Je manier van handelen mbt kind(eren) en 'de buitenwereld'
+20
kwak
Floor
SarahKey
studiebol
Parisienne
mauwmauw
Susan
Aimee
Tania
_Nina
Darius
loesje
PapillonRose
Smaragdje
snoezel
Steep
Liadan
Bolleke
Annemie
Parel
24 plaatsers
Pagina 3 van 3
Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
Re: Je manier van handelen mbt kind(eren) en 'de buitenwereld'
Susan schreef:
Maar goed, in het algemeen denk ik wel dat je opvoedmethodes/visies (en de mensen die ze bestuderen en gebruiken) tekort doet door ze alleen maar te bestempelen als modetrends.
Ik denk dat er wel trends zijn te bespeuren in opvoedmethodes, zo zijn er in het onderwijs ook wel trends te bespeuren.
Ik ben het wel eens met SK, 10 jaar geleden hoorde ik heel veel over Reggio Emilia, maar nu bijna niets meer.
Jammer alleen dat de meeste onderwijstrends hand in hand gaan met geld. In Lelystad werken bijna alle kdv/psz/kleuteronderwijs volgens Kaleidoscoop, omdat de gemeente dit enorm heeft gestimuleerd met heel veel subsidie.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Darius schreef:Susan schreef:
Maar goed, in het algemeen denk ik wel dat je opvoedmethodes/visies (en de mensen die ze bestuderen en gebruiken) tekort doet door ze alleen maar te bestempelen als modetrends.
Ik denk dat er wel trends zijn te bespeuren in opvoedmethodes, zo zijn er in het onderwijs ook wel trends te bespeuren.
Ik ben het wel eens met SK, 10 jaar geleden hoorde ik heel veel over Reggio Emilia, maar nu bijna niets meer.
Jammer alleen dat de meeste onderwijstrends hand in hand gaan met geld. In Lelystad werken bijna alle kdv/psz/kleuteronderwijs volgens Kaleidoscoop, omdat de gemeente dit enorm heeft gestimuleerd met heel veel subsidie.
Ik geloof ook wel dat er trends zijn, maar dat vind ik wat anders dan 'in de mode' en 'het is een rage', dat vind ik veel oppervlakkiger en minder doordacht klinken dan het is.
Dat er trends zijn is wel logisch, de visie op opvoeden verandert steeds en daarmee ook de adviezen rondom opvoeden. Al vind ik dat er wel wordt overdreven in de bewering dat 'ze' steeds iets compleet anders adviseren. Ik heb nog een boek over kinderverzorging van rond 2000 en daarin worden in grote lijnen dezelfde dingen aangeraden als nu.
Over Reggio Emilia heb ik alleen gehoord op de universiteit tijdens het vak dat over kinderopvang ging, alleen theorie dus.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Daarom had ik mode ook tussen haakjes, kon even niet op een beter woord komen! Maar trends is dan al wat beter.
Reggio Emilia moet je wel achter staan als ouders, als je jouw kindjes daar naar zo'n kdv brengt zul je er thuis ook wel mee bezig zijn neem ik aan.
Ben het wel eens tegen gekomen in mijn stage tijdperk net zoals een Gordon kdv. Nu wist ik niet dat UP er veel op lijkt. Heb me toendertijd wel verdiept in de Gordon methode en er een cursus van gevolgd maar in UP heb ik me niet in verdiept.
Reggio Emilia moet je wel achter staan als ouders, als je jouw kindjes daar naar zo'n kdv brengt zul je er thuis ook wel mee bezig zijn neem ik aan.
Ben het wel eens tegen gekomen in mijn stage tijdperk net zoals een Gordon kdv. Nu wist ik niet dat UP er veel op lijkt. Heb me toendertijd wel verdiept in de Gordon methode en er een cursus van gevolgd maar in UP heb ik me niet in verdiept.
Het kdv waar ik werk, werkt volgens de Gordon methode, sluit inderdaad aan bij UP.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Poeh als ik dit hier allemaal lees over die verschillende methodes. Ik ben echt een muts want ik heb dan geen idee waar het over gaat. Onze zoon gaat ook niet naar een kdv, maar zoals ik hier dus lees stel dat hij dat wel zou gaan zou ik me daar ook nog mee bezig moeten houden, wat voor kinderdagverblijf het is.
En wat nu straks met de basisschool, ik woon in een klein dorp, wij hebben hier maar 2 scholen. Ik weet toevallig dat ze beiden anders werken van de buurvrouw, de ene school is het meer dat de kinderen zelf leren/werken, de andere is meer 'ouderwets' dat de leraar voor de klas staat en de kinderen opdrachten maken. Even simpel uitgelegd want echt ik heb verder echt geen idee hoe en wat. Nu zal ik straks als onze zoon naar de school moet wel gaan kijken wat het verschil is, maar ik wist echt niet dat er zoveel methodes zijn en dat kdv, psz, scholen allerlei methodes gebruiken.
En wat nu straks met de basisschool, ik woon in een klein dorp, wij hebben hier maar 2 scholen. Ik weet toevallig dat ze beiden anders werken van de buurvrouw, de ene school is het meer dat de kinderen zelf leren/werken, de andere is meer 'ouderwets' dat de leraar voor de klas staat en de kinderen opdrachten maken. Even simpel uitgelegd want echt ik heb verder echt geen idee hoe en wat. Nu zal ik straks als onze zoon naar de school moet wel gaan kijken wat het verschil is, maar ik wist echt niet dat er zoveel methodes zijn en dat kdv, psz, scholen allerlei methodes gebruiken.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10
studiebol schreef:Ik voel me altijd heel naief als ik zulke topics zie/lees. Vaak stop ik ook maar met lezen.
Ik vind dat ik door mijn werkevaring wel wat kennis en vaardigheden heb op gedaan, en ik weet welke theorie daar achter zit. Maar als mensen het hier hebben over UP, Ria blom of weet ik veel wat of wie.. dan denk ik vaak, wat is dat? Nooit van gehoord! Tja dan voel ik me wel vaak naief dat ik daar verder niet over nadenk.
Waar ik me ook heel naief in voel is dat ik en mijn vriend totaal niet van te voren hebben gepraat over of wij op een lijn liggen in de opvoeding, daar hebben wij geen hele gesprekken over gehad. En dat lees ik ook vaak in tijdschriften en dergelijke.
Verder denk ik niet dat ik nu slecht op voed ofzo.. maar ik denk er gewoon niet zo uitgebreid over na van te voren. Ik handel vaak op een bepaalde manier die op dat moment voor mij kloppend is.
Ik vind dat helemaal niet zo naïef, vaak is het toch heel moeilijk om van tevoren te bepalen wat je in welke situatie gaat doen. Ik wist het allemaal zo goed, ik wist precies hoe ik mijn kind zou gaan opvoeden en het leek allemaal zo mooi. En toen kreeg ik een kind met autisme, bij wie die hele geweldige opvoeding van mij totaal niet werkt. Nu is het niet bij iedereen zo 'extreem' maar de realiteit is wel dat het in de praktijk anders is dan je dacht. Als je er urenlange gesprekken over hebt gevoerd met je vriend heb je heus geen armlengtes voorsprong op stellen die dat niet hebben gedaan, want hoe je het echt gaat doen wijst zich toch pas uit in de praktijk.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Ik volg mijn eigen plan, ik kijk wat er bij mij past maar ook wat er bij D. past.
Ik ben veel minder snel boos als mijn man, ik waarschuw eerst een paar keer maar mijn man word direct boos en dat hoeft van mij niet, ik zeg dat ook wel dat hij niet direct zo boos hoeft te doen. Daarin verschillen we een beetje maar verder zitten we op 1 lijn.
Ik ben veel minder snel boos als mijn man, ik waarschuw eerst een paar keer maar mijn man word direct boos en dat hoeft van mij niet, ik zeg dat ook wel dat hij niet direct zo boos hoeft te doen. Daarin verschillen we een beetje maar verder zitten we op 1 lijn.
kwak- Ratel
- Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11
studiebol schreef:Ik voel me altijd heel naief als ik zulke topics zie/lees. Vaak stop ik ook maar met lezen.
Ik vind dat ik door mijn werkevaring wel wat kennis en vaardigheden heb op gedaan, en ik weet welke theorie daar achter zit. Maar als mensen het hier hebben over UP, Ria blom of weet ik veel wat of wie.. dan denk ik vaak, wat is dat? Nooit van gehoord! Tja dan voel ik me wel vaak naief dat ik daar verder niet over nadenk.
Waar ik me ook heel naief in voel is dat ik en mijn vriend totaal niet van te voren hebben gepraat over of wij op een lijn liggen in de opvoeding, daar hebben wij geen hele gesprekken over gehad. En dat lees ik ook vaak in tijdschriften en dergelijke.
Verder denk ik niet dat ik nu slecht op voed ofzo.. maar ik denk er gewoon niet zo uitgebreid over na van te voren. Ik handel vaak op een bepaalde manier die op dat moment voor mij kloppend is.
Hier kan ik me wel in vinden hoor! Ook ik ken die theorien allemaal niet. En wij hebben ook nooit overlegt van tevoren. Gelukkig liggen wij wel aardig op 1 lijn, al is hij wel wat consequenter en geef ik eerder toe als ik het gezeur zat ben.
Gast- Gast
Ik heb wel van de verschillende opvoedmethodes gehoord, maar heb me er echt niet in verdiept verder. Nu ben ik natuurlijk nog niet met het echte opvoeden begonnen, maar ik hoop ook op te voeden, naar waar mijn kindjes behoefte aan hebben.
Het ene kindje is beter gebaadt bij de ene manier en het andere kindje kan weer beter op een andere manier 'aangepakt' worden. En dan maakt het mij niet uit welke methode dat is.
Verder komt het wel eens ter sprake, van hoe we bepaalde dingen zullen gaan doen en dan liggen we wel op één lijn. Maar ik denk dat dat allemaal nog moet blijken als het echte opvoeden begonnen is .
_Lana_- Ratel
- Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11
wij hebben het er ook nooit over gehad hoor, voordat onze dochter geboren was. Het is zo gegroeid.
Gast- Gast
Wij hebben het er vooraf ook nooit over gehad. En dat was maar goed ook. Ik had heel andere ideeën bij het ouderschap. En er waren ook een hoop dingen waar ik überhaupt nooit over na had gedacht voordat ik moeder werd.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Rejoy. schreef:wij hebben het er ook nooit over gehad hoor, voordat onzedochterzoon geboren was.
Hier ook nooit over na gedacht.
Ik denk nu we zien wel.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Happydobby schreef:Rejoy. schreef:wij hebben het er ook nooit over gehad hoor, voordat onzedochterzoon geboren was.
Hier ook nooit over na gedacht.
Ik denk nu we zien wel.
+1
Steep- Kletskop
- Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Wij hebben het er wel een beetje over gehad, maar meer als ik het had over de opvoeding zoals ik heb gehad, of hoe zijn ouders bepaalde dingen deden. Dat we het erover hadden 'zo gaan wij het noooooit doen!' of juist 'zo wil ik het ook graag doen'.
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Misschien is naief ook wel niet het goede woord, maar ik merk gewoon dat ik me er niet in verdiep of kijk. Ik zie wel, die houding heb ik meer.
En eerlijk gezegd heb ik ook geen idee met welke methode onze kinderdagverblijf werkt ik heb ze er nooit over gehoord.. en er ook niet bewust naar gevraagd.
En eerlijk gezegd heb ik ook geen idee met welke methode onze kinderdagverblijf werkt ik heb ze er nooit over gehoord.. en er ook niet bewust naar gevraagd.
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Ik heb me er ook nooit echt in verdiept, heb veel kennis vanuit mijn vakgebied en weet daardoor goed wat ik wel/niet wil. Manlief heeft deze ervaringen ook en zo hebben we wat dingen overlegd maar in werkelijkheid pakken dingen toch vaak anders uit.
Ik kijk niet in boeken over bepaalde theorieën ik doe het op mijn manier, beetje vd ene beetje vd andere en vooral veel vanuit mijn eigen gevoel. Ik vind al die opvoedingsmethodes erg trendgevoelig, de ene keer moet het kind opeens alles zo snel mogelijk zelf doen en de andere keer is het opeens weer beter om zoveel mogelijk zelf te blijven doen. Denk dat ook de tijd van tegenwoordig is, alles moet snel/anders etc etc.
Ik kijk niet in boeken over bepaalde theorieën ik doe het op mijn manier, beetje vd ene beetje vd andere en vooral veel vanuit mijn eigen gevoel. Ik vind al die opvoedingsmethodes erg trendgevoelig, de ene keer moet het kind opeens alles zo snel mogelijk zelf doen en de andere keer is het opeens weer beter om zoveel mogelijk zelf te blijven doen. Denk dat ook de tijd van tegenwoordig is, alles moet snel/anders etc etc.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Dagje weg met kind(eren)
» Ongeduld en kind(eren)
» Zonvakantie met kind(eren)
» Douchen met je kind(eren)
» met je kind(eren) naar een restaurant
» Ongeduld en kind(eren)