O&N en meebetalen?
+19
Inge
Muurvlindertje
Arwyn
VeryCherry
boekenwurm83
Rumble
Rovine
Lady4
Esperanza
minoessepoes
Ibbeltje
Liz
JD
Raindrop
TukTuk
Supertalentje
Alias
PluDan
Atelier Madame
23 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: O&N en meebetalen?
Ik vier O&N bij vrienden dit jaar en zij hebben mij en mijn vriend uitgenodigd. Ergens vind ik dan niet dat ik hoef te betalen; zij nodigen mij immers uit. Maar goed, ik had nog ruim half krat bier staan, dat hebben zij nu En verder drinken mijn vriend en ik niet en komen we na 't eten pas, dus ik denk dat ik 't hier bij houd.. Anders zou ik nog iets meenemen of stiekem geld in de handen drukken of zo haha.
Gast- Gast
Als ik mensen uitnodig dan verwacht ik niets terug en als ik naar mensen op visite ga dan neem ik niet iets mee om die avond te nuttigen. Ja, een flesje wijn of een bloemetje of iets lekkers als kleine attentie maar niet zo specifiek voor die avond mits dat van tevoren afgesproken wordt. De mensen om mij heen handelen ook zo.
Gast- Gast
Ik begrijp je wel. Ik denk inderdaad dat het met een soort trots te maken heeft. "Ik kan het allemaal wel!" Mijn vriend en ik zitten in een andere financiële situatie. Met Oud en Nieuw komen mijn ouders en oma. Wij zorgen voor het eten en drinken. Wij hebben het gewoon "breder" dan de anderen.
Gast- Gast
Als ik mensen uitnodig verwacht ik ook niks terug.
Maar aan de andere kant als ik bij mensen ga eten bijvoorbeeld neem ik wel altijd een bloemetje, een flesje wijn, een speciaal biertje of iets dergelijks mee als bedankje. Als ik zou weten dat mensen het iets minder breed hebben zou ik denk ik wel een kleine bijdrage geven in plaats van dat bloemetje, of vragen of ik iets mee moet nemen of een bloemetje met een kaartje eraan en een bijdrage.
Er zit een groot verschil tussen mensen om een bijdrage vragen of een bijdrage afslaan als mensen het aanbieden. Ik zou het dan denk ik in jouw situatie wel aannemen, of inderdaad vragen of ze iets mee willen nemen.
Maar goed ik heb ook weleens geld terug gevonden in de fruitschaal omdat vriend en ik te koppig waren om iets aan te nemen en degene die te gast was (altijd bij ons omdat dat handig was en eigenlijk nooit bij haar) echt vond dat ze dat etentje moest bekostigen, dus wat dat betreft herken ik je houding wel.
Maar aan de andere kant als ik bij mensen ga eten bijvoorbeeld neem ik wel altijd een bloemetje, een flesje wijn, een speciaal biertje of iets dergelijks mee als bedankje. Als ik zou weten dat mensen het iets minder breed hebben zou ik denk ik wel een kleine bijdrage geven in plaats van dat bloemetje, of vragen of ik iets mee moet nemen of een bloemetje met een kaartje eraan en een bijdrage.
Er zit een groot verschil tussen mensen om een bijdrage vragen of een bijdrage afslaan als mensen het aanbieden. Ik zou het dan denk ik in jouw situatie wel aannemen, of inderdaad vragen of ze iets mee willen nemen.
Maar goed ik heb ook weleens geld terug gevonden in de fruitschaal omdat vriend en ik te koppig waren om iets aan te nemen en degene die te gast was (altijd bij ons omdat dat handig was en eigenlijk nooit bij haar) echt vond dat ze dat etentje moest bekostigen, dus wat dat betreft herken ik je houding wel.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Ik vind dat ook altijd lastig. Als ik ergens anders naar toe ga, vraag ik meestal of ik kan meebetalen of iets moet meenemen, maar andersom vind ik het vaak vervelend.
Het ligt er bij mij ook wel aan wat voor soort feestje het is. Als ik mijn verjaardag vier, housewarming of zelf besluit een O&N feestje te geven dan verwacht ik geen bijdrage van de gasten.
Gaat het om iets wat van tevoren samen met vrienden bedacht wordt, en het is toevallig in mijn huis dan is het bij ons heel normaal om te splitten.
Het ligt er bij mij ook wel aan wat voor soort feestje het is. Als ik mijn verjaardag vier, housewarming of zelf besluit een O&N feestje te geven dan verwacht ik geen bijdrage van de gasten.
Gaat het om iets wat van tevoren samen met vrienden bedacht wordt, en het is toevallig in mijn huis dan is het bij ons heel normaal om te splitten.
Esperanza- Kletskop
- Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11
PluDan schreef:Wij gaan met oud en nieuw naar vrienden, maar nemen allemaal wat mee zodat degene naar wie we toe gaan niet alles hoeven te betalen en dat vind ik eigenlijk niet meer dan normaal.
Dus ik zou het gewoon aannemen, zeker als hun het aanbieden en jij het niet zo breed hebt momenteel.
Hier precies hetzelfde. We nemen allemaal iets mee, ik een fles wijn & champagne en 10 oliebollen. Ik vind dat héél erg normaal.
Gast- Gast
Ik herken het wel, maar dat komt denkt ik vooral doordat ik een pleaser ben. Ik vind het heerlijk om het mensen naar hun zin te maken, daar voel ik me zelf dan ook goed door.
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10
Ik vind ook wel een verschil tussen echt uitgenodigd worden bij iemand thuis, bijvoorbeeld voor een etentje, dan neem ik ook niks mee, en andersom zou ik ook niks verwachten. Maar als je gezamenlijk te besluiten ergens iets te gaan vieren, en dan te besluiten het bij een bepaald persoon thuis te doen, zeker met zo iets als oud en nieuw etc, vind ik het niet meer dan normaal om bij te dragen in de vorm van wat eten of drank mee te nemen, zeker als je met een grotere groep bent.
Ik blijf bijvoorbeeld vaak eten bij een vriendin 's avonds, als we een dagje weggeweest zijn, ik betaal dan niet mee. Maar andersom gaan we altijd met mijn auto weg en betaal ik de benzine en eventuele parkeerkosten, dus dat heft elkaar dan ook wel weer redelijk op
Ik blijf bijvoorbeeld vaak eten bij een vriendin 's avonds, als we een dagje weggeweest zijn, ik betaal dan niet mee. Maar andersom gaan we altijd met mijn auto weg en betaal ik de benzine en eventuele parkeerkosten, dus dat heft elkaar dan ook wel weer redelijk op
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Wij vieren O&N ook bij vrienden en ik heb gevraagd wat ze al in huis hadden zodat wij ook wat mee kunnen nemen. Nu is dat deels ook wel een stukje gewoonte bij hen omdat zij veel vrienden hebben die nog thuiswonen. Die hangen dus altijd bij hun en op een gegeven moment hebben ze die gevraagd ook wat mee te gaan nemen omdat zij elke keer alles moesten halen. Nu vallen wij niet onder die vrienden, maar zeker bij iets groters vind ik dat wij ook wel wat bij kunnen dragen. Dan bak ik liever iets zelf of neem wat mee ipv geld te geven.
Als we op een normale dag bij die vrienden langsgaan nemen we overigens niks mee, zij zitten evenvaak bij ons als wij bij hen.
Wat Ibbeltje zegt is ook heel erg waar. Iedereen neemt wat mee op die Eindhovenmeetings en daardoor heb je niet alleen veel verschillende smaken en uitzoek, maar is het ook leuk dat iedereen bij heeft kunnen dragen.
Als we op een normale dag bij die vrienden langsgaan nemen we overigens niks mee, zij zitten evenvaak bij ons als wij bij hen.
Wat Ibbeltje zegt is ook heel erg waar. Iedereen neemt wat mee op die Eindhovenmeetings en daardoor heb je niet alleen veel verschillende smaken en uitzoek, maar is het ook leuk dat iedereen bij heeft kunnen dragen.
Rovine- Ratel
- Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10
Ik vind het ook niet zo gek dat iedereen een deel bijdraagt. En idd, het zou gek zijn als je het voor een verjaardag of gewoon etentje doet bij jou thuis maar bij dit soort gelegenheden vind ik dat meer dan normaal eigenlijk.
Het geld groeit je toch niet op je rug?
Het geld groeit je toch niet op je rug?
Rumble- Prater
- Aantal berichten : 1438
Punten : 1584
Registratiedatum : 24-11-10
Ik vind het gek dat het tegenwoordig heel normaal is om de kosten te delen.
Ik ben dit van thuis uit niet gewend. Als ik iets organiseer betaal ik de boodschappen, klaar. Feestjes worden ook altijd om en om gedaan, dus de volgende keer heeft iemand anders de kosten. Ik vind dat nooit zo'n probleem, maar kennelijk vinden andere mensen het fijner om de kosten te delen.
Ik heb gisteren trouwens nog geld overgemaakt naar vrienden van ons. Zij vroegen € 3 per persoon voor onze sinterkerstavond, er waren ongeveer 10 personen. Als er bij ons iets georganiseerd wordt neigt mijn vriend naar het splitsen van de rekening omdat een ander dat ook doet, maar van mij hoeft dat niet (en uiteindelijk betalen we dan alles zelf).
Ik ben dit van thuis uit niet gewend. Als ik iets organiseer betaal ik de boodschappen, klaar. Feestjes worden ook altijd om en om gedaan, dus de volgende keer heeft iemand anders de kosten. Ik vind dat nooit zo'n probleem, maar kennelijk vinden andere mensen het fijner om de kosten te delen.
Ik heb gisteren trouwens nog geld overgemaakt naar vrienden van ons. Zij vroegen € 3 per persoon voor onze sinterkerstavond, er waren ongeveer 10 personen. Als er bij ons iets georganiseerd wordt neigt mijn vriend naar het splitsen van de rekening omdat een ander dat ook doet, maar van mij hoeft dat niet (en uiteindelijk betalen we dan alles zelf).
Gast- Gast
met kerst doet altijd iedereen bij ons een gang en degene bij wie het gehouden wordt zorgt ook voor de drank. Maar ook dat wisselt elk jaar waar we het houden dus dat is wel eerlijk.
Met oud en nieuw krijgen wij vrienden over de vloer die champagne en nog een lekker drankje meenemen. de rest betalen wij. maar met die vrienden is het altijd om en om qua visite dus uiteindelijk moet iedereen even vaak hapjes en dergelijke halen.
we hebben ook een stel vrienden die tijdelijk bij haar ouders wonen en die komen nu dus altijd bij ons ipv om en om. Zij nemen altijd iets te eten mee omdat ze niet willen profiteren.
Met oud en nieuw krijgen wij vrienden over de vloer die champagne en nog een lekker drankje meenemen. de rest betalen wij. maar met die vrienden is het altijd om en om qua visite dus uiteindelijk moet iedereen even vaak hapjes en dergelijke halen.
we hebben ook een stel vrienden die tijdelijk bij haar ouders wonen en die komen nu dus altijd bij ons ipv om en om. Zij nemen altijd iets te eten mee omdat ze niet willen profiteren.
boekenwurm83- Prater
- Aantal berichten : 631
Punten : 681
Registratiedatum : 07-12-10
kosten delen vind ik persoonlijk niet nodig trouwens, maar het is wel leuk als de visite iets lekkers meeneemt. ook al betalen wij dan uiteindelijk nog het overgrote deel van al het eten en de drank.
boekenwurm83- Prater
- Aantal berichten : 631
Punten : 681
Registratiedatum : 07-12-10
Ik neem altijd wat mee als ik ergens heen ga, ook al is het niet 'afgesproken' ik voel me er zelf prettig bij.
VeryCherry- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Ik vind het wel grappig om te lezen dat je het nu moeilijk vindt om aan te nemen, terwijl ik me kan herinneren dat je wel eens hebt geplaatst hier dat een collega voor jou 10 euro had betaald ofzo voor drankjes en dat je dat stiekem wel prettig vond, want je was best wel gierig ofzo (iets in die richting, waren je eigen woorden) en besloot dus ook je mond te houden over het terugbetalen van die 10 euro.
Ik moest dus stiekem best wel lachen dat je er nu moeite mee hebt en kan het niet laten er iets van te zeggen, sorry.
Ik moest dus stiekem best wel lachen dat je er nu moeite mee hebt en kan het niet laten er iets van te zeggen, sorry.
Gast- Gast
Ik vind het met dat soort dingen eigenlijk niet meer dan logisch dat je zelf wat meeneemt of wat mee betaald.
Wij gaan bij vrienden zitten en dat wisselen we af, de ene keer daar, de andere keer hier. Zo staan we sowieso quitte zeg maar. Wel neem ik zelfgebakken appelflappen mee. Vind het toch wel zo netjes om wat mee te nemen en ik houd niet zo van oliebollen, dus dan kan ik mooi een appelflap nemen
Wij gaan bij vrienden zitten en dat wisselen we af, de ene keer daar, de andere keer hier. Zo staan we sowieso quitte zeg maar. Wel neem ik zelfgebakken appelflappen mee. Vind het toch wel zo netjes om wat mee te nemen en ik houd niet zo van oliebollen, dus dan kan ik mooi een appelflap nemen
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
dat klopt, ja. Maar laten we haar nou niet gaan pakken op posts die niet overeen komen met eerdere postsJolee schreef:Ik vind het wel grappig om te lezen dat je het nu moeilijk vindt om aan te nemen, terwijl ik me kan herinneren dat je wel eens hebt geplaatst hier dat een collega voor jou 10 euro had betaald ofzo voor drankjes en dat je dat stiekem wel prettig vond, want je was best wel gierig ofzo (iets in die richting, waren je eigen woorden) en besloot dus ook je mond te houden over het terugbetalen van die 10 euro.
Gast- Gast
Ik ben dit inderdaad ook vanuit huis gewend, maar in m'n studententijd is dat veranderd. Omdat iedereen weinig geld had werd eten gesplit of om en om betaald, ongeacht bij wie je at. En dat is eigenlijk met die mensen zo gebleven.Birgit schreef:Ik vind het gek dat het tegenwoordig heel normaal is om de kosten te delen.
Ik ben dit van thuis uit niet gewend. Als ik iets organiseer betaal ik de boodschappen, klaar.
Esperanza- Kletskop
- Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11
Lady4 schreef:Ik herken het wel, maar dat komt denkt ik vooral doordat ik een pleaser ben. Ik vind het heerlijk om het mensen naar hun zin te maken, daar voel ik me zelf dan ook goed door.
+ 1
Als ik mensen uitnodig, leg ik ze helemaal in de watten en is er heel veel te eten en te drinken. Vind het echt not done om mensen zelf drank/eten mee te laten nemen en al helemaal niet om ieder 5 euro te laten lappen. Komt misschien door m'n opvoeding. Ik zou ook niet naar feestjes toegaan waarbij ik zelf dingen moet meenemen of waar ik geld moet lappen.
Vind dat armoedig/hebberig. Weet niet hoe ik het moet verwoorden.
Ook is het vaak zo dat de ander later wel weer een feestje geeft, waarbij je van hun boodschappen dan lekker drankjes kunt drinken. Al ga ik niet met zo'n insteek naar een feestje. Maar mensen die komen een bijdrage vragen, vind ik echt not done. Kun je het niet zelf betalen, moet je geen feestje geven, vind ik.
Muurvlindertje- Prater
- Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11
Verschilt een beetje.
Ik bied meestal wel aan om de kosten te delen met zoiets, als we bij anderen zijn. Als we het bij ons vieren geef ik meestal aan dat ze niet hoeven mee te betalen.
Oud&nieuw vieren wij bij vrienden en die hebben gevraagd of ik de hapjes wil maken; ik bak oliebollen, appelflappen en maak allerlei hapjes. Andere vrienden zorgen weer voor drank, fris en chips/nootjes etc.
1x per jaar doen wij een BBQ met vrienden, omdat wij een tuin hebben heeft dit alle keren bij ons plaats gevonden, dan delen we de kosten.
Ik bied meestal wel aan om de kosten te delen met zoiets, als we bij anderen zijn. Als we het bij ons vieren geef ik meestal aan dat ze niet hoeven mee te betalen.
Oud&nieuw vieren wij bij vrienden en die hebben gevraagd of ik de hapjes wil maken; ik bak oliebollen, appelflappen en maak allerlei hapjes. Andere vrienden zorgen weer voor drank, fris en chips/nootjes etc.
1x per jaar doen wij een BBQ met vrienden, omdat wij een tuin hebben heeft dit alle keren bij ons plaats gevonden, dan delen we de kosten.
Inge- Ratel
- Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Grappig om al die verschillende meningen te zien
Ik vind het namelijk weer heel erg gewoon om een bijdrage te vragen als het om iets als Oud & Nieuw gaat. Verjaardagen ed betalen we gewoon zelf, niet meer dan logisch. Maar toen wij een paar jaar geleden Oud & Nieuw vierden, hebben we gezegd: Dit en dit is het plan. Wij zorgen overal voor, de kosten zijn dan xx per persoon. Het is leuk als je er bij bent, maar voel je vooral niet verplicht want we snappen dat de kosten hoog zijn. Het is uiteindelijk een geweldige avond geworden en we hebben van het bedrag dat iedereen had ingelegd een heerlijk diner in elkaar gemaakt.
Ik vind het namelijk weer heel erg gewoon om een bijdrage te vragen als het om iets als Oud & Nieuw gaat. Verjaardagen ed betalen we gewoon zelf, niet meer dan logisch. Maar toen wij een paar jaar geleden Oud & Nieuw vierden, hebben we gezegd: Dit en dit is het plan. Wij zorgen overal voor, de kosten zijn dan xx per persoon. Het is leuk als je er bij bent, maar voel je vooral niet verplicht want we snappen dat de kosten hoog zijn. Het is uiteindelijk een geweldige avond geworden en we hebben van het bedrag dat iedereen had ingelegd een heerlijk diner in elkaar gemaakt.
Gast- Gast
Inderdaad grappig om te lezen dat er zoveel verschillende meningen zijn.
Haha, Jolee. Ik snap dat je dat even aanhaalt, maar het verhaal zit even anders in elkaar. You made me smile. Dat is ook wat waard.
Haha, Jolee. Ik snap dat je dat even aanhaalt, maar het verhaal zit even anders in elkaar. You made me smile. Dat is ook wat waard.
Gast- Gast
Jolee schreef:Gelukkig, you made me smile as well.
En dat nog in 2011.
Gast- Gast
Wij vieren O&N met (bijna) de hele vriendengroep, wat betekend dat we met 20 pers. zijn. We nemen allemaal wat mee, een aantal pers. zorgen voor een voorgerecht voor de hele groep, andere voor soep, andere voor vlees, andere voor groete, enz. Iedereen neemt bonnetjes mee en we berekenen hoeveel iedereen moet betalen of nog terug krijgt. We zijn al blij dat er weer iemand zijn huis ter beschikking stelt om met zoveel pers. te komen doorhouden en ik vind t niet meer dan normaal om het dan op deze manier te regelen.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Pagina 2 van 3
Permissies van dit forum: