Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Begrip voor moeheid

+8
Caroow
Lady4
mzcharlotte
Angela_1986
Caresses
Marin
Bliss
SuperGrover
12 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Begrip voor moeheid - Pagina 2 Empty Re: Begrip voor moeheid

Bericht  SuperGrover di 24 apr 2012 - 5:38

Caresses schreef:Ja dat vind ik ook niet echt netjes overkomen.
Probeer eens eerst feitelijk te vertellen wat er aan de hand is (afgelopen maand ...x afgezegd omdat je moe was). Ik snap dat het vervelend voor jou is dat je moe bent. Vervolgens uitleggen wat dit met jou doet (vervelend want verheug mij erop en dat is voor mij ook vervelend). Wat kunnen we hieraan doen? (samen oplossing bedenken hoe jullie ervoor kunnen zorgen dat er minder afspraken afgezegd worden).
Dus begrip tonen, vervolgens aangeven waar jij behoefte aan hebt, dan samen oplossing zoeken.
Dank je! Dit klinkt wel echt super logisch, ik voel me nu een beetje socially awkward, haha. Maar ik denk dat ik het zo maar ga aanpakken inderdaad. Zou ik ook moeten zeggen dat ik het gevoel krijg dat de moeheid een beetje een keuze is, omdat diegene moe is omdat zijn prioriteiten anders liggen?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  SuperGrover di 24 apr 2012 - 5:41

Birgit schreef:Ik snap je frustratie, ik heb er namelijk ook ervaring mee.
Volgens mij sta ik inmiddels bekend als het feestbeest in onze vriendengroep, ik neem namelijk bijna altijd het initiatief om iets te gaan doen. Elke avond op de bank is ook zo saai, toch denkt de meerderheid hier anders over. De 1 kan niet lang staan, de andere heeft zere knieën, en een paar anderen zijn altijd moe.
Af en toe denk ik wel eens dat het smoesjes zijn en denk ik: ik kan de waarheid heus wel aan smile.

En ja, ik heb ook periodes dat het niet lekker gaat of dat ik moe ben maar ik geef hier vaak niet aan toe. Ik heb afleiding nodig en probeer een ander ook afleiding te bezorgen maar af en toe lijken het allemaal wel een stel oude mutsen.
De geraniums staan nog net niet voor het raam Laughing
Hehe dit had ik geschreven kunnen hebben. Ik roep ook zo vaak dat mooie herinneringen zo belangrijk zijn, dat je die niet opdoet in nachten waarin je 12 uren slaapt en dat je jonge jaren maar heel kort zijn. Straks heb je een baan, heb je kinderen, dat is pas vermoeiend. Maar hoewel iedereen het daar mee eens is, komt het er in de praktijk toch op neer dat ze liever alleen op de bank liggen en die nacht van 12 uren maken.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Caroow di 24 apr 2012 - 5:42

Wat een herkenning smile Ik hoor zo vaak om mij heen dat mensen ergens te moe voor zijn. Ik ben ook wel eens moe, dan drink ik een extra kopje koffie of een blikje red bull, maar ik zou nooit iets afzeggen. Daardoor kan ik me ook niet goed inleven in mensen die afzeggen vanwege vermoeidheid. Als er een medische oorzaak voor is vind ik het wat anders, maar is die er niet vind ik al gauw dat mensen zich aanstellen, en dat is dan weer niet zo aardig van mij.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast di 24 apr 2012 - 5:42

In mijn geval zijn er ook mensen die ik daardoor niet meer meevraag, het is irritiant als mensen altijd (op het laatste moment) afzeggen. Je kunt zo ook niet op ze rekenen en in mijn geval zijn het vaak dingen waar kaarten voor gekocht zijn.
In plaats daarvan sleur ik m'n vriend dan weer ergens mee naartoe haha.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 24 apr 2012 - 5:47

Caroow schreef:Wat een herkenning smile Ik hoor zo vaak om mij heen dat mensen ergens te moe voor zijn. Ik ben ook wel eens moe, dan drink ik een extra kopje koffie of een blikje red bull, maar ik zou nooit iets afzeggen. Daardoor kan ik me ook niet goed inleven in mensen die afzeggen vanwege vermoeidheid. Als er een medische oorzaak voor is vind ik het wat anders, maar is die er niet vind ik al gauw dat mensen zich aanstellen, en dat is dan weer niet zo aardig van mij.
Dat is het nadeel van een ziekte zo FM, je ziet niks aan me. Ik lijk jong en gezond, maar dat ben ik niet. Zeker nu met 2 baby's, werk en huishouden heb ik weinig tot geen puf over voor mijn sociale leven.
En ookal heb ik nog thuishulp 2x per week, nog hou ik gewoon weg geen energie over. En als ik mezelf overbelast betaal ik dat dubbel terug in de pijn en moeheid, en dat is het me niet waard.

Gast
Gast

Bericht  Caroow di 24 apr 2012 - 5:50

Stofzuiger schreef:
Caroow schreef:Wat een herkenning smile Ik hoor zo vaak om mij heen dat mensen ergens te moe voor zijn. Ik ben ook wel eens moe, dan drink ik een extra kopje koffie of een blikje red bull, maar ik zou nooit iets afzeggen. Daardoor kan ik me ook niet goed inleven in mensen die afzeggen vanwege vermoeidheid. Als er een medische oorzaak voor is vind ik het wat anders, maar is die er niet vind ik al gauw dat mensen zich aanstellen, en dat is dan weer niet zo aardig van mij.
Dat is het nadeel van een ziekte zo FM, je ziet niks aan me. Ik lijk jong en gezond, maar dat ben ik niet. Zeker nu met 2 baby's, werk en huishouden heb ik weinig tot geen puf over voor mijn sociale leven.
En ookal heb ik nog thuishulp 2x per week, nog hou ik gewoon weg geen energie over. En als ik mezelf overbelast betaal ik dat dubbel terug in de pijn en moeheid, en dat is het me niet waard.

Maar jouw vrienden weten dit toch? Dus dan neem ik aan dat er wel begrip voor is, ik zou daar wel begrip voor hebben. De meeste mensen in mijn omgeving hebben ook geen twee baby's, dus alleen daarom zou ik er al begrip voor hebben. De mensen over wie ik het heb hebben geen kinderen, geen full-time baan en geen sport.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast di 24 apr 2012 - 5:53

Ik wilde net hetzelfde als Caroow gaan zeggen.
Ik neem aan dat je je vrienden op de hoogte hebt gebracht van het feit dat je moeiheid door een ziekte veroorzaakt wordt.
Mijn vriendinnen hebben trouwens ook geen kinderen of andere aanwijsbare oorzaken voor hun moeiheid.

Laatst aangepast door Birgit op di 24 apr 2012 - 5:55; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover di 24 apr 2012 - 5:54

Caroow schreef:
Stofzuiger schreef:

Maar jouw vrienden weten dit toch? Dus dan neem ik aan dat er wel begrip voor is, ik zou daar wel begrip voor hebben. De meeste mensen in mijn omgeving hebben ook geen twee baby's, dus alleen daarom zou ik er al begrip voor hebben. De mensen over wie ik het heb hebben geen kinderen, geen full-time baan en geen sport.
Precies, een ziekte, twee baby's, huishouden en een baan vind ik heel anders dan geen kinderen, geen werk, soms zelfs geen huishouden, en in kern prima gezond zijn. Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat al mijn vriendinnen ziektes hebben.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Bliss di 24 apr 2012 - 6:00

Dat is het probleem idd, ook bij mijn CVS: je ziet het niet aan me en daarom is er vaak ook weinig begrip. Heb hier dit schooljaar nog een heel gesprek met mijn directeur over gehad en ook mijn vader kost het vaak moeite om hier begrip voor op te brengen.
Toch doe ik nog meer dan genoeg leuke dingen en heb ik écht een hekel aan (mensen die) afspraken afzeggen. Ik ken mezelf inmiddels goed genoeg om te weten wanneer ik beter wel of niet iets kan doen, dus ik ben een stuk bewuster gaan plannen. Niet vier avonden per week afspreken, maar bijvoorbeeld één of twee. En niet gaan stappen als ik weet dat ik de volgende dag op tijd op moet staan of een drukke dag heb. Ik maak dus gewoon iets minder afspraken en zeg ze daarom praktisch nooit af.

Ik hoop dat je hier nog een keer een goed gesprek over kunt hebben met je vriendinnen, waarin je ook aan kunt geven wat jij vervelend vindt. Succes!

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast di 24 apr 2012 - 6:15

Ik heb een nierziekte en ben hierdoor steeds vaker erg moe. Moet ook steeds vaker een kwartiertje gaan liggen 's middags. Langer doe ik bewust niet, en ik probeer me er ook altijd overheen te zetten. Juist als ik er uit ga kom ik er makkelijker door. Als ik dan niet meer kan ga ik gewoon even zitten en dan weer verder.

Ik zou als jonge vrouw niet graag 'zomaar' een paar uur in bed willen liggen, zonde van mijn tijd, zeker als je verder gewoon gezond bent.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 24 apr 2012 - 6:21

*

Laatst aangepast door _MamaRosa_ op di 24 apr 2012 - 6:59; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast di 24 apr 2012 - 6:30

Ik kan er best wel begrip voor tonen als mensen vaak moe zijn maar ik ga mijn leven dan ook wel anders inrichten met andere mensen die wel willen gaan stappen als ik daar behoefte aan heb. De laatste tijd ben ik zelf ook best vaak moe ivm de hectiek rondom mijn werk dus voor nu maakt het me weinig uit haha. Maar ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt hoor. En ja, ik weet dat die vriendinnen er ook niet veel aan kunnen doen. Daarom zoek ik dan gewoon alternatieven. Iedereen blij Very Happy.

Gast
Gast

Bericht  Esperanza di 24 apr 2012 - 6:36

Door omstandigheden ben ik ook al een hele poos moe. Dat betekent van mijn kant: heel goed plannen! Ik weet nu een beetje hoe het loopt, wanneer ik beter wel en wanneer ik beter niet wat kan afspreken, dat ik niet elke avond wat moet plannen en niet m'n hele weekend vol moet plannen.
Dat betekent helaas wel dat als een vriendin voorstelt om af te spreken of om te gaan stappen en ik weet dat ik dat niet ga redden dat ik dan helaas nee moet zeggen. Heel vervelend, maar wel beter dan ja zeggen en dan op de dag zelf het alsnog afzeggen. Meestal kom ik ook met een andere datum.
Ook heel veel herkenning trouwens met mensen die vinden dat je je aanstelt. Hoe vaak ik wel niet gehoord heb dat ik een jonge meid ben......

Hier dus ook weer een verhaal van de andere kant, maar ik kan jouw frustraties heel goed voorstellen! Een keertje afzeggen omdat je moe bent kan gebeuren, maar gebeurt dit vaker dan zou ik me ook echt afvragen waar de prioriteiten liggen. Zeker als iets verplaatst wordt en er dan weer wordt afgezegd. Het lijkt wel of het moe zijn een makkelijk excuus is. Ondanks dat ik zelf vaak moe ben en daardoor dingen niet kan, kan ik me echt heel erg ergeren aan mensen die om het minste of het geringste afzeggen omdat ze moe zijn. Voor mijn gevoel kun je dan best wel wat beter plannen. Misschien kun je het daar eens met je vriendinnen over hebben? Verder vond ik de tip van Caresses erg goed!
En misschien moet je toch op zoek gaan naar mensen die ook vaker willen afspreken en stappen.
Esperanza
Esperanza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11

Bericht  SuperGrover di 24 apr 2012 - 6:36

Zusje schreef:Ik kan er best wel begrip voor tonen als mensen vaak moe zijn maar ik ga mijn leven dan ook wel anders inrichten met andere mensen die wel willen gaan stappen als ik daar behoefte aan heb. De laatste tijd ben ik zelf ook best vaak moe ivm de hectiek rondom mijn werk dus voor nu maakt het me weinig uit haha. Maar ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt hoor. En ja, ik weet dat die vriendinnen er ook niet veel aan kunnen doen. Daarom zoek ik dan gewoon alternatieven. Iedereen blij Very Happy.
Dat denk ik inderdaad ook, maar waar tover je ineens een nieuwe vriendengroep vandaan? Dit probleem speelt helaas niet bij één vriendin, maar bij de meeste van mijn vriendinnen. En ik durf niet alleen de kroeg in.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Caresses di 24 apr 2012 - 6:37

SuperGrover schreef:. Zou ik ook moeten zeggen dat ik het gevoel krijg dat de moeheid een beetje een keuze is, omdat diegene moe is omdat zijn prioriteiten anders liggen?

Als je dat wil zeggen dan zou ik wel even nadenken over hoe je dit wil zeggen. Op deze manier kan de ander zich aangevallen of niet serieus genomen voelen.

Je kan aangeven dat je het gevoel hebt dat ze de activiteiten die jullie (in dit geval niet) ondernemen minder leuk vind vergeleken met vroeger, waardoor het moeilijk is om, ondanks de moeheid toch af te spreken. Maar zorg ervoor dat je dit wel zo zegt zodat het jouw gevoel is, en niet dat dit echt zo is (dan kan ze zich aangevallen voelen en dan schiet ze in de verdediging). Door zelf open en verhelderende vragen te stellen waarbij je heel erg erop moet letten dat je haar niet (onbewust) aanvalt, kan ze zelf conclusies trekken over haar gedrag. Misschien dat de beweegredenen van haar gedrag voor haarzelf ook niet zo duidelijk zijn en komt ze er met een goed gesprek wel achter.

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770

Bericht  Melis_je di 24 apr 2012 - 6:38

SuperGrover schreef:Zou ik ook moeten zeggen dat ik het gevoel krijg dat de moeheid een beetje een keuze is, omdat diegene moe is omdat zijn prioriteiten anders liggen?

Nee. Vraag het. "Kan het zijn dat je zoveel andere dingen te doen hebt, dat je eigenlijk geen energie meer over hebt voor onze afspraken?"

Overigens frustreert het mij ook als iemand constant alle afspraken afzegt, ongeacht de reden. Als je eigenlijk te ziek bent voor je volledige agenda, kan je misschien beter een stapje terug zetten, hoe sneu ook. Als het zo blijft, SG, kan je misschien hiernaast andere kennissen zoeken waar je leuke dingen mee kunt doen zoals Koninginnedag, zodat je de leukste feesten iig niet binnen zit. Ik heb ook vrienden bij wie iedereen altijd welkom is, dus als vriendin x dan eindelijk energie heeft, kan ze gewoon mee.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Bericht  Arwyn di 24 apr 2012 - 6:40

Ik heb hier eigenlijk nog nooit iemand horen afzeggen omdat ze moe zijn. Wel omdat ze druk zijn, maar dat is iets heel anders.

Lijkt mij ook wel vervelend hoor. Ik heb het zelf ook wel eens, maar ergens heen gaan helpt dan juist om daar overheen te komen.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast di 24 apr 2012 - 6:41

SuperGrover schreef:
Zusje schreef:Ik kan er best wel begrip voor tonen als mensen vaak moe zijn maar ik ga mijn leven dan ook wel anders inrichten met andere mensen die wel willen gaan stappen als ik daar behoefte aan heb. De laatste tijd ben ik zelf ook best vaak moe ivm de hectiek rondom mijn werk dus voor nu maakt het me weinig uit haha. Maar ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt hoor. En ja, ik weet dat die vriendinnen er ook niet veel aan kunnen doen. Daarom zoek ik dan gewoon alternatieven. Iedereen blij Very Happy.
Dat denk ik inderdaad ook, maar waar tover je ineens een nieuwe vriendengroep vandaan? Dit probleem speelt helaas niet bij één vriendin, maar bij de meeste van mijn vriendinnen. En ik durf niet alleen de kroeg in.

Ik wilde toen heel graag stappen maar kreeg dat niet voor elkaar waar ik zelf woon. Toen heb ik hier een oproepje geplaatst en zo ging ik lekker toch stappen Very Happy.

Gast
Gast

Bericht  Caresses di 24 apr 2012 - 6:42

Nieuwe mensen ontmoeten? Kijk eens of er nog leuke mensen op je studie te vinden zijn waar je eens mee af kan spreken. (Of kijk voor een studentenvereniging, er zitten ook echt wel leuke studentenverenigingen tussen en die organiseren ook vaak lekker veel activiteiten zodat je regelmatig wat te doen hebt).
Eventueel kan je ook via dit of een ander forum middels een oproepje nieuwe mensen ontmoeten. Op beide bovenstaande manieren heb ik nieuwe mensen leren kennen en ik heb ook een andere vriendin die nog heel erg van het stappen is (ik inmiddels minder) en zij heeft nu middels oproepje op het Viva forum een groep meiden leren kennen om regelmatig mee te stappen e.d. en als blijkt dat je toch niet echt een klik hebt met die mensen is dat ook prima, dan heb je niks verloren. Voor hetzelfde geldt ontmoet je iemand met wie je wel gezellig kan afspreken.

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770

Bericht  SuperGrover di 24 apr 2012 - 6:42

Bedankt meiden! Vragen is inderdaad wel beter, Melis_je. Het is zeker niet mijn bedoeling om een conflict uit te lokken ofzo. Jullie geven goede tips! smile Andere kennissen/vrienden zoeken lijkt me zeker een goed plan. Deze vriendinnen zijn heel fijn hoor, maar ik denk dat de meeste van hen nooit echt uitgaanstypes zullen worden. Alleen, hoe vind je andere vrienden?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Melis_je di 24 apr 2012 - 6:45

Bedenk waar je nieuwe kennissen aan moeten voldoen (zelfde smaak in leuke dingen, gezellig, samen uit/samen thuis) en focus niet op de diepgewortelde klik die je zou willen met 'echte vrienden' en spreek dan gewoon veel mensen aan. Als je een kennis tegenkomt en die staat naast iemand die je nog niet kent, stel jezelf dan voor. Daar komen bij mij de leukste gesprekjes uit voort. En je kunt natuurlijk 'ergens bij'.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Bericht  SuperGrover di 24 apr 2012 - 6:46

Een studentenvereniging heb ik overwogen, maar eigenlijk voel ik me nergens op mijn gemak. Sowieso is een corps niks voor mij, ik heb een schurfthekel aan mores of jasje-dasje en bij de alternatieve vereniging voel ik me ook niet op mijn plek. Ik heb overwogen om bij een kleinere studentenvereniging te gaan, de enige die me wel leuk leek. Maar zij hadden maar 1 keer per week een activiteit, die altijd op dinsdag was, met een stamkroeg waar ik een uur over moest fietsen om er te komen. Dat was het uiteindelijk toch niet waard.

Via een forum kan inderdaad nooit kwaad smile
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 24 apr 2012 - 6:48

Waar woon je in NL? Bij mij in de buurt? Wink

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover di 24 apr 2012 - 6:48

Melis_je schreef:Bedenk waar je nieuwe kennissen aan moeten voldoen (zelfde smaak in leuke dingen, gezellig, samen uit/samen thuis) en focus niet op de diepgewortelde klik die je zou willen met 'echte vrienden' en spreek dan gewoon veel mensen aan. Als je een kennis tegenkomt en die staat naast iemand die je nog niet kent, stel jezelf dan voor. Daar komen bij mij de leukste gesprekjes uit voort. En je kunt natuurlijk 'ergens bij'.
Ja ik denk dat ik het zo maar moet doen. Ik vind dat alleen zo eng Wink
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  SuperGrover di 24 apr 2012 - 6:48

Birgit schreef:Waar woon je in NL? Bij mij in de buurt? Wink
Ik stuur je wel een pm

Laatst aangepast door SuperGrover op di 24 apr 2012 - 6:55; in totaal 1 keer bewerkt
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud