Help, mijn kat is te dik!
+11
Herfstblaadjes
piene1983
Raindrop
Bazinga
Marin
Bubbelicious
Le Chat Noir
Sterre
TukTuk
Rush
Rovine
15 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Help, mijn kat is te dik!
Te dik nog niet denk ik, al is hij er wel op aan het afstevenen. Ik heb dus een kater van 2 jaar oud, Henk. Eten is een van zijn allerfavorietste dingen. De andere poes pakt altijd een brokje en kauwt het op. Hij gaat gewoon met zijn bek in de bak hangen en vermaalt alles wat hij tegenkomt. Nu is dat nooit echt een probleem geweest omdat hij prima in zijn vel zat met 4,1 kilo (vrij hoog gebouwd). Nu stond ik deze week met hem op de weegschaal en is hij binnen een paar maanden naar de 4,5 gegaan. Volgens de Wii is hij zelfs 0,9 aangekomen in 80 dagen, maar dat acht ik niet helemaal betrouwbaar. Ik zie het ook aan hem, hij is echt wat boller aan het worden bij zijn lijfje. Heb er wat tekeningen op nageslagen en hij is nog niet echt te dik, maar hij moet toch echt niet meer aankomen.
Hij zit binnen, is wel erg actief, probeer hem daarin ook uit te dagen. Wel is zijn situatie veranderd; mijn ex is vertrokken met zijn poes, waardoor we nu nog met zijn tweetjes zijn. Stoeien doet hij nu dus minder.
Normaal gezien zorgde ik dat er altijd brokken in de bak lagen, dat heb ik nu al verminderd naar 2x per dag. In de avond krijgt hij een half zakje natvoer. Naar die brokken zijn dus binnen 5 minuten al op en ik vind het zo sneu als hij echt honger gaat lijden. Whiskas krijgt hij sowieso al niet meer, omdat hij daarvan nog veel meer at.
Hebben jullie nog tips hoe ik kan zorgen hoe hij niet nog meer aankomt, zonder het vervelend voor hem te maken in de zin van honger? Misschien is er ook voer voor binnenkatten?
Hij zit binnen, is wel erg actief, probeer hem daarin ook uit te dagen. Wel is zijn situatie veranderd; mijn ex is vertrokken met zijn poes, waardoor we nu nog met zijn tweetjes zijn. Stoeien doet hij nu dus minder.
Normaal gezien zorgde ik dat er altijd brokken in de bak lagen, dat heb ik nu al verminderd naar 2x per dag. In de avond krijgt hij een half zakje natvoer. Naar die brokken zijn dus binnen 5 minuten al op en ik vind het zo sneu als hij echt honger gaat lijden. Whiskas krijgt hij sowieso al niet meer, omdat hij daarvan nog veel meer at.
Hebben jullie nog tips hoe ik kan zorgen hoe hij niet nog meer aankomt, zonder het vervelend voor hem te maken in de zin van honger? Misschien is er ook voer voor binnenkatten?
Rovine- Ratel
- Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10
Re: Help, mijn kat is te dik!
Toen onze hond te dik was moesten wij hem ook minder voeren. 3 keer per dag twee handjes voer. Voor de rest niks. Wellicht kan je dit ook met je kat doen? Een handje voer per keer? Omdat hij door blijft eten. Honger lijden zal hij niet direct doen hoor.
Gast- Gast
Voorheen kreeg mijn kat iedere ochtend natvoer en `s ochtends en `s avonds vulde ik haar bakje brokjes, gewoon normaal, niet een bult ofzo. Toen werd ze echt enorm dik!
Nu ben ik gestopt met natvoer en krijgt ze `s ochtends alleen een bakje brokjes, als dat `s avonds op is nog een klein handje erbij. Zo nu en dan (eens in de 3/4 dagen) krijgt ze nog een zakje natvoer.
En ze is nu weer normaal qua postuur gelukkig!
Nu ben ik gestopt met natvoer en krijgt ze `s ochtends alleen een bakje brokjes, als dat `s avonds op is nog een klein handje erbij. Zo nu en dan (eens in de 3/4 dagen) krijgt ze nog een zakje natvoer.
En ze is nu weer normaal qua postuur gelukkig!
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Ik zou gewoon de richtlijnen aanhouden die op de zak staan van het voer wat je geeft.
Je zou eventueel ook speciaal voer kunnen gaan geven voor katten die overgewicht hebben of voor gecastreerde katten (Vaak worden katten zo dik als ze gecastreerd zijn) of inderdaad voer voor binnenkatten. welk merk geef je nu?
Ik zou stoppen met het natvoer, en gewoon smorgens afwegen hoeveel voer ze mogen op een dag, (wel opletten dat je andere kat er niet over gaat lijden, als je kater alles op schrokt!)
Je zou voor de lekkerheid, ipv natvoer, bijvoorbeeld dan beter 1x in de week een stukje (rauw of gekookte) kip kunnen geven, of bijv een stukje witvis (ik neem vaak die goedkope blokken mee uit de supermarkt, liggen in de diepvries. Wel even goed controleren of alle graadjes er uit zijn dan)
Je zou eventueel ook speciaal voer kunnen gaan geven voor katten die overgewicht hebben of voor gecastreerde katten (Vaak worden katten zo dik als ze gecastreerd zijn) of inderdaad voer voor binnenkatten. welk merk geef je nu?
Ik zou stoppen met het natvoer, en gewoon smorgens afwegen hoeveel voer ze mogen op een dag, (wel opletten dat je andere kat er niet over gaat lijden, als je kater alles op schrokt!)
Je zou voor de lekkerheid, ipv natvoer, bijvoorbeeld dan beter 1x in de week een stukje (rauw of gekookte) kip kunnen geven, of bijv een stukje witvis (ik neem vaak die goedkope blokken mee uit de supermarkt, liggen in de diepvries. Wel even goed controleren of alle graadjes er uit zijn dan)
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Wat voor voer heb je? Wij hebben nu Ramses nog een kitten is Royal Canin 36 Kitten. Daar staat achterop de zak hoeveel hij mag hebben bij welke leeftijd/gewicht. We wegen dat af met een maatbekertje dat je gratis bij de dierenwinkel kunt krijgen. Hij vreet ook tegenwoordig steeds sneller zijn bakje leeg, maar hij krijgt gewoon 's ochtends en 's avonds 30 mg en 3x per week een half zakje natvoer. Ik denk dat we het wel ietsie moeten gaan ophogen, maar echt zeuren om eten doet 'ie eigenlijk nooit.
Sterre- Ratel
- Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Die van ons is ook te dik!
Ze krijgt speciaal dieetvoer vd dierenarts en ik weeg het elke keer af op een digitale weegschaal. Ze is er wel al van afgevallen, maar het gaat heel langzaam. Wel ziet haar vacht er veel beter uit, dus het is ook kwalitatief goed (beter) voer dan Whiskas etc (wist ik ook wel, maar toch). Hebben ook een laserlampje waarmee we haar wat kunnen laten rennen. En ze gaat nu steeds weer meer naar buiten, nu het weer beter is.
Als je kat nog niet echt te dik is, kun je ook light voer halen van bv Royal Canin of Hills. Dat is gewoon in de dierenwinkel te koop.
Ze krijgt speciaal dieetvoer vd dierenarts en ik weeg het elke keer af op een digitale weegschaal. Ze is er wel al van afgevallen, maar het gaat heel langzaam. Wel ziet haar vacht er veel beter uit, dus het is ook kwalitatief goed (beter) voer dan Whiskas etc (wist ik ook wel, maar toch). Hebben ook een laserlampje waarmee we haar wat kunnen laten rennen. En ze gaat nu steeds weer meer naar buiten, nu het weer beter is.
Als je kat nog niet echt te dik is, kun je ook light voer halen van bv Royal Canin of Hills. Dat is gewoon in de dierenwinkel te koop.
Le Chat Noir- Prater
- Aantal berichten : 1319
Punten : 1367
Registratiedatum : 30-12-10
Mijn kat is 8,2 kilo! Echt een enorm beest, en ik krijg regelmatig te horen van mensen dat er zelfs honden zijn die kleiner zijn. Nu eet hij niet extreem veel, en volgens de dierenarts past dit bij zijn postuur, en is hij verder kerngezond. Ik heb me er vaak druk over gemaakt, maar als ik hem inderdaad veel zie bewegen, rennen, springen en gek doen, dan lijkt het inderdaad alsof hij er geen last van heeft. Dus ik zou ook even aan je DA vragen hoeveel jouw kat max. mag wegen. En inderdaad, het natvoer achterwege laten, en voer kopen voor indoorkatten.
Hierbij een foto, mijn vriend is zelf bijna 2 meter, dus dan kan je ongeveer inschatten hoe groot hij is:
Hierbij een foto, mijn vriend is zelf bijna 2 meter, dus dan kan je ongeveer inschatten hoe groot hij is:
Bubbelicious- Prater
- Aantal berichten : 638
Punten : 766
Registratiedatum : 17-11-10
Sorry, de foto is wel erg groot!
Bubbelicious- Prater
- Aantal berichten : 638
Punten : 766
Registratiedatum : 17-11-10
Ik heb tegenwoordig trouwens alles van Jumbo eigen merk. Op Whiskas ging ze uiteindelijk stinken.
Rush- Lady Post-a-lot
Zelf ben ik nooit echt een voorstander geweest van dat natvoer, maar mijn ex gaf het ook aan zijn poes. Met als resultaat dat Henk zo'n 3 uur vantevoren al begint met loeien en als hij vingers had zou hij naar zijn etensbak wijzen. Hij leidt me er ook echt naartoe als ik rondloop. Nu ben ik echt enorm week als het om mijn huisdieren gaat en ik zie ze het liefst heel blij en dat is hij zeker als hij zijn zakje gehad heeft. Daarom vind ik het sneu om dat van hem af te pakken, maar misschien redeneer ik nu teveel vanuit mezelf en wat ik fijn zou vinden.
Momenteel krijgt hij Felix, maar meestal krijgt hij hetgeen wat op dat moment in de aanbieding was, kan dus vanalles zijn. Kan misschien wel weer eens een merk pakken wat hij minder lekker vindt. Op die verpakking staat trouwens 40gr plus 1 zakje natvoer. Toen dacht ik nog, "haha, dat is echt niks, Henk vreet het vijfdubbele", maar toen was het me nog niet zo opgevallen dat hij zo aangekomen was. Nu ik trouwens nadenk, hij doet ongeveer 2 weken met 1 kg. Dat is dus ongeveer 70 gram per dag.
Angelnyn, de andere poes is sinds 3 weken weg, hij is nu alleen dus. Daarom kan ik het gemakkelijk doseren. Het lijkt wel alsof hij sindsdien al dikker is geworden, maar het lijkt me onrealistisch dat hij in 3 weken tijd 0,4 aangekomen is, dus vermoed dat dit wel langer speelt.
Maar het is dus niet sneu om maar 2x per dag een handje te geven?
Momenteel krijgt hij Felix, maar meestal krijgt hij hetgeen wat op dat moment in de aanbieding was, kan dus vanalles zijn. Kan misschien wel weer eens een merk pakken wat hij minder lekker vindt. Op die verpakking staat trouwens 40gr plus 1 zakje natvoer. Toen dacht ik nog, "haha, dat is echt niks, Henk vreet het vijfdubbele", maar toen was het me nog niet zo opgevallen dat hij zo aangekomen was. Nu ik trouwens nadenk, hij doet ongeveer 2 weken met 1 kg. Dat is dus ongeveer 70 gram per dag.
Angelnyn, de andere poes is sinds 3 weken weg, hij is nu alleen dus. Daarom kan ik het gemakkelijk doseren. Het lijkt wel alsof hij sindsdien al dikker is geworden, maar het lijkt me onrealistisch dat hij in 3 weken tijd 0,4 aangekomen is, dus vermoed dat dit wel langer speelt.
Rovine- Ratel
Ik bedenk nu wel dat het maar goed is dat hij geen vingers heeft. Dan zou hij het zelf pakken.
Rovine- Ratel
Dit is hem overigens, hij staat aardig hoog op zijn poten, waardoor hij ook best wat zwaarder mag zijn. Maar zijn lijfje zit totaal geen stroomlijn in, dat is een bolletje. Deze foto is ongeveer 2 weken geleden gemaakt.
Rovine- Ratel
Ik geef 2x per dag een espressokopje aan brokjes aan Mitzi. Dat is ook echt niet veel, maar nog is ze in die 1,5 jaar dat ik haar heb echt tonnetje rond geworden. Ze is ook een binnenkat en beweegt gewoon amper. Spelen doet zij ook niet, alleen tussen eten, kattenbak en de bank/bed lopen Ik geef al weinig eten, en speciaal voer voor binnenkatten, dus meer kan ik denk ik ook niet doen.
Als je gewoon de juiste hoeveelheid geeft, zal hij vast geen honger krijgen. Ja misschien in het begin omdat ie anders gewend is, maar hij zal niet honger lijden in elk geval.
Als je gewoon de juiste hoeveelheid geeft, zal hij vast geen honger krijgen. Ja misschien in het begin omdat ie anders gewend is, maar hij zal niet honger lijden in elk geval.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Ik weet niet of je zo maar kunt stellen dat je kat te dik is.. Ik bedoel, misschien is 5kilo juist beter, bij zijn lichaamsbouw etc?.. Er is verder wel binnenkat-voer, dat een meer gebalanceerde inhoud heeft, maar ik weet niet of dat echt iets zou veranderen.
Frits heeft de hele dag door Whiskas of Felix brokken tot zijn beschikking en krijgt meerdere keren per dag beetje zachtvoer aangeboden, maar blijft steken op een magere 3 en een beetje kilo, maar hij is ook maar een klein katertje! Daar maak ik me niet druk om. We hebben nog zo'n monster rondlopen, Moshi (Was eerst Zusje, toen Mozus en nu dus Moshi) en die weegt tegen de 5 kilo aan, maar je ziet 't niet aan 'm, hij is gewoon groter/hoger.
Is-ie trouwens geholpen?
Frits heeft de hele dag door Whiskas of Felix brokken tot zijn beschikking en krijgt meerdere keren per dag beetje zachtvoer aangeboden, maar blijft steken op een magere 3 en een beetje kilo, maar hij is ook maar een klein katertje! Daar maak ik me niet druk om. We hebben nog zo'n monster rondlopen, Moshi (Was eerst Zusje, toen Mozus en nu dus Moshi) en die weegt tegen de 5 kilo aan, maar je ziet 't niet aan 'm, hij is gewoon groter/hoger.
Is-ie trouwens geholpen?
Bazinga- Ratel
- Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12
Ik weeg het niet af, maar doe ongeveer 3 weken met 1 kilo, dus dat is rond de 50 gram per dag.
Rush- Lady Post-a-lot
Rovine schreef:Zelf ben ik nooit echt een voorstander geweest van dat natvoer, maar mijn ex gaf het ook aan zijn poes. Met als resultaat dat Henk zo'n 3 uur vantevoren al begint met loeien en als hij vingers had zou hij naar zijn etensbak wijzen. Hij leidt me er ook echt naartoe als ik rondloop. Nu ben ik echt enorm week als het om mijn huisdieren gaat en ik zie ze het liefst heel blij en dat is hij zeker als hij zijn zakje gehad heeft. Daarom vind ik het sneu om dat van hem af te pakken, maar misschien redeneer ik nu teveel vanuit mezelf en wat ik fijn zou vinden.
Het is sowieso niet heel erg goed om constant van voer te wisselen. Ik zou ook zeker ander voer geven dan Felix, want daar zit maar 1% vlees in, wat super weinig is.
Je kan beter brokken geven waar wat meer gezonde ingrediënten in zitten, zodat hij ook minder er van nodig heeft. Sowieso heeft een kat geen groenten nodig, dus waarom ze dat in hun brokken stoppen is mij een raadsel..
Je hebt ook goedkoper voer wat wel een stuk beter is, zoals Carocat bijvoorbeeld.
TukTuk- Ratel
Dit is onze Moshi
Die zou officieel dus ook 'te dik' zijn. Ik zie 't niet...
*edit; okee dat magere staartje doet z'n achterwerk enórm lijken, maar hij heeft gewoon een rattestaartje...
Die zou officieel dus ook 'te dik' zijn. Ik zie 't niet...
*edit; okee dat magere staartje doet z'n achterwerk enórm lijken, maar hij heeft gewoon een rattestaartje...
Bazinga- Ratel
Wauw, 15 kilo voor €44 euro zie ik hier.AngelNyn schreef:
Je hebt ook goedkoper voer wat wel een stuk beter is, zoals Carocat bijvoorbeeld.
http://www.broekhuizens.nl/68/kat/droog-kattenvoer/carocat?gclid=CMPVyp3Y_K4CFQOGDgodPDrO2Q
Dat is idd niet duur!
Ik ga zoiets ook overwegen denk ik. Moet ik alleen nog even een 'ton' kopen om het vers in te houden!
Rush- Lady Post-a-lot
Bij de dierenarts was hij 4,1, ze zei dat dit ook wel een prima gewicht was voor hem. Ik zal vanavond even proberen wat foto's van de zij- en bovenkant te maken, misschien maak ik me wel zorgen om niks. Op zich is 4,5 kilo geen ramp, maar wat me wel zorgen baart is dat dat er in zo'n korte tijd bijgekomen is.
Hij is trouwens wel heel actief. Hij apporteert graag (zoals op de foto), heeft een laserding wat uit zichzelf beweegt en na het eten moet hij altijd even racen. Verder klimt hij overal op en in. Denk dat hij het buiten fantastisch zou vinden, maar helaas zijn de omstandigheden daar nu even niet naar.
Hij is geholpen toen hij een half jaar was. Wel met een operatie in zijn buik, omdat de boel niet helemaal ingedaald was.
Hij is trouwens wel heel actief. Hij apporteert graag (zoals op de foto), heeft een laserding wat uit zichzelf beweegt en na het eten moet hij altijd even racen. Verder klimt hij overal op en in. Denk dat hij het buiten fantastisch zou vinden, maar helaas zijn de omstandigheden daar nu even niet naar.
Hij is geholpen toen hij een half jaar was. Wel met een operatie in zijn buik, omdat de boel niet helemaal ingedaald was.
Rovine- Ratel
Rush schreef:Wauw, 15 kilo voor €44 euro zie ik hier.AngelNyn schreef:
http://www.broekhuizens.nl/68/kat/droog-kattenvoer/carocat?gclid=CMPVyp3Y_K4CFQOGDgodPDrO2Q
Dat is idd niet duur!
Ik ga zoiets ook overwegen denk ik. Moet ik alleen nog even een 'ton' kopen om het vers in te houden!
Ja het is wel veel in 1x, maar het is wel erg goedkoop.
Ik zou wel eerst een klein zakje proberen, want als ze het niet lusten dan heb je een probleem Als je de Lam&rijst versie wilt gaan geven kan ik je ook wel wat opsturen in een zakje zodat je kan proberen, heb hier een zak staan van 15 kilo, maar 1 van mijn katten is overgegaan op speciaal voer, dus die 15 kilo komt ook niet zo snel meer op met 1 kat
Bij Carocat wel opletten, de 3mix is een goedkopere variant, en die is dus niet zo goed als de andere versies!
En andere optie is misschien ook deze:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_droog/smilla/223454
Dit is speciaal light voer, ook niet duur en kwa samenstelling ook stuk beter dan felix.
TukTuk- Ratel
Onze kat heeft altijd een beetje brokjes in zijn bak maar eet er maar af en toe van, alleen als hij trek heeft.
Natvoer krijgt hij twee keer per week, op woensdag en zondag.
Daarnaast speelt en rent hij ook wel veel.
Binnenkort willen we met hem naar de dierenarts gaan dan wordt hij ook gewogen, ben benieuwd.
De brokjes zijn trouwens speciaal voor gesteriliseerde katten.
@ Jop, ik zie ook niet waarom jouw kat te dik zou zijn hoor.. Mooie kat trouwens!
Natvoer krijgt hij twee keer per week, op woensdag en zondag.
Daarnaast speelt en rent hij ook wel veel.
Binnenkort willen we met hem naar de dierenarts gaan dan wordt hij ook gewogen, ben benieuwd.
De brokjes zijn trouwens speciaal voor gesteriliseerde katten.
@ Jop, ik zie ook niet waarom jouw kat te dik zou zijn hoor.. Mooie kat trouwens!
Raindrop- Ratel
- Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Ik ga me eens verdiepen in die Carocat! Mijn ratjes kregen vroeger ook loeiduur voer, waarvan ik geloofde dat het beter voor ze was. Mijn ex vond dat een beetje onzin en te duur, maar nu ik alleen ben kan ik dat zelf weer uitzoeken. Best wennen eigenlijk.
Rovine- Ratel
Volgens mij lust onze kat alles qua droge brokjes, maar even proberen is natuurlijk wel een goede tip! Heb ik ook nog even tijd om een opbergcontainer te vinden, haha!
Rush- Lady Post-a-lot
Ik vind Moshi ook niet te dik hoor! Maar hij is wel loeizwaar als je 'm op tilt Nou vreet (en stinkt) dat mormel ook als een bootwerker... Maar hij is pas zwaar geworden na zijn castratie, toen werd-ie voller, daarvoor was 't echt een rank en slank beestje (En dachten wij dus ook nog dat 't een poes was...)
Frits is gewoon een stuk compacter, kleiner model, langere vacht dus één en al fluffie. Ik heb altijd gewild dat ik een dikke kater zou hebben, maar Frits is veel te actief en te klein om dik te kunnen zijn denk ik... Je tilt 'm ook met zooveel gemak op!
Frits is gewoon een stuk compacter, kleiner model, langere vacht dus één en al fluffie. Ik heb altijd gewild dat ik een dikke kater zou hebben, maar Frits is veel te actief en te klein om dik te kunnen zijn denk ik... Je tilt 'm ook met zooveel gemak op!
Bazinga- Ratel
Bij Henk was alles aan hem al groot als kitten. Dikke staart en lange, dikke poten. Dat leek te voorspellen dat hij enorm zou worden, maar nu hij ouder is staat hij vooral hoog op zijn poten, die redelijk slank zijn gebleven. Als hij aankomt, is het echt in de breedte, op zijn rug.
Ik heb wel altijd gedacht dat hij alles kon eten, omdat hij redelijk in verhouding bleef, maar het lijkt net zoals bij mensen te gaan. Na het puberen ineens wel aankomen.
Ik heb wel altijd gedacht dat hij alles kon eten, omdat hij redelijk in verhouding bleef, maar het lijkt net zoals bij mensen te gaan. Na het puberen ineens wel aankomen.
Rovine- Ratel
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Hoe krijg ik mijn contacten en agenda op mijn computer
» Help mijn katten plassen op mijn bank!!
» Ineens veel zweten op mijn hoofd en in mijn haar..
» Dit gaat mijn behang worden op mijn zolderkamer
» Mijn moeder verbied mij mijn relatie te zien.
» Help mijn katten plassen op mijn bank!!
» Ineens veel zweten op mijn hoofd en in mijn haar..
» Dit gaat mijn behang worden op mijn zolderkamer
» Mijn moeder verbied mij mijn relatie te zien.
Pagina 1 van 3
Permissies van dit forum: