Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Opvoedingsvisie

+13
Fearie
*Troela*
Liadan
SarahKey
loesje
Annemie
Susan
Teddyaapje
Bolleke
Parisienne
SparklingEyes
Twellie
Aimee
17 plaatsers

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Ga naar beneden

Opvoedingsvisie - Pagina 3 Empty Re: Opvoedingsvisie

Bericht  Supertalentje ma 2 apr 2012 - 8:39

Parel schreef:In principe kijken we naar wat zij nodig heeft, en wat zij van ons vraagt.
Dus als we thuis zijn krijgt ze de 1ste fles als ze wakker is, wordt ze opgepakt of bezig gehouden als ze aan het huilen is, als ze slapen wil gaat ze naar bed en als ze in haar bed niet kan slapen dan slaapt ze in de box.

Op het kdv, of als we ergens naartoe moeten kunnen we niet altijd aan haar wensen voldoen maar ik probeer zoveel mogelijk in haar welzijn te handelen.

Ook complimenteer ik haar met alles, bejubel ik haar en zorg ik ervoor dat als ik vrij ben ze zoveel mogelijk bij papa en-of mama is. Waar ik ga gaat zij ook.
+1

Ik mag niet voor Parels spreken, maar als ik voor mezelf spreek; mijn zoon is nog klein (en de dochter van Parel ook) en ik vind alles geweldig wat hij doet. Ik vertel hem minimaal 26 keer per dag hoe knap ie is, hoeveel ik van hem hou, hoe geweldig, lief en mooi hij is. Als hij iets nieuws doet prijs ik hem de hemel in en ben ik apetrots.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast ma 2 apr 2012 - 8:40

Susan schreef:

Eens.

Daarbij is het ook niet zo dat het resultaat je komt aanwaaien, ook al heb je talent. Ik hecht er meer waarde aan dat iemand vindt dat ik een mooi verhaal heb geschreven dan dat iemand het zo knap vindt dat ik er zo hard aan heb gewerkt. Sowieso, iemand die de verhalen (of wat dan ook) zo uit zijn mouw schudt verdient net zo goed waardering als het mooie verhalen zijn.

Precies. Ik bedoel, als Harry Mulisch in een maand De ontdekking van de Hemel zou hebben geschreven, dan zou dat niet minder knap zijn dan wanneer hij er tien jaar op had zitten ploeteren Laughing

Gast
Gast

Bericht  Filoria ma 2 apr 2012 - 8:41

Tania schreef:Denken jullie trouwens dat alle methodes voor alle kindjes (kunnen) werken?
Zoals ik het lees hebben sommige het al helemaal bedacht voordat hun kindje er was of als hun kindje nog heel klein is. Maar hoewel mijn tweede nu nog heel klein is merk ik al dat het een heel ander kindje is. Ik kan me dan ook voorstellen dat wat voor J. nu goed werkt, voor haar zometeen helemaal niet werkt en andersom.

Ik begrijp geloof ik wat je bedoelt ja. En ik denk inderdaad dat niet alle methodes bij alle kinderen even goed zullen werken, net als jij denkt zo te lezen.

Dat met dat aanmoedigen van moeite doen i.p.v. complimentjes geven over het eindresultaat, heeft Tomas echt nodig omdat hij onzeker kan zijn. Dan begint hij ergens aan en zie ik hem denken 'dit gaat niet lukken'. Als ik dan zou wachten met complimentjes tot hij het af heeft (bijvoorbeeld een puzzel), heb ik een grote kans dat het nooit af komt en ik hem dus helemaal niet kán complimenteren. Daar is mijn opvoedingsstijl uit voortgekomen. Die heb ik niet bedacht voordat Tomas er was.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Teddyaapje ma 2 apr 2012 - 8:50

Filoria schreef:
Tania schreef:Denken jullie trouwens dat alle methodes voor alle kindjes (kunnen) werken?
Zoals ik het lees hebben sommige het al helemaal bedacht voordat hun kindje er was of als hun kindje nog heel klein is. Maar hoewel mijn tweede nu nog heel klein is merk ik al dat het een heel ander kindje is. Ik kan me dan ook voorstellen dat wat voor J. nu goed werkt, voor haar zometeen helemaal niet werkt en andersom.

Ik begrijp geloof ik wat je bedoelt ja. En ik denk inderdaad dat niet alle methodes bij alle kinderen even goed zullen werken, net als jij denkt zo te lezen.

Dat met dat aanmoedigen van moeite doen i.p.v. complimentjes geven over het eindresultaat, heeft Tomas echt nodig omdat hij onzeker kan zijn. Dan begint hij ergens aan en zie ik hem denken 'dit gaat niet lukken'. Als ik dan zou wachten met complimentjes tot hij het af heeft (bijvoorbeeld een puzzel), heb ik een grote kans dat het nooit af komt en ik hem dus helemaal niet kán complimenteren. Daar is mijn opvoedingsstijl uit voortgekomen. Die heb ik niet bedacht voordat Tomas er was.

Je zou ook kunnen zeggen; 'dat is best een moeilijke puzzel he! Maar ik zie dat je al twee stukjes aan elkaar hebt'! Zo neem je zijn onzekerheid (voor een deel) weg (moeilijke puzzel = niet erg als t niet lukt, en knap als het wel lukt), je complimenteert hem door te laten blijken dat je trots bent dat hij al 2 stukjes gevonden heeft, moedigt hem aan verder te gaan, en door niet 'wat goed' te zeggen over die 2 stukjes motiveer je hem voor een volgende keer om ook verder te gaan dan die 2 stukjes. Anders zou hij dan al kunnen denken dat het goed genoeg is dat hij 2 stukjes heeft gevonden omdat hij dan al een compliment krijgt.

Hoop dat het duidelijk is hoe ik het bedoel...het staat er geloof ik een beetje warrig.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast ma 2 apr 2012 - 8:50

Supertalentje schreef:
Parel schreef:In principe kijken we naar wat zij nodig heeft, en wat zij van ons vraagt.
Dus als we thuis zijn krijgt ze de 1ste fles als ze wakker is, wordt ze opgepakt of bezig gehouden als ze aan het huilen is, als ze slapen wil gaat ze naar bed en als ze in haar bed niet kan slapen dan slaapt ze in de box.

Op het kdv, of als we ergens naartoe moeten kunnen we niet altijd aan haar wensen voldoen maar ik probeer zoveel mogelijk in haar welzijn te handelen.

Ook complimenteer ik haar met alles, bejubel ik haar en zorg ik ervoor dat als ik vrij ben ze zoveel mogelijk bij papa en-of mama is. Waar ik ga gaat zij ook.
+1

Ik mag niet voor Parels spreken, maar als ik voor mezelf spreek; mijn zoon is nog klein (en de dochter van Parel ook) en ik vind alles geweldig wat hij doet. Ik vertel hem minimaal 26 keer per dag hoe knap ie is, hoeveel ik van hem hou, hoe geweldig, lief en mooi hij is. Als hij iets nieuws doet prijs ik hem de hemel in en ben ik apetrots.

Je mag best voor mij spreken hoor, mop! Wat dat betreft liggen we toch op 1 lijn..
Ik denk ook niet dat het heel erg gaat veranderen, maar zo positief en complimenteus zo streng kan ik ook zijn denk ik .. het is maar net afwachten wat voor streken ze uit gaat halen! Maar als ze me zo blijft betoveren zoals ze nu doet, ben ik verloren .. Opvoedingsvisie - Pagina 3 394967

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 2 apr 2012 - 8:54

Ayla schreef:Ik doe waar ik me goed bij voel. Heb nog geen bepaalde methode in gedachte, maar ik denk dat ze weinig echt gestraft gaat worden (denk aan tik op de vingers of op de gang zitten) zag vanmiddag dat de leidster van het kdv een jochie bij de kin pakte, en dat vond ik toch niet prettig om te zien. Ja hij had wat gedaan wat niet juist was, maar in mijn ogen pakte ze hem te hard aan. Sowiezo doe ik nu al veel op gevoel, en kijk weinig naar boekjes, grafiekjes en "zoals gemiddelde kindjes het doen".

Je weet natuurlijk de hele situatie niet en wat het ventje had gedaan.
Wij hebben kinderen op het kdv waarbij je zo moet handelen anders dringt het niet door, dat is dan ook aangegeven door de ouders.

Gast
Gast

Bericht  Filoria ma 2 apr 2012 - 9:01

Teddyaapje schreef:Je zou ook kunnen zeggen; 'dat is best een moeilijke puzzel he! Maar ik zie dat je al twee stukjes aan elkaar hebt'! Zo neem je zijn onzekerheid (voor een deel) weg (moeilijke puzzel = niet erg als t niet lukt, en knap als het wel lukt), je complimenteert hem door te laten blijken dat je trots bent dat hij al 2 stukjes gevonden heeft, moedigt hem aan verder te gaan, en door niet 'wat goed' te zeggen over die 2 stukjes motiveer je hem voor een volgende keer om ook verder te gaan dan die 2 stukjes. Anders zou hij dan al kunnen denken dat het goed genoeg is dat hij 2 stukjes heeft gevonden omdat hij dan al een compliment krijgt.

Hoop dat het duidelijk is hoe ik het bedoel...het staat er geloof ik een beetje warrig.
Ik snap je hoor, maar heb je mijn eerdere post in dit topic gelezen? Daarin zeg ik namelijk iets dat erg lijkt op wat jij zegt. Ben benieuwd of je nog verschillen ziet:

Filoria schreef:Als ik hem heel hard zie ploeteren op een veel te moeilijke puzzel zeg ik: 'ik zie dat je al twee stukjes aan elkaar hebt. Wat probeer je het goed zeg!' Als hij uiteindelijk opgeeft zeg ik iets van 'als je zo goed blijft oefenen kan je het over een tijdje helemaal zelf'.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Supertalentje ma 2 apr 2012 - 9:14

Parel schreef:
Supertalentje schreef:

+1

Je mag best voor mij spreken hoor, mop! Wat dat betreft liggen we toch op 1 lijn..
Ik denk ook niet dat het heel erg gaat veranderen, maar zo positief en complimenteus zo streng kan ik ook zijn denk ik .. het is maar net afwachten wat voor streken ze uit gaat halen! Maar als ze me zo blijft betoveren zoals ze nu doet, ben ik verloren .. Opvoedingsvisie - Pagina 3 394967
Ik dacht ook dat het wel mocht, maar vond het brutaal het zomaar te doen ;-)
Ik zit te twijfelen, ik vind dat 'niet straffen' erg fijn maar als dat 'moet' in combinatie met 'niet belonen' dan kan ik dat denk ik niet. Ik weet ook nog echt niet hoe dat werkt hoor... Ik ben tot nu toe in mijn leven redelijk consequent, ik hoop dat straks ook te kunnen naar mn zoon toe. Maar als het zo'n engeltje blijft en een beetje op zn moeder lijkt, heb ik er geen kind aan, haha!

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Bericht  Teddyaapje ma 2 apr 2012 - 9:16

Filoria schreef:
Teddyaapje schreef:Je zou ook kunnen zeggen; 'dat is best een moeilijke puzzel he! Maar ik zie dat je al twee stukjes aan elkaar hebt'! Zo neem je zijn onzekerheid (voor een deel) weg (moeilijke puzzel = niet erg als t niet lukt, en knap als het wel lukt), je complimenteert hem door te laten blijken dat je trots bent dat hij al 2 stukjes gevonden heeft, moedigt hem aan verder te gaan, en door niet 'wat goed' te zeggen over die 2 stukjes motiveer je hem voor een volgende keer om ook verder te gaan dan die 2 stukjes. Anders zou hij dan al kunnen denken dat het goed genoeg is dat hij 2 stukjes heeft gevonden omdat hij dan al een compliment krijgt.

Ik snap je hoor, maar heb je mijn eerdere post in dit topic gelezen? Daarin zeg ik namelijk iets dat erg lijkt op wat jij zegt. Ben benieuwd of je nog verschillen ziet:

Filoria schreef:Als ik hem heel hard zie ploeteren op een veel te moeilijke puzzel zeg ik: 'ik zie dat je al twee stukjes aan elkaar hebt. Wat probeer je het goed zeg!' Als hij uiteindelijk opgeeft zeg ik iets van 'als je zo goed blijft oefenen kan je het over een tijdje helemaal zelf'.

Oh sorry Filoria, ik denk dat we idd hetzelfde bedoelen. Ben zo slecht in quoten, dit was eigenlijk een beetje in het algemeen bedoelt en ook een reactie op Susan haar post over het complimenteren over haar schrijven. Ik gebruikte jouw (Filoria dus) stukje om aan te geven dat je kunt complimenteren op een andere manier (en niet tegen maar mét jou Very Happy )
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Bericht  Filoria ma 2 apr 2012 - 9:18

Fijn om te merken dat ik ook op één lijn zit met iemand hier Very Happy
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Ayla ma 2 apr 2012 - 9:19

Parel hij had iets afgepakt van een ander meiske, meiske was helemaal overstuur. Het ging over een speelgoedje. En nee ik ken het ventje niet, misschien heeft hij het nodig ja. Hij leek ook niet bepaald onder de indruk Opvoedingsvisie - Pagina 3 394967 maar toch, maarja, ik vertrouw ook weinig mensen met E.lena, ze moeten haar goed verzorgen haha.
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11

Bericht  Teddyaapje ma 2 apr 2012 - 9:24

Supertalentje schreef:
Parel schreef:
Supertalentje schreef:

+1

Ik dacht ook dat het wel mocht, maar vond het brutaal het zomaar te doen ;-)
Ik zit te twijfelen, ik vind dat 'niet straffen' erg fijn maar als dat 'moet' in combinatie met 'niet belonen' dan kan ik dat denk ik niet. Ik weet ook nog echt niet hoe dat werkt hoor... Ik ben tot nu toe in mijn leven redelijk consequent, ik hoop dat straks ook te kunnen naar mn zoon toe. Maar als het zo'n engeltje blijft en een beetje op zn moeder lijkt, heb ik er geen kind aan, haha!

Je 'moet' natuurlijk niks. Ik vind het niet straffen en niet belonen ook niet echt kloppen. Je straft en beloont eigenlijk wel maar op een andere manier, je stimuleert eigenlijk tot goed gewenst gedrag. Ik ben zelf een tijdje terug begonnen met lezen in dit topic:

http://www.dragen-en-voeden.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=18122&sid=a78c2c00b97f6c472a4e5d8e3b593e4f

Af en toe lees ik een aantal pagina's en dan weer een weekje niks, net hoe het uitkomt. Ik vind deze visie erg interessant en je hoeft natuurlijk niet alles klakkeloos aan te nemen maar het zet je wel aant denken vind ik.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Bericht  Supertalentje ma 2 apr 2012 - 9:25

Filoria schreef:Fijn om te merken dat ik ook op één lijn zit met iemand hier Very Happy
Laughing

@Teddy: thanx voor je link. Dat niks moet begrijp ik, maar het lijkt me wel essentieel dat als je het ene doet je ook het andere doet, haha! Maar ik weet er nog te weinig van hoor.

Laatst aangepast door Supertalentje op ma 2 apr 2012 - 9:41; in totaal 1 keer bewerkt

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Bericht  Teddyaapje ma 2 apr 2012 - 9:25

Filoria schreef:Fijn om te merken dat ik ook op één lijn zit met iemand hier Very Happy

Opvoedingsvisie - Pagina 3 699888
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 2 apr 2012 - 9:35

Ik ben niet van plan om me per sé aan een bepaalde methode te houden met de opvoeding van mijn zoon. Het belangrijkste vind ik dat hij weet en merkt dat hij altijd bij ons terecht kan, die zekerheid wil ik hem heel graag meegeven. Praktisch gezien betekent dat in dit stadium vooral dat ik hem niet alleen laat huilen en dat ik altijd probeer te doen waar hij behoefte aan lijkt te hebben, ook als dat mij niet zo goed uitkomt. Verder handel ik in eerste instantie vanuit mijn gevoel (wie niet?), bv. bij het geven van borstvoeding en dat hij bij ons op de kamer slaapt.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 2 apr 2012 - 17:30

freakielief schreef:Ik ben niet van plan om me per sé aan een bepaalde methode te houden met de opvoeding van mijn zoon. Het belangrijkste vind ik dat hij weet en merkt dat hij altijd bij ons terecht kan, die zekerheid wil ik hem heel graag meegeven. Praktisch gezien betekent dat in dit stadium vooral dat ik hem niet alleen laat huilen en dat ik altijd probeer te doen waar hij behoefte aan lijkt te hebben, ook als dat mij niet zo goed uitkomt. Verder handel ik in eerste instantie vanuit mijn gevoel (wie niet?), bv. bij het geven van borstvoeding en dat hij bij ons op de kamer slaapt.
+1 zo heb ik dat ook altijd gedaan en doe ik nog steeds. Ook probeer ik te kijken naar de boodschap achter de boodschap, als hij niet wil slapen dan ga ik hem niet tot vermoeiends toe proberen hem in zijn eigen bed te 'dwingen' maar kijk ik hoe het komt dat hij niet wil slapen. Hij slaapt ook vaker bij ons in bed en ik heb daar geen moeite mee verder. Wel gaat hij als hij rustig is naar zijn eigen bed terug, dat vindt hij zelf ook prettiger.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Terug naar boven

Permissies van dit forum: