten. Als zij groen hebben, weet je zeker dat er van die kant geen auto's komen en je geen voorrang hoeft te verlenen.
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
Ik snap ook echt niet wie dat ding bedacht heeft en waarom! Ik probeer 'm gewoon altijd zoveel mogelijk te mijden als ik in Nijmegen moet zijn, gelukkig hoef ik er ook vrijwel nooit echt overheen.
Maar over rustig een baantje opschuiven etc., klinkt allemaal heel logisch en simpel en dat is het natuurlijk ook, maar vertel dat maar eens aan al die andere mensen die er rijden en er ook geen hole van snappen/dit niet doen...
Maar over rustig een baantje opschuiven etc., klinkt allemaal heel logisch en simpel en dat is het natuurlijk ook, maar vertel dat maar eens aan al die andere mensen die er rijden en er ook geen hole van snappen/dit niet doen...
Mizz_S- Kletskop
- Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10
Ik vind het ook waardeloos.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Ik moest er met mijn eerste rijles direct over haha.
Het is heel makkelijk.
Als je 3 kwart rond moet ga je helemaal links voorsorteren en ga je op de binneste ring rijden, hoe dichter je bij jouw afslag komt hoe verder je naar buiten rijd. (de auto's die midden en buiten rijden slaan sowieso eerder af dan jij dat doet)
Als je half rond moet ga je in het midden voorsorteren en rij je dus tussen 2 andere auto's op de rotonde, als de auto rechts van je afslaat bij de eerste afslag ga jij verder naar buiten op de ring en neem je eigen afslag een stukje verder.
Als je de eerste eraf moet is het helemaal makkelijk, dan heb je niets met de rotonde te maken en blijf je gewoon de hele tijd rechts rijden.
Op de rotonde heb je geen voorrang, dus even opletten bij elke afslag of er nieuwe auto's het plein op komen.
Het is heel makkelijk.
Als je 3 kwart rond moet ga je helemaal links voorsorteren en ga je op de binneste ring rijden, hoe dichter je bij jouw afslag komt hoe verder je naar buiten rijd. (de auto's die midden en buiten rijden slaan sowieso eerder af dan jij dat doet)
Als je half rond moet ga je in het midden voorsorteren en rij je dus tussen 2 andere auto's op de rotonde, als de auto rechts van je afslaat bij de eerste afslag ga jij verder naar buiten op de ring en neem je eigen afslag een stukje verder.
Als je de eerste eraf moet is het helemaal makkelijk, dan heb je niets met de rotonde te maken en blijf je gewoon de hele tijd rechts rijden.
Op de rotonde heb je geen voorrang, dus even opletten bij elke afslag of er nieuwe auto's het plein op komen.
Punk'd- Kletskop
- Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13
Als je trouwens 3 kwart rond moet moet je echt niet rechts voorsorteren! Dan vraag je om moeilijkheden, want de auto's die links van jouw staan kunnen je dan afsnijden als zij netjes naar 'buiten' gaan. Ook kan het zijn dat er mensen in de middelste rijstrook voorsorteren voor de eerste afslag, maar dan dus de linkerrijstrook. Als jij er dan rechts naast rijdt en jij moet 3 kwart rond kan dat dus niet. Dus hoe verder je de rotonde moet hebben, hoe meer links je moet voorsorteren.
Punk'd- Kletskop
Indigo, maar het probleem is ook niet zozeer dat het ingewikkeld is vind ik, want jouw uitleg snap ik wel en zo zou ik het zelf ook doen (mijn rijlesinstructeur zei bij dit soort rotondes altijd, de rotonde kotst je vanzelf uit als je eraf moet haha ), maar er zijn zoveel mensen die het niet zo doen en het niet snappen dat het alsnog 1 grote chaos wordt.
Mizz_S- Kletskop
- Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10
Niet snappen is het probleem niet zo. Het probleem is eerder dat er geen belijning is - hoe weet je in godsnaam wat de 'middelste' baan is als er nergens lijnen staan? - en dat je midden op die rotonde zo maar ineens voor een stoplicht kan komen te staan, terwijl je al je aandacht al nodig hebt om te kijken of je niet van je baan af rijdt (die je dus moet zien in te schatten) en of er niet van links of van rechts andere auto's komen.
Pitufo- Fluisteraar
- Aantal berichten : 483
Punten : 501
Registratiedatum : 06-02-13
haha naar mijn idee valt het allemaal wel mee. Ik heb nog nooit hele rare fratsen gezien op dat plein en ik rij er regelmatig. Gewoon beetje meerijden met de menigte.
Hetzelfde met het Takenhofplein in Nijmegen. Daar rij ik iedere dag en dat gaat gewoon zoals het gaat
Hetzelfde met het Takenhofplein in Nijmegen. Daar rij ik iedere dag en dat gaat gewoon zoals het gaat
Punk'd- Kletskop
Mijn man racet in 30 sec dat plein over op de wijze van Indigo.. Altijd spannend!
Steep- Kletskop
- Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Ik heb ook altijd gezegd dat als ik ooit nog eens een ongeluk krijg, het op dat plein is. Wat een ramp. Dat voorsorteren snap ik wel, maar omdat er geen strepen op de weg staan moet je dus maar op goed geluk een keer naar rechts gaan als jouw afslag nadert en dan hopen dat er een plekje voor je is. En dan moet je ook nog opletten of het licht niet op groen staat bij de mensen die het plein oprijden, want die moet je weer voorrang verlenen.
Aletta- Fluisteraar
- Aantal berichten : 200
Punten : 235
Registratiedatum : 28-09-11
Haha Indigo, goed uitgelegd.
Ik zeg, gewoon doen, en het plein overcrossen ik heb ook al is bijna een aanrijding gehad omdat een of andere malloot te ver links reed en de rechterbaan op wilde, maar daar kwam ik aangeracet. Toeeeeeeeeeet!! Opletten! Je moet gewoon goed kijken, goed opletten, en niet bang zijn, niet onzeker zijn, plannen waar je heen wilt, ik heb dat plein in 1 rijles geloof ik wel 7x gehad. Owja, niet denken, k*t er staan geen lijnen, hoe weet ik nu waar ik rijd, dan gaat het juist mis.
Takenhofplein is helemaal makkelijk, maar goed, ik rijd er ook heel vaak overheen.
Ik zeg, gewoon doen, en het plein overcrossen ik heb ook al is bijna een aanrijding gehad omdat een of andere malloot te ver links reed en de rechterbaan op wilde, maar daar kwam ik aangeracet. Toeeeeeeeeeet!! Opletten! Je moet gewoon goed kijken, goed opletten, en niet bang zijn, niet onzeker zijn, plannen waar je heen wilt, ik heb dat plein in 1 rijles geloof ik wel 7x gehad. Owja, niet denken, k*t er staan geen lijnen, hoe weet ik nu waar ik rijd, dan gaat het juist mis.
Takenhofplein is helemaal makkelijk, maar goed, ik rijd er ook heel vaak overheen.
Ayla- Kletskop
- Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Volgens mij is het alleen lastig voor mensen die niet uit nijmegen komen en oh ja, onze oosterburen, die weten niet dat je voorrang moet verlenen.. Toen ik net mijn rijbewijs had, vond ik het dood eng, maar na 1x erop rijden is het zo logisch..
Sun88- Prater
- Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12
Maar die snappen ook niks van "normale" rotondes met meer dan 1 ring..... Zij zitten echt vaak fout of op de buitenste ring terwijl ze 3/4 rond gaan. En niet dat ze dan een rondje extra rijden, nee hier moeten we eraf, dus hup stuur naar rechts en erafSun88 schreef:Volgens mij is het alleen lastig voor mensen die niet uit nijmegen komen en oh ja, onze oosterburen, die weten niet dat je voorrang moet verlenen.. Toen ik net mijn rijbewijs had, vond ik het dood eng, maar na 1x erop rijden is het zo logisch..
Als ik in Nijmegen ben, probeer ik het Keizer Karel ook te mijden. Maar ja als het niet kan, dan verstand op nul en kijken maar.
Fayebella- Prater
- Aantal berichten : 863
Punten : 902
Geweldig die verhalen! Ik denk dat de rotonde ook echt voor mensen buiten Nijmegen een probleem is. Ik heb er echt totaal geen moeite mee. Ik mis ook geen lijnen op de weg. Het is namelijk geen rotonde wat volgens de 'lijntjes' gaat.
Het is alleen wel vervelend als mensen de verkeersregels op de rotonde niet goed volgen, daar krijg je vervelende situaties van! Gewoon goed opletten of er niemand groen heeft die de rotonde op wil, duidelijk weten waar je heen wil zodat je goed kunt voorsorteren en bij elke afslag een stukje meer naar buiten rijden van de rotonde.
Het is alleen wel vervelend als mensen de verkeersregels op de rotonde niet goed volgen, daar krijg je vervelende situaties van! Gewoon goed opletten of er niemand groen heeft die de rotonde op wil, duidelijk weten waar je heen wil zodat je goed kunt voorsorteren en bij elke afslag een stukje meer naar buiten rijden van de rotonde.
Winegum- Prater
- Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10
Het Keizer Karel plein vind ik eigenlijk duidelijker dan een rotonde. Daar moet je nog meer opletten op fietsen die ineens komen aanvliegen omdat ze voorrang hebben. Ik heb toch al regelmatig gehad dat ik voor een auto moest remmen als fietser omdat ze mij niet zien.
Het is inderdaad zoals iemand al eerder zei, moet je half of 3/4 rond gelijk naar binnen schieten en vanuit daar weer terug naar de buitenste baan als je naar buiten moet. De verkeerslichten zijn goed afgesteld en geven aan of je moet stoppen of niet. Iemand anders zei het ook al eerder, het is een verkeersplein en de regels van een rotonde gelden daar niet.
I Love KK om te rijden. Altijd leuk om te doen . Ik kies soms mij weg er echt op uit zodat ik er even over heen kan.
Het is inderdaad zoals iemand al eerder zei, moet je half of 3/4 rond gelijk naar binnen schieten en vanuit daar weer terug naar de buitenste baan als je naar buiten moet. De verkeerslichten zijn goed afgesteld en geven aan of je moet stoppen of niet. Iemand anders zei het ook al eerder, het is een verkeersplein en de regels van een rotonde gelden daar niet.
I Love KK om te rijden. Altijd leuk om te doen . Ik kies soms mij weg er echt op uit zodat ik er even over heen kan.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Nijmegen
» Vriendinnen Nijmegen
» Iemand bekend in Nijmegen?
» Iemand bekent in Nijmegen ?
» Ontploffing elektriciteitscentrale Nijmegen
» Vriendinnen Nijmegen