Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Regeerakkoord

+41
Caulfield
teletascha
Muurvlindertje
Arwyn
Siem
Toet
Rovine
widko
studiebol
TukTuk
Puggle
RYW
tienie31
nijntje4
Ellebel
Linda
Atelier Madame
girli
Elliot
Rush
Minx
Tania
Gympie
Jade
blondje1313
Winegum
luisa
Lilou
Carmen_
rapa nui
GreenGrass
M@niek
Serena
Red Velvet
xxjojootjexx
SuperGrover
Antibes
ellibre
Printje
Susan
Caroow
45 plaatsers

Pagina 11 van 18 Vorige  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 14 ... 18  Volgende

Ga naar beneden

Regeerakkoord - Pagina 11 Empty Re: Regeerakkoord

Bericht  Tania di 30 okt 2012 - 22:35

Ellebel schreef:
Caroline. schreef:
tienie31 schreef:
Caroline. schreef:Ellebel, jij kijkt maar naar één kant van het verhaal, namelijk de kant dat jij nu iets in moet leveren. Dat je je levensstandaard iets naar beneden aan moet passen. Voor jou betekent dat misschien dat je niet meer zonder enig probleem 2 auto's kunt rijden en op vakantie kunt. Voor de mensen met minimumloon of minder is het een kwestie van wel of geen brood eten 's avonds.

Tuurlijk is het heel vervelend dat jij veel meer betaald dan een ander, en ik snap echt wel dat je dit niet als rechtvaardig ervaart. Maar iedereen moet meer betalen, niet alleen jij.

+1 Helemaal mee eens, vooral het bovenste gedeelte. Mensen met een minimum aan inkomen kunnen niet eens op vakantie, mensen met een royaal inkomen zijn nu bang dat ze maar 1x in het jaar op vakantie kunnen.

Tuurlijk snap wel dat het belachelijk is wat men aan premie moet betalen, eigenlijk zouden ze aan het einde van zo'n jaar moeten zien wat diegene aan zorg heeft verbruikt, en dat moeten verrekenen.
Dat zou ik persoonlijk eerlijker vinden.

Ik zie niet helemaal wat daar eerlijk aan is, want dan wordt je dus eigenlijk gestraft omdat je ziek bent geweest dat jaar..? Da's toch alles behalve eerlijk?

En zo vind ik het niet eerlijk dat ik onredelijk gestraft word omdat ik meer verdien van modaal. Als je veel gebruik maakt van de zorg dan mag dat best verrekend worden, maar wel niet meer dan wat redelijk is op basis van het inkomen. Ik begrijp ook dat er van een kale kip niet te plukken valt en dat hoeft ook echt niet van mij. Komend jaar ga ik bevallen in het ziekenhuis zonder medische indicatie. Ik zou het best logisch vinden dat ik daar een eigen bijdrage voor heb of dat daardoor mijn premie in 2014 omhoog gaat. Maar wat ik niet logisch vind is dat ik misschien 700 euro per maand aan zorg moet betalen, zéker niet als ik daar niet of nauwelijks gebruik van maak. Ter vergelijking, mijn hypotheek is na aftrek 996 euro. Dat is toch niet meer in verhouding?

Dat heb je ook als je niet aanvullend verzekerd bent.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Ellebel di 30 okt 2012 - 22:36

Tania schreef:
Ellebel schreef:
Caroline. schreef:
tienie31 schreef:
Caroline. schreef:Ellebel, jij kijkt maar naar één kant van het verhaal, namelijk de kant dat jij nu iets in moet leveren. Dat je je levensstandaard iets naar beneden aan moet passen. Voor jou betekent dat misschien dat je niet meer zonder enig probleem 2 auto's kunt rijden en op vakantie kunt. Voor de mensen met minimumloon of minder is het een kwestie van wel of geen brood eten 's avonds.

Tuurlijk is het heel vervelend dat jij veel meer betaald dan een ander, en ik snap echt wel dat je dit niet als rechtvaardig ervaart. Maar iedereen moet meer betalen, niet alleen jij.

+1 Helemaal mee eens, vooral het bovenste gedeelte. Mensen met een minimum aan inkomen kunnen niet eens op vakantie, mensen met een royaal inkomen zijn nu bang dat ze maar 1x in het jaar op vakantie kunnen.

Tuurlijk snap wel dat het belachelijk is wat men aan premie moet betalen, eigenlijk zouden ze aan het einde van zo'n jaar moeten zien wat diegene aan zorg heeft verbruikt, en dat moeten verrekenen.
Dat zou ik persoonlijk eerlijker vinden.

Ik zie niet helemaal wat daar eerlijk aan is, want dan wordt je dus eigenlijk gestraft omdat je ziek bent geweest dat jaar..? Da's toch alles behalve eerlijk?

En zo vind ik het niet eerlijk dat ik onredelijk gestraft word omdat ik meer verdien van modaal. Als je veel gebruik maakt van de zorg dan mag dat best verrekend worden, maar wel niet meer dan wat redelijk is op basis van het inkomen. Ik begrijp ook dat er van een kale kip niet te plukken valt en dat hoeft ook echt niet van mij. Komend jaar ga ik bevallen in het ziekenhuis zonder medische indicatie. Ik zou het best logisch vinden dat ik daar een eigen bijdrage voor heb of dat daardoor mijn premie in 2014 omhoog gaat. Maar wat ik niet logisch vind is dat ik misschien 700 euro per maand aan zorg moet betalen, zéker niet als ik daar niet of nauwelijks gebruik van maak. Ter vergelijking, mijn hypotheek is na aftrek 996 euro. Dat is toch niet meer in verhouding?

Dat heb je ook als je niet aanvullend verzekerd bent.

Dat weet ik. Maar ik zou zelfs met aanvullende verzekering extra willen betalen als ik dan maar geen 700 euro per maand aan premie hoef te betalen.
Ellebel
Ellebel
Prater
Prater

Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10

Bericht  GreenGrass di 30 okt 2012 - 22:40

Ik vind eerlijk gezegd 500 euro per maand ook idioot voor een verzekering, vooral omdat je het wettelijk verplicht bent om te betalen. Het probleem is dat je niet het risico kan nemen om niet verzekert kan zijn, want als er wat gebeurd ben je er zo doorheen.

Aan de andere kant krijgen mensen met een hoog inkomen wel een lastenverlichting qua belastingsschijven. 52% wordt 49% en komt en vloeit er dus wel en deel terug! Je betaalt dus uiteindelijk nog wel meer, maar volgens mij wordt het wel weer wat rechtgetrokken.
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11

Bericht  Rush di 30 okt 2012 - 22:41

Linda schreef:Deze vond ik ook nog:

http://plazilla.com/inkomensafhankelijke-zorgpremie-2014-wat-betekent-het-voor-u
Hier kan je de verschillen al goed zien. Iemand met een minimumloon die €1400 verdiend houdt netto ongeveer een kleine €1200 over en betaald €25 per maand premie.

Iemand die het dubbele verdiend, namelijk €2800 bruto, houdt netto ongeveer een kleine €2000 over en betaald €182 aan premie.

Iemand die het dubbele van een NETTO minimumloon (€2400 netto) verdiend, heeft ongeveer €3600 bruto en betaald €278 euro aan premie.

Dus, als je netto een dubbel minimumloon hebt betaald je 11x zoveel premie. Regeerakkoord - Pagina 11 394967
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Linda di 30 okt 2012 - 22:43

GreenGrass schreef:Ik vind eerlijk gezegd 500 euro per maand ook idioot voor een verzekering, vooral omdat je het wettelijk verplicht bent om te betalen. Het probleem is dat je niet het risico kan nemen om niet verzekert kan zijn, want als er wat gebeurd ben je er zo doorheen.

Aan de andere kant krijgen mensen met een hoog inkomen wel een lastenverlichting qua belastingsschijven. 52% wordt 49% en komt en vloeit er dus wel en deel terug! Je betaalt dus uiteindelijk nog wel meer, maar volgens mij wordt het wel weer wat rechtgetrokken.

Dat denk ik niet. Het terugschroeven van de belastingschijven levert voor die groep zo'n 126 euro op. Daar komt een giga bedrag aan ziekenfondspremie en dan natuurlijk ook de verlaging van de HRA. Dus dat gaat zeer zeker niet rechtgetrokken worden.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  Ellebel di 30 okt 2012 - 22:43

Rush schreef:

http://plazilla.com/inkomensafhankelijke-zorgpremie-2014-wat-betekent-het-voor-u
Hier kan je de verschillen al goed zien. Iemand met een minimumloon die €1400 verdiend houdt netto ongeveer een kleine €1200 over en betaald €25 per maand premie.

Iemand die het dubbele verdiend, namelijk €2800 bruto, houdt netto ongeveer een kleine €2000 over en betaald €182 aan premie.

Iemand die het dubbele van een NETTO minimumloon (€2400 netto) verdiend, heeft ongeveer €3600 bruto en betaald €278 euro aan premie.

Dus, als je netto een dubbel minimumloon hebt betaald je 11x zoveel premie. Regeerakkoord - Pagina 11 394967

Vind je dat wel de juiste verhouding Caroline? Begrijp je nu mijn punt?
Ellebel
Ellebel
Prater
Prater

Bericht  GreenGrass di 30 okt 2012 - 22:44

Rush schreef:

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/10_oktober/30/binnenland/dit-betekent-inkomensafhankelijke-zorgpremie-voor-jou.xml

hier nog 1, deze houdt ook rekening met belastingen. Berekend het verschil tussen nu & toekomst!
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Bericht  girli di 30 okt 2012 - 22:52

Die nominale premie is alleen voor basisverzekering neem ik aan? Voor aanvullend moet je wel weer extra betalen?

Ik zat nu namelijk te berekenen dat ik er 30 euro p.m. op vooruit ga, maar zonder aanvullend wordt dat iets minder.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  Elliot di 30 okt 2012 - 22:53

Ellebel schreef:
Rush schreef:

Vind je dat wel de juiste verhouding Caroline? Begrijp je nu mijn punt?

Volgens mij voeren wij een compleet andere discussie. Ik heb al eerder aangegeven dat ik ook vind dat de schijven anders verdeeld moeten worden om zo een eerlijkere verhouding te creëren. Ik pleit er alleen voor dat ik vind dat de zogeheten rijkeren niet zo in de slachtofferrol moeten blijven hangen in de zin dat zij denken dat rijkeren erop achteruit moeten gaan om de armen te helpen. Dat is dus gewoon niet het idee van dit regeerakkoord.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Bericht  Linda di 30 okt 2012 - 22:58

Zou de premie dan gebaseerd worden op het verzamel inkomen of puur op het bruto loon?
In het eerste geval zullen mensen wel extra gestimuleerd worden om een huis te kopen ipv te huren. Dat is dan wel weer gunstig voor de samenleving.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  widko di 30 okt 2012 - 23:05

Alle berekeningen die ik kan vinden zijn per persoon. Maar in teksten staat soms ook dat het gezinsinkomen geld. Wie weet wat het nu is het gezinsinkomen of het inkomen per persoon?

widko
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 109
Punten : 119
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Gast di 30 okt 2012 - 23:08

Caroline. schreef:Dat is helemaal niet het idee. Het idee is dat Nederland uit de schulden komt en dat de bezuinigingen evenredig worden doorgevoerd op heel de bevolking. En dan is het logisch dat rijkeren meer betalen dan armeren. Wellicht moeten de schalen inderdaad wat worden aangepast, maar het idee dat rijken meer betalen vind ik niet meer dan logisch. En voor de duidelijkheid, ik heb zelf ook gestudeerd, heb een goed betaalde baan en een studieschuld, dus ik betaal zelf ook een hogere premie.
Caroline, de verandering van de zorgverzekering levert totaal 0 euro op voor de schatkist. Het is dus absoluut geen bezuiniging, alleen een nivellering. Prima als de rijkere mensen meer moeten betalen om NL uit de schulden te halen, maar daar staat het verhaal van de zorgverzekering dus helemaal los van.
Wat er met deze maatregel gebeurt is dat er nog steeds evenveel premie binnenkomt in totaal, alleen betaalt niet iedereen even veel meer, maar de rijke mensen meer en de arme mensen minder. Dat vind ik onredelijk, want we krijgen allemaal dezelfde zorg.
Ik wil best meer bijdragen (reken mezelf even bij de rijkere mensen), bijvoorbeeld door de btw verhoging (ik koop waarschijnlijk meer) en door meer inkomstenbelasting te betalen.

Gast
Gast

Bericht  GreenGrass di 30 okt 2012 - 23:13

Mooi verwoord Jente!
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Bericht  Elliot di 30 okt 2012 - 23:14

Maar dankzij de inkomensafhankelijke premie kan de zorgtoeslag toch worden afgeschaft? En dat levert wel weer geld op voor de staatskas.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Bericht  GreenGrass di 30 okt 2012 - 23:18

Caroline. schreef:Maar dankzij de inkomensafhankelijke premie kan de zorgtoeslag toch worden afgeschaft? En dat levert wel weer geld op voor de staatskas.

Wat nu zorgtoeslag is, zit nu deels verwerkt in die inkomensafhankelijke premie!
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Bericht  Rovine di 30 okt 2012 - 23:18

Hmmm, volgens die berekening op RTL nieuws zou ik maar 24 euro meer kwijt zijn op jaarbasis. Kan ik mee leven, al zal ik niet te vroeg juichen. Ik begrijp wel dat iedereen in moet leveren en de vette tijden komen over een paar jaar wel weer. Maar ergens begrijp ik Ellebel ook wel. Ik kan redelijk rondkomen met mijn salaris, het is geen grote vetpot, maar ik hoef niet op een houtje te bijten. Maar er zijn ook hele gezinnen die het met mijn salaris moeten doen of een deel ervan. Soms vraag ik me dan toch af hoe die het doen, aangezien ik verder niks geks doe. Geen dure hobbies, geen dure woning, weinig autorijden, boodschappen deels bij de Aldi, etc.

Maar tot nu toe zie ik het wel afkomen en ga me er niet druk om maken. Heb geen koophuis, voor mij is er genoeg werkgelegenheid en als het moet kan ik voldoende buffer creëren. Als ik al in de problemen kom zullen er voor mij nog veel meer mensen in de problemen zijn geraakt. Misschien naief, maar dan denk ik wel dat er ingegrepen zal worden.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Minx di 30 okt 2012 - 23:20

Maar dit punt is tot nu toe toch nog een idee... En de regering zal het nooit goed doen op dit punt. En je houd toch altijd dat er mensen net op de grens zitten die het net iets meer of minder voelen.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Elliot di 30 okt 2012 - 23:43

GreenGrass schreef:
Caroline. schreef:Maar dankzij de inkomensafhankelijke premie kan de zorgtoeslag toch worden afgeschaft? En dat levert wel weer geld op voor de staatskas.

Wat nu zorgtoeslag is, zit nu deels verwerkt in die inkomensafhankelijke premie!

Ja deels, maar volgens mij blijft het voor de regering wel besparend? Omdat er inkomensafhankelijke premies zijn hoeft de regering geen zorgtoeslag meer te betalen aan gezinnen die daar recht op hadden. Dus scheelt het toch geld voor de regering?
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Bericht  Minx di 30 okt 2012 - 23:44

Wat ik gister op het nieuws hoorde maakte het voor de regering eigenlijk niet zo veel uit. Weet de bron even niet meer precies.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Linda di 30 okt 2012 - 23:55

Minx schreef:Wat ik gister op het nieuws hoorde maakte het voor de regering eigenlijk niet zo veel uit. Weet de bron even niet meer precies.

Het lijkt mij wel. Dan gaan de rijke mensen een deel voor de mensen met een laag inkomen betalen. Dat scheelt de regering toch de kosten van de zorgtoeslag?

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Minx di 30 okt 2012 - 23:56

Maar de zorgtoeslag zou al omlaag gaan.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje di 30 okt 2012 - 23:57

Maar de max is toch in de 400 euro, hoe kom je dan aan die 700 euro (voor jullie samen?)

Ik vind het ook veel en veel te duur allemaal, verwacht en hoop ook niet dat dit er echt door gaat komen. Misschien moeten die mensen uit de politiek eens met de gewone Nederlander gaan praten en wat deze bezuinigingen voor ons allemaal inhouden.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Antibes di 30 okt 2012 - 23:58

Printje schreef:
Ik vind het ook veel en veel te duur allemaal, verwacht en hoop ook niet dat dit er echt door gaat komen. Misschien moeten die mensen uit de politiek eens met de gewone Nederlander gaan praten en wat deze bezuinigingen voor ons allemaal inhouden.

Dat wordt vaak genoeg gedaan, probleem is alleen dat wij allemaal vinden dat het geld bij de ander vandaan gehaald moet worden.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Elliot wo 31 okt 2012 - 0:00

Antibes schreef:
Printje schreef:

Dat wordt vaak genoeg gedaan, probleem is alleen dat wij allemaal vinden dat het geld bij de ander vandaan gehaald moet worden.

Precies! Ik heb liever nu even een paar jaar iets minder te besteden, maar daarna wel weer economische groei in Nederland; meer werkgelegenheid, een bloeiende huizenmarkt etc. Op de lange termijn heb je daar toch veel meer aan?
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Bericht  Ellebel wo 31 okt 2012 - 0:01

Printje schreef:Maar de max is toch in de 400 euro, hoe kom je dan aan die 700 euro (voor jullie samen?)

Als er uitgegaan wordt van het verzamelinkomen dan betalen wij 350 pp
Ellebel
Ellebel
Prater
Prater

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud