Taalvraagjes...
3 plaatsers
Pagina 1 van 1
Taalvraagjes...
Is het;
Dat gebeurd wel vaker?
Of
Dat gebeurt wel vaker?
Ik kom er namelijk zelf niet uit.... Ik heb er zelfs een taalsite op nageslagen, toegepast wat ik moest toepassen en blijf van mening dat er een d hoort te staan. Maar het schijnt echt met een t te zijn?
Jullie nog iets waar jullie niet uitkomen?
Dat gebeurd wel vaker?
Of
Dat gebeurt wel vaker?
Ik kom er namelijk zelf niet uit.... Ik heb er zelfs een taalsite op nageslagen, toegepast wat ik moest toepassen en blijf van mening dat er een d hoort te staan. Maar het schijnt echt met een t te zijn?
Jullie nog iets waar jullie niet uitkomen?
Gast- Gast
Re: Taalvraagjes...
Ik denkt ook dat het met een T is.. Ik gebruik meestal dat het in de ik-vorm met een D is en in alle andere vormen met een T.. Behalve bij woorden met dt natuurlijk.
Maar ik ben ook echt geen taal wonder haha. Weet ook niet of mijn theorie wel klopt
Maar ik ben ook echt geen taal wonder haha. Weet ook niet of mijn theorie wel klopt
Gast- Gast
Dat gebeurT wel vaker
Dat is gister gebeurD
toch? T tegenwoordige tijd, d verleden tijd.
Dat is gister gebeurD
toch? T tegenwoordige tijd, d verleden tijd.
Gast- Gast
Het is tegenwoordige tijd, dus stam + t = gebeur + t.
Derpy- Prater
- Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12
Ik gebruik altijd het woord 'lopen' om te testen
hij/het loopt = het gebeurt
hij/het loopt = het gebeurt
Gast- Gast
Het is met een T. Je kunt gebeurt in deze zin vervangen door een werkwoord dat niet op een d of t eindigt, bijvoorbeeld horen of lopen. Als je zegt: Dat loopT wel vaker, zie je dat het met een T moet.
GebeurD met een D is voltooid verleden tijd en gebruik je dus bijvoorbeeld in de zin: Dat is wel vaker gebeurd.
GebeurD met een D is voltooid verleden tijd en gebruik je dus bijvoorbeeld in de zin: Dat is wel vaker gebeurd.
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Anders vervangen met het werkwoord lopen?
Dat loopt wel vaker, dus een t!
Maar het is inderdaad tegenwoordige tijd en geen verleden tijd...
Dat loopt wel vaker, dus een t!
Maar het is inderdaad tegenwoordige tijd en geen verleden tijd...
Gast- Gast
Caroline. schreef:Het is met een T. Je kunt gebeurt in deze zin vervangen door een werkwoord dat niet op een d of t eindigt, bijvoorbeeld horen of lopen. Als je zegt: Dat loopT wel vaker, zie je dat het met een T moet.
haha en in die vorm weet ik het nooit en dan bouw ik de zin gewoon anders op .. Dat gebeurde wel vaker.. Is van dezelfde strekking toch haha.
Gast- Gast
Punk'd schreef:Caroline. schreef:Het is met een T. Je kunt gebeurt in deze zin vervangen door een werkwoord dat niet op een d of t eindigt, bijvoorbeeld horen of lopen. Als je zegt: Dat loopT wel vaker, zie je dat het met een T moet.
haha en in die vorm weet ik het nooit en dan bouw ik de zin gewoon anders op .. Dat gebeurde wel vaker.. Is van dezelfde strekking toch haha.
Volgens mij is het ook echt iets wat je moet begrijpen. Ik snap werkwoordspelling goed, en haalde daar ook altijd hoge cijfers voor. Maar ik kan het echt niet goed aan een ander uitleggen. Ik vind het zelf namelijk heel logisch, haha!
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Gisteren ging het over voetbal. En ik bedoelde het als voltooid verleden tijd. Want op dat moment werd er geen wedstrijd gespeeld en ik weet niet wat er in de toekomst gaat gebeuren. Maar ik werd op mijn fout gewezen, dat het met een t zou moeten zijn. Maar ik gebruikte het niet als tegenwoordige tijd, want dan is het stam+t.
En ik ben geen wonder met stam+t en 't exkofschip. Heb er, heel schaamtelijk, een digischool op moeten naslaan. Toen ik klaar was met al het lesmateriaal en toetsen, wist ik nog niet of het gebeurd met d of gebeurt met t was. En moet zeggen, dat frustreert. Materiaal van de basisschool en ik kom er als volwassen mens niet uit.
En ik ben geen wonder met stam+t en 't exkofschip. Heb er, heel schaamtelijk, een digischool op moeten naslaan. Toen ik klaar was met al het lesmateriaal en toetsen, wist ik nog niet of het gebeurd met d of gebeurt met t was. En moet zeggen, dat frustreert. Materiaal van de basisschool en ik kom er als volwassen mens niet uit.
Gast- Gast
Ik ben ook erg slecht in uitleggen waarom iets zo moet. Ik weet de basisregels wel, stam + t en 't ex-fokschaap, maar ik doe alles op gevoel.
Derpy- Prater
- Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12
Caroline. schreef:Punk'd schreef:Caroline. schreef:Het is met een T. Je kunt gebeurt in deze zin vervangen door een werkwoord dat niet op een d of t eindigt, bijvoorbeeld horen of lopen. Als je zegt: Dat loopT wel vaker, zie je dat het met een T moet.
Volgens mij is het ook echt iets wat je moet begrijpen. Ik snap werkwoordspelling goed, en haalde daar ook altijd hoge cijfers voor. Maar ik kan het echt niet goed aan een ander uitleggen. Ik vind het zelf namelijk heel logisch, haha!
Ik was op de basisschool en middelbare altijd wel goed in werkwoordspelling en later ook in de grammatica van talen zoals Duits bijv. Maar ik heb na de havo eigenlijk nooit echt meer hoeven ontleden o.i.d. Het is gewoon aan het wegzakken. Ik merk nu wel met mijn afstudeerproject dat het weer begint te dagen haha. Omdat ik toch vaak voor de zekerheid opzoek hoe je bepaalde werkwoordsvormen moet toepassen.
Gast- Gast
'Dat gebeurt wel vaker' is tegenwoordige tijd. Met een t dus inderdaad. Anders was het 'dat is wel vaker gebeurd'.
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Ah kijk! Thanks Antibes! Ik heb de zin dus verkeerd geformuleerd.
Daarom kon ik hem dus ook niet ontleden.
Daarom kon ik hem dus ook niet ontleden.
Gast- Gast
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: