Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Katten moeten binnen blijven?

+12
blondje1313
Kaboutertje
Makamba
Blond
Inge
Minx
SuperGrover
TukTuk
Verona
Aziraphale
Sweety
Tinus
16 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Katten moeten binnen blijven? Empty Katten moeten binnen blijven?

Bericht  Gast vr 13 apr 2012 - 23:07

Eens of niet?

Vraag dit ook omdat ik bij veel fokkers lees dat ze graag willen dat kun kitten binnen moet blijven en absoluut niet buiten i.v.m. katten aids. Maar is dit niet een beetje overdreven? En kun je een kat/poes binnen houden ook al willen ze erg graag naar buiten?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Katten moeten binnen blijven? Empty Re: Katten moeten binnen blijven?

Bericht  Tinus vr 13 apr 2012 - 23:10

Oneens. Katten worden niet aan ziekten blootgesteld als ze buiten komen, maar ik vind niet dat ze maar daarom niet naar buiten mogen. Katten hebben het nodig om naar buiten te kunnen, daar kunnen ze 'jagen', dat zit in hun natuur. Maar je hebt natuurlijk ook echte binnenkatten, en als die liever binnen blijven dan is dat voor mij ook prima. Ik vind dat je katten de keuze moet geven.
Tinus
Tinus
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11

Bericht  Sweety vr 13 apr 2012 - 23:12

Misschien bedoelen ze dat ze niet buiten op straat mogen lopen. Mijn nichtje fokt Maine Coons en ik weet van haar dat ze niet wil dat de poezen buiten op straat lopen, zij laat de koper ook bij haar thuis komen en gaat ook daarheen. Ik heb van haar 2 poezen overgenomen omdat die werden gepest in de groep en niet lekker lagen. 1 daarvan wilt graag naar buiten maar ik heb maar een balkonnetje dus dat gaat niet altijd. Ik heb dan ook riempjes en tuigjes om bij hun om te doen zodat hun op het gras kunnen liggen/lopen terwijl ik op mijn balkon zit.
Sweety
Sweety
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Aziraphale vr 13 apr 2012 - 23:18

Ik vind dat je dit zelf het beste kunt kiezen.
Wij laten onze katten wel binnen. Bij ons kunnen ze alleen buiten, jagen en verstoppertje spelen in de afgeschermde tuin, hier kunnen ze niet uit klimmen.

Wij hebben voor deze oplossing gekozen omdat we onze katten niet bloot willen stellen aan de gevaren die er buiten zijn. O.a. kattenaids maar dat is geen hoofdreden. Wij wonen vlakbij een weg waar erg hard wordt gereden, menig kat is hier al doodgereden. Ook willen wij niet dat onze katten gaan poepen in de tuinen van de buren. Wij hebben voor katten gekozen, zij niet. Ook ben ik bang dat er eentje wegloopt om wat voor reden dan ook.
Nu hebben ze bij ons dus wel de pleziertjes van frisse lucht, jagen op insecten en zelfs muizen maar komen ze elke dag weer lekker naar binnen. Ze geven zelf aan wanneer ze weer naar binnen willen (bijv. ivm de kattenbak, ze doen hun behoefte niet in de tuin). Ze mogen alleen in de tuin spelen als wij thuis zijn en dit zijn ze ook gewend.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456

Bericht  Gast vr 13 apr 2012 - 23:22

Snap best dat kittens daar gevoellig voor zijn. Wij hebben nu al een poes thuis en willen graag een kitten erbij. Liefs een britse korthaar. Willen echt kijken voor een raskatje ipv een oudere asiel kat. Maar onze poes komt ook af en toe buiten. Moeten wij haar dan nu ook ineens binnen houden omdat de kitten ook niet naar buiten mag. Kan slecht 1 kat binnen houden en de andere niet.

Gast
Gast

Bericht  Aziraphale vr 13 apr 2012 - 23:24

Cimic schreef:Snap best dat kittens daar gevoellig voor zijn. Wij hebben nu al een poes thuis en willen graag een kitten erbij. Liefs een britse korthaar. Willen echt kijken voor een raskatje ipv een oudere asiel kat. Maar onze poes komt ook af en toe buiten. Moeten wij haar dan nu ook ineens binnen houden omdat de kitten ook niet naar buiten mag. Kan slecht 1 kat binnen houden en de andere niet.

Kittens mogen pas naar buiten na hun castratie, meestal als ze 6 maanden zijn. Katers zijn na de castratie nog zo'n 6 weken vruchtbaar. De wond moet ook eerst echt goed genezen zijn (dit duurt bij een poes langer). Daar zou ik me wel écht aan houden, het is vreselijk als je kitten zwanger wordt en ook als jouw kitten andere poezen zwanger maakt buiten. Want ze kunnen al prima vruchtbaar zijn voor die tijd, gebeurt niet vaak maar je zult het net zien...
Daarbij heb je veel meer kans dat je kitten wegloopt, want hij/zij is nog niet goed gehecht aan jou als baas en aan het huis.

Er zit nog wel iets tussen een raskitten of oudere asielkat, namelijk een asielkitten Katten moeten binnen blijven? 561177 Wie weet ook een leuke optie. Wij hebben onze katjes allemaal als kitten uit het asiel gehaald. In juni worden er weer ontzettend veel geboren en in het asiel geplaatst Neutral
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 13 apr 2012 - 23:32

Sowieso zullen wij onze kitten een tijdje binnen houden, hebben wij met Aagje ook gedaan zij was 3 maandjes binnen voordat ze voor het eerst naar buiten ging. Maar sommig fokkers willen al geen katjes meegeven als ze weten dat Aagje ook naar buiten gaat. Dus dan vraag ik mij af is het dan wel verstandig om een raskatje te nemen?

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 apr 2012 - 23:59

Hier gaat onze kat straks wel naar buiten.

Gast
Gast

Bericht  Aziraphale za 14 apr 2012 - 0:01

Met wat moeite is het goed mogelijk om je kitten binnen te houden en je oudere poes naar buiten te laten. Maar ik ken genoeg verhalen waarbij tijdens de introductie de oudere kat 'm smeert buiten en een poosje weg blijft of zelfs voor altijd. Want zo'n introductie kan best lang duren.
Onze poes heeft sowieso 2 weken geblazen en geslagen naar ons kitten, elke keer dat hij langs haar liep of bij haar in de buurt kwam. Ze heeft overgegeven van de stress (zij was nl. bang voor het kitten) en zat slecht in haar vel. Dat slaan en blazen was na 2 weken zo goed als over, maar de volledige acceptatie heeft 3 mnd geduurd. Als zij in die 3 mnd buiten was geweest, was de kans groot dat ze weg zou lopen ivm de stress en de angst die ze hier thuis voelde.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 0:06

Kattenaids???

Gast
Gast

Bericht  Verona za 14 apr 2012 - 0:13

Onze katten zitten binnen omdat wij op 2 hoog wonen en het balkon niet goed af kunnen schermen. Mochten we straks in een eengezinswoning wonen, dan gaan we een ren in de tuin bouwen. Ik wil gewoon niet dat andere mensen last van mijn katten hebben, ze overreden worden of plotseling niet meer thuiskomen. Zij mogen dan in de ren als wij thuis zijn en anders zitten ze gewoon lekker binnen. Ze hebben genoeg speelgoed om zich hier te vermaken. Binnen katten zijn totaal niet zielig!
Verona
Verona
Prater
Prater

Aantal berichten : 581
Punten : 708
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  TukTuk za 14 apr 2012 - 0:20

Cimic schreef:Eens of niet?

Vraag dit ook omdat ik bij veel fokkers lees dat ze graag willen dat kun kitten binnen moet blijven en absoluut niet buiten i.v.m. katten aids. Maar is dit niet een beetje overdreven? En kun je een kat/poes binnen houden ook al willen ze erg graag naar buiten?

De reden waarom veel raskatten niet naar buiten ook mogen is omdat het dure katten zijn en heel snel gestolen worden schijnbaar.
Mijn zus had het ook altijd in haar contracten staan dat de katten niet naar buiten mochten, toen ze nog fokte.
Maar zo mochten mensen ook niet zelf fokken met de katten die ze kochten en moesten ze bijvoorbeeld verplicht gecastreerd of gesteriliseerd worden, tenzij ze voor de fok verkocht werden, en daar betaalde je dan ook weer extra voor.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  SuperGrover za 14 apr 2012 - 1:39

Zusje schreef:Kattenaids???

Er is zelfs een wiskundeboekje genaamd 'Kattenaids en statistiek'
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Minx za 14 apr 2012 - 2:02

Helemaal mee eens.

De kans op ziekten is groter, daarbij heb ik er gewoon een hekel aan als katten buiten komen. Dat katten een buiten nodig hebben en daarom maar vrij rond moeten lopen is onzin. Honden zouden dat ook graag willen maar daar zijn we het niet van gewend. Ik wil graag een huisdier en dan hoef ik mijn buren niet met mijn kat op te zadelen. Daarbij is de levensverwachting van een kat die buiten komt stukken lager dan die van een kat die niet buiten komt. Mijn twee katten komen alleen op het balkon en zijn hardstikke gelukkig. Als ze twee stappen buiten de deur zetten zijn ze volledig in paniek. Als het mooi weer is liggen ze lekker op het balkon en in huis vangen ze alle vliegjes voor ons weg Very Happy. Verder heeft niemand er last van. Het zijn mijn huisdieren dus ik ben er verantwoordelijk voor en niemand hoeft daar last van te hebben,
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 2:32

Fairytale schreef:Helemaal mee eens.

De kans op ziekten is groter, daarbij heb ik er gewoon een hekel aan als katten buiten komen. Dat katten een buiten nodig hebben en daarom maar vrij rond moeten lopen is onzin. Honden zouden dat ook graag willen maar daar zijn we het niet van gewend. Ik wil graag een huisdier en dan hoef ik mijn buren niet met mijn kat op te zadelen. Daarbij is de levensverwachting van een kat die buiten komt stukken lager dan die van een kat die niet buiten komt. Mijn twee katten komen alleen op het balkon en zijn hardstikke gelukkig. Als ze twee stappen buiten de deur zetten zijn ze volledig in paniek. Als het mooi weer is liggen ze lekker op het balkon en in huis vangen ze alle vliegjes voor ons weg Very Happy. Verder heeft niemand er last van. Het zijn mijn huisdieren dus ik ben er verantwoordelijk voor en niemand hoeft daar last van te hebben,

Zo mee eens!

Realiseer je goed dat er genoeg mensen zijn die niet van katten houden en er alles voor over hebben om ze weg te krijgen. Wij hebben hier genoeg speelgoed en palen. Wel wordt in de zomer de tuin afgezet zodat ze naar buiten kunnen. Maar dan nog blijven ze in mijn tuin. Ik heb een tuigje voor ze gekocht zodat ze wel even mee kunnen naar buiten. Dat vinden ze echt dood eng. Snel weer terug naar binnen dus. Prooidieren krijgen ze hier in hun bakje. Daarvoor hoeven ze niet naar buiten. Katten moeten binnen blijven? 561177

Laatst aangepast door Ostara op za 14 apr 2012 - 4:16; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Tinus za 14 apr 2012 - 3:33

Dus een kat moet maar binnenblijven omdat ie anders in de tuin van de buren poept? Ik kan me voorstellen dat de buren en jij dat niet leuk vinden, maar dat vind ik geen reden om een kat maar binnen te houden. Desnoods schep ik die stront zelf wel uit de tuin. Op de stoep moet ik zelfs regelmatig uitkijken dat ik niet in hondenstront stap, en daar is dat baasje notabene nog bij, vind ik nog asocialer! Je hebt katten die hartstikke ongelukkig zijn als ze niet naar buiten kunnen, dan vind ik het zielig om ze maar binnen te houden.
(dit is niet specifiek naar iemand persoonlijk btw)
Tinus
Tinus
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 3:42

Ik vind niet dat katten per definitie binnen moeten blijven ivm met ziektes, het risico op ziektes loopt je sowieso. Heel veel ziektes neem je via je schoenen al mee naar binnen.

Mijn katten mogen niet de tuin uit maar we hebben wel een kattenren over de hele tuin, dus ze hebben aardige buitenruimte waar ze jagen op vliegen (een enkele keer heeft zelfs een muis het lef de ren te betreden).
Ik wil niet dat mijn katten de tuin uit gaan omdat er hier auto's rijden en omdat ik niet wil dat mijn buren problemen ondervinden van mijn katten.

Dan kan ik heel leuk zeggen dat ik wel eens in de hondenpoep trap maar ook daar hebben mijn buren niets mee te maken, net als dat het niet hun probleem is dat mijn kat niet naar buiten zou kunnen.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 3:54

Ik lees het veel op verschillende site van fokkers, gelukkig vragen ze ook een aardig hoor bedrag, gemiddeld 600 euro :shock: Ik zou een raskatje ook niet zo snel naar buiten laten. Helaas hebben wij geen grote tuin voor een katten ren. Wij wilde bewust voor een kitten gaan omdat Aagje nogal bang reageerd naar andere katten, een kitten zal zich misschien wat sneller aanpassen en stiekem hoop ik dat Aagje gaat moederen. I love you Ondanks dat wij beide fulltime werken verveeld zij zich niet, maar een huismaatje in de toekomst lijkt ons erg leuk en hopelijk ook onze Aag. Heb btw ook nog gekeken voor een asielkitten maar zullen die juist sneller wennen aan andere katten dan raskatjes? Lijkt mij dat die kitten juist net zo als Aagje een verleden hebben wat je niet weet.

Gast
Gast

Bericht  Verona za 14 apr 2012 - 4:15

Het wil niet per definitie zeggen dat een kitten makkelijker door haar geaccepteerd word. Kittens zijn behoorlijk druk en niet elke kat kan dat aan. Kittens willen nogal op andere katten springen en laten ze pas met rust als ze echt een goede waarschuwing hebben gehad. Kittens uit het asiel zijn even snel gewent als raskittens. Wij hebben een tijdje asielkittens opgevangen en dat ging super. Die waren snel gewent en totaal niet bang. Bedenk echt goed wat je doet als je katten bij elkaar zet. Het is hartverscheurend voor jezelf en voor het katje als het uiteindelijk allemaal niet gaat. En het karakter van een ras katten is niet per definitie liever of aanhankelijker dan dat van een huis tuin en keuken kat. Wij hebben 3 "gewone" katten die erg aanhankelijk zijn en 1 britse korthaar die juist helemaal niet van knuffelen houdt.
Verona
Verona
Prater
Prater

Aantal berichten : 581
Punten : 708

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 4:20

Verona schreef:Het wil niet per definitie zeggen dat een kitten makkelijker door haar geaccepteerd word. Kittens zijn behoorlijk druk en niet elke kat kan dat aan. Kittens willen nogal op andere katten springen en laten ze pas met rust als ze echt een goede waarschuwing hebben gehad. Kittens uit het asiel zijn even snel gewent als raskittens. Wij hebben een tijdje asielkittens opgevangen en dat ging super. Die waren snel gewent en totaal niet bang. Bedenk echt goed wat je doet als je katten bij elkaar zet. Het is hartverscheurend voor jezelf en voor het katje als het uiteindelijk allemaal niet gaat. En het karakter van een ras katten is niet per definitie liever of aanhankelijker dan dat van een huis tuin en keuken kat. Wij hebben 3 "gewone" katten die erg aanhankelijk zijn en 1 britse korthaar die juist helemaal niet van knuffelen houdt.

Daar had ik al rekening meeghouden, ik ga niet op stel en sprong een kitten kopen maar wil eerst goed orienteren voordat ik de beslissing neem smile

Gast
Gast

Bericht  Minx za 14 apr 2012 - 4:26

Tinus schreef: Je hebt katten die hartstikke ongelukkig zijn als ze niet naar buiten kunnen, dan vind ik het zielig om ze maar binnen te houden.

Maar dan kun je een mooie ren in je tuin maken of op je balkon wat regelen. Dan nog hoef je je kat de straat niet op te trappen.

(al heb ik wel 1 uitzondering. De kat van de achterburen. Dat beest word gek thuis met twee te drukken kinderen mevrouw ligt al de hele middag bij ons in de tuin te slapen. Heb haar net ff een knuffel gegeven en dan begint ze te mauwen en te spinnen. Als ze een keer in de tuin is en de kinderen zijn dat ook hoor je de hele tijd pumbaa pumbaa pumbaa. En hun andere kat gaat de hele tijd op het dak zitten. Eigenlijk vind ik dat ze gewoon geen kat moeten hebben)
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 5:34

Dat katten het eng vinden om naar buiten te gaan... Dat is in het begin alleen maar zo. Natuurlijk moeten ze daaraan wennen. Mijn kat vond dat in het begin ook doodeng. Hier in huis kan ik gewoon de balkondeur open laten, ze gaat toch het balkon niet op. Bij mijn ouders is ze echter al helemaal gewend en gaat ze gewoon vrij naar buiten. Dat is wel iets waar ze aan heeft moeten wennen, elke keer ging ze dan een stukje verder weg.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 5:34

SuperGrover schreef:

Ok, bedankt voor je heldere uitleg scratch

Gast
Gast

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 5:41

Voor mijn hond betaal ik belasting, mijn hond mag bijna nergens los, wanneer hij poept dien ik dit op te ruimen (overigens volledig terecht), mag op veel plekken niet komen.
En een kat mag alles.. Krassen op mn auto maken, in mn tuin schijten, wedstrijdvogels van mn opa bang maken zodat ze zich kapot vliegen.. Nee dat mag allemaal, want een binnenkat is zielig... Suspect

Een kat, prima hoor.. Maar hou m binnen of zorg dat ie je tun niet uit kan. Of er mee wandelen, helemaal best.. Maar zorg da andere mensen geen last van jouw beest hebben.

Gast
Gast

Bericht  Minx za 14 apr 2012 - 5:45

Zusje schreef:
SuperGrover schreef:

Ok, bedankt voor je heldere uitleg scratch

katten aids
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: