Je manier van handelen mbt kind(eren) en 'de buitenwereld'
+20
kwak
Floor
SarahKey
studiebol
Parisienne
mauwmauw
Susan
Aimee
Tania
_Nina
Darius
loesje
PapillonRose
Smaragdje
snoezel
Steep
Liadan
Bolleke
Annemie
Parel
24 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Je manier van handelen mbt kind(eren) en 'de buitenwereld'
Merk dat ik snel de behoefte heb om mijn manier van omgaan met de kinderen te verdedigen omdat ik het niet 'volgens het boekje' doe. Is dat herkenbaar?
Wordt af en toe zo moe van mezelf omdat ik dat doe...
Heb dan het idee dat mensen snel denken dat ik een slechte moeder ben omdat ik geen stapels opvoedkundige boeken in huis heb, mijn kinderen weleens dingen geef waar in net te veel suiker of vet zit omdat ze daar zo van smullen, zoals net met eten een lepeltje hagelslag om even te genieten van die smakkende mondjes en stralende oogjes omdat ze het zo lekker vinden.
Hoe gaan jullie daar mee om? Ook als ik geen commentaar krijg op mijn manier van doen schiet ik al snel in het verdedigen van de dingen die ik doe en laat.
Wordt af en toe zo moe van mezelf omdat ik dat doe...
Heb dan het idee dat mensen snel denken dat ik een slechte moeder ben omdat ik geen stapels opvoedkundige boeken in huis heb, mijn kinderen weleens dingen geef waar in net te veel suiker of vet zit omdat ze daar zo van smullen, zoals net met eten een lepeltje hagelslag om even te genieten van die smakkende mondjes en stralende oogjes omdat ze het zo lekker vinden.
Hoe gaan jullie daar mee om? Ook als ik geen commentaar krijg op mijn manier van doen schiet ik al snel in het verdedigen van de dingen die ik doe en laat.
Gast- Gast
Re: Je manier van handelen mbt kind(eren) en 'de buitenwereld'
Doe ik ook wel eens hoor! Zelfde als dat ik complimentjes altijd wegwuif met een 'Oh, heb ik al jaren' of 'Nou, die rol zit gewoon goed weggestopt hoor!' of 'Je moet me niet zien als ik wakker word!'.
Ik heb me er eigenlijk maar gewoon bij neergelegd dat ik absoluut niet alles volgens het boekje doe, soms wil ik me verdedigen maar dan kijk ik naar mijn dochter en dan vraag ik me direct af 'waarom eigenlijk?', zij doet het hartstikke goed dus wij doen het hartstikke goed!
Ieder mens wil toch zijn kind zien genieten? Dat is toch het mooiste van alles? Zo mag L. niet met de afstandsbediening spelen, maar ze wordt al dol als ze hem ook maar ziet, dus soms mag dat stiekem gewoon wel van mij!
Ik heb me er eigenlijk maar gewoon bij neergelegd dat ik absoluut niet alles volgens het boekje doe, soms wil ik me verdedigen maar dan kijk ik naar mijn dochter en dan vraag ik me direct af 'waarom eigenlijk?', zij doet het hartstikke goed dus wij doen het hartstikke goed!
Ieder mens wil toch zijn kind zien genieten? Dat is toch het mooiste van alles? Zo mag L. niet met de afstandsbediening spelen, maar ze wordt al dol als ze hem ook maar ziet, dus soms mag dat stiekem gewoon wel van mij!
Parel- Ratel
- Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12
Bestaat de perfecte manier van opvoeden eigenlijk? Geloof niet dat erg ergens een handleiding geschreven waarin staat dat jij op die manier je kind MOET opvoeden.
Jij moet doen waar jij je goed bij voelt, waarom moeten buitenstaanders toch vaak kritiek geven op de opvoedwijze van een ander?
Jij moet doen waar jij je goed bij voelt, waarom moeten buitenstaanders toch vaak kritiek geven op de opvoedwijze van een ander?
Gast- Gast
Bij mij is het juist andersom,dat mensen er wat van zeggen als mijn zoontje juist bijna geen snoep en suiker krijgt,dat vinden ze dan zielig...dan kan ik weleens geirriteerd reageren,maar ik probeer het vooral te negeren.
Annemie- Ratel
- Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10
Dropdraakje schreef:Bestaat de perfecte manier van opvoeden eigenlijk? Geloof niet dat erg ergens een handleiding geschreven waarin staat dat jij op die manier je kind MOET opvoeden.
Denk niet dat het perse om perfect opvoeden gaat, maar om pedagogisch verantwoord opvoeden, dingen die bewezen zijn dat ze erg goed zijn voor een kind.
Maar het laatste wat jij zegt, snap ik ook niet. Als mensen mij er niet om vragen, zal ik er ook geen commentaar op geven, bang om anderen onnodig te kwetsen. Zelfde hier, als er een topic is waar ik het absoluut niet mee eens ben, reageer ik vaak niet omdat ik mensen niet onnodig wil kwetsen of een discussie wil opstarten.
Parel- Ratel
Daardoor krijg ik dus vaak het gevoel dat iedereen opvoed via UP/AP of welke methode dan ook, politiek correct iedere handeling doorloopt, de kinderen alleen maar water en biologische wortelplakjes als tussendoortje geeft waardoor ik het gevoel heb dat ik 'afwijk van de norm'.Parel schreef: Zelfde hier, als er een topic is waar ik het absoluut niet mee eens ben, reageer ik vaak niet omdat ik mensen niet onnodig wil kwetsen of een discussie wil opstarten.
Gast- Gast
Ik ben strenger dan de meeste moeders denk/merk ik maar daar trek ik mij niets meer van aan. Dat zou ik ook niet doen als anderen mij misschien te vrij zouden vinden, je moet doen wat je gevoel zegt.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10
Volgens mij denkt elke moeder dat ze het niet volgens het boekje doet en dat anderen daar commentaar op hebben. Doe gewoon lekker wat je leuk vindt, boeiend.
Gast- Gast
Parel schreef:Dropdraakje schreef:Bestaat de perfecte manier van opvoeden eigenlijk? Geloof niet dat erg ergens een handleiding geschreven waarin staat dat jij op die manier je kind MOET opvoeden.
Denk niet dat het perse om perfect opvoeden gaat, maar om pedagogisch verantwoord opvoeden, dingen die bewezen zijn dat ze erg goed zijn voor een kind.
Maar het laatste wat jij zegt, snap ik ook niet. Als mensen mij er niet om vragen, zal ik er ook geen commentaar op geven, bang om anderen onnodig te kwetsen. Zelfde hier, als er een topic is waar ik het absoluut niet mee eens ben, reageer ik vaak niet omdat ik mensen niet onnodig wil kwetsen of een discussie wil opstarten.
Ik begrijp dat het om pedagogisch verantwoordt opvoeden gaat. Maar werkt het altijd? En is een kind die pedagogisch is opgevoedt per defenitie een beter, gezonder kindje geworden dan iemand die er af en toe vanaf heeft geweken? Lijkt mij niet. Bedoel op sommige factoren heb je geen invloed hoe graag je ook zo willen hebben.
Gast- Gast
Ja, mij kan het 'boeien'Rood schreef:boeiend.
Gast- Gast
Heb je inderdaad ook wel een punt. Op karakter heb je nu eenmaal geen invloed.
Parel- Ratel
Het 'boeiend' slaat op het commentaar van anderen.
Gast- Gast
Ik merk eigenlijk niet dat mensen commentaar hebben op hoe wij het doen, ik ga me ook niet automatisch verdedigen omdat ik mijn kinderen anders opvoed dan de meeste mensen om me heen.
Ik weet eigenlijk ook niet wat nou precies 'pedagogisch verantwoord' opvoeden is. Mijn dochter heeft vandaag in de supermarkt een mierzoet hello kitty drankje gekocht. Ik vind niet dat ik daardoor niet pedagogisch verantwoord bezig ben. Een hapje hagelslag zal ik aan mijn zoon nog niet geven, maar ik vind het ook niet onverantwoord of raar als je het wel doet.
Ik zeg trouwens juist wel eens als mensen het over bijv. borstvoeding hebben, dat ik mijn dochter ruim 2 jaar gevoed heb, juist omdat ik de gezichtsuitdrukkingen en reacties van mensen dan grappig vind:-)
Ik weet eigenlijk ook niet wat nou precies 'pedagogisch verantwoord' opvoeden is. Mijn dochter heeft vandaag in de supermarkt een mierzoet hello kitty drankje gekocht. Ik vind niet dat ik daardoor niet pedagogisch verantwoord bezig ben. Een hapje hagelslag zal ik aan mijn zoon nog niet geven, maar ik vind het ook niet onverantwoord of raar als je het wel doet.
Ik zeg trouwens juist wel eens als mensen het over bijv. borstvoeding hebben, dat ik mijn dochter ruim 2 jaar gevoed heb, juist omdat ik de gezichtsuitdrukkingen en reacties van mensen dan grappig vind:-)
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10
Ik kan eerlijk gezegd ene beetje kriebelig worden van het pedagogisch verantwoord opvoeden. Het is niks voor mij, ik wil naar mijn kind kijken en zijn behoeften vervullen qua aandacht en leergebieden. Daar hen ik geen regeltjes of richtlijnen voor nodig. Verder vind ik het belangrijk dat hij lol heeft en als daar een hapje hagelslag in past doe ik dat ook. Ik zie niet in waarom dat niet zou mogen. Natuurlijk zal ik geen zoutvaatje voor zijn neus zetten en zeggen dat hij dat maar lekker moet gaan ontdekken, maar om alles te ontzeggen doe ik ook niet.
En ik heb niks tegen mensen die wel pedagogisch verantwoord opvoeden, maar ook niks met. ik bedoel het niet aanvallend!
En ik heb niks tegen mensen die wel pedagogisch verantwoord opvoeden, maar ook niks met. ik bedoel het niet aanvallend!
Steep- Kletskop
- Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Steep schreef:Ik kan eerlijk gezegd ene beetje kriebelig worden van het pedagogisch verantwoord opvoeden. Het is niks voor mij, ik wil naar mijn kind kijken en zijn behoeften vervullen qua aandacht en leergebieden. Daar hen ik geen regeltjes of richtlijnen voor nodig. Verder vind ik het belangrijk dat hij lol heeft en als daar een hapje hagelslag in past doe ik dat ook. Ik zie niet in waarom dat niet zou mogen. Natuurlijk zal ik geen zoutvaatje voor zijn neus zetten en zeggen dat hij dat maar lekker moet gaan ontdekken, maar om alles te ontzeggen doe ik ook niet.
Hier ben ik het wel mee eens in de zin van dat ik mij niet kan vinden in opvoeden volgens 1 bepaalde visie, ten eerste lijkt het mij heel moeilijk omdat je zelf ook een mens bent met wisslende emoties en je kunt niet altijd precies hetzelfde reageren (tenminste ik niet). Ik vind het belangrijk dat wij elkaar met respect behandelen en dat hij zich veilig voelt. En de opvoeding speelt daar op in maar ik heb geen bepaalde visie voor ogen.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10
Ach, ieder zijn ding. Ieder zijn manier van opvoeden... En mensen hebben altijd wat te zeuren hoor als ze willen...
snoezel- Prater
- Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10
en de term 'pedagogisch verantwoord' is ook nogal relatief natuurlijk. Wat de een pedagogisch verantwoord vindt, hoeft de ander helemaal niet pedagogisch verantwoord te vinden. En hoezeer je je een bepaald ideaal wilt uitdragen, het wil niet zeggen dat je het dan nooit op een andere manier doet, dan kun je nog zo overtuigd zijn van een bepaald idee of visie, je bent ook maar een mens.
Gast- Gast
Ach, er zal altijd wel commentaar van andere blijven, of ze het nu zeggen of niet.
Ze moeten zich blijkbaar ergens mee bezig houden.
Ze moeten zich blijkbaar ergens mee bezig houden.
Laatst aangepast door Smaragdje op zo 15 jul 2012 - 0:03; in totaal 1 keer bewerkt
Smaragdje- Ratel
- Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Registratiedatum : 19-11-10
Commentaar zal je wel blijven houden, want er is altijd wel iemand die het niet met jouw manier van opvoeden eens is. Wel vervelend overigens, want ik ben ook best gevoelig voor commentaar. Niet dat ik me er al te veel van aan probeer te trekken, maar ik schiet al snel in de verdediging. Tenminste, ik ga dan als het ware uitleggen waarom ik het doe zoals ik het doe. En dat terwijl het een ander eigenlijk geen moer aangaat, en iedereen het op zijn of haar manier moet doen (want ik neem aan dat je zelf wel weet wat bij je eigen situatie past). Gelukkig heb ik niet vaak te maken met vervelend commentaar, dat scheelt gelukkig wel. Ik probeer niet aan mezelf te twijfelen, maar ik kan me zo indenken dat iemand dat wel gaat doen als je veel negatief commentaar krijgt, terwijl het helemaal niet nodig hoeft te zijn.
Pedagogisch verantwoord heb ik ook niet zoveel mee. Ik probeer haar op te voeden op een manier die ik zelf verantwoord vind. Maar of de rest van de wereld dat ook zal vinden, dat maakt me weinig uit. Zo ben ik zoveel mogelijk UP (wat mensen al gauw apart vinden), maar echt niet alles daarvan past bij mij. En ze krijgt heel veel verantwoorde snacks, maar als het zo uitkomt en ze vindt het lekker krijgt ze ook rustig een paar gewone chipjes, een stukje cupcake of een boterham met hagelslag. Wat dat betreft pik ik overal wel wat van mee als ik denk dat het bij ons past en dat zouden mensen dan wellicht weer kunnen zien als niet weten welke aanpak je moet kiezen ofzo. So be it
Pedagogisch verantwoord heb ik ook niet zoveel mee. Ik probeer haar op te voeden op een manier die ik zelf verantwoord vind. Maar of de rest van de wereld dat ook zal vinden, dat maakt me weinig uit. Zo ben ik zoveel mogelijk UP (wat mensen al gauw apart vinden), maar echt niet alles daarvan past bij mij. En ze krijgt heel veel verantwoorde snacks, maar als het zo uitkomt en ze vindt het lekker krijgt ze ook rustig een paar gewone chipjes, een stukje cupcake of een boterham met hagelslag. Wat dat betreft pik ik overal wel wat van mee als ik denk dat het bij ons past en dat zouden mensen dan wellicht weer kunnen zien als niet weten welke aanpak je moet kiezen ofzo. So be it
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Annemie schreef:Bij mij is het juist andersom,dat mensen er wat van zeggen als mijn zoontje juist bijna geen snoep en suiker krijgt,dat vinden ze dan zielig...dan kan ik weleens geirriteerd reageren,maar ik probeer het vooral te negeren.
+1
herkenbaar
loesje- Kletskop
- Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Ik heb momenteel het boek 'Mindful opvoeden' in huis. Ik vind het een echte aanrader. Er wordt duidelijk in gezegd dat dit boek geen bepaalde visie nastreeft en dat iedere ouder moet doen wat hij of zij goed vindt.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Wat is pedagogisch verantwoord opvoeden dan? Ik heb geen idee namelijk. Er bestaan zoveel verschillende visies op opvoeden. Welke is dan pedagogisch verantwoord en wie bepaalt dat?
Waar staat die term voor?
Gast- Gast
Luce schreef:Wat is pedagogisch verantwoord opvoeden dan? Ik heb geen idee namelijk. Er bestaan zoveel verschillende visies op opvoeden. Welke is dan pedagogisch verantwoord en wie bepaalt dat?
Ik voel een nieuwe topic aankomen?
Ik ben daar eigenlijk ook wel benieuwd naar want voor een ieder is dat toch verschillend?
Gast- Gast
ik vind dat ook heel pedagogisch verantwoord hoor.Steep schreef:Ik kan eerlijk gezegd ene beetje kriebelig worden van het pedagogisch verantwoord opvoeden. Het is niks voor mij, ik wil naar mijn kind kijken en zijn behoeften vervullen qua aandacht en leergebieden. Daar hen ik geen regeltjes of richtlijnen voor nodig. Verder vind ik het belangrijk dat hij lol heeft en als daar een hapje hagelslag in past doe ik dat ook. Ik zie niet in waarom dat niet zou mogen. Natuurlijk zal ik geen zoutvaatje voor zijn neus zetten en zeggen dat hij dat maar lekker moet gaan ontdekken, maar om alles te ontzeggen doe ik ook niet.
En nu ga ik misschien een hele kritieke uitspraak doen, maar ik wil later kínderen opvoeden, geen producten van een één of andere pedagoog. Ongetwijfeld sluiten mijn denkwijzen en normen en waarden en wat ík belangrijk vind, heus wel aan bij verschillende pedagogen, maar dan nog hou ik er niet van om kinderen dwangmatig volgens een bepaald boekje op te voeden. Daar wordt een kind mijns inziens heus niet evenwichtiger van.
_Nina- Prater
- Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12
Wie voedt zijn kinderen dan helemaal op via een bepaald boekje?
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Dagje weg met kind(eren)
» Ongeduld en kind(eren)
» Zonvakantie met kind(eren)
» Douchen met je kind(eren)
» met je kind(eren) naar een restaurant
» Ongeduld en kind(eren)