Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Lengteverschil in beentjes

+2
loesje
Twellie
6 plaatsers

Ga naar beneden

Lengteverschil in beentjes Empty Lengteverschil in beentjes

Bericht  Twellie za 8 sep 2012 - 0:48

Mijn vriend vertelde me net dat een van de leidsters op de opvang hem gisteren verteld had dat er een flink lengteverschil zat in de beentjes van onze dochter. Ze zei dat er wel foto's van gemaakt zouden moeten worden, dus ik schrok me net even rot.

Heeft iemand hier ervaring mee? Mijn vriend en ik hebben net zelf gekeken en we zagen het niet of er is een of andere speciale techniek hoe je dit wel kunt zien?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Lengteverschil in beentjes Empty Re: Lengteverschil in beentjes

Bericht  Gast za 8 sep 2012 - 0:55

En daar hebben ze bij het CB nooit iets over gezegd??
Dat vind ik wle raar, daar zijn ze meestal best wel spit op dat soort dingen.

Ik zou, als je niet binnenkort naar het cb hoeft, even langs de huisarts gaan.

Gast
Gast

Bericht  Twellie za 8 sep 2012 - 1:00

Ik ben drie maand terug voor het laatst bij het CB geweest. De arts heeft toen haar beentjes gestrekt, ik neem aan om te kijken of ze gelijk waren. Dat vind ik ook zo gek: dan zou er in drie maand tijd een flink lengteverschil zijn ontstaan.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 8 sep 2012 - 1:02

En hoe is die leidster daarachter gekomen dan? En zien jullie het zelf ook?

Gast
Gast

Bericht  Twellie za 8 sep 2012 - 1:09

Mijn vriend zei dat ze had gezegd dat plooitjes niet gelijk zijn. Dat zien wij ook: bij de ene bil heeft ze twee plooitjes, bij de andere één. Maar wij zien het totale lengteverschil niet. Knietjes en voeten lijken dezelfde hoogte te zijn, maar misschien hebben we ook niet de goede techniek om het te bekijken.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 8 sep 2012 - 1:10

Maar die plooitjes zijn geen teken van lengteverschil... áls er al iets zou zjn dan is het iets met de ruggegraat, maar de kans is groter dat er gewoon niets aan de hand is hoor.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 8 sep 2012 - 1:16

Hebben ze bij het CB al wel eens iets gezegt over die extra bilplooi?

Want een extra bilplooi zou ik toch altijd even laten controleren. Gewoon voor de zekerheid. Grote kans dat er niets aan de hand is, maar voor je eigen gemoedsrust.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 8 sep 2012 - 1:17

Op het Cb kijken ze ook naar de bilplooi, als zij er niks over gezegd hebben zou ik me niet te druk maken. Misshcien heeft ze op het KDV wel net verkeerd gelegen, een beetje scheef ofzo.
Als je het zeker wil weten zou ik even langs de huisarts gaan.

Gast
Gast

Bericht  Twellie za 8 sep 2012 - 5:39

Ik heb maandag sowieso een afspraak bij de huisarts staan, dus die wissel ik dan om voor haar.

@ Punk'd: het is een extra plooitje onder de bil als ze op haar buik ligt.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  loesje za 8 sep 2012 - 5:49

ik heb zelf beenlengte verschil ik zou gewoon even met haar naar de fisio die kunnen dat zo controleren.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Katjing za 8 sep 2012 - 6:04

Extra bilplooi kan wijzen op heupdysplasie volgens mij, dat levert overigens onbehandeld ook wel vaak een beenlengteverschil op dacht ik. Maar volgens mij betekend dat niet gelijk dat het zo is bij een ongelijke bilplooi en ik weet niet hoe oud ze is, want ze zijn daar bij het CB wel op gespitst hoor.

Edit: hier staat er het een en ander over beschreven, maar ook dat asymetrische bilplooien zo vaak voorkomen dat het als signaleringsteken weinig waarde hebben!
http://www.kinderorthopedie.nl/content/kinderorthopedie/heupdysplasie.asp
Katjing
Katjing
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 341
Punten : 365
Registratiedatum : 29-08-12

Bericht  studiebol za 8 sep 2012 - 6:34

Volgens de CB arts heeft V dat ook, maar ze heeft ook een heupecho gehad daar was niks afwijkends op te zien. Ik heb zelf ook lengteverschil in mijn benen, mijn vriend ook, mijn ouders hebben het ook.

De kinderarts waar ik toevallig een dag later was, gaf aan dat het allemaal wel mee viel. Volgens hem heeft iedereen beenlengte verschil en kan je er ook niks aan doen. Volgens de CB arts moest ik naar de fysio waarop de kinderarts zei; wat moet die doen dan? Het been krijgt hij niet langer...

Dit alles werd natuurlijk wel gezegd nadat die echo dus is gemaakt van de heupjes hoor dus er is niks mis met haar heupjes dus dan is een kinderarts natuurlijk ook wat nuchterder.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425

Bericht  loesje za 8 sep 2012 - 6:41

ik ben het niet eens met die kinderarts dat hij zegt dat iedereen dat heeft ik heb een beenlengte verschil van 2 cm (met mijn heupen en rug is niks mis mee) en draag daarom bij 1 schoen een steunzooltje van 2 cm anders krijg ik last van mijn voet en loop ik scheef waardoor ik o.a sneller moe ben.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932

Bericht  studiebol za 8 sep 2012 - 6:48

loesje schreef:ik ben het niet eens met die kinderarts dat hij zegt dat iedereen dat heeft ik heb een beenlengte verschil van 2 cm (met mijn heupen en rug is niks mis mee) en draag daarom bij 1 schoen een steunzooltje van 2 cm anders krijg ik last van mijn voet en loop ik scheef waardoor ik o.a sneller moe ben.

Tja twee cm is natuurlijk wel heel veel, maar ik geloof eigenlijk wel meteen dat niet elk been gelijk is.. en dan heb ik het niet over 2cm want dat valt op.. maar een paar millimeter of een halve cm volgens mij merk je dat niet.

Oh en met niks aan doen, bedoelt hij natuurlijk dat je het been niet langer kan maken.

Hij zei idd dat als ze gaat lopen en ze er last van heeft dat je dan moet kijken naar aangepaste schoenen of een zooltje maar tot die tijd kan je er volgens hem niks aan doen.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425

Bericht  Twellie za 8 sep 2012 - 7:06

@ Katjing: In het stukje lees ik alleen wat over een scheve bilspleet. Die is bij haar recht, alleen aan de onderkant van haar billetjes zit onder de ene bil één 'kreukel' en onder de andere twee.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk za 8 sep 2012 - 7:32

loesje schreef:ik ben het niet eens met die kinderarts dat hij zegt dat iedereen dat heeft ik heb een beenlengte verschil van 2 cm (met mijn heupen en rug is niks mis mee) en draag daarom bij 1 schoen een steunzooltje van 2 cm anders krijg ik last van mijn voet en loop ik scheef waardoor ik o.a sneller moe ben.

Het klopt wel, niemand is symmetrisch. Alleen dat beenlengte verschil is meestal maar een paar mm, en zodoende valt het weinig op en merk je er ook eigenlijk niks van. (Overigs kan het ook een bekkenscheefstand of bekkentorsie zijn, waardoor het lijkt alsof je een beenlengte verschil hebt). Tot 1 of 1,5cm geloof ik wordt er meestal niks gedaan aan een beenlengteverschil, tenzij er echt klachten zijn natuurlijk. Vanaf die 1 of 1,5cm wordt er wel een steunzooltje voorgeschreven.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Katjing za 8 sep 2012 - 7:35

Tuinstoel schreef:@ Katjing: In het stukje lees ik alleen wat over een scheve bilspleet. Die is bij haar recht, alleen aan de onderkant van haar billetjes zit onder de ene bil één 'kreukel' en onder de andere twee.

In het kopje wat merk ik of wat merkt mijn kind staat letterlijk:
Asymmetrische bilplooien komen zo vaak voor dat ze als signaleringsteken weinig waarde hebben.

Dit gaat bij mijn weten niet over de bilnaad, maar over de bilplooien aan de onderkant van de billetjes die links + rechts niet gelijk zijn. Wat jij omschrijft dus!
Katjing
Katjing
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 341
Punten : 365
Registratiedatum : 29-08-12

Bericht  Twellie za 8 sep 2012 - 7:45

Oh ja, ik had het geinterpreteerd als een scheeflopende bilspleet maar het staat er inderdaad anders. Mhm, ik had sowieso niet verwacht dat dat wat te betekenen zou kunnen hebben eigenlijk. Maandag maar eens naar de huisarts en kijken wat zij er van zegt.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Roodkapje za 8 sep 2012 - 9:14

Ik heb zelf beenlengteverschil van 2 cm. Ik heb er zelf geen last van en loop ook gewoon normaal. Geen zooltjes etc. Er is bij toeval achtergekomen toen ik puber was en van voor tot achter ben doorgelicht. Ik kan je er niet meer info over geven helaas maar baat het niet .... ik zou gewoon even laten onderzoeken..
Roodkapje
Roodkapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11

Bericht  TukTuk za 8 sep 2012 - 9:15

AngelNyn schreef:

Het klopt wel, niemand is symmetrisch. Alleen dat beenlengte verschil is meestal maar een paar mm, en zodoende valt het weinig op en merk je er ook eigenlijk niks van. (Overigs kan het ook een bekkenscheefstand of bekkentorsie zijn, waardoor het lijkt alsof je een beenlengte verschil hebt). Tot 1 of 1,5cm geloof ik wordt er meestal niks gedaan aan een beenlengteverschil, tenzij er echt klachten zijn natuurlijk. Vanaf die 1 of 1,5cm wordt er meestal wel een steunzooltje voorgeschreven.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud