NAV: de rol van huisdieren in N'landse maatschappij
+13
Monte
Penny Blossom
Jasmine
Paper Crown
Rush
Discordia
patjuhhh
Blond
Bazinga
Raindrop
Caribbeanlover
SuperGrover
Lousanne
17 plaatsers
Pagina 2 van 5
Pagina 2 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: NAV: de rol van huisdieren in N'landse maatschappij
Lousanne schreef: Stel, hypothetische situatie: je hebt 1000 euro en je kat heeft een medische behandeling nodig anders gaat hij dood. En stel in afrika is een kind dat met 1000 euro uit de oorlog gehaald kan worden, naar school kan gaan en kan eten (er vanuit gaande dat je dat rechtstreeks kan financieren, zonder geld naar directeuren van organisaties etc, dat is een andere discussie, dit is puur hypothetisch) wat kies je dan?
Mijn kat. Zonder twijfel. Mijn kat is mijn verantwoordelijkheid. Ik was 18 toen ik heel bewust, de verantwoordelijkheid en de zorg van een klein hummeltje op me nam en ik zal alles voor 'm doen, 't is toch mijn kat? Mijn huisdier?
Waarom zou ik opeens een dier moeten 'laten vallen', als het ziek is? Om vervolgens een kind in een wereldvreemd land te redden? Ik ken dat kind niet, dat kind zit niet in die situatie door mij, dat kind heeft een ander milieu, andere ouders, andere normen en waarden, terwijl ik híer een kat heb, die afhankelijk is van mij, omdat ík hem zo graag in huis wilde nemen...
Bazinga- Ratel
- Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12
Nou ja, met zo'n insteek plaats je je reacties volgens mij wel een beetje.
Je vraagt je af waar wij mee bezig zijn. Je noemt iemand die zijn kat verkiest boven een onbekend mens nog geen naieve egoist, maar...
Dat wijst er een beetje op dat wat jij vindt de norm moet zijn volgens jou. Maar dat is het nou eenmaal niet perse met zoveel mensen die allemaal iets anders belangrijk vinden.
Je vraagt je af waar wij mee bezig zijn. Je noemt iemand die zijn kat verkiest boven een onbekend mens nog geen naieve egoist, maar...
Dat wijst er een beetje op dat wat jij vindt de norm moet zijn volgens jou. Maar dat is het nou eenmaal niet perse met zoveel mensen die allemaal iets anders belangrijk vinden.
Gast- Gast
Het zijn "maar" huisdieren, maar wel JOUW huisdier. Die emotioneling binding maakt het dat mensen er meer voor over hebben dan kindjes in Afrika die men niet kent en geen band mee heeft.
Discordia- Prater
- Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12
Jij geeft 'superveel' geld uit aan je kat, dan kan je ook best wat schenken aan een goed doel.Raindrop schreef:Ik geef veel geld uit aan mijn kat, ik verwen hem echt, dat geef ik toe. Maar ik koop bijvoorbeeld geen broeken van 400 euro. Dat vind ik dan ook krom. Iemand die superveel geld uitgeeft aan kleding kan ook best wat schenken aan een goed doel.
Maar ik snap wel wat je bedoelt, dieren in NL hebben het over het algemeen ontzettend goed en als je dan de situatie in bijvoorbeeld Afrika bekijkt is het ook heel erg.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Amen!Discordia schreef:Het zijn "maar" huisdieren, maar wel JOUW huisdier. Die emotioneling binding maakt het dat mensen er meer voor over hebben dan kindjes in Afrika die men niet kent en geen band mee heeft.
Rush- Lady Post-a-lot
Tris schreef:Lousanne schreef: Stel, hypothetische situatie: je hebt 1000 euro en je kat heeft een medische behandeling nodig anders gaat hij dood. En stel in afrika is een kind dat met 1000 euro uit de oorlog gehaald kan worden, naar school kan gaan en kan eten (er vanuit gaande dat je dat rechtstreeks kan financieren, zonder geld naar directeuren van organisaties etc, dat is een andere discussie, dit is puur hypothetisch) wat kies je dan?
Mijn kat. Zonder twijfel. Mijn kat is mijn verantwoordelijkheid. Ik was 18 toen ik heel bewust, de verantwoordelijkheid en de zorg van een klein hummeltje op me nam en ik zal alles voor 'm doen, 't is toch mijn kat? Mijn huisdier?
Waarom zou ik opeens een dier moeten 'laten vallen', als het ziek is? Om vervolgens een kind in een wereldvreemd land te redden? Ik ken dat kind niet, dat kind zit niet in die situatie door mij, dat kind heeft een ander milieu, andere ouders, andere normen en waarden, terwijl ik híer een kat heb, die afhankelijk is van mij, omdat ík hem zo graag in huis wilde nemen...
Eens met Tris. Ik zou ook die 1000 euro investeren in mijn kat.
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
Rush schreef:Jij geeft 'superveel' geld uit aan je kat, dan kan je ook best wat schenken aan een goed doel.Raindrop schreef:Ik geef veel geld uit aan mijn kat, ik verwen hem echt, dat geef ik toe. Maar ik koop bijvoorbeeld geen broeken van 400 euro. Dat vind ik dan ook krom. Iemand die superveel geld uitgeeft aan kleding kan ook best wat schenken aan een goed doel.
Maar ik snap wel wat je bedoelt, dieren in NL hebben het over het algemeen ontzettend goed en als je dan de situatie in bijvoorbeeld Afrika bekijkt is het ook heel erg.
Dat doe ik ook En jij?
Laatst aangepast door Raindrop op ma 2 jul 2012 - 22:35; in totaal 1 keer bewerkt
Raindrop- Ratel
- Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Registratiedatum : 18-11-10
Tris schreef:Lousanne schreef: Stel, hypothetische situatie: je hebt 1000 euro en je kat heeft een medische behandeling nodig anders gaat hij dood. En stel in afrika is een kind dat met 1000 euro uit de oorlog gehaald kan worden, naar school kan gaan en kan eten (er vanuit gaande dat je dat rechtstreeks kan financieren, zonder geld naar directeuren van organisaties etc, dat is een andere discussie, dit is puur hypothetisch) wat kies je dan?
Tsja oke dat kan, ik kan het alleen niet begrijpen. Maar dat komt misschien ook omdat ik zelf geen huisdieren heb en ook niet zo'n band ermee heb. Ik vind het interessant om meningen hierover van andere mensen te horen.
Lousanne- Prater
- Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12
Ik zou nooit een dierenleven voor een mensenleven zetten. Als ik 3 euro heb per maand die ik aan de mensheid kan schenken, dan zou ik dat doen en niet aan zwerfhonden/katten. Dat is een kwestie van gevoel en niet van verstand. Er is teveel mensenleed op de wereld om het dierenleed op 1 te zetten.
Dieren zijn machteloos, maar dat zijn mensen in 3de wereldlanden ook.
Dieren zijn machteloos, maar dat zijn mensen in 3de wereldlanden ook.
Paper Crown- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11
Nee ik niet.Raindrop schreef:Rush schreef:Jij geeft 'superveel' geld uit aan je kat, dan kan je ook best wat schenken aan een goed doel.Raindrop schreef:Ik geef veel geld uit aan mijn kat, ik verwen hem echt, dat geef ik toe. Maar ik koop bijvoorbeeld geen broeken van 400 euro. Dat vind ik dan ook krom. Iemand die superveel geld uitgeeft aan kleding kan ook best wat schenken aan een goed doel.
Dat doe ik ook En jij?
Rush- Lady Post-a-lot
Luce: ik denk dat dat vooral komt, doordat wij ons met een mensenleven veel meer kunnen identificeren. Simpelweg omdat wij ook mensen zijn.
Wat betreft de discussie wat belangrijker is: zowel mens als dier zijn levende wezens, beiden verdienen dan ook een waardig bestaan. Naar een circus ga ik nooit. Je kan mij niet wijs maken dat die dieren dat leuk vinden om avond aan avond hetzelfde kunstje op te voeren en als ze een keer geen zin hebben gewoon gedwongen worden. Als mens kun je er voor kiezen om zoiets te doen, als dier heb je geen keus. Tot op zekere hoogte vind ik beide dan ook gelijkwaardig.
Maar stel dat ik 100 euro krijg om aan één goed doel te schenken, zal dit een doel zijn dat zich inzet voor mensen. Puur en alleen omdat ik me met een mens kan identificeren. Wij leven hier in relatief goede welvaart, we hoeven de kraan maar open te draaien en we hebben drinkwater. Als we ziek zijn, kunnen we nar de dokter enz. Hoeveel kinderen overlijden er in Afrika wel niet, omdat dit niet voorhanden is. Ik moet er niet aan denken mijn dochter door een gebrek hieraan te moeten verliezen. Dat gun ik andere ouders dus ook niet.
Als ik dan vervolgens moet kiezen tussen geld naar een Unicef o.i.d. of de zorg voor mijn katten, dan kies ik voor mijn katten. Simpelweg omdat deze dicht bij mij staan, ik ben dol op die beestjes. Ik kan niet zeggen, het is maar een dier. Het is toevallig wel míjn dier. Dit klinkt misschien wat egoïstisch, maar ik denk dat dit bij de mens een beetje aard vanhet beestje de mens is. Een soort overlevingsmechanisme.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, een kudde is zo sterk als het zwakste dier. Dieren werken dan ook niet anders. De zwakkere dieren worden door de kudde zelf 'geofferd', om als kudde te overleven. Dat is toch ook gewoon eigenbelang? De kudde wil blijven leven, daar moeten vaak zat andere dieren voor wijken.
Wat betreft de discussie wat belangrijker is: zowel mens als dier zijn levende wezens, beiden verdienen dan ook een waardig bestaan. Naar een circus ga ik nooit. Je kan mij niet wijs maken dat die dieren dat leuk vinden om avond aan avond hetzelfde kunstje op te voeren en als ze een keer geen zin hebben gewoon gedwongen worden. Als mens kun je er voor kiezen om zoiets te doen, als dier heb je geen keus. Tot op zekere hoogte vind ik beide dan ook gelijkwaardig.
Maar stel dat ik 100 euro krijg om aan één goed doel te schenken, zal dit een doel zijn dat zich inzet voor mensen. Puur en alleen omdat ik me met een mens kan identificeren. Wij leven hier in relatief goede welvaart, we hoeven de kraan maar open te draaien en we hebben drinkwater. Als we ziek zijn, kunnen we nar de dokter enz. Hoeveel kinderen overlijden er in Afrika wel niet, omdat dit niet voorhanden is. Ik moet er niet aan denken mijn dochter door een gebrek hieraan te moeten verliezen. Dat gun ik andere ouders dus ook niet.
Als ik dan vervolgens moet kiezen tussen geld naar een Unicef o.i.d. of de zorg voor mijn katten, dan kies ik voor mijn katten. Simpelweg omdat deze dicht bij mij staan, ik ben dol op die beestjes. Ik kan niet zeggen, het is maar een dier. Het is toevallig wel míjn dier. Dit klinkt misschien wat egoïstisch, maar ik denk dat dit bij de mens een beetje aard van
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, een kudde is zo sterk als het zwakste dier. Dieren werken dan ook niet anders. De zwakkere dieren worden door de kudde zelf 'geofferd', om als kudde te overleven. Dat is toch ook gewoon eigenbelang? De kudde wil blijven leven, daar moeten vaak zat andere dieren voor wijken.
Jasmine- Ratel
- Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11
Luce schreef:Nou ja, met zo'n insteek plaats je je reacties volgens mij wel een beetje.
Volgensmij zeg ik alleen dat ik het niet begrijp omdat ik het anders zou doen? Dat is toch gewoon zo, ik kan er toch weinig anders van maken? Ik zei er juist bij dat ik haar geen naieve egoist wou noemen..
Lousanne- Prater
Mijn honden komen uit een land waar men niet bepaald het beste voor heeft met dieren. Ze zijn allebei dan ook zwaar mishandeld. Ik heb contact gehad met het asiel daar die de dieren daar op vangt en verhalen gehoord. Nou, ik kan je zeggen dat ik vanaf toen áltijd geld doneer aan collectes voor dierenorganisaties.
Gast- Gast
Jasmine schreef:Luce: ik denk dat dat vooral komt, doordat wij ons met een mensenleven veel meer kunnen identificeren. Simpelweg omdat wij ook mensen zijn.
Als je dit echt denkt, dan ben je of heel naief of heb je geen enkel idee wat er in de wereld speelt. Er zijn namelijk OOK mensen die verhandeld worden, tegen hun zin in. Kinderprostitutie in India bijv. wat hebben kinderen ooit iemand aangedaan om in vieze hokjes aids op te lopen terwijl wij europeanen, waarvan de huisdieren waarschijnlijk prinsheerlijk leven back at home, met hun gore lichaam op deze meisjes/jongens kruipen. Dát is leed.
Rush schreef:Nee ik niet.Raindrop schreef:Rush schreef:Jij geeft 'superveel' geld uit aan je kat, dan kan je ook best wat schenken aan een goed doel.Raindrop schreef:Ik geef veel geld uit aan mijn kat, ik verwen hem echt, dat geef ik toe. Maar ik koop bijvoorbeeld geen broeken van 400 euro. Dat vind ik dan ook krom. Iemand die superveel geld uitgeeft aan kleding kan ook best wat schenken aan een goed doel.
Dat doe ik ook En jij?
Nou dan. Ik heb toch nergens neergezet dat ik geen geld geef aan goede doelen? Ik zeg gewoon dat ik niet veel geld uitgeef aan mezelf, ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste te hebben, merk kleding hoef ik niet etc. Dat geef ik dan liever uit aan mijn kat en aan goede doelen.
Raindrop- Ratel
- Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Dieren die verhandeld worden en mishandeld worden is dan minder leed?
Gast- Gast
Raindrop, wat je zegt over dure kleren ben ik het mee eens hoor. En wat ik net ook al zei, daarin ga ik natuurlijk zelf ook niet vrij uit. Ik heb gisteren ook 3 roseetjes op het terras gedronken terwijl dat goedkoper is uit de supermarkt en ik het geld had kunnen storten, etc. Sowieso is het ongelijk verdeeld op de wereld, en daar kunnen we natuurlijk ook niet alles aan doen. Maar ik opende dit topic omdat ik vond dat er veel geld en aandacht gaat naar huisdieren, en ik denk dat het een interessante (maar ook lastige) discussie is. Want besef me ook nu een beetje dat de onderliggende vraag ook is: wat vind je belangrijker, mens of dier? Ik kan dit 100% beantwoorden met mens, maar dit is natuurlijk niet iedereen met mij eens..
Lousanne- Prater
Whahaha rustig maar, zo kwam het niet op mij over. Ik las 'ik geef geld uit aan m`n kat en iemand die veel geld aan kleding besteed kan wel wat schenken aan een goed doel'. Ik las nergens dat jij dat al doetRaindrop schreef:Rush schreef:Nee ik niet.Raindrop schreef:Rush schreef:Jij geeft 'superveel' geld uit aan je kat, dan kan je ook best wat schenken aan een goed doel.Raindrop schreef:Ik geef veel geld uit aan mijn kat, ik verwen hem echt, dat geef ik toe. Maar ik koop bijvoorbeeld geen broeken van 400 euro. Dat vind ik dan ook krom. Iemand die superveel geld uitgeeft aan kleding kan ook best wat schenken aan een goed doel.
Dat doe ik ook En jij?
Nou dan. Ik heb toch nergens neergezet dat ik geen geld geef aan goede doelen? Ik zeg gewoon dat ik niet veel geld uitgeef aan mezelf, ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste te hebben, merk kleding hoef ik niet etc. Dat geef ik dan liever uit aan mijn kat en aan goede doelen.
Rush- Lady Post-a-lot
Luce schreef:Dieren die verhandeld worden en mishandeld worden is dan minder leed?
Ik denk dat je op mij doelt. Nee, ik vind dierenhandel ook hartverscheurend, maar als ik moet kiezen om zwerfhonden te redden of kinderhandel te bestrijden, dan hoef ik eigenlijk niet na te denken.
Dat vind ik zeker minder erg dan meisjes van 10 die dagelijks op hun rug liggen ja. Wil niet zeggen dat het niet erg is, maar die keuze is voor mij gemakkelijk.Luce schreef:Dieren die verhandeld worden en mishandeld worden is dan minder leed?
Rush- Lady Post-a-lot
Luce schreef:Dieren die verhandeld worden en mishandeld worden is dan minder leed?
Ik vind een dier die wordt verhandeld en mishandeld idd minder erg dat de situatie wat Paper Crown beschrijft over een thais minderjarig meisje die wordt verhandeld, misbruikt en mishandeld.
Ik ben zeker tegen mishandelig van dieren hoor, en vind dat ook verschrikkelijk, maar ik vind bovenstaande situatie erger, omdat het een mens betreft.
Lousanne- Prater
Rush schreef:Dat vind ik zeker minder erg dan meisjes van 10 die dagelijks op hun rug liggen ja. Wil niet zeggen dat het niet erg is, maar die keuze is voor mij gemakkelijk.Luce schreef:Dieren die verhandeld worden en mishandeld worden is dan minder leed?
Echt waar? Nou voor mij echt niet. Maar misschien omdat ik heb gezien hoe mijn honden eraan toe waren. Ik zou geen onderscheid kunnen maken tussen dieren en mensenleed.
Gast- Gast
Luce schreef:Rush schreef:Dat vind ik zeker minder erg dan meisjes van 10 die dagelijks op hun rug liggen ja. Wil niet zeggen dat het niet erg is, maar die keuze is voor mij gemakkelijk.Luce schreef:Dieren die verhandeld worden en mishandeld worden is dan minder leed?
Echt waar? Nou voor mij echt niet. Maar misschien omdat ik heb gezien hoe mijn honden eraan toe waren. Ik zou geen onderscheid kunnen maken tussen dieren en mensenleed.
Wow, just wow. Dat vind ik eigenlijk een heel ongezonde, zieke gedachte.
Als je moet kiezen tussen 1000 euro uitgeven aan de gezondheid van je honden of aan de gezondheid van je zoontjes, dan zou jij het geld liever delen?
Discordia- Prater
- Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12
N.a.v de openingspost:
Het is inderdaad krom dat we in Nederland veel geld uitgeven aan ons huisdier, terwijl mensen in oost-europa of in derde wereldlanden amper tot niet kunnen voorzien in de eerste basisbehoeften.
Echter, in Nederland kijken we heel anders naar dieren dan in landen in oost-europa of in derde wereldlanden. In die landen leven dieren op straat, krijgen amper eten etc. Die mensen daar kunnen zich dat niet veroorloven. In Nederland nemen we vaak een huisdier als we inderdaad het geld kunnen missen voor duur voer, dierenarts etc. Ik vind het dus in die zin ook weer niet krom dat wij in Nederland onze huisdieren zo verzorgen.
Daarnaast betaal ik d.m.v. goede doelen en belasting voldoende mee om mensen in armere landen te steunen. En ik kan het geld missen voor een goede verzorging van een huisdier. Dus nee, ik zou niets veranderen.
Het is inderdaad krom dat we in Nederland veel geld uitgeven aan ons huisdier, terwijl mensen in oost-europa of in derde wereldlanden amper tot niet kunnen voorzien in de eerste basisbehoeften.
Echter, in Nederland kijken we heel anders naar dieren dan in landen in oost-europa of in derde wereldlanden. In die landen leven dieren op straat, krijgen amper eten etc. Die mensen daar kunnen zich dat niet veroorloven. In Nederland nemen we vaak een huisdier als we inderdaad het geld kunnen missen voor duur voer, dierenarts etc. Ik vind het dus in die zin ook weer niet krom dat wij in Nederland onze huisdieren zo verzorgen.
Daarnaast betaal ik d.m.v. goede doelen en belasting voldoende mee om mensen in armere landen te steunen. En ik kan het geld missen voor een goede verzorging van een huisdier. Dus nee, ik zou niets veranderen.
Penny Blossom- Prater
- Aantal berichten : 864
Punten : 1034
Luce schreef:Rush schreef:Dat vind ik zeker minder erg dan meisjes van 10 die dagelijks op hun rug liggen ja. Wil niet zeggen dat het niet erg is, maar die keuze is voor mij gemakkelijk.Luce schreef:Dieren die verhandeld worden en mishandeld worden is dan minder leed?
Je spreekt jezelf tegen.
Ik denk trouwens dat het niet meer dan normaal is dat als je beestje wordt aangereden je heus niet gaat denken: Ok, beest, crepeer maar, ik ga de €300,- aan kinderhandel geven in *noem een land*. Dus wat dat betreft snap ik het wel. Je geeft om iets. Een mens of een dier, maakt niet uit. Het is gewoon menselijk om voor iets te willen zorgen en je verantwoordelijk te voelen.
Pagina 2 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Huisdieren
» Rare huisdieren:)
» Huisdieren en vuurwerk
» Dit weer en huisdieren..
» Show jouw huisdieren!
» Rare huisdieren:)