Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voedselbank

+18
Siem
Rovine
TNMN
Tinus
Fearie
SuperGrover
Caroow
Flippin' Bitch
dyingbride
Tania
Susan
TukTuk
RioolSpook
Nora
Dennenappel
slaatje
RYW
Rush
22 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Voedselbank - Pagina 2 Empty Re: Voedselbank

Bericht  Gast vr 6 apr 2012 - 10:22

Roken stimuleerd het geen zin in eten.

Nu ik veel minder rook, heb ik veel meer zin in zoet. En het smaakt me ook al beter.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Caroow vr 6 apr 2012 - 10:24

Maura schreef:Roken stimuleerd het geen zin in eten.

Nu ik veel minder rook, heb ik veel meer zin in zoet. En het smaakt me ook al beter.

Jawel, maar weinig zin in eten of helemaal niks in de kasten is nogal een verschil.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast vr 6 apr 2012 - 10:43

Caroow schreef:
Maura schreef:Roken stimuleerd het geen zin in eten.

Jawel, maar weinig zin in eten of helemaal niks in de kasten is nogal een verschil.

Klopt, maar ik maakte de vergelijking met roken en zin in eten en dus voedselbank.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 6 apr 2012 - 11:58

Caroow schreef:
PrinsesBo schreef:Dyingbride.. En dan ben ik nog 10x minder hard dan mijn vriend. Hem wil je dan echt niet horen :P

Maar k heb op mijn werk elke dag met rokers te maken, ook met mensen die komen om te willen stoppen. Dat vind ik knap.

Maar ik blijf bij mijn mening, wel een aantal pakjes sigaretten/shag in de week kunnen kopen, maar geen boodschappen kunnen doen gaat er bij mij niet in...

Ik denk dan, als je echt honger hebt omdat je geen geld hebt voor eten dan stop je echt wel.

Nee hoor, er komen bij mij genoeg verslaafden binnen die weken nauwelijks hebben gegeten maar wel hebben gerookt en gebruikt of gedronken.
Als je goed verslaafd bent is het middel misschien wel je eerste levensbehoefte.

Anders is weer als je kinderen hebt, geen haar op mijn hoofd die er over zou denken sigaretten te kopen zonder dat ik eten voor mijn kinderen kan betalen maar ook dat werkt niet bij iedere verslaafde zo.

Gast
Gast

Bericht  Caroow vr 6 apr 2012 - 17:25

Sunprincess schreef:
Caroow schreef:
PrinsesBo schreef:Dyingbride.. En dan ben ik nog 10x minder hard dan mijn vriend. Hem wil je dan echt niet horen :P

Maar k heb op mijn werk elke dag met rokers te maken, ook met mensen die komen om te willen stoppen. Dat vind ik knap.

Maar ik blijf bij mijn mening, wel een aantal pakjes sigaretten/shag in de week kunnen kopen, maar geen boodschappen kunnen doen gaat er bij mij niet in...

Ik denk dan, als je echt honger hebt omdat je geen geld hebt voor eten dan stop je echt wel.

Nee hoor, er komen bij mij genoeg verslaafden binnen die weken nauwelijks hebben gegeten maar wel hebben gerookt en gebruikt of gedronken.
Als je goed verslaafd bent is het middel misschien wel je eerste levensbehoefte.

Anders is weer als je kinderen hebt, geen haar op mijn hoofd die er over zou denken sigaretten te kopen zonder dat ik eten voor mijn kinderen kan betalen maar ook dat werkt niet bij iedere verslaafde zo.

Maar die mensen zijn wel aan meer dan alleen roken verslaaft toch? Ik kan me echt niet voorstellen dat je sigarettenverslaving belangrijker is dan eten en eten voor je kinderen.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208

Bericht  Rush vr 6 apr 2012 - 18:57

Tania schreef:Roken vind ik ook eigenlijk niet kunnen als je niet eens geld voor eten hebt maar dat is nou eenmaal moeilijk te controleren. En dat van die dikke auto's, ik zag laatst iemand op tv die daar ook op aangesproken werd (grote BMW) en dat was dus niet haar auto maar die van haar ouders. Die leende ze omdat ze anders dat pakket niet op kon halen en ze zelf geen auto had. En het kan ook nog iemand zijn die gewoon een baan heeft met lease auto maar die in de schuldhulpverlening zit.
Ik bedoel met een dikke of grote auto geen nieuwe. Als je een nieuwe BMW kan betalen is de voedselvank een ver van je bed show.

Ik bedoel oude krotterige grote Mercedessen en BMW's die 6x zoveel zuipen als een fatsoenlijk klein autootje.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  SuperGrover vr 6 apr 2012 - 22:59

Ik vraag me altijd heel erg af hoe het kan dat iemand geen geld voor voedsel heeft. Ik bedoel, mijn moeder is vroeger lange tijd werkloos geweest, toen leefden wij van een bijstandsuitkering. Dan heb je minimuminkomen en twee kinderen, maar er was altijd geld voor voedsel (en kleren, en huur, en speelgoed, etc.). Ook mensen in de schuldsanering krijgen voldoende geld om voedsel, kleding, huur etc. van te betalen. Ik kan het me dus niet zo goed voorstellen, als je een inkomen hebt van 900 euro per maand, hoe je dan niet 50 euro hebt voor voedsel. Wel roken en vervolgens geen geld voor eten, daar heb ik ook geen begrip voor. Ik hoop dat deze mensen goede begeleiding krijgen bij het op orde brengen van hun geldzaken, want daar ligt volgens mij het probleem.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  TukTuk vr 6 apr 2012 - 23:01

SuperGrover schreef:Ik vraag me altijd heel erg af hoe het kan dat iemand geen geld voor voedsel heeft. Ik bedoel, mijn moeder is vroeger lange tijd werkloos geweest, toen leefden wij van een bijstandsuitkering. Dan heb je minimuminkomen en twee kinderen, maar er was altijd geld voor voedsel (en kleren, en huur, en speelgoed, etc.). Ook mensen in de schuldsanering krijgen voldoende geld om voedsel, kleding, huur etc. van te betalen. Ik kan het me dus niet zo goed voorstellen, als je een inkomen hebt van 900 euro per maand, hoe je dan niet 50 euro hebt voor voedsel. Wel roken en vervolgens geen geld voor eten, daar heb ik ook geen begrip voor. Ik hoop dat deze mensen goede begeleiding krijgen bij het op orde brengen van hun geldzaken, want daar ligt volgens mij het probleem.

Knap als je van 50 euro per maand kwa boodschappen kan leven.. van 12 euro per week kan je echt niet leven kwa eten hoor, of je moet het bij droog brood houden..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  SuperGrover vr 6 apr 2012 - 23:06

AngelNyn schreef:
SuperGrover schreef:Ik vraag me altijd heel erg af hoe het kan dat iemand geen geld voor voedsel heeft. Ik bedoel, mijn moeder is vroeger lange tijd werkloos geweest, toen leefden wij van een bijstandsuitkering. Dan heb je minimuminkomen en twee kinderen, maar er was altijd geld voor voedsel (en kleren, en huur, en speelgoed, etc.). Ook mensen in de schuldsanering krijgen voldoende geld om voedsel, kleding, huur etc. van te betalen. Ik kan het me dus niet zo goed voorstellen, als je een inkomen hebt van 900 euro per maand, hoe je dan niet 50 euro hebt voor voedsel. Wel roken en vervolgens geen geld voor eten, daar heb ik ook geen begrip voor. Ik hoop dat deze mensen goede begeleiding krijgen bij het op orde brengen van hun geldzaken, want daar ligt volgens mij het probleem.

Knap als je van 50 euro per maand kwa boodschappen kan leven.. van 12 euro per week kan je echt niet leven kwa eten hoor, of je moet het bij droog brood houden..

Nou ja, ik ga dus uit van een alleenstaande, want voor een alleenstaande is het minimuminkomen 900 euro p.m. Dan is 50 euro per maand heel erg weinig, ja, maar wel te doen als je de juiste dingen haalt. Wat je bij de voedselbank krijgt, zo'n pak spaghetti, dat kost 29 cent. Kun je dat serieus niet zelf betalen? Een pak rijst, 40 cent. Een zak appels is een euro. Ik snap dat je op die manier niet ruim of luxe kunt leven, maar daar is het pakket van de voedselbank ook niet voor bedoeld. En ik denk eigenlijk dat er wel veel meer dan 50 euro p.m. van af kan, maar dat het een kwestie is van op een verkeerde manier met geld omgaan. Dan bedoel ik niet te zeggen dat die mensen falers zijn, maar dat ze daarbij begeleiding zouden moeten krijgen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 6 apr 2012 - 23:14

Die mensen die bij mij binnen komen zijn inderdaad aan maar verslaafd maar buiten hun middel , verkiezen ze ook allemaal sigaretten boven voedsel.

Als je kinderen hebt,begrijp ik hey ook niet.
Je ziet hier in de Bijlmer ook dat het winkelcentrum vol loopt op payday, kindjes hebben allemaal goederen nikes en merkkleding en aan het eind van de maand krijgen ze geen ontbijt meer.

Gast
Gast

Bericht  Fearie vr 6 apr 2012 - 23:15

Ik meld wel eens cliënten aan bij de voedselbank. Een alleenstaande mag bij de Voedselbank waar ik ze aanmeld niet meer als 180 euro per maand overhouden voor eten en drinken, per iedere volwassene wordt daar 60 euro bij opgeteld. Een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen zou dus niet meer als 340 euro per maand te besteden mogen hebben. Daarbij wordt niet gekeken of een kind in de luiers zit of een puber is die mee eet als een volwassene. 10 euro meer ruimte in het budget is een afwijzing voedselbank.
In de meeste gevallen moeten mensen ook aangemeld worden via een instantie (dus begeleiding, budgetbeheer, SHV ofzo).

Sommige mensen die in de schuldsanering zitten hebben tijdens dit traject gewoon niet genoeg geld om aan 50 euro per week te komen, ik heb cliënten die hebben maar 30 euro per week om boodschappen van te doen. En dan roken ze soms ook nog of gaat het op aan alcohol. Het is soms best moeilijk om daar begrip voor op te brengen, dat merk ik zelf. Maar toch denk ik dat als je zelf in die positie zit dat het allemaal niet meer uitmaakt.

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239

Bericht  Tinus vr 6 apr 2012 - 23:16

Ik vind dit best van die moeilijke dingen. Want er zijn echt heus mensen die de voedselbank nodig hebben. Maar er zijn ook 'gevallen' die misbruik maken ervan. Gister liep ik bijvoorbeeld in de stad en toen vroeg iemand of ik een daklozenkrant wilde. Maar ondertussen wel een sigaret in z'n mond hebben. Dat begrijp ik dus niet. Als ik geld geef, gaat dat voor mijn gevoeld dus meteen op aan sigaretten. Ik wil best mensen helpen enzo, maar dan moet het wel goed terecht komen.
Tinus
Tinus
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11

Bericht  SuperGrover vr 6 apr 2012 - 23:16

Sunprincess schreef:Die mensen die bij mij binnen komen zijn inderdaad aan maar verslaafd maar buiten hun middel , verkiezen ze ook allemaal sigaretten boven voedsel.

Als je kinderen hebt,begrijp ik hey ook niet.
Je ziet hier in de Bijlmer ook dat het winkelcentrum vol loopt op payday, kindjes hebben allemaal goederen nikes en merkkleding en aan het eind van de maand krijgen ze geen ontbijt meer.

Precies, maar het probleem is dan niet een gebrek aan geld, maar het niet kunnen omgaan daarmee. Goede begeleiding van die mensen, of desnoods een ander systeem waarbij hun loon niet maandelijks, maar bijvoorbeeld wekelijks wordt gestort, lijkt mij dan veel nuttiger dan aankloppen bij een voedselbank. Die verslaving moet verholpen worden, want ook het gebrek aan ontbijt is niet het probleem van die kinderen. Die kinderen lijden onder een verslaafde ouder. De voedselbank is alleen symptoombestrijding, maar zorgt voor geen enkele verandering.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  SuperGrover vr 6 apr 2012 - 23:20

Fearie schreef:Ik meld wel eens cliënten aan bij de voedselbank. Een alleenstaande mag bij de Voedselbank waar ik ze aanmeld niet meer als 180 euro per maand overhouden voor eten en drinken, per iedere volwassene wordt daar 60 euro bij opgeteld. Een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen zou dus niet meer als 340 euro per maand te besteden mogen hebben. Daarbij wordt niet gekeken of een kind in de luiers zit of een puber is die mee eet als een volwassene. 10 euro meer ruimte in het budget is een afwijzing voedselbank.
In de meeste gevallen moeten mensen ook aangemeld worden via een instantie (dus begeleiding, budgetbeheer, SHV ofzo).

Sommige mensen die in de schuldsanering zitten hebben tijdens dit traject gewoon niet genoeg geld om aan 50 euro per week te komen, ik heb cliënten die hebben maar 30 euro per week om boodschappen van te doen. En dan roken ze soms ook nog of gaat het op aan alcohol. Het is soms best moeilijk om daar begrip voor op te brengen, dat merk ik zelf. Maar toch denk ik dat als je zelf in die positie zit dat het allemaal niet meer uitmaakt.

180 euro per maand voor een alleenstaande? Dat is 45 euro per week. Mijn beeld is natuurlijk wat verwrongen omdat ik een student ben, maar ik vind dat best een redelijk bedrag eigenlijk. Daarvan zou ik echt riant van kunnen koken, met drank, snoep, koekjes, toetjes e.d. erbij.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  TNMN vr 6 apr 2012 - 23:20

Eens met Supergrover, ik denk dat het niet met geld om kunnen gaan een groot probleem is bij sommige mensen die een voedselpakket krijgen. Het is ook heel moeilijk, zeker omdat je constant wordt verleid met van alles dmv reclame etc. Ik denk dat een goed begeleiding wat betreft het omgaan met geld zeker geen luxe zou zijn; ik denk dat er heel veel bezuinigd kan worden op van alles.

Wat betreft het roken argument: ik snap eigenlijk wel dat sommige mensen liever een pakje sigaretten kopen dan een brood of een pak melk; als je verslaafd bent, heeft roken iets ontspannends wat brood en melk niet kunnen doen - uiteraard maakt die persoon dan zelf de keuze en als er kinderen in het spel zouden zijn dan zou ik er geen begrip voor op kunnen brengen. Maar zo zijn er wel andere dingen wat men dan niet kan kopen, zoals cadeautjes voor je kindje met Sinterklaas (hoe leg je dat uit aan je kind als al zijn/haar vriendjes wel cadeautjes krijgen); veel mensen moeten hier ook maanden voor krom liggen of hebben dan misschien wel een voedselpakket nodig.
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866

Bericht  Rovine za 7 apr 2012 - 0:17

Sunprincess schreef:

Dat zag ik ook toen ik nog bij de Kijkshop werkte. Zo rond de 24e was het veel drukker dan normaal.

Je hebt inderdaad die groep die niet met geld om kan gaan en prioriteiten verkeerd stelt. Maar soms is het ook zo verleidelijk. Ik heb ook wel eens periodes gekend waarin het financieel niet lekker liep. Maar als de stufi binnenkwam ging ik soms toch weer even dik boodschappen doen bij de AH. Spullen kopen geeft dan toch een goed gevoel en dat momentje van heel eventjes rijk voelen is dan zo geweldig. Anderen geven het misschien uit aan gadgets of elektronica. Net heb ik ook even dure schoenen gekocht, terwijl mijn vaste lasten verdubbeld zijn en ik nog niet echt een beeld heb van hoe ik rond ga komen. Maar het voelt zo verdomde goed jezelf even te verwennen. Denk dat dat dus ook wel speelt, zeker als je je jarenlang niks kan veroorloven wil je ook wel eens schijt hebben daaraan en wat leuks kopen.
Pasta en rijst kosten geen drol verder. Maar groente en vlees zijn best duur nog. Nu ik in mijn eentje woon lukt het regelmatig om voor minder dan een euro wat op tafel te zetten en ik ga ook efficiënt om met restjes. Maar bij een gezond voedselpatroon hoort ook afwisseling, je kunt niet elke dag macaroni met tomatenpuree eten.

Ik denk dat mensen bij de voedselbank best efficiënter kunnen leven, maar bijna iedereen heeft wel zijn zondes. De één rookt, weer een ander koopt veel kleding of duurder voedsel. Als ik het zo hoor zijn die pakketten ook niet echt een luxe omdat er veel houdbare spullen in zitten, terwijl groente en vlees de grootste kostenposten zijn. Maar wel fijn dat het bestaat, zodat mensen in elk geval niet verhongeren.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832

Bericht  Siem za 7 apr 2012 - 1:28

SuperGrover schreef:
Fearie schreef:Ik meld wel eens cliënten aan bij de voedselbank. Een alleenstaande mag bij de Voedselbank waar ik ze aanmeld niet meer als 180 euro per maand overhouden voor eten en drinken, per iedere volwassene wordt daar 60 euro bij opgeteld. Een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen zou dus niet meer als 340 euro per maand te besteden mogen hebben. Daarbij wordt niet gekeken of een kind in de luiers zit of een puber is die mee eet als een volwassene. 10 euro meer ruimte in het budget is een afwijzing voedselbank.

180 euro per maand voor een alleenstaande? Dat is 45 euro per week. Mijn beeld is natuurlijk wat verwrongen omdat ik een student ben, maar ik vind dat best een redelijk bedrag eigenlijk. Daarvan zou ik echt riant van kunnen koken, met drank, snoep, koekjes, toetjes e.d. erbij.

45 euro per week is met gemak te doen, doe ik het ook van ben ook student en als je een beetje slim shopt kun je gewoon verse groente en fruit kopen.

Siem
Prater
Prater

Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11

Bericht  Fearie za 7 apr 2012 - 3:17

Bloempie schreef:
SuperGrover schreef:

45 euro per week is met gemak te doen, doe ik het ook van ben ook student en als je een beetje slim shopt kun je gewoon verse groente en fruit kopen.

Officieel gezien is het 40 euro per week, aangezien de maand 4.5 weken heeft. Budgetbeheer hanteert 40 euro voor een alleenstaande, 60 euro voor gehuwden en 80 euro voor gezin. T is niet veel, maar als je zuinig doet, niet rookt en oplet op wat je koopt is het te doen.

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239

Bericht  dyingbride za 7 apr 2012 - 3:40

Sommige mensen leven al heel lang in een uitzichtloze situatie. Neem het voorbeeld van Supergrover, ja, jij bent student en het lukt jou om voor een klein bedrag boodschappen te doen, maar jij hebt misschien wel een beter toekomstperspectief.

In mijn werk kom ik ook wel clienten tegen die uiteindelijk toch bij de voedselbank aan moeten kloppen, zij kunnen door bijv. hun beperking nooit meer aan een baan komen, misschien wel voor een paar uur of vrijwilligerswerk, maar daar gaat het inkomen niet mee omhoog. Tja en roken is soms de enige ontspanning, ik heb geen idee hoe het voelt om verslaafd te zijn aan het roken, maar ik denk dat het erg moeilijk is om te stoppen, zeker wanneer je in een stressvolle soms ook deprimerende situatie zit.

Natuurlijk is het normaal dat je eerst aan het eten denkt voor bijv. de kinderen, maar die verslaving blijft.

Misschien denk ik vaak gewoon een stuk milder, ik denk nooit: jeetje die dakloze wil mij een krant verkopen maar vervolgens staat hij daar wel met een peuk in zijn mond. Ik ben blij dat ik niet in hun situatie verkeer en van mij mag dat stukje hulp zoals een voedselbank blijven, al zou het maar als een soort van extra iets zijn, dat je net wat meer ademruimte hebt, dat je ook eens iets anders kunt kopen of wat dan ook.

Ik vind het vaak moeilijk te begrijpen waarom er altijd een soort van verantwoording afgelegd moet worden, ik ben graag een beetje tolerant.
dyingbride
dyingbride
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 63
Punten : 69

Bericht  Gast za 7 apr 2012 - 3:55

dyingbride schreef:

Misschien denk ik vaak gewoon een stuk milder, ik denk nooit: jeetje die dakloze wil mij een krant verkopen maar vervolgens staat hij daar wel met een peuk in zijn mond. Ik ben blij dat ik niet in hun situatie verkeer en van mij mag dat stukje hulp zoals een voedselbank blijven, al zou het maar als een soort van extra iets zijn, dat je net wat meer ademruimte hebt, dat je ook eens iets anders kunt kopen of wat dan ook.

Ik vind het vaak moeilijk te begrijpen waarom er altijd een soort van verantwoording afgelegd moet worden, ik ben graag een beetje tolerant.
Helemaal mee eens gewoon, zo denk ik ook.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 7 apr 2012 - 4:11

dyingbride schreef:

Helemaal mee eens.
Daarbij zou de daklozenkrantverkoper nog steeds de daklozenkeant moeten verkopen, als hij zou stoppen met roken. Buiten dat het hem geld oplevert is het namelijk ook een dagbesteding die mensen gebruiken om uit de criminaliteit te blijven.
En ik geloof oprecht dat een sigaretje het makkelijker maakt om daar de hele dag te staan. Het lijkt mij namelijk afschuwelijk.

Gast
Gast

Bericht  Jeanette za 7 apr 2012 - 4:43

Nora schreef:Vind het heel triest dat er niet genoeg voedsel meer is voor alle gezinnen. Eigenlijk erg dat de voedselbank überhaupt nodig is. Mensen zouden zich geen zorgen om eten moeten maken.
Het klopt dat het niet zo handig is van die mensen om sigaretten enzo te kopen, maar daar kan je weinig aan doen vrees ik.

Helemaal mee eens!

Helaas dat er altijd rotte appels tussen zitten die misbruik maken van de voedselbank. En qua roken, tsja, slim is het niet natuurlijk, maar het is dan vooral de wilskracht die bij hen ontbreekt en de omgang met geldzaken. Sommige mensen kunnen niet zo goed prioriteiten stellen.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  SuperGrover za 7 apr 2012 - 6:16

dyingbride schreef:Sommige mensen leven al heel lang in een uitzichtloze situatie. Neem het voorbeeld van Supergrover, ja, jij bent student en het lukt jou om voor een klein bedrag boodschappen te doen, maar jij hebt misschien wel een beter toekomstperspectief.

Maar ik zeg toch ook niet dat ik die mensen falers vind? Ik vind alleen de voedselbank niet een goede manier van hulpverlenen, ik denk dat je dat zou moeten zoeken in een structurele aanpak. Ik denk niet dat ik goedkoper boodschappen kan doen omdat ik een beter toekomstperspectief heb. Ik denk wel dat ik goedkoper boodschappen kan doen omdat ik beter weet hoe ik dat aan moet pakken. Leer dat dan aan die mensen! Leer ze omgaan met geld, op een goede manier. Dan kun je van een minimuminkomen gewoon eten kopen, en waarschijnlijk zelfs nog roken ook. Uitzichtloze situaties zijn schrijnend, maar de voeselbank is op geen enkele manier een oplossing daarvoor.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  dyingbride za 7 apr 2012 - 8:27

SuperGrover schreef:
dyingbride schreef:Sommige mensen leven al heel lang in een uitzichtloze situatie. Neem het voorbeeld van Supergrover, ja, jij bent student en het lukt jou om voor een klein bedrag boodschappen te doen, maar jij hebt misschien wel een beter toekomstperspectief.

Maar ik zeg toch ook niet dat ik die mensen falers vind? Ik vind alleen de voedselbank niet een goede manier van hulpverlenen, ik denk dat je dat zou moeten zoeken in een structurele aanpak. Ik denk niet dat ik goedkoper boodschappen kan doen omdat ik een beter toekomstperspectief heb. Ik denk wel dat ik goedkoper boodschappen kan doen omdat ik beter weet hoe ik dat aan moet pakken. Leer dat dan aan die mensen! Leer ze omgaan met geld, op een goede manier. Dan kun je van een minimuminkomen gewoon eten kopen, en waarschijnlijk zelfs nog roken ook. Uitzichtloze situaties zijn schrijnend, maar de voeselbank is op geen enkele manier een oplossing daarvoor.

Volgens mij zeg ik ook niet dat jij dat zegt, dat zij falers zijn. Het zit hem niet altijd in het leren beter om te gaan met geld, soms kom je in bepaalde situaties door bijv. een faillissement. Stel je hebt een eigen bedrijf, maar hebt je vanwege bepaalde lichamelijke klachten niet goed kunnen verzekeren, of omdat dit heel erg duur is en niet altijd direct het eerste jaar haalbaar is, dan krijg je bijv. een eenzijdig ongeval en houdt blijvend letsel over waardoor je niet meer kunt werken. Je krijgt dus geen uitkering, maar moet wel een gezin onderhouden. Het is allemaal niet zo simpel, het heeft niet altijd te maken met leren omgaan met geld.

Een voedselbank is misschien niet de oplossing, maar kan wel een hulpmiddel zijn om bijv. tijdelijk het hoofd boven water te houden. Ik vind het vervelend dat mensen altijd maar volgens anderen van alles moeten leren, soms kom je gewoon in de shit, fijn als er dan een vangnet is, al die wijzende vingertjes van mensen die het beter weten is denk ik niet altijd prettig. Dan kan ik mij bijna voorstellen dat je door de stress een sigaret opsteekt....
dyingbride
dyingbride
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 63
Punten : 69

Bericht  Gast za 7 apr 2012 - 8:33

dyingbride schreef:

Een voedselbank is misschien niet de oplossing, maar kan wel een hulpmiddel zijn om bijv. tijdelijk het hoofd boven water te houden. Ik vind het vervelend dat mensen altijd maar volgens anderen van alles moeten leren, soms kom je gewoon in de shit, fijn als er dan een vangnet is, al die wijzende vingertjes van mensen die het beter weten is denk ik niet altijd prettig. Dan kan ik mij bijna voorstellen dat je door de stress een sigaret opsteekt....
Precies....en al is het je eigen schuld doordat je niet met geld op kan gaan, dan is dat zo...iedereen moet leren...niet iedereen is perfect in ordenen en alles op orde houden. Soms spelen er ook externe problemen (nooit geleerd om met geld om te gaan door ouders, psychische problemen, en ga zo maar door)
Het is zo makkelijk om te wijzen en om te zeggen dat het iemand's eigen schuld is. Maar die mensen hebben ook gevoelens en ik kan me voorstellen dat het onwijs kut is om van zo weinig te moeten leven en als het ware onderaan de samenleving te staan. Dat lijkt me zo erg.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

Permissies van dit forum: