Kunstvoedingsmaffia ;)
+16
Steep
PapillonRose
Flip Fluitketel
Bruintje Beer
LMCurious
*Troela*
Liadan
moepie
Darius
Kat1980
*Lookie*
Linda
Susan
Smaragdje
Happydobby
Teddyaapje
20 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Kunstvoedingsmaffia ;)
Ik open dit topic omdat ik vaak t gevoel krijg dat het not done is dat een bv mama iets tegen/ over een kv mama zegt, dat t als een soort van discriminatie wordt gezien, maar dat het andersom wel zou mogen.
Ik zeg niet dat dat hier gebeurt, maar ik hoor het vaak genoeg en maak t zelf ook wel eens mee.
Bij deze dus een soort van klaagtopic voor bv mama's die het door kv gerichte mensen 'zwaar te voorduren' krijgen. Ik ben benieuwd naar alle negatieve reacties/ situaties die jullie hebben meegemaakt.
Ik zeg niet dat dat hier gebeurt, maar ik hoor het vaak genoeg en maak t zelf ook wel eens mee.
Bij deze dus een soort van klaagtopic voor bv mama's die het door kv gerichte mensen 'zwaar te voorduren' krijgen. Ik ben benieuwd naar alle negatieve reacties/ situaties die jullie hebben meegemaakt.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Re: Kunstvoedingsmaffia ;)
Wat ik hoor is dat het zo KNAP is dat ik het VOLHOUD. Terwijl ik bv
geven niet als volhouden zie maar gewoon als even lekker drinken. Het is
juist makkelijker en sneller dan een flesje bereiden.
Wat ik lastig vind is de juiste temperatuur vinden voor kv en met bv hoef ik daar niet over na te denken.
Ook hoor ik dat het lastig is, zeker icm met werken. Nou werk ik maar 12 uur per week en dan kolf ik. Vind ik ook geen probleem.
Zelfs vorige week toen ik een bruiloft had en wij M. bij de oppas hadden
gebracht en ik dus moest kolven ging het prima, er werd een mooie
ruimte geregeld voor me.
Verder krijg ik niet vaak negatieve reacties.
Wat ik lastig vind is de juiste temperatuur vinden voor kv en met bv hoef ik daar niet over na te denken.
Ook hoor ik dat het lastig is, zeker icm met werken. Nou werk ik maar 12 uur per week en dan kolf ik. Vind ik ook geen probleem.
ruimte geregeld voor me.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Ik heb wel een keer de reactie gehad:"Gadver, ik moet er niet aan denken dat er ooit een kind daaraan loopt te lurken."
Ohja, en een bekende: "Geef jij nou nog steeds borstvoeding?".
Voor de rest wel positief hoor. Wel een paar reacties van dat ze het zichzelf nog niet zo'n tijd zouden zien doen, maar dat ze dat wel mooi/knap/goed vinden.
Ohja, en een bekende: "Geef jij nou nog steeds borstvoeding?".
Voor de rest wel positief hoor. Wel een paar reacties van dat ze het zichzelf nog niet zo'n tijd zouden zien doen, maar dat ze dat wel mooi/knap/goed vinden.
Smaragdje- Ratel
- Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Ik krijg niet echt hele negatieve reacties, maar vaak wel opmerkingen dat ik meer aan mezelf moet denken, en ze me helemaal opvreten enz. Nou, dat valt ook wel weer mee. Ok, in het begin viel ik heel extreem af, maar nu drinken ze gemiddeld nopg 3-4 x per dag ieders, en is het heel mooi stabiel allemaal.
Verder wel vaak de opmerking of ik niet eens zou stoppen, maar daar geef ik al niet eens antwoord meer op. Dat gaat geen mens wat aan.
Krijg over het algemeen juist veel complimenten. Ook op het cb, daar gaan ze er na een paar maanden al vanuit dat ik inmiddels wel op fles zal zijn overgegaan, elke keer als ik daar kom worden de ogen groter. Nu heb ik de 2e 16 maanden gevoed en dat vonden ze al heel wat, maar met 2 zijn ze helemaal verbaasd. Zelf zie ik het niet als een bijzondere prestatie, het kan, het lukt, ik vind het makkelijk, dus waarom niet.
Heb wel heel wat moeten overwinnen alle keren, en soms nog, maar toch zet ik me er elke keer weer overheen. En niet omdat ik nou zo goed ben, ik wil gewoon nog niet stoppen.
Verder wel vaak de opmerking of ik niet eens zou stoppen, maar daar geef ik al niet eens antwoord meer op. Dat gaat geen mens wat aan.
Krijg over het algemeen juist veel complimenten. Ook op het cb, daar gaan ze er na een paar maanden al vanuit dat ik inmiddels wel op fles zal zijn overgegaan, elke keer als ik daar kom worden de ogen groter. Nu heb ik de 2e 16 maanden gevoed en dat vonden ze al heel wat, maar met 2 zijn ze helemaal verbaasd. Zelf zie ik het niet als een bijzondere prestatie, het kan, het lukt, ik vind het makkelijk, dus waarom niet.
Heb wel heel wat moeten overwinnen alle keren, en soms nog, maar toch zet ik me er elke keer weer overheen. En niet omdat ik nou zo goed ben, ik wil gewoon nog niet stoppen.
Gast- Gast
Dat idee heb ik ook, dat als je borstvoeding geeft, je meer opmerkingen moet slikken. Misschien dat er toch een idee heerst dat vrouwen die borstvoeding geven zichzelf superieur vinden en daardoor bij sommigen de behoefte ontstaat om die vrouwen op hun plek te zetten.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Susan, dat idee heb ik soms ook wel ja.
Hier al diverse opmerkingen gehad. Inderdaad alles in de trant van het "volhouden" en "nog steeds" voeden.
Maar ook: je gaat er nu toch wel eens mee stoppen. En: Hoe lang ga je nou nog door met dát? (alsof het iets goors is)
En: ik vind het maar raar, zo'n groot kind aan de borst. (dit ging over de film tietzat, toen ik zei dat mijn dochter ook zo lang als dat ze wil mag blijven drinken, werd de persoon een beetje rood)
Ik ben op dieet ivm de allergie van mijn dochter. Ik eet/drink niets waar melk, ei of soja in zit. "Wanneer ga je met dat dieet stoppen? Binnenkort zeker wel?" Mijn antwoord: "als dl over haar allergie heen is". Haha, dat bedoelen ze natuurlijk niet, maar ze zullen dan nooit verder doorvragen.
En vast nog veel meer opmerkingen, maar ik trek me er niets van aan hoor. Het boeit me niet zo wat een ander er van vind.
Hier al diverse opmerkingen gehad. Inderdaad alles in de trant van het "volhouden" en "nog steeds" voeden.
Maar ook: je gaat er nu toch wel eens mee stoppen. En: Hoe lang ga je nou nog door met dát? (alsof het iets goors is)
En: ik vind het maar raar, zo'n groot kind aan de borst. (dit ging over de film tietzat, toen ik zei dat mijn dochter ook zo lang als dat ze wil mag blijven drinken, werd de persoon een beetje rood)
Ik ben op dieet ivm de allergie van mijn dochter. Ik eet/drink niets waar melk, ei of soja in zit. "Wanneer ga je met dat dieet stoppen? Binnenkort zeker wel?" Mijn antwoord: "als dl over haar allergie heen is". Haha, dat bedoelen ze natuurlijk niet, maar ze zullen dan nooit verder doorvragen.
En vast nog veel meer opmerkingen, maar ik trek me er niets van aan hoor. Het boeit me niet zo wat een ander er van vind.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Overigens zijn de mensen die ik hier benoem geen kunstvoedingsmaffia, maar gewoon mensen die niks met bv hebben.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
@ Happydobby, wat fijn dat je nog geen negatieve reacties hebt gekregen, hopelijk blijft dat zo. Tegen mij was het tot 6 maanden ook vrijwel knap en goed dat ik het volhield, maar hoe langer ik doorga, hoe vervelender de opmerkingen worden. Vooral het 'geef je nu nog steeds borstvoeding? Wanneer ga je nu eens stoppen?' En dan niet met de gedachte er achter dat het knap is maar dat ik ze niet allemaal op een rijtje heb.
@ Susan; Dat is precies wat ik bedoel. Ik krijg vaak het idee dat mensen denken dat borstvoedingsmama's zich superieur voelen en daardoor zelf in de verdediging schieten als ze het niet, of niet (zo) lang hebben gedaan. Dat ze naar bvmama's toe willen bewijzen dat ze het goed doen ofzo.
@ Susan; Dat is precies wat ik bedoel. Ik krijg vaak het idee dat mensen denken dat borstvoedingsmama's zich superieur voelen en daardoor zelf in de verdediging schieten als ze het niet, of niet (zo) lang hebben gedaan. Dat ze naar bvmama's toe willen bewijzen dat ze het goed doen ofzo.
Teddyaapje- Ratel
Teddyaapje schreef:
Ja, dat idee heb ik ook weleens. Dat moeders die niet of minder lang gevoedt hebben, zich gaan verdedigen tegenover mij. Terwijl ik vind dat iedereen zelf de keus maakt hoe lang ze bv geeft, en wat het punt is om te zeggen: ik stop ermee. Maar ik hoor ook wel verhalen van moeders die haast een beetje jaloers zijn, die wilden wel langer voeden maar het lukte (om verschillende redenen maar vaak borstontsteking) niet. Vaak door gebrek aan goede voorlichting. Hadden ze een lactatiedeskundige ingeschakeld dan waren de meeste problemen wel op te lossen.
*Lookie*- Kletskop
- Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10
Ik krijg er eigenlijk alleen maar positieve reacties op, als ik al een reactie krijg. Uitgezonderd mijn schoonmoeder, maar die had vast ook wel iets aan te merken gehad als ik wel kunstvoeding had gegeven, dus dat telt niet.
Van mijn vriendinnen geven sommige borstvoeding, sommige kunstvoeding maar het komt weinig ter sprake en we veroordelen elkaar ook niet op elkaars keuze.
Van mijn vriendinnen geven sommige borstvoeding, sommige kunstvoeding maar het komt weinig ter sprake en we veroordelen elkaar ook niet op elkaars keuze.
Gast- Gast
Susan schreef:Dat idee heb ik ook, dat als je borstvoeding geeft, je meer opmerkingen moet slikken. Misschien dat er toch een idee heerst dat vrouwen die borstvoeding geven zichzelf superieur vinden en daardoor bij sommigen de behoefte ontstaat om die vrouwen op hun plek te zetten.
Ik denk dat het maar net is in welke positie je zit zeg maar. Ik heb juist het idee dat moeders die kunstvoeding geven meer moeten slikken. Maar goed, eigenlijk kan je dat niet weten omdat je toch niet in elkaars schoenen staat.
Gast- Gast
Het probleem is gewoon -en dat is zo bij alles op deze wereld lijkt het wel- dat mensen elkaars beslissingen niet kunnen accepteren. Ik snap dat niet. Wat kan mij het jeuken wat een ander doet zolang ik er geen last van heb, ik doe zelf wel wat me goed lijkt, punt.
Gast- Gast
Jolicious schreef:Susan schreef:Dat idee heb ik ook, dat als je borstvoeding geeft, je meer opmerkingen moet slikken. Misschien dat er toch een idee heerst dat vrouwen die borstvoeding geven zichzelf superieur vinden en daardoor bij sommigen de behoefte ontstaat om die vrouwen op hun plek te zetten.
Ik denk dat het maar net is in welke positie je zit zeg maar. Ik heb juist het idee dat moeders die kunstvoeding geven meer moeten slikken. Maar goed, eigenlijk kan je dat niet weten omdat je toch niet in elkaars schoenen staat.
Ik moest bij de oudste stoppen omdat het met mezelf helemaal niet goed ging (overlijden van mijn moeder) maar ik kreeg me toch een preek aan de telefoon van iemand van het cb (gelukkig niet mijn cb!) Ik belde voor een afbouwschema, en werd doorverbonden naar een algemeen nummer en er werd me gewoon verweten dat ik wilde stoppen, ook na mijn uitleg. Echt heel erg. Heb dit later ook aangegeven bij mijn eigen cb, hoe pijnlijk dit voor me was.
Ik gaf nl. aan dat mijn kind niks had aan een moeder die er doorheen zat, zei ze gewoon dat ik me daar maar overheen moest zetten en dat het toch echt beter voor haar was...Na heel lang zeuren en een huilbui kreeg ik een schema....Heel erg vond ik dat!
Gast- Gast
Vinden jullie "wat knap dat je het zo lang volhoudt" echt zo negatief dan? Als ik dat zou zeggen zou ik dat meer bedoelen in de zin van dat ik er respect voor heb, dat is heel positief bedoeld hoor.
Mamarosa: wat een afschuwelijke opmerking van het cb zeg!
Kat1980- Kletskop
- Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
@mamarosa: dat vind ik echt absurt. Ik vind het prima dat ze even doorvragen, om misschien iets van twijfel bij jou te bespeuren. En ik denk dat ze ook best mogen wijzen op het feit dat je spijt kunt krijgen. Maar als jij een duidelijke uitleg hebt gegeven ivm het overlijden van je moeder, vind ik echt dat ze te ver zijn gegaan.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
@ Kat, ik vind dat niet negatief hoor. Al ligt dat natuurlijk wel aan de manier waarop het gezegd wordt ;-)
@ MamaRosa, dat kan echt niet wat ze toen tegen jou gezegd heeft!
@ MamaRosa, dat kan echt niet wat ze toen tegen jou gezegd heeft!
Smaragdje- Ratel
- Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
@mamarosa; wat verschrikkelijk dat ze dat zo tegen jou gezegd hebben! Echt absurd.
moepie- Kletskop
- Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
[b]Happydobby schreef:Wat ik hoor is dat het zo KNAP is dat ik het VOLHOUD. Terwijl ik bv
ruimte geregeld voor me.
Dikgedrukte ervaar ik ook vaak zo. Ik krijg ook heel vaak opmerkingen dat het zo goed is dat ik het zolang volhoud. Ik zie het ook niet als volhouden en vind het ook niet knap van mezelf. Ik geef gewoon borstvoeding.
Ik krijg ook vrijwel nooit vervelende opmerkingen, ik merkte wel regelmatig dat mensen het raar vonden toen ik na een jaar nog voedde. Maar ze zeiden hier meestal niks van.
De enige opmerking die ik stom vond was toen ik naar het CB moest toen Yara 2 jaar was en de CB-arts zei dat ik echt niet meer 's nachts moest voeden want dat was slecht voor haar tanden. En het is gewoon niet zo dat borstvoeding slecht voor de tanden is (en daarbij kreeg ze alleen nog maar een ochtendvoeding toen).
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Dat knap dat je het volhoud hoor ik ook vaak, en is vast goed bedoelt, maar voor mij voelt het totaal niet zo.
Gast- Gast
Als ik het knap vind dat iemand het lang volhoud komt dat ook door eigen ervaring. Lijkt me namelijk heerlijk om borstvoeding te geven!
Bij de oudste niet aan begonnen. Had erg veel oppervlakkige ontstekingen op borsten en de verloskundige raden het af.
Bij de jongste ben ik wel begonnen met kolven, en dit liep snel al heel goed. Tot ik ziek werd ( baarmoederinfectie/longembolie/longontsteking/bloeding in buik die is gaan infecteren) en toen stopte de borstvoeding. Nog 2 dagen gekolfd, en er kwam echt niets meer. Ik kon nog proberen om iedere 2 uur te kolven maar daar was ik te ziek voor. Uiteindelijk dus maar 2 weken borstvoeding kunnen geven, en achteraf vind ik het echt super jammer.
Bij de oudste niet aan begonnen. Had erg veel oppervlakkige ontstekingen op borsten en de verloskundige raden het af.
Bij de jongste ben ik wel begonnen met kolven, en dit liep snel al heel goed. Tot ik ziek werd ( baarmoederinfectie/longembolie/longontsteking/bloeding in buik die is gaan infecteren) en toen stopte de borstvoeding. Nog 2 dagen gekolfd, en er kwam echt niets meer. Ik kon nog proberen om iedere 2 uur te kolven maar daar was ik te ziek voor. Uiteindelijk dus maar 2 weken borstvoeding kunnen geven, en achteraf vind ik het echt super jammer.
*Troela*- Prater
- Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11
Kat1980 schreef:Vinden jullie "wat knap dat je het zo lang volhoudt" echt zo negatief dan? Als ik dat zou zeggen zou ik dat meer bedoelen in de zin van dat ik er respect voor heb, dat is heel positief bedoeld hoor.
als ik de verhalen zo hoor snap ik wel dat sommigen het niet als volhouden zien. Maar dat is wel mijn eigen beleving bij bv geven. Ik vond het echt zwaar. Voor Joris was ik er echt van overtuigd dat als iemand lang bv kon geven (met werken vanuit huis, eigen tijden indelen etc etc) dat ik het dan was. Maar dat viel dus echt tegen. Vooral na veel tegenstrijdige adviezen waar het toen juist mis ging. Dus na 3 maanden toch gestopt na 4 weken problematiek.
Bij Milou had ik wel meer de instelling van we zien wel, niet meer koste wat het kost en wel kv in huis. Maar meer ook zo van, bij een migraineaanval ga ik dus wel medicijnen pakken, krijgt zij een dag kv en kolf ik voor de productie op pijl te houden wat ik dan verder gewoon weggooi. Toen ze overal kramp van kreeg van wat ik at/dronk wilde ik helemaal niet aan de kv, omdat ik dacht dat dan nog zwaarder zou zijn voor haar. Maar ik wilde ook niet niks meer kunnen eten, wat ik normaal wel deed. En zo was het wel voor mij. Ik vond dat echt een opgave. Maar toen ze met 6 weken 24 uur kv kreeg vanwege een bruiloft en juist eindelijk rustig was zijn we het gaan testen, en viel kv gewoon beter voor haar. Dus toch gestopt met bv.
Maar vooral door de 1e keer ervaar ik het als knap dat mensen het zo lang volhouden. Helemaal met volledig kolven om vervolgens aan kindje te geven met de fles waar nodig. ik vind dat knap. Omdat ik me niet kan voorstellen hoe makkelijk het zou kunnen zijn, ik vond er niets makkelijks aan. En ik denk dat dat het punt is van de mensen die zo'n opmerking maken. Dat ze het bekijken vanuit hun perspectief zoals mensen meestal doen.
LMCurious- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Bij de 1e kreeg ik steeds te horen van dat ze het zo knap vonden dat ik overal zo maar de borst gaf. Ik schaamde me er totaal niet voor. (ik bedekte S. en mijzelf wel hoor) En dat ik het zolang volhield. Was hun nooit gelukt.
Bij de jongste. Moest ik na 2 weken gan kolven omdat hij echt elk uur aan de borst wilde omdat hij w.s. toch niet goed aanhapte en dit voor mij slopend was maar ook voor hem slopend was want we hadden geen enkele regelmaat. Dus voor onszelf ben ik fulltime gaan kolven en wat een verademing zeg!! Dit heb ik 4 maanden volgehouden daarna ben ik gaan combineren en ben ik 3x op een dag gaan kolven. Mensen vonden dit zo knap van mij en dat ik dat overhad voor mijn kind maar voor mij was dit eigenlijk best wel logisch omdat ik zeker tot 6 maanden BV wilde geven ook al kreeg hij 2x KV. Maar ik vond dat ik dit verplicht was aan mijn kind.(was mijn gevoel) Net zoals je pas met 6 maanden begint met bijvoeden wat ik ook vrij logisch vond'.
Maar eigenlijk kan je dan ook een topic openen van de BIJVOEDINGSMAFFIA!!!
Bij de jongste. Moest ik na 2 weken gan kolven omdat hij echt elk uur aan de borst wilde omdat hij w.s. toch niet goed aanhapte en dit voor mij slopend was maar ook voor hem slopend was want we hadden geen enkele regelmaat. Dus voor onszelf ben ik fulltime gaan kolven en wat een verademing zeg!! Dit heb ik 4 maanden volgehouden daarna ben ik gaan combineren en ben ik 3x op een dag gaan kolven. Mensen vonden dit zo knap van mij en dat ik dat overhad voor mijn kind maar voor mij was dit eigenlijk best wel logisch omdat ik zeker tot 6 maanden BV wilde geven ook al kreeg hij 2x KV. Maar ik vond dat ik dit verplicht was aan mijn kind.(was mijn gevoel) Net zoals je pas met 6 maanden begint met bijvoeden wat ik ook vrij logisch vond'.
Maar eigenlijk kan je dan ook een topic openen van de BIJVOEDINGSMAFFIA!!!
Bruintje Beer- Kletskop
- Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Ik zie dat helemaal niet negatief hoor. Ik vind het alleen niet 'knap' van mezelf . En ik weet ook dat het goed bedoeld is als het gezegd wordt.Kat1980 schreef:Vinden jullie "wat knap dat je het zo lang volhoudt" echt zo negatief dan? Als ik dat zou zeggen zou ik dat meer bedoelen in de zin van dat ik er respect voor heb, dat is heel positief bedoeld hoor.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
BB, ik zou zeggen, go your gang! haha
Ik heb het op sommige momenten wel ervaren als 'volhouden', heb zeker wel moeilijke momenten gehad, maar ik zag/ zie het als iets normaals, iets wat erbij hoort, iets wat je gewoon doet/ overhebt voor je kind. Ik denk ook dat dat de juiste insteek is als je het zolang wilt 'volhouden'.
Het ging bij mij dus ik vond het niet aan mij het mijn zoontje te onthouden.
Ik heb het op sommige momenten wel ervaren als 'volhouden', heb zeker wel moeilijke momenten gehad, maar ik zag/ zie het als iets normaals, iets wat erbij hoort, iets wat je gewoon doet/ overhebt voor je kind. Ik denk ook dat dat de juiste insteek is als je het zolang wilt 'volhouden'.
Het ging bij mij dus ik vond het niet aan mij het mijn zoontje te onthouden.
Teddyaapje- Ratel
Ik vind lang borstvoeding geven ook knap, maar dat is omdat ik het als best wel een opoffering zie. Wel een eventuele fijne opoffering natuurlijk, maar je moet er wel het nodige voor laten en dat heb je met kunstvoeding natuurlijk niet. Ik bedoel het zelf wel als compliment als ik tegen iemand zeg dat ik het knap vind dat ze het al zolang vol houdt
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: