Je manier van handelen mbt kind(eren) en 'de buitenwereld'
+20
kwak
Floor
SarahKey
studiebol
Parisienne
mauwmauw
Susan
Aimee
Tania
_Nina
Darius
loesje
PapillonRose
Smaragdje
snoezel
Steep
Liadan
Bolleke
Annemie
Parel
24 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: Je manier van handelen mbt kind(eren) en 'de buitenwereld'
ouders die opvoeden volgens een bepaalde pedagogische theorie.Liadan schreef:Wie voedt zijn kinderen dan helemaal op via een bepaald boekje?
_Nina- Prater
- Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12
Ok, ik ken echt niemand die zijn kinderen helemaal volgens 1 boekje/pedagoog opvoedt, ken jij dan zoveel mensen?Statler schreef:ouders die opvoeden volgens een bepaalde pedagogische theorie.Liadan schreef:Wie voedt zijn kinderen dan helemaal op via een bepaald boekje?
En wat zou er kritiek aan je uitspraak zijn?
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10
Liadan schreef:Wie voedt zijn kinderen dan helemaal op via een bepaald boekje?
Er zitten hier wel een paar denk ik, sowieso dat topic over UP daar las ik toch vooral dat er volgens die visie gehandelt word en vooral niet anders.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10
Ik lees hier heel veel dat mensen niet opvoeden 'volgens de boekjes' maar kijken naar wat hun eigen kind nodig heeft. Ik denk eerlijk gezegd dat alle ouders die een beetje nadenken over opvoeden dat doen.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Dan lees jij daar toch andere dingen dan ik.Bolleke schreef:Liadan schreef:Wie voedt zijn kinderen dan helemaal op via een bepaald boekje?
Er zitten hier wel een paar denk ik, sowieso dat topic over UP daar las ik toch vooral dat er volgens die visie gehandelt word en vooral niet anders.
Liadan- Ratel
Inderdaad.Tania schreef:Ik lees hier heel veel dat mensen niet opvoeden 'volgens de boekjes' maar kijken naar wat hun eigen kind nodig heeft. Ik denk eerlijk gezegd dat alle ouders die een beetje nadenken over opvoeden dat doen.
Liadan- Ratel
Ik denk niet dat er ouders zijn die op een bepaalde manier opvoeden, omdat iemand zegt dat het op die manier gedaan moet worden volgens een bepaalde pedagoog. Ik denk dat je je kind opvoed op een manier waar je je zelf prettig bij voelt. Dat je je dan verdiept in de opvoedmethode die je prettig vind, heeft denk ik niets te maken mt het klakkeloos opvoeden omdat één of andere pedagoog/psycholoog dat schrijft, maar omdat je die manier al prettig vond en je je daar meer in wilt verdiepen.
Hmm ik kan het niet duidelijk beschrijven merk ik. Ik bedoel: Ik voel me niet prettig bij straffen. Ik denk niet dat ik daar mijn kind iets mee leer. Dat er binnen de pedagogie een stroming is die daar hetzelfde over denkt, wil niet zeggen dat ik niet straf omdat het binnen die stroming wordt voorgeschreven. Maar, omdat ik me wel kan vinden in die manier van denken, zou het kunnen dat ik me meer in de stroming ga verdiepen omdat ik er misschien andere handvatten uit kan halen.
Hmm ik kan het niet duidelijk beschrijven merk ik. Ik bedoel: Ik voel me niet prettig bij straffen. Ik denk niet dat ik daar mijn kind iets mee leer. Dat er binnen de pedagogie een stroming is die daar hetzelfde over denkt, wil niet zeggen dat ik niet straf omdat het binnen die stroming wordt voorgeschreven. Maar, omdat ik me wel kan vinden in die manier van denken, zou het kunnen dat ik me meer in de stroming ga verdiepen omdat ik er misschien andere handvatten uit kan halen.
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Bolleke schreef:Liadan schreef:Wie voedt zijn kinderen dan helemaal op via een bepaald boekje?
Ik heb dat topic niet helemaal gevolgd maar volgens mij wijken ze daar ook allemaal wel wat van af.
Verder ben ik het eens met Steep.
Ik kijk wat bij ons en bij de kindjes past en waar wij ons allemaal prettig bij voelen.
Edit: En wat de rest van de wereld daar van denkt zal mij werkelijk een worst wezen.
Laatst aangepast door Watermeloen op za 14 jul 2012 - 23:19; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Statler schreef:ik vind dat ook heel pedagogisch verantwoord hoor.Steep schreef:Ik kan eerlijk gezegd ene beetje kriebelig worden van het pedagogisch verantwoord opvoeden. Het is niks voor mij, ik wil naar mijn kind kijken en zijn behoeften vervullen qua aandacht en leergebieden. Daar hen ik geen regeltjes of richtlijnen voor nodig. Verder vind ik het belangrijk dat hij lol heeft en als daar een hapje hagelslag in past doe ik dat ook. Ik zie niet in waarom dat niet zou mogen. Natuurlijk zal ik geen zoutvaatje voor zijn neus zetten en zeggen dat hij dat maar lekker moet gaan ontdekken, maar om alles te ontzeggen doe ik ook niet.
En ik heb niks tegen mensen die wel pedagogisch verantwoord opvoeden, maar ook niks met. ik bedoel het niet aanvallend!
En nu ga ik misschien een hele kritieke uitspraak doen, maar ik wil later kínderen opvoeden, geen producten van een één of andere pedagoog. Ongetwijfeld sluiten mijn denkwijzen en normen en waarden en wat ík belangrijk vind, heus wel aan bij verschillende pedagogen, maar dan nog hou ik er niet van om kinderen dwangmatig volgens een bepaald boekje op te voeden. Daar wordt een kind mijns inziens heus niet evenwichtiger van.
Ik snap wat je bedoelt, maar die term hang ik er zelf niet aan haha. Ik kan ook geen definitie vinden wat pedagogisch verantwoord inhoud, ik heb daar een bepaald beeld bij in mijn hoofd.
Steep- Kletskop
- Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
ik heb juist door het up-topic het idee dat er wel degelijk meiden zijn die opvoeden volgens bepaalde denkwijzen en zoveel mogelijk volgens het boekje, wel met een eigen draai misschien, maar wel 80-90% volgens de pedagogische richtlijnen. Daar doelde ik op. En waarom m'n uitspraak kritiek zou zijn is omdat ik wel een discussie had verwacht in de zin van 'ahjoh dat valt wel mee, we doen het niet volgens het boekje', enz enz. Jouw reactie is al een aanzet daarvoorLiadan schreef:Ok, ik ken echt niemand die zijn kinderen helemaal volgens 1 boekje/pedagoog opvoedt, ken jij dan zoveel mensen?Statler schreef:ouders die opvoeden volgens een bepaalde pedagogische theorie.Liadan schreef:Wie voedt zijn kinderen dan helemaal op via een bepaald boekje?
Ieder z'n eigen manier van opvoeden hoor, maar ik krijg er altijd een soort benauwd gevoel van. Dat heb ik ook met kdv's die enkel en alleen één pedagoog aanhouden en volgens die denkwijze werken. Gelukkig is dat op mijn werk niet zo
_Nina- Prater
- Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12
Ik weet nog steeds niet wat dan precies pedagogische richtlijnen zijn.
Als ik iemand het heeft over pedagogische richtlijnen dan denk ik juist minder snel aan UP dan aan Ria Blom bijvoorbeeld.
En verder sluit ik me aan bij aimee, zij verwoordt precies hoe ik erover denk.
Als ik iemand het heeft over pedagogische richtlijnen dan denk ik juist minder snel aan UP dan aan Ria Blom bijvoorbeeld.
En verder sluit ik me aan bij aimee, zij verwoordt precies hoe ik erover denk.
Liadan- Ratel
Statler schreef:ik heb juist door het up-topic het idee dat er wel degelijk meiden zijn die opvoeden volgens bepaalde denkwijzen en zoveel mogelijk volgens het boekje, wel met een eigen draai misschien, maar wel 80-90% volgens de pedagogische richtlijnen. Daar doelde ik op. En waarom m'n uitspraak kritiek zou zijn is omdat ik wel een discussie had verwacht in de zin van 'ahjoh dat valt wel mee, we doen het niet volgens het boekje', enz enz. Jouw reactie is al een aanzet daarvoorLiadan schreef:Ok, ik ken echt niemand die zijn kinderen helemaal volgens 1 boekje/pedagoog opvoedt, ken jij dan zoveel mensen?Statler schreef:ouders die opvoeden volgens een bepaalde pedagogische theorie.Liadan schreef:Wie voedt zijn kinderen dan helemaal op via een bepaald boekje?
Ieder z'n eigen manier van opvoeden hoor, maar ik krijg er altijd een soort benauwd gevoel van. Dat heb ik ook met kdv's die enkel en alleen één pedagoog aanhouden en volgens die denkwijze werken. Gelukkig is dat op mijn werk niet zo
Nou dit dus, schijnbaar lees ik geen andere dingen maar zijn er meerderen die het zo zien.. Als je zelf volgens die methode opvoed lees je het misschien in een ander context terwijl ik heel neutraal lees en het daar dan ook een beetje benauwd van krijg.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Als ik die informatiepagina's over AP/UP lees dan vind ik het ook allemaal wel heel absoluut, alsof je er echt niet van mag afwijken. Dat wil niet zeggen dat iedereen het ook zo strikt opvolgt. Ik vind dat er best wel wat in zit, maar dat stellige zou mij afschrikken.
Met Ezra zijn we overigens wel steeds meer bezig volgens 'boekjes' en theorieën, maar daarin hebben we geen keuze.
Met Ezra zijn we overigens wel steeds meer bezig volgens 'boekjes' en theorieën, maar daarin hebben we geen keuze.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Bolleke schreef:Statler schreef:ik heb juist door het up-topic het idee dat er wel degelijk meiden zijn die opvoeden volgens bepaalde denkwijzen en zoveel mogelijk volgens het boekje, wel met een eigen draai misschien, maar wel 80-90% volgens de pedagogische richtlijnen. Daar doelde ik op. En waarom m'n uitspraak kritiek zou zijn is omdat ik wel een discussie had verwacht in de zin van 'ahjoh dat valt wel mee, we doen het niet volgens het boekje', enz enz. Jouw reactie is al een aanzet daarvoorLiadan schreef:Ok, ik ken echt niemand die zijn kinderen helemaal volgens 1 boekje/pedagoog opvoedt, ken jij dan zoveel mensen?Statler schreef:ouders die opvoeden volgens een bepaalde pedagogische theorie.Liadan schreef:Wie voedt zijn kinderen dan helemaal op via een bepaald boekje?
Nou dit dus, schijnbaar lees ik geen andere dingen maar zijn er meerderen die het zo zien.. Als je zelf volgens die methode opvoed lees je het misschien in een ander context terwijl ik heel neutraal lees en het daar dan ook een beetje benauwd van krijg.
UP is geen methode. Ik denk ook niet dat jij neutraal leest, want je weet dat UP niet bij jou past en als je leest lees je dus niet neutraal.
Susan, ik vind de informatiesites over UP ook vrij absoluut, maar dat vind ik ook bij Triple P bijvoorbeeld. Maar het is dan aan jezelf of je je er zo star aan vasthoudt of gewoon doet wat goed voelt en daar handvatten uit haalt.
Liadan- Ratel
Dat is hier ook zo,tenminste V lust/wilt geen snoep of zoete koekjes of wat dan ook.Soms vragen mensen weleens van mag hij een spekje of een lange vinger,eerst zei ik altijd nee,dat eet hij toch niet.Dan kreeg je al van die blikken geworpen,tegenwoordig zeg ik,van mij wel,maar ik weet niet of hij het eet.Annemie schreef:Bij mij is het juist andersom,dat mensen er wat van zeggen als mijn zoontje juist bijna geen snoep en suiker krijgt,dat vinden ze dan zielig...dan kan ik weleens geirriteerd reageren,maar ik probeer het vooral te negeren.
mauwmauw- Kletskop
- Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10
Susan schreef:Als ik die informatiepagina's over AP/UP lees dan vind ik het ook allemaal wel heel absoluut, alsof je er echt niet van mag afwijken. Dat wil niet zeggen dat iedereen het ook zo strikt opvolgt. Ik vind dat er best wel wat in zit, maar dat stellige zou mij afschrikken.
is dat bovenste niet zo bij elke visie of methode? Of je nou via AP, UP, de antroposofie, triple P of Ria Blom aan het opvoeden bent? Ik vind het juist wel handig dat dit soort sites vrij absoluut zijn, als er omheen gedraaid wordt snap ik er nog de ballen van. Dan kan ik het beter absoluut en afgebakend lezen, zodat ik de punten eruit kan halen die mij aanspreken.
ik probeer op te voeden met een bepaalde gedachte in mijn achterhoofd en probeer zoveel mogelijk vanuit die gedachten te handelen. Niet omdat ik pedagogisch verantwoord bezig wil zijn, maar omdat het goed voelt. Als ik altijd pedagogisch verantwoord bezig wil zijn, dan had ze vanmiddag ook geen wit hard bolletje met hagelslag en veel te zoute soep gehad en hadden we haar eigen prakkie wel mee genomen naar de BBQ vanmiddag.
Gast- Gast
Bij websites van UP heb ik dat eerlijk gezegd wel meer dan bijvoorbeeld bij Triple P, dat vind ik toch wel iets vrijblijvender en denk ik ook wel iets meer 'mainstream' waardoor het allemaal wat meer rekbaar is en wat makkelijker in te passen, al doe je niet alles op die manier. Bij Ria Blom heb ik het ook wel trouwens, die vind ik ook wel erg radicaal.
Susan- Lady Post-a-lot
bedoel je dan trouwens die artikelen van Kiind, of andere artikelen? Die van Kiind vond ik dan juist weer heel prettig om te lezen, maar als ik bijvoorbeeld het UP-topic op D&V doorlees, dan herken ik je het gevoel wel.
Gast- Gast
Ik weet niet meer waar ik die website toen gevonden had, ik heb het gelezen in de tijd dat de discussie op het forum actueel was.
Susan- Lady Post-a-lot
Ik ben het niet eens met hetgeen je hierboven zegt. Heb je weleens op het D&V forum gekeken? Daar zitten pas de échte UP-opvoeders Dan zul je zien dat de meeste meiden hier wel hun eigen draai geven aan de filosofie die achter UP zit.Statler schreef:ik heb juist door het up-topic het idee dat er wel degelijk meiden zijn die opvoeden volgens bepaalde denkwijzen en zoveel mogelijk volgens het boekje, wel met een eigen draai misschien, maar wel 80-90% volgens de pedagogische richtlijnen. Daar doelde ik op. En waarom m'n uitspraak kritiek zou zijn is omdat ik wel een discussie had verwacht in de zin van 'ahjoh dat valt wel mee, we doen het niet volgens het boekje', enz enz. Jouw reactie is al een aanzet daarvoorLiadan schreef:Ok, ik ken echt niemand die zijn kinderen helemaal volgens 1 boekje/pedagoog opvoedt, ken jij dan zoveel mensen?Statler schreef:ouders die opvoeden volgens een bepaalde pedagogische theorie.Liadan schreef:Wie voedt zijn kinderen dan helemaal op via een bepaald boekje?
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Ik voel me altijd heel naief als ik zulke topics zie/lees. Vaak stop ik ook maar met lezen.
Ik vind dat ik door mijn werkevaring wel wat kennis en vaardigheden heb op gedaan, en ik weet welke theorie daar achter zit. Maar als mensen het hier hebben over UP, Ria blom of weet ik veel wat of wie.. dan denk ik vaak, wat is dat? Nooit van gehoord! Tja dan voel ik me wel vaak naief dat ik daar verder niet over nadenk.
Waar ik me ook heel naief in voel is dat ik en mijn vriend totaal niet van te voren hebben gepraat over of wij op een lijn liggen in de opvoeding, daar hebben wij geen hele gesprekken over gehad. En dat lees ik ook vaak in tijdschriften en dergelijke.
Verder denk ik niet dat ik nu slecht op voed ofzo.. maar ik denk er gewoon niet zo uitgebreid over na van te voren. Ik handel vaak op een bepaalde manier die op dat moment voor mij kloppend is.
Ik vind dat ik door mijn werkevaring wel wat kennis en vaardigheden heb op gedaan, en ik weet welke theorie daar achter zit. Maar als mensen het hier hebben over UP, Ria blom of weet ik veel wat of wie.. dan denk ik vaak, wat is dat? Nooit van gehoord! Tja dan voel ik me wel vaak naief dat ik daar verder niet over nadenk.
Waar ik me ook heel naief in voel is dat ik en mijn vriend totaal niet van te voren hebben gepraat over of wij op een lijn liggen in de opvoeding, daar hebben wij geen hele gesprekken over gehad. En dat lees ik ook vaak in tijdschriften en dergelijke.
Verder denk ik niet dat ik nu slecht op voed ofzo.. maar ik denk er gewoon niet zo uitgebreid over na van te voren. Ik handel vaak op een bepaalde manier die op dat moment voor mij kloppend is.
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Oh die gesprekken hebben wij ook nauwelijks gehad hoor. Ik kan me vinden in een paar punten van UP, maar voor de rest volg ik gewoon mijn gevoel en wat voor mij logisch voelt.
Gast- Gast
Die gesprekken hebben wij niet gehad van tevoren. Dat had ook geen zin gehad denk ik, want toen de oudste er eenmaal was, dacht ik anders over bepaalde dingen dan toen we nog geen kinderen hadden.
Liadan- Ratel
Ik leef niet volgens 1 bepaalde opvoedingsstijl. Zou ik veel te zenuwachtig van worden. Ik denk altijd zoiets van, het is een rage. Over een paar jaar hoor je niets meer van UP/Triple P maar is er wel weer iets anders in de 'mode'.
Paar jaar terug (naja paar jaar... 8 jaar ongeveer) was de Gordon methode erg in de aandacht. Hoor je nu ook zelden meer wat over. Net zoals de reggio emilia methode.
Wij kijken vooral naar ons kind en wat ook goed voelt voor ons.
Heeft een ander er commentaar op? Prima wil wel een discussie aangaan
Van te voren hebben wij wel een beetje over de opvoeding gehad. Niet in de zin dat we bij elkaar gingen zitten en eens over de toekomstige opvoeding gingen praten, maar vaak zo tussen neus en lippen door. Wij hebben een nichtje en hoe die word opgevoed is uhh zo niet ons. Dus door haar kwam er veel ter sprake hier en ik was zo blij dat mijn man er net zo dacht als hoe ik over opvoeden denk. En nog steeds. Wij hebben eigenlijk tot nu toe nog nergens samen een discussie over gehad.
Paar jaar terug (naja paar jaar... 8 jaar ongeveer) was de Gordon methode erg in de aandacht. Hoor je nu ook zelden meer wat over. Net zoals de reggio emilia methode.
Wij kijken vooral naar ons kind en wat ook goed voelt voor ons.
Heeft een ander er commentaar op? Prima wil wel een discussie aangaan
Van te voren hebben wij wel een beetje over de opvoeding gehad. Niet in de zin dat we bij elkaar gingen zitten en eens over de toekomstige opvoeding gingen praten, maar vaak zo tussen neus en lippen door. Wij hebben een nichtje en hoe die word opgevoed is uhh zo niet ons. Dus door haar kwam er veel ter sprake hier en ik was zo blij dat mijn man er net zo dacht als hoe ik over opvoeden denk. En nog steeds. Wij hebben eigenlijk tot nu toe nog nergens samen een discussie over gehad.
SarahKey schreef:
.
Volgens mij ligt UP in dezelfde lijn als de Gordon-methode, dus dat is er nog wel.
Reggio Emilia is niet echt een opvoedmethode voor binnen het gezin, maar meer voor professionele settings zoals de kinderopvang, maar ik moet zeggen dat ik in de tijd dat ik over die methode leerde en ook invalwerk deed op kinderdagverblijven nog nooit een kinderdagverblijf ben tegengekomen waarin ze die methode gebruikten.
Maar goed, in het algemeen denk ik wel dat je opvoedmethodes/visies (en de mensen die ze bestuderen en gebruiken) tekort doet door ze alleen maar te bestempelen als modetrends.
Susan- Lady Post-a-lot
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Dagje weg met kind(eren)
» Ongeduld en kind(eren)
» Zonvakantie met kind(eren)
» Douchen met je kind(eren)
» met je kind(eren) naar een restaurant
» Ongeduld en kind(eren)