Hoe om te gaan met overlijden?
+11
VeryCherry
Cow
Prosecco
Parisienne
Mamsie
yes1984
JD
Rupsie
Thunder
mama van Mila
Bruintje Beer
15 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Hoe om te gaan met overlijden?
Eerlijk gezegd vind ik nog geen 3 jaar wel heel erg jong voor een crematie dienst. Toen een paar jaar geleden mijn opa is overleden waren daar ook nogal wat jonge neefjes en nichtjes bij. Die oudste van een jaar of 8 zijn toen wel mee gegaan, en eentje van 6 ook. Maar dat was eigenlijk heel zielig, dat meisje heeft zich de hele dienst goed gehouden totdat ze mij op de begraafplaats bij de kist zag huilen. Het arme kind werd compleet hysterisch en het heeft een uur geduurd om haar te kalmeren.
De kleintjes hebben wel allemaal bij opa gekeken toen hij thuis opgebaard lag, en ondanks dat dat een ontzettend naar gezicht was is dat wel allemaal goed gegaan.
Als je haar toch perse mee naar de dienst wilt nemen is het misschien een idee om een vertrouwde oppas mee te nemen? Als er dan wat is kan ze daar ook een beetje op terug vallen en heb jij je handen ook wat meer vrij.
De kleintjes hebben wel allemaal bij opa gekeken toen hij thuis opgebaard lag, en ondanks dat dat een ontzettend naar gezicht was is dat wel allemaal goed gegaan.
Als je haar toch perse mee naar de dienst wilt nemen is het misschien een idee om een vertrouwde oppas mee te nemen? Als er dan wat is kan ze daar ook een beetje op terug vallen en heb jij je handen ook wat meer vrij.
Prosecco- Kletskop
- Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10
Gecondoleerd!!
Als de persoon er mooi bij ligt zou ik ze zeker laten kijken bij de wake, kinderen kunnen dingen beter verwerken als ze dingen zien. Ze zien dan dat de persoon het "niet meer doet" en dan os dat duidelijk.
Ik zou de oudste ook meenemen naar de dienst en idd die verwerkingsboekjes lezen met ze.
Stertke, het is idd erg lastig allemaal!!
Als de persoon er mooi bij ligt zou ik ze zeker laten kijken bij de wake, kinderen kunnen dingen beter verwerken als ze dingen zien. Ze zien dan dat de persoon het "niet meer doet" en dan os dat duidelijk.
Ik zou de oudste ook meenemen naar de dienst en idd die verwerkingsboekjes lezen met ze.
Stertke, het is idd erg lastig allemaal!!
Cow- Prater
- Aantal berichten : 1066
Punten : 1080
Registratiedatum : 10-12-10
Ik denk dat mijn dochter met twee jaar nog wat te klein is om precies te beseffen wat er aan de hand is. Ik ben daarom niet bang dat ze hysterisch gaat huilen ofzo. Bovendien zal de dienst maar drie kwartier duren, dus dat is nog te overzien. En als het niet gaat kan mijn man altijd met haar naar buiten.
De jongste neem ik sowieso mee. Anders moet ik moeilijk doen met kolven enzo. Dan leg ik hem liever gewoon aan als er iets is. Desnoods leg ik hem gewoon op een kleedje zodat hij kan spelen.
Of ze mee gaan kijken bij het opbaren laat ik idd afhangen van hoe mijn oma erbij ligt.
Bedankt voor jullie tips en condoleances !
De jongste neem ik sowieso mee. Anders moet ik moeilijk doen met kolven enzo. Dan leg ik hem liever gewoon aan als er iets is. Desnoods leg ik hem gewoon op een kleedje zodat hij kan spelen.
Of ze mee gaan kijken bij het opbaren laat ik idd afhangen van hoe mijn oma erbij ligt.
Bedankt voor jullie tips en condoleances !
Gast- Gast
TO gecondoleerd.
Mijn oma is is 2 jaar geleden overleden, mijn zoontje was destijds 5. Ik heb hem meegenomen naar het rouwcentrum om afscheid van haar te nemen, hij was niet bij de begrafenis. Dat kwam niet doordat ik vond dat hij te jong was om er bij te zijn, maar omdat hij helemaal geen band had met mijn oma. Dat had ik zelf ook niet, dus ik vond het niet nodig. Als mijn andere oma komt te overlijden neem ik hem wel mee.
Ik zou ook nooit zeggen dat de overledene slaapt, ik wil mijn kind geen slaap-trauma aanpraten. Dood is dood en dat kan je gewoon uitleggen.
Mijn oma is is 2 jaar geleden overleden, mijn zoontje was destijds 5. Ik heb hem meegenomen naar het rouwcentrum om afscheid van haar te nemen, hij was niet bij de begrafenis. Dat kwam niet doordat ik vond dat hij te jong was om er bij te zijn, maar omdat hij helemaal geen band had met mijn oma. Dat had ik zelf ook niet, dus ik vond het niet nodig. Als mijn andere oma komt te overlijden neem ik hem wel mee.
Ik zou ook nooit zeggen dat de overledene slaapt, ik wil mijn kind geen slaap-trauma aanpraten. Dood is dood en dat kan je gewoon uitleggen.
VeryCherry- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10
yes1984 schreef:Gecondoleerd.
Ik wens je heel veel sterkte toe.
Ik heb zelf nog geen kinderen. Ik zou wel oppassen met de uitleg dat oma ziek was en nu dood is gegaan.
Want wanneer jij of je man dan eens de griep hebben > en dus ziek zijn, verbinden kinderen dit gemakkelijk aan elkaar.
En zijn ze misschien bang dat iedereen die ziek is dood gaat.
Ik heb zo'n reactie van een kind eens meegemaakt in mijn naaste omgeving.
Daarom zou ik voorzichtig zijn met de uitleg.
Nogmaals heel veel sterkte voor de komende tijd.
Waar wat zeg je dan als een kind al mee heeft gemaakt maakt dat diegene ziek is en nu dood? Dan is het toch een feit?
TO> gecondoleerd en sterkte!
Gast- Gast
Hier krijgen mijn kinderen de eerst komende járen niemand te zien die opgebaard ligt. Je weet nooit hoe een kind daarop gaat reageren achteraf. Voor hetzelfde geld krijgen ze nachtmerries tot en met. Nee, dat bespaar ik hen en mezelf liever. Afscheid nemen kan ook op een heel andere manier. Je hoeft ze daar niet voor gezien te hebben. Daarnaast hebben veel volwassenen er zelfs moeite mee, waarom zou je dat een kind aandoen? Naar een dienst zou ik ze ook nog niet meenemen. Ze hebben er niets aan en zullen het je echt niet kwalijk nemen later. Ze zullen echt niet zeggen goh mam dat vind ik nou zo'n stomme beslissing van je, ik had daar bij willen zijn. Nee, dus dan bespaar ik ze de hordes mensen met verdriet liever. De dood en alles eromheen komt later wel, als ze groter zijn.
Gast- Gast
Mijn zusje was 4 toen mijn opa overleed en mijn ouders hebben er toen voor gekozen om haar de hele dag erbij te laten zijn. Tijdens het opbaren zat ze op mijn oma's schoot en zat ze mijn opa de hele tijd kusjes te geven en zat ze aan zijn neus. Ik vind het nu echt een goede keuze. Zo kan je kind afscheid nemen en ze zien dat degene echt dood is. Waarom zouden kinderen er een trauma aan overhouden? Aan een dood iemand is toch niks engs? Het is de natuur!
Verona- Prater
- Aantal berichten : 581
Punten : 708
Registratiedatum : 18-11-10
Dat weet jij als volwassen persoon. Maar leg dat maar eens uit aan een kind. Het is inderdaad de natuur, maar zo nuchter als jij erover praat is het dus ook weer niet.
Misschien heb ik er zelf ook zo'n moeite mee om mijn kinderen een overleden persoon te laten zien omdat ik er zelf iets te veel heb gezien. En helaas ook in alle soorten, maten en staat van je weet wel. Ik wil mijn kinderen daar nog tegen beschermen, ze zijn nog zo jong!
Misschien heb ik er zelf ook zo'n moeite mee om mijn kinderen een overleden persoon te laten zien omdat ik er zelf iets te veel heb gezien. En helaas ook in alle soorten, maten en staat van je weet wel. Ik wil mijn kinderen daar nog tegen beschermen, ze zijn nog zo jong!
Gast- Gast
Ben het helemaal met Lieskuh eens. Op deze leeftijd vind ik het niet nodig.
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Ons werd vroeger vertelt dat degene die overleden was een mooi wolkje uitgekozen had en daarop wilde zitten omdat het lekker zacht was. En dat die nu voor de regen en de zon ging zorgen.
Jilke- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10
Mijn opa overleed toen ik 7 was. Mijn broertje was toen 3 en nichtje 2. Beiden zijn ze mee geweest naar de begrafenis. Mijn moeder zegt nog altijd dat ze dit heel prettig vond. Juist door die nuchterheid van die kleintjes. Mijn broertje zat bijvoorbeeld op de kop in de kist om te kijken of opa ook schoenen aan had. Ik zou haar dus gewoon mee nemen, zolang je er jezelf goed bij voelt natuurlijk.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Ik denkt dat het er ook aan ligt hoe je het zelf ervaart om mensen opgebaard te zien. Ik vind het zelf namelijk een erg naar gezicht en ga dan ook niet kijken als het niet nodig is. Dus ik zou mijn kinderen het ook niet ''aandoen'' om daar heen te moeten gaan. Als ze dat later als ze groot zijn wel willen, is dat hun recht en beslissing. Maar het zou niet van mij komen(tenzij het hun vader, moeder, broertje of zusje is, dan is het misschien wel goed)
Monte- Ratel
- Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» overlijden
» Testament / voogden; bij overlijden ouders
» Bij overlijden ouders, wat gebeurt er met de kinderen?
» Overlijden grootouder
» Mijn oma gaat overlijden
» Testament / voogden; bij overlijden ouders
» Bij overlijden ouders, wat gebeurt er met de kinderen?
» Overlijden grootouder
» Mijn oma gaat overlijden
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: