Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Verdrinken

+7
Susan
Linda
Teddyaapje
Knof
Jazzlyn
Paper Crown
Dille
11 plaatsers

Ga naar beneden

Verdrinken Empty Verdrinken

Bericht  Dille di 24 jul 2012 - 22:08

Ik hoop dat ik geen mensen kwets of nare herinneringen oproep door dit topic te openen, ik wil het gewoon echt heel graag weten.

Je hoort best regelmatig dat kleine kinderen verdrinken, ook in een klein laagje water, 10-20 cm. Water is één van mijn grootste angsten als het gaat om mijn kinderen, dus ik zal ze nooit, nooit, nooit alleen laten in de buurt van water. Maar wat ik me wel afvraag; hóe verdrinkt een dreumes/peuter/kleuter in zo'n klein laagje water? Als ik naar mijn zoontje van bijna twee kijk kan ik me niet voorstellen dat hij niet zal gaan staan/zich omdraaien/whatever als hij head-first in bijvoorbeeld zijn mini-zwembadje in de tuin zou vallen, maar blijkbaar gebeurt dat toch niet in sommige gevallen. Is dat bij kinderen een soort 'natuurlijke reactie' ofzo? Hoe werkt dat? En kan je ze op de één of andere manier aanleren om op de juiste -levensreddende- manier te reageren als zoiets gebeurt?

Laatst aangepast door Dille op di 24 jul 2012 - 22:13; in totaal 1 keer bewerkt
Dille
Dille
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 268
Punten : 295
Registratiedatum : 19-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Verdrinken Empty Re: Verdrinken

Bericht  Paper Crown di 24 jul 2012 - 22:16

Volgens mij verdrinken ze omdat ze denken dat ze in het water kunnen ademhalen. Dat water gaat in de longetjes.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Jazzlyn di 24 jul 2012 - 22:21

ik kan het mij ook niet voorstellen, mijn zoontje is wel eens gevallen in bad. Hij loopt daar altijd in rond te banjeren, maar hij kwam wel omhoog hoor! Misschien dat ze door de schrik soms vergeten te reageren?
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Bericht  Knof di 24 jul 2012 - 22:21

Op een site van een waterverenging las ik het volgende:
- Zodra een jong kind met het gezicht in het water
komt, treedt een zgn. duikreflex op. Dit is een aangeboren reflex
waarbij de ademhalingsreflex automatisch stopt op het moment dat het
gezicht (hoofd) onder water gaat. De hartslag wordt vertraagd met
ongeveer 20%, en door extreme vaatvernauwing in de huid en niet
essentiele organen vindt zuurstofgebruik nog voornamelijk plaats ten
hoogte van het hart en de hersenen. Uiteindelijk ontstaat toch
zuurstofgebrek waardoor de ademhalingsreflex weer in werking treedt.
Hierdoor lopen de longen vol water. Het water in de longen wordt
opgenomen in de bloedbaan en het watervolume in het bloed neemt toe. De
bloedcellen vallen uiteen waarbij het giftige kalium vrijkomt. Het hart
raakt ontregeld met als gevolg een hartaanval. Omdat ook de hersenen
geen zuurstof meer krijgen, treedt uiteindelijk de dood in.

Helaas heb ik ook een naaste (jong kindje van bijna drie) verloren aan de verdrinkingsdood. Artsen hadden het toen ook al over deze reflex en dat dat voorkomt bij kinderen tot drie jaar.

Knof
Knof
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 217
Punten : 219
Registratiedatum : 09-08-11

Bericht  Teddyaapje di 24 jul 2012 - 22:22

Of ze vallen en raken bewusteloos? Of misschien raken ze verstijfd van angst? Geen idee. Ik heb trouwens eens bij Oprah gezien dat een kindje nadat ze waren geweest zwemmen zich niet lekker voelde. Zijn moeder had hem in bed gelegd en toen ze later ging kijken was hij dood. Hij had tijdens t zwemmen water in zn longen gekregen en is dus eigenlijk verdronken op t droge..
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Linda di 24 jul 2012 - 22:28

Dit vond ik een heel bijzonder filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=6gZAJGRBkGE&feature=youtube_gdata_player

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Dille di 24 jul 2012 - 22:32

Knof, wat vreselijk dat jij zo ook een naaste bent verloren, knuffel. Dankjewel voor je informatie, hierdoor begin ik het wel wat te begrijpen. Dat alle voor ons volwassenen natuurlijke vluchtreacties uitgeschakeld worden omdat hun lijf meteen op stand-by gaat.

Teddyaapje, wat een vreselijk verhaal, rillingen over mijn rug! Het is dat ik mijn kinderen zoveel mogelijk wil laten genieten van het leven, anders had ik ze in een doosje gestopt, om maar nooit bij iets van gevaar in de buurt te komen Verdrinken 394967
Dille
Dille
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Dille di 24 jul 2012 - 22:37

Inderdaad een bijzonder filmpje Linda! Vraag me wel af hoe dat dan matcht met die reflex die Knof beschreef. En brrr, wat voelt het onnatuurlijk om dat kleinste kindje in het water te zien liggen!
Dille
Dille
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Linda di 24 jul 2012 - 22:42

Kindjes worden daar speciaal voor getraind. Op YouTube zijn ook trainingsfilmpjes te vinden, maar die zijn niet heel leuk om naar te kijken, best heftig zelfs.
Maar voor mensen die in een omgeving met veel water wonen kan het best een goed initiatief zijn.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 24 jul 2012 - 23:15

Bijzonder filmpje Linda! Ik had op den duur wel zoiets van pak dat kind er nu maar uit hoor, nu duurt t wel heel lang Wink

Gast
Gast

Bericht  Gast di 24 jul 2012 - 23:40

Eigenlijk zou elke baby/dreumes/peuter dat moeten leren ( dat in dat filmpje) Volgens mij zouden hele boel kindjes op die manier nog gered kunnen worden.

Hier mag mijn zoontje niet alleen in water spelen en aangezien wij vijvers vlakbij huis hebben, hebben we de tuin altijd goed afgesloten waardoor hij niet zonder toezicht eruit kan.

Als we naar een strandje gaan ofzo en hij zelf aan het spelen is bij de waterkant ( max 5 meter van ons vandaan, met bandjes om, en nooit alleen in het water) laat ik hem geen sec uit t oog, maar eigenlijk gebeurt dat al niet, mijn vriend of ik is er altijd bij en dan wisselen we gewoon af.

Ik zou een kind zonder A,B en C diploma nooit alleen laten zwemmen.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 25 jul 2012 - 9:05

Linda schreef:Dit vond ik een heel bijzonder filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=6gZAJGRBkGE&feature=youtube_gdata_player

Ik kreeg het er benauwd van maar goed dat, dat kan!

Gast
Gast

Bericht  Susan wo 25 jul 2012 - 23:09

Teddyaapje schreef:Of ze vallen en raken bewusteloos? Of misschien raken ze verstijfd van angst? Geen idee. Ik heb trouwens eens bij Oprah gezien dat een kindje nadat ze waren geweest zwemmen zich niet lekker voelde. Zijn moeder had hem in bed gelegd en toen ze later ging kijken was hij dood. Hij had tijdens t zwemmen water in zn longen gekregen en is dus eigenlijk verdronken op t droge..

Dan moet hij volgens mij wel een erg grote hoeveelheid water hebben binnengekregen. Hij kan het ook ingeslikt hebben, je kunt jezelf ook verdrinken door extreem veel water te drinken, dat wordt ook opgenomen in je bloed en dan gebeurt er hetzelfde als wanneer het via je longen gaat.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Lonely Goatherd wo 25 jul 2012 - 23:28

Ohh wat een vreselijk nare verhalen.Sad Kan het niet eens opbrengen om de uitleg van knof helemaal te lezen.Cry
Lonely Goatherd
Lonely Goatherd
Prater
Prater

Aantal berichten : 954
Punten : 1054
Registratiedatum : 10-07-12

Bericht  Teddyaapje do 26 jul 2012 - 0:26

Susan schreef:
Teddyaapje schreef:Of ze vallen en raken bewusteloos? Of misschien raken ze verstijfd van angst? Geen idee. Ik heb trouwens eens bij Oprah gezien dat een kindje nadat ze waren geweest zwemmen zich niet lekker voelde. Zijn moeder had hem in bed gelegd en toen ze later ging kijken was hij dood. Hij had tijdens t zwemmen water in zn longen gekregen en is dus eigenlijk verdronken op t droge..

Dan moet hij volgens mij wel een erg grote hoeveelheid water hebben binnengekregen. Hij kan het ook ingeslikt hebben, je kunt jezelf ook verdrinken door extreem veel water te drinken, dat wordt ook opgenomen in je bloed en dan gebeurt er hetzelfde als wanneer het via je longen gaat.

Geen idee hoeveel water hij had binnengekregen. De uitzending heb ik een jaar of 4 geleden gezien en weet de details dus niet meer.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Bericht  _Lana_ do 26 jul 2012 - 1:03

Maar even een hele domme vraag hoor. Stel ik ben met mijn kindje aan het spelen in het water en hij/zij valt voorover en ik pak het wel meteen op, maar het kindje is al kopje onder gegaan.
Als het op een verkeerde manier ondergaat en veel water binnenkrijgt ( en ook in de longetjes ), dan kan het ook zomaar afgelopen zijn?
Ja als ik eraan denk aan al die verdrinkingen, word ik echt heel erg naar ( net zoals iedere moeder denk ik ).
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Bericht  Printje do 26 jul 2012 - 1:05

Lana dat lijkt me niet toch, je hebt je kindje binnen een sec dan toch te pakken?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  _Lana_ do 26 jul 2012 - 1:13

Printje schreef:Lana dat lijkt me niet toch, je hebt je kindje binnen een sec dan toch te pakken?

Ja maar stel dat het kind schrikt, zijn/haar mondje opengooit en een hele golf water binnenkrijgt?

Ik vind het zo moeilijk voor te stellen dat een kindje zo snel kan verdrinken in een klein laagje water en daardoor ben ik denk ik extra huiverig geworden ( misschien wel wat overdreven Wink ).
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Bericht  _Lana_ do 26 jul 2012 - 1:13

Eigenlijk wil ik dit soort dingen ook helemaal niet lezen, maarja ik open iedere keer het topic weer.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Bericht  Printje do 26 jul 2012 - 1:13

_Lana_ schreef:
Printje schreef:Lana dat lijkt me niet toch, je hebt je kindje binnen een sec dan toch te pakken?

Ja maar stel dat het kind schrikt, zijn/haar mondje opengooit en een hele golf water binnenkrijgt?

Ik vind het zo moeilijk voor te stellen dat een kindje zo snel kan verdrinken in een klein laagje water en daardoor ben ik denk ik extra huiverig geworden ( misschien wel wat overdreven Wink ).

Volgens mij schrikken ze dan toch zo dat ze alles weer uitproesten op het moment dat je ze omhoog trekt. Maar ik weet het niet zeker hoor.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  _Lana_ do 26 jul 2012 - 1:14

Printje schreef:
_Lana_ schreef:

Volgens mij schrikken ze dan toch zo dat ze alles weer uitproesten op het moment dat je ze omhoog trekt. Maar ik weet het niet zeker hoor.

Ja dat lijkt mij ook. Zo dacht ik tot voor kort, totdat ik dit allemaal lees en die krantenberichten.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 26 jul 2012 - 1:15

Iemand kan nog verdrinken tot 48 uur nadat deze uit het water is. Dit als er water in de longen blijft en vooral wanneer dit om zeewater gaat.

Gast
Gast

Bericht  Teddyaapje do 26 jul 2012 - 1:24

Ik wordt ook bang van deze verhalen, begrijp het heel goed Lana. Het verhaal van de uitzending van Oprah is me niet voor niks zo lang bij gebleven.

Het jongetje waar het om ging was de hele middag geweest zwemmen met zn moeder en broertje. De jongen had zich na het uitstapje niet lekker gevoeld, was heel moe, geen eetlust (ondanks ze frietjes aten..dat datail heb ik dan weer wel onthoudenVerdrinken 878948377 ) en volgens mij had hij ook koorts. Het is dus niet zo dat hij helemaal 'vanuit het niets' opeens dood was, maar de moeder had de signalen niet herkend (logisch).
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Bericht  Linda do 26 jul 2012 - 1:38

Lana, het lijkt me niet. Bij babyzwemmen worden babies ook zonder pardon onder water getrokken.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  maiadebij do 26 jul 2012 - 1:42

brrr krijg er rillingen van.

Als je kind na het zwemmen niet lekker wordt denk je idd niet meteen het ergste. En stel je wordt ongerust en belt de HA, die zal ook vast zeggen dat je het maar even aan moet kijken....

N en J hebben veel gezwommen op vakantie en kwamen ook wel eens proestend boven, ze sprongen zelfs van de kant kopje onder het water in. Maar ze hoesten en proesten het allemaal wel weer uit. Mijn collega vertelde dat hij zoontje (2 jr) voorover boog met zijn gezicht in het water en totaal geen reactie had om weer omhoog te komen. Ze hebben hem snel het water uit geplukt, ze zei dat het er zo gek uitzag! Zelf denk je van "als je naar beneden bukt kan je toch ook weer omhoog komen?!" maar dat heeft met dat reflex te maken waarschijnlijk.

Zwemmen is al niet zo mijn ding, maar met dit soort verhalen wordt dat niet veel beter!

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven