Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nekplooimeting en verder onderzoek.

+15
PapillonRose
Darius
Monnie
studiebol
Puggle
CCC
Makamba
pippeloentje
Supertalentje
Floor
Lejow
LotteK
*Troela*
blondje1313
Susan
19 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Nekplooimeting en verder onderzoek. Empty Nekplooimeting en verder onderzoek.

Bericht  Gast zo 12 feb 2012 - 22:24

Hebben jullie dit laten doen? En waarom? met als doel de zwangerschap af te breken indien er iets niet in orde is?De vraag werd ons gesteld tijdens de vorige echo.

Wij hebben namelijk besloten dit niet te laten doen omdat sowieso verder onderzoek nodig is dat extra kosten met zich meebrengt en vaak dan nog niet met zekerheid kan worden gezegd of het kindje niet in orde is of wel.

Wij hebben gezegd ok, of de kindjes nu een afwijking hebben of niet, ze zijn welkom. Zo heb ik tenminste die zorg niet tijdens de zwangerschap (in geval van bijv. een kans van 1 op 400....dan weet ik het liever niet en zie ik het wel bij de geboorte). Moeilijk uit te leggen, ik vind het toch wel een lastig dilemma.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Nekplooimeting en verder onderzoek. Empty Re: Nekplooimeting en verder onderzoek.

Bericht  Susan zo 12 feb 2012 - 22:26

*

Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 21:47; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Nekplooimeting en verder onderzoek. Empty Re: Nekplooimeting en verder onderzoek.

Bericht  Gast zo 12 feb 2012 - 22:27

Bij de eerste hebben we het wel laten doen, met name omdat mijn vriend het dan graag wilde weten. We zouden de zwangerschap niet af laten breken. Achteraf goed dat de kans niet groot was want ik had geen verder onderzoek willen laten doen als het wel zo was en inderdaad, dan zou ik het liever zien bij de geboorte. Maar doordat de zwangerschap toen ongepland was en ik erg ziek was heb ik er niet zo diep over nagedacht als dat ik nu zou doen, ik stond er gewoon niet zo bij stil en ging mee met wat hij wilde.
Bij de tweede en derde hebben we het niet laten doen.

Gast
Gast

Bericht  blondje1313 zo 12 feb 2012 - 22:29

Ik heb het niet laten doen en zou het bij een eventuele tweede ook niet willen.
Ik weet niet of het mogelijk is om meteen een vlokkentest of vruchtwaterpunctie te doen, dat zou ik eerder zien zitten dan zo'n kansberekening.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Gast zo 12 feb 2012 - 22:29

Susan schreef:Wij hebben het niet gedaan, ten eerste omdat het een kansberekening is en dus geen absolute zekerheid geeft, ten tweede omdat er ook afwijkingen zijn waar deze test niets over zegt en ten derde omdat een kindje met Down bij ons ook welkom was geweest.

Je verwoordt het beter dan ik, maar dit bedoelde ik dus ook te zeggen.

Gast
Gast

Bericht  *Troela* zo 12 feb 2012 - 22:30

Hier werd geadviseerd om te kijken wat je met de uitslag van de nekplooimeting zou doen. Als wij een slechte uitslag zouden hebben zou ik er persoonlijk niets mee doen. Kindje met down was hier ook welkom, dus geen risico van misgaan na een vruchtwaterpunctie. Vandaar uit besloten om dus geen nekplooimeting te laten doen omdat dit slechts een kansberekening is.

*Troela*
Prater
Prater

Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11

Bericht  Gast zo 12 feb 2012 - 22:30

Charlie schreef:
Susan schreef:Wij hebben het niet gedaan, ten eerste omdat het een kansberekening is en dus geen absolute zekerheid geeft, ten tweede omdat er ook afwijkingen zijn waar deze test niets over zegt en ten derde omdat een kindje met Down bij ons ook welkom was geweest.

+1

Gast
Gast

Bericht  LotteK zo 12 feb 2012 - 22:33

Snoepy87 schreef:
Charlie schreef:

+1

+1
LotteK
LotteK
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 242
Punten : 252

Bericht  Susan zo 12 feb 2012 - 22:34

*

Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 21:48; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast zo 12 feb 2012 - 22:35

Susan schreef:Vorige week was hier een topic over op het Vivaforum. Man en vrouw hadden ooit afgesproken dat ze abortus zouden laten plegen als ze een gehandicapt kind zouden verwachten, uit de vlokkentest was gebleken dat zij zwanger was van een kind met Down, de man wilde zich aan de afspraak houden, maar de vrouw wilde geen abortus meer. Dat kun je dus ook nog krijgen. Nu had hij haar voor de keuze gezet: of abortus, of einde relatie.

Ja dat las ik! Het is toch een vrij ingewikkeld thema omdat gevoel en verstand heel erg door elkaar loopt.

Gast
Gast

Bericht  Lejow zo 12 feb 2012 - 22:35

Oef... :shock:
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Floor zo 12 feb 2012 - 22:39

Wij hebben wel de nekplooimeting laten doen.
uit de berekening moet een bepaald getal komen wil je verder onderzoek kunnen doen (onder dat getal heb je geen mogelijkheid tot verder onderzoek).
Wij weten de uitslag van de berekening niet, dat hebben we zo afgesproken met de verloskundige. We wilden het niet weten, het enige wat ze ons mocht vertellen of de uitslag goed of 'slecht' was (en bij slecht konden we dus nog verder onderzoek doen). De uitslag was goed dus verder onderzoek is er niet geweest.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Susan zo 12 feb 2012 - 22:44

*

Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 21:48; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Supertalentje zo 12 feb 2012 - 22:59

Ik heb wel de nekplooimeting laten doen. Ze onderzoeken niet alleen op Down maar ook op Patausyndroom en Edwardssyndroom. Bij het Patausyndroom is de kans enorm groot dat het kindje tijdens of vlak na de geboorte overlijdt, maar 1 op de 10 haalt het eerste levensjaar. Bij het Edwardssyndroom ook, naast alle verstandelijke en lichamelijke beperkingen is er ook vaak sprake van een hartafwijking en ademhalingsproblemen. Ik geloof niet dat ik mezelf of mijn kindje een plezier had gedaan met een van deze aandoeningen. Plezier is dan niet het goede woord, maar wetende dat de kans heel groot zou zijn dat ik mijn kindje vlak na de geboorte kon wegbrengen vond ik onverdraaglijk, evenals het lijden voor het kindje zelf. Nu kan ik trouwens makkelijk zeggen dat ik abortus zou laten plegen, ik heb gelukkig niet daadwerkelijk voor de keuze gestaan.

Je hebt geen garantie op een gezond kindje dat 80 jaar wordt met deze test, maar ik vond het belangrijk de aandoeningen die ze kunnen zien uit te kunnen sluiten. En dan niet eens echt uit te kunnen sluiten want het blijft een kansberekening, maar voor zover het geen gevaar opleverde voor mijn kindje. Ik moet ook zeggen dat het me in zoverre gerustgesteld heeft tijdens de verdere zwangerschap, het gaf wat vertrouwen, maar dat was meer omdat ik heel bang was.

Charlie schreef:Wij hebben namelijk besloten dit niet te laten doen omdat sowieso verder onderzoek nodig is dat extra kosten met zich meebrengt en vaak dan nog niet met zekerheid kan worden gezegd of het kindje niet in orde is of wel.

Deze snap ik niet zo goed, waarom zou er sowieso verder onderzoek nodig zijn?

@Floor: je kunt altijd verdere onderzoeken aangaan (vlokkentest ed) ongeacht de uitslag. Je moet het dan zelf betalen.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  pippeloentje zo 12 feb 2012 - 23:06

Wij hebben geen nekplooimeting laten doen,een kindje met handicap is hier ook welkom.
pippeloentje
pippeloentje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 83
Punten : 95
Registratiedatum : 01-02-12

Bericht  Makamba zo 12 feb 2012 - 23:53

Wij hebben destijds geen nekplooimeting laten doen.
Makamba
Makamba
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2959
Punten : 3334

Bericht  Floor zo 12 feb 2012 - 23:55

@supertalentje, wij hebben de nekplooimeting en bloedonderzoek zelf betaald maar als de uitslag boven een bepaald getal lag konden we geen verder onderzoek laten doen (het grensgetal weet ik niet meer dat zou ik moeten opzoeken).
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Bericht  CCC ma 13 feb 2012 - 0:07

Wij hebben het niet laten doen, bij ons is het kindje hoe dan ook welkom... Ook speelde het bij ons mee, dat het een kansberekening is en dus weinig zekerheid geeft en lang niet alles komt uit zo'n test of word gescreend.

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761

Bericht  Puggle ma 13 feb 2012 - 0:12

Ik twijfelde heel erg, mijn man niet. Van hem hoefde de test niet. Ik twijfelde zo erg dat ik de afspraak toch afgezegd heb. Het voelde toch niet goed om het te laten doen. Omdat het een kansberekening is enz. Ik las toch veel verhalen dat het uiteindelijk toch gewoon goed was bij veel vrouwen die verder onderzoek hadden laten doen.
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Bericht  studiebol ma 13 feb 2012 - 0:49

Wij hebben het wel laten doen, maar niet om, als de uitkomst "slecht" was de zwangerschap af te breken. Maar meer om ons er op voor te kunnen bereiden (in hoeverre dat kan). Ik vond de komst van 2 kindjes al een behoorlijke shock, dus ik wilde me op alles zo goed mogelijk voorbereiden..
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425

Bericht  Supertalentje ma 13 feb 2012 - 1:39

Floor schreef:@supertalentje, wij hebben de nekplooimeting en bloedonderzoek zelf betaald maar als de uitslag boven een bepaald getal lag konden we geen verder onderzoek laten doen (het grensgetal weet ik niet meer dat zou ik moeten opzoeken).

Maar over welk/wat voor onderzoek heb jij het dan? Ondanks de uitslag van de combinatietest mocht ik gewoon nog een vlokkentest en vruchtwaterpunctie laten doen.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Gast ma 13 feb 2012 - 1:40

studiebol schreef:Wij hebben het wel laten doen, maar niet om, als de uitkomst "slecht" was de zwangerschap af te breken. Maar meer om ons er op voor te kunnen bereiden (in hoeverre dat kan). Ik vond de komst van 2 kindjes al een behoorlijke shock, dus ik wilde me op alles zo goed mogelijk voorbereiden..
+1

Gast
Gast

Bericht  Floor ma 13 feb 2012 - 2:12

Supertalentje schreef:
Floor schreef:@supertalentje, wij hebben de nekplooimeting en bloedonderzoek zelf betaald maar als de uitslag boven een bepaald getal lag konden we geen verder onderzoek laten doen (het grensgetal weet ik niet meer dat zou ik moeten opzoeken).

Maar over welk/wat voor onderzoek heb jij het dan? Ondanks de uitslag van de combinatietest mocht ik gewoon nog een vlokkentest en vruchtwaterpunctie laten doen.

Over de combinatietest, ik mocht daarna geen onderzoek meer laten doen als de uitslag boven een bepaald getal lag (ik weet het getal zo niet uit m'n hoofd).
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Bericht  Monnie ma 13 feb 2012 - 3:16

Wij hebben het niet laten doen, zijn allebei jong en gezond, dus weinig kans dat het niet goed is. Daarnaast zou een kindje met een handicap net zo welkom zijn.

Monnie
Prater
Prater

Aantal berichten : 1350
Punten : 1416

Bericht  Darius ma 13 feb 2012 - 3:58

Bij alle drie niet, ten eerste omdat het een kansberekening is. Ten tweede omdat er geen bijzondere afwijkingen in de familie voorkomen en wij beiden zelf ook gezond zijn.

Als laatste, en dit vind ik echt heel moeilijk om te verwoorden. Susan, ik hoop niet dat ik je hiermee kwets. Je kunt een stoornis in het autistisch spectrum niet opsporen met een vlokkentest oid. En misschien is ASS wel 'erger' dan het syndroom van Down. Ik bedoel: bij Down kun je zien dat je kindje 'iets' heeft, en is daar alle begrip voor. Bij ASS niet, en dat maakt het misschien juist zo moeilijk.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: