Voedselbank
+18
Siem
Rovine
TNMN
Tinus
Fearie
SuperGrover
Caroow
Flippin' Bitch
dyingbride
Tania
Susan
TukTuk
RioolSpook
Nora
Dennenappel
slaatje
RYW
Rush
22 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Voedselbank
Veel meer mensen naar de voedselbank
ROTTERDAM -
Het aantal mensen dat zich in de eerste drie maanden van 2012 bij
Voedselbanken Nederland heeft aangemeld, is schrikbarend. Volgens Clara Sies
van de Stichting Voedselbanken Nederland zijn er in het eerste kwartaal al
net zoveel aanmelding als in heel 2011. Dat zei ze vrijdag in het Radio 1
Journaal
Alleen al in Rotterdam zijn er dit jaar 500 nieuwe aanmeldingen binnengekomen.
„Ongetwijfeld komt dat door de economische crisis. Mensen hebben meer kosten
zoals hogere eigen bijdragen, hogere energierekeningen”, aldus Sies.
---------------
Hoe controleren ze eigenlijk of je in aanmerking komt voor de voedselbank? Vind jij dat ze strenger moeten controleren op de mensen die bijv. met een Mercedes al rokend hun voedselpakket op komen halen? Ik vind dat echt belachelijk.
Op TV zie je dat ook altijd in die programma`s met mensen die krap zitten. Roken als een schoorsteen en meer bier dan voedsel in huis.
ROTTERDAM -
Het aantal mensen dat zich in de eerste drie maanden van 2012 bij
Voedselbanken Nederland heeft aangemeld, is schrikbarend. Volgens Clara Sies
van de Stichting Voedselbanken Nederland zijn er in het eerste kwartaal al
net zoveel aanmelding als in heel 2011. Dat zei ze vrijdag in het Radio 1
Journaal
Alleen al in Rotterdam zijn er dit jaar 500 nieuwe aanmeldingen binnengekomen.
„Ongetwijfeld komt dat door de economische crisis. Mensen hebben meer kosten
zoals hogere eigen bijdragen, hogere energierekeningen”, aldus Sies.
---------------
Hoe controleren ze eigenlijk of je in aanmerking komt voor de voedselbank? Vind jij dat ze strenger moeten controleren op de mensen die bijv. met een Mercedes al rokend hun voedselpakket op komen halen? Ik vind dat echt belachelijk.
Op TV zie je dat ook altijd in die programma`s met mensen die krap zitten. Roken als een schoorsteen en meer bier dan voedsel in huis.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Re: Voedselbank
Roken is het enige 'pleziertje' wat die mensen nog hebben. Verder hebben ze echt niks.
Gast- Gast
Dat pleziertje scheelt vaak wel een hoop geld waardoor je (gezond) voedsel kunt kopen in plaats van je hand op te houden.Zelda schreef:Roken is het enige 'pleziertje' wat die mensen nog hebben. Verder hebben ze echt niks.
Ik geloof echt wel dat er mensen zijn die het echt echt nodig hebben, de voedselbank dus he, niet het roken. Maar er zijn ook genoeg met een dikke auto, kettingrokend en het liefst ook nog een bult huisdieren.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Je hebt ook wel gelijk hoor. Alleen zo denken die mensen niet. Die zijn zo ver gezonken in hun schulden en armoede dat het niks meer uitmaakt voor hen.
Ik heb het boek 'Alle dagen schuld' gelezen en die geeft een kijk in de armoede in onze samenleving, en ook hoe de voedselbank te werk gaat. Toen ik dat boek gelezen had kon ik het ineens beter begrijpen, ook al sta ik soms niet achter de keuzes die deze mensen maken.
Schrijnend is het.
Ik heb het boek 'Alle dagen schuld' gelezen en die geeft een kijk in de armoede in onze samenleving, en ook hoe de voedselbank te werk gaat. Toen ik dat boek gelezen had kon ik het ineens beter begrijpen, ook al sta ik soms niet achter de keuzes die deze mensen maken.
Schrijnend is het.
Gast- Gast
Rush schreef:Dat pleziertje scheelt vaak wel een hoop geld waardoor je (gezond) voedsel kunt kopen in plaats van je hand op te houden.Zelda schreef:Roken is het enige 'pleziertje' wat die mensen nog hebben. Verder hebben ze echt niks.
Ik geloof echt wel dat er mensen zijn die het echt echt nodig hebben, de voedselbank dus he, niet het roken. Maar er zijn ook genoeg met een dikke auto, kettingrokend en het liefst ook nog een bult huisdieren.
Met jou ben ik het eens. Een pakje sigaretten kost meer dan een biefstuk..
Geen idee hoe ze controleren.. Ik denk dat je hetzelfde probleem hebt met de bijstand en zwartwerkers. Er zijn altijd slechten waar de goeien onder lijden..
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10
Het is verschrikkelijk maar ik geloof wel dat je pas in aanmerking komt voor de voedselbank als je echt bijna geen inkomen hebt e.d.
Mijn schoonbroer en zijn vriendin hebben hier ook gebruik van gemaakt. Familie van J is er eens langsgeweest en die schrokken eigenlijk hoeveel eten ze hadden. Ze hadden meer dan wij zeg maar. Dit vind ik dan wel een beetje dubbel, weet niet of er naar gekeken wordt met hoeveel personen je bent in `t gezin of dat iedereen gewoon hetzelfde pakket krijgt.
Ook is het zo dat hun gebruik maakte van het voedselpakket en eigenlijk beiden niet konden koken dus ze leefden (denk ik) van brood met drinken en eieren. Want een ei bakken kan hij nog wel maar dat kan zelf zei niet.
Mijn schoonbroer en zijn vriendin hebben hier ook gebruik van gemaakt. Familie van J is er eens langsgeweest en die schrokken eigenlijk hoeveel eten ze hadden. Ze hadden meer dan wij zeg maar. Dit vind ik dan wel een beetje dubbel, weet niet of er naar gekeken wordt met hoeveel personen je bent in `t gezin of dat iedereen gewoon hetzelfde pakket krijgt.
Ook is het zo dat hun gebruik maakte van het voedselpakket en eigenlijk beiden niet konden koken dus ze leefden (denk ik) van brood met drinken en eieren. Want een ei bakken kan hij nog wel maar dat kan zelf zei niet.
Gast- Gast
Dit controleren ze naar je inkomen. Als je onder het miniumum loon zit, kom je in aanmerking voor de voedselbank. Als je er met tien euro boven zit, heb je pech. Voor deze toetsing zijn vrijwiligers in dienst die de berekeningen doen. Ongegacht of je veel rookt of veel bier drinkt, heb je er recht op als je inkomen lager ligt, dan naar mijn weten, onder de 900 euro netto in de maand.
slaatje- Kletskop
- Aantal berichten : 2964
Punten : 3160
Registratiedatum : 22-11-10
slaatje schreef:Dit controleren ze naar je inkomen. Als je onder het miniumum loon zit, kom je in aanmerking voor de voedselbank. Als je er met tien euro boven zit, heb je pech. Voor deze toetsing zijn vrijwiligers in dienst die de berekeningen doen. Ongegacht of je veel rookt of veel bier drinkt, heb je er recht op als je inkomen lager ligt, dan naar mijn weten, onder de 900 euro netto in de maand.
Klopt dit moet je ook invullen op het aanmeldformulier. Er is een bepaalde max. qua inkomen, daar boven heb je er geen recht op.
Ik weet niet of in heel Nederland dit bedrag hetzelfde is, gezien het allemaal losse vrijwilligersorganisaties zijn.
Dennenappel- Kletskop
- Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10
Vind het heel triest dat er niet genoeg voedsel meer is voor alle gezinnen. Eigenlijk erg dat de voedselbank überhaupt nodig is. Mensen zouden zich geen zorgen om eten moeten maken.
Het klopt dat het niet zo handig is van die mensen om sigaretten enzo te kopen, maar daar kan je weinig aan doen vrees ik.
Het klopt dat het niet zo handig is van die mensen om sigaretten enzo te kopen, maar daar kan je weinig aan doen vrees ik.
Nora- Prater
- Aantal berichten : 752
Punten : 837
Niet iedereen die in armoede leeft rookt en drinkt bier/wijn of andere soorten van drank. Ze zijn er natuurlijk wel en deze mensen nemen gretig af van de voedselbank. In dat opzicht zou ik zeggen; Geef eerst de pleziertjes maar op en dan kijken we even verder. Want drank en sigaretten zijn natuurlijk niet de eerste levensbehoefte. Alhoewel, er zijn mensen die zonder niet kunnen functioneren.
Maar persoonlijk vind ik het erg dat er een voedselbank moet bestaan. Dat mensen op een andere manier niet rond kunnen komen. Maar ook denk ik dat de voedselbank, en alle ontheffingen voor belastingen, het makkelijker maakt om te blijven leven zoals mensen gewend zijn en daardoor minder snel iets aan hun situatie veranderen. Dat geldt natuurlijk niet voor alle mensen, maar er zijn veel mensen bij die het leven op deze manier wel prima vinden.
Maar persoonlijk vind ik het erg dat er een voedselbank moet bestaan. Dat mensen op een andere manier niet rond kunnen komen. Maar ook denk ik dat de voedselbank, en alle ontheffingen voor belastingen, het makkelijker maakt om te blijven leven zoals mensen gewend zijn en daardoor minder snel iets aan hun situatie veranderen. Dat geldt natuurlijk niet voor alle mensen, maar er zijn veel mensen bij die het leven op deze manier wel prima vinden.
Gast- Gast
Mijn moeder zit bij de voedselbank en rookt én heeft huisdieren. Wat is daar mis mee? Roken doet ze al van jongs af aan en stoppen lukt haar niet en die huisdieren had ze ook al voor de periode waarin het slecht ging. Natuurlijk is het deels haar eigen schuld dat ze daar terecht is gekomen, maar als het had gekund dan had ze het allemaal wel anders aangepakt. Sowieso kan ze niet eens een echt weekmenu opstellen met het eten van de voedselbank. Het is een leuk extraatje, maar er van overleven kun je niet. Tenzij je graag veel sauzen eet.
Overigens krijg je het niet alleen maar als je minder dan 900 euro hebt per maand. Één voorwaarde ook is dat je een soort van begeleiding hebt (dus schuldhulp, maatschappelijk werkster of iets anders). Mijn moeder krijgt psychologische begeleiding en zij hebben het voor haar aangevraagd.
Overigens krijg je het niet alleen maar als je minder dan 900 euro hebt per maand. Één voorwaarde ook is dat je een soort van begeleiding hebt (dus schuldhulp, maatschappelijk werkster of iets anders). Mijn moeder krijgt psychologische begeleiding en zij hebben het voor haar aangevraagd.
RioolSpook- Prater
- Aantal berichten : 824
Punten : 905
Sorry hoor, 'maar stoppen lukt haar niet' vind ik zo'n slap excuus.
Ik vind het ook niet kunnen dat mensen voedselbankhulp krijgen en roken.. Kost handen vol geld, dat ze daar maar eten van kopen ipv hun hand ophouden.
Ik vind het ook niet kunnen dat mensen voedselbankhulp krijgen en roken.. Kost handen vol geld, dat ze daar maar eten van kopen ipv hun hand ophouden.
Gast- Gast
PrinsesBo schreef:Sorry hoor, 'maar stoppen lukt haar niet' vind ik zo'n slap excuus.
+1!
Als je echt wilt lukt dat echt wel.
Mijn schoonmoeder zei ook altijd dat ze nooit zou kunnen stoppen, tot ze longkanker bleek te hebben. Ze heeft doorgerookt tot de operatie (maandje later) (vond ik zelf al vrij apart, ik zou denk ik zelf gelijk gestopt zijn ), maar ze heeft daarna nooit meer een sigaret aangeraakt.
Zij heeft het ook financieel altijd heel moeilijk gehad, maar bleef toch minimaal een pakje per dag roken, 4 euro per dag, toch minimaal 120 euro per maand.. Nou daar kan je ook zo'n 3 weken van eten.. Snapte dat nooit zo goed..
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
PrinsesBo schreef:Sorry hoor, 'maar stoppen lukt haar niet' vind ik zo'n slap excuus.
Eens, echt een kul-argument. Ik zou nu compleet van wal kunnen steken met allerlei argumenten om dit statement te ondersteunen maar dat is niet goed voor mijn bloeddruk .
Gast- Gast
Roken is en blijft een verslaving. En stoppen is nu eenmaal niet zo makkelijk. Mijn vader zegt altijd (zelf een oud-roker, drie pakjes shag per week):"Gewoon stoppen en telkens als je aan roken denkt, iets doen". Maar hoe vaak ik zijn raad ook heb opgevolgd, en hoe het me nu ook lukt om het roken uit te stellen in uren, stoppen met roken op zichzelf is gewoon heel erg moeilijk. Ik zou graag stoppen. Want ik ken meer nadelen, dan voordelen. Maar het lukt niet. Tja, en dan zegt mijn vader:"Dat is dan wilskracht dat bij jou ontbreekt". En dat zal dan ook wel, denk ik.
Gast- Gast
Maura schreef:Roken is en blijft een verslaving. En stoppen is nu eenmaal niet zo makkelijk. Mijn vader zegt altijd (zelf een oud-roker, drie pakjes shag per week):"Gewoon stoppen en telkens als je aan roken denkt, iets doen". Maar hoe vaak ik zijn raad ook heb opgevolgd, en hoe het me nu ook lukt om het roken uit te stellen in uren, stoppen met roken op zichzelf is gewoon heel erg moeilijk. Ik zou graag stoppen. Want ik ken meer nadelen, dan voordelen. Maar het lukt niet. Tja, en dan zegt mijn vader:"Dat is dan wilskracht dat bij jou ontbreekt". En dat zal dan ook wel, denk ik.
Ja maar niet onmogelijk. Kom op zeg. Als je al naar de voedselbank moet, dan is dit toch wel het minste dat je kan opgeven. Alsof mensen dan geen zelfdiscipline meer hebben of hoeven te hebben ofzo.
Gast- Gast
Ik vind het wel terecht dat ze kijken naar de hoogte van het inkomen en niet naar de verdere uitgaven, of dat nou aan roken is of aan andere dingen. Dat zou naar mijn mening wel een erg grote inbreuk op de privacy zijn, dat je moet verantwoorden waar je je geld aan uitgeeft. Ik bedoel, waar leg je dan de grens?
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Charlie schreef:Maura schreef:Roken is en blijft een verslaving. En stoppen is nu eenmaal niet zo makkelijk. Mijn vader zegt altijd (zelf een oud-roker, drie pakjes shag per week):"Gewoon stoppen en telkens als je aan roken denkt, iets doen". Maar hoe vaak ik zijn raad ook heb opgevolgd, en hoe het me nu ook lukt om het roken uit te stellen in uren, stoppen met roken op zichzelf is gewoon heel erg moeilijk. Ik zou graag stoppen. Want ik ken meer nadelen, dan voordelen. Maar het lukt niet. Tja, en dan zegt mijn vader:"Dat is dan wilskracht dat bij jou ontbreekt". En dat zal dan ook wel, denk ik.
Ja maar niet onmogelijk. Kom op zeg. Als je al naar de voedselbank moet, dan is dit toch wel het minste dat je kan opgeven. Alsof mensen dan geen zelfdiscipline meer hebben of hoeven te hebben ofzo.
Ow, dat hoor je mij nooit zeggen. Het rokertje en de borrel zijn beiden pleziertjes. En ik zeg niet dat mensen die naar een voedselbank moeten, geen pleziertjes mogen hebben, maar het hoeft niet dagelijks.
Zelf ben ik geen voorstander van het ophouden van mijn handje. Ik red het graag liever zelf. Dus op het moment dat ik niet rond kan komen, omdat ik teveel geld uitgeef aan sigaretten, zal ik toch echt moeten stoppen/dusdanig minderen dat ik mijn eigen voedsel kan blijven betalen.
Het heeft natuurlijk ook te maken met mentaliteit. Er zijn genoeg mensen die hun situatie meer dan prima vinden. Puur en alleen omdat ze eten krijgen van de voedselbank en omdat ze dusdanig weinig krijgen, dat ze minstens 100 euro per maand minder aan vaste lasten hebben (belastingen, waterschap).
Gast- Gast
Charlie schreef:PrinsesBo schreef:Sorry hoor, 'maar stoppen lukt haar niet' vind ik zo'n slap excuus.
Eens, echt een kul-argument. Ik zou nu compleet van wal kunnen steken met allerlei argumenten om dit statement te ondersteunen maar dat is niet goed voor mijn bloeddruk .
Nee, nee, houd jij je maar braaf rustig!
Gast- Gast
Roken vind ik ook eigenlijk niet kunnen als je niet eens geld voor eten hebt maar dat is nou eenmaal moeilijk te controleren. En dat van die dikke auto's, ik zag laatst iemand op tv die daar ook op aangesproken werd (grote BMW) en dat was dus niet haar auto maar die van haar ouders. Die leende ze omdat ze anders dat pakket niet op kon halen en ze zelf geen auto had. En het kan ook nog iemand zijn die gewoon een baan heeft met lease auto maar die in de schuldhulpverlening zit.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Het is altijd zo gemakkelijk oordelen, wanneer je zelf niet in zo'n situatie zit. Heel veel mensen hebben te veel schaamtegevoelens om uberhaupt al naar een voedselbank te stappen, daarnaast is er echt een behoorlijke screening, je komt er niet zo maar voor in aanmerking, dat heb ik altijd begrepen en gelezen.
Daarnaast, tja roken is slecht voor je, maar wel een behoorlijk heftige verslaving en dat zeg ik zelfs als niet roker. Vaak hebben deze mensen al zo veel stress, dan lukt het gewoon niet om te stoppen. Vaak is er zo veel meer aan de hand dan alleen maar armoede.
Ik vind het altijd jammer dat mensen soms zo hard oordelen, het ligt allemaal vaak veel complexer.
Daarnaast, tja roken is slecht voor je, maar wel een behoorlijk heftige verslaving en dat zeg ik zelfs als niet roker. Vaak hebben deze mensen al zo veel stress, dan lukt het gewoon niet om te stoppen. Vaak is er zo veel meer aan de hand dan alleen maar armoede.
Ik vind het altijd jammer dat mensen soms zo hard oordelen, het ligt allemaal vaak veel complexer.
dyingbride- Fluisteraar
- Aantal berichten : 63
Punten : 69
Registratiedatum : 19-11-10
Toen ik bij het maatschappelijk werk werkte, hielp ik regelmatig mensen om zich aan te melden bij de voedselbank. We vulden dan op het aanvraagformulier de inkomsten en vaste lasten in en berekenden wat er over bleef. Op het formulier stond een max bedrag per alleenstaande, echtpaar, gezin enz. En dat is dus echt heel weinig. Het wordt dus zeker gecontroleerd en je krijgt niet zomaar een voedselpakket. Bij andere voedselbanken vindt er een intake plaats waarin wordt berekend of je in aanmerking komt voor zo'n pakket. Soms is het wel mogelijk om eenmalig een pakket te ontvangen als iemand bijvoorbeeld echt geen geld om te eten heeft.
Flippin' Bitch- Kletskop
- Aantal berichten : 1754
Punten : 1836
Registratiedatum : 29-11-10
Dyingbride.. En dan ben ik nog 10x minder hard dan mijn vriend. Hem wil je dan echt niet horen
Maar k heb op mijn werk elke dag met rokers te maken, ook met mensen die komen om te willen stoppen. Dat vind ik knap.
Maar ik blijf bij mijn mening, wel een aantal pakjes sigaretten/shag in de week kunnen kopen, maar geen boodschappen kunnen doen gaat er bij mij niet in...
Maar k heb op mijn werk elke dag met rokers te maken, ook met mensen die komen om te willen stoppen. Dat vind ik knap.
Maar ik blijf bij mijn mening, wel een aantal pakjes sigaretten/shag in de week kunnen kopen, maar geen boodschappen kunnen doen gaat er bij mij niet in...
Gast- Gast
PrinsesBo schreef:Dyingbride.. En dan ben ik nog 10x minder hard dan mijn vriend. Hem wil je dan echt niet horen
Ik denk dan, als je echt honger hebt omdat je geen geld hebt voor eten dan stop je echt wel.
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Pagina 1 van 3
Permissies van dit forum: