Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Maatschappelijke dienstplicht invoeren?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Maatschappelijke dienstplicht invoeren? Empty Maatschappelijke dienstplicht invoeren?

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 1:08

Even een stukje gekopieerd van de Tefelgraaf. Hoe denk jij hierover? En denk je dat dit gaat werken?

Ik heb dit zelf even gemist, wist dat er ooit plannen waren om de dienstpicht in te voeren maar dat was geloof ik weer snel van de baan. Moet zeggen dat ik hier wel mijn twijfels over heb. Ondanks dat Defensie moet bezuinigen vraag ik me af of dit wel werkt bij jongeren. Niet iedereen zal hiervoor springen wat uit in ongemotiveerd gedrag en misschien nog wel erger.

Maatschappelijke dienstplicht invoeren AMSTERDAM - Minister Hans Hillen van Defensie ziet heil in een maatschappelijke dienstplicht. Hij vindt dat de invoering hiervan serieus moet worden onderzocht. Jongeren zouden een jaar lang aan de slag moeten, bij de krijgsmacht maar bijvoorbeeld ook in de zorg of de milieusector. Vindt u dat een maatschappelijke dienstplicht de betrokkenheid van jongeren bij de maatschappij vergroot of niet?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Maatschappelijke dienstplicht invoeren? Empty Re: Maatschappelijke dienstplicht invoeren?

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 1:10

Niet om het één of ander, iedereen gaat het leger toch in (omdat ze het willen)? Ik ken sowieso vier militairen die hier zelf voor hebben gekozen en zo zijn er nog meer. Dus waarom dan dienstplicht weer instellen?

Gast
Gast

Maatschappelijke dienstplicht invoeren? Empty Re: Maatschappelijke dienstplicht invoeren?

Bericht  Susan do 22 dec 2011 - 1:15

Maura schreef:Niet om het één of ander, iedereen gaat het leger toch in (omdat ze het willen)? Ik ken sowieso vier militairen die hier zelf voor hebben gekozen en zo zijn er nog meer. Dus waarom dan dienstplicht weer instellen?

Omdat mensen die vrijwillig het leger in gaan een salaris moeten krijgen, het is een bezuinigingsmaatregel. Jongeren zullen wel alleen maar een of andere vergoeding krijgen.

Ik vind het trouwens een slecht plan, ik vind niet dat je mensen kunt dwingen een jaar zo goed als gratis te werken om een financieel gat te dichten. Ook niet als het jongeren zijn.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Jeanette do 22 dec 2011 - 1:18

Susan schreef:
Maura schreef:Niet om het één of ander, iedereen gaat het leger toch in (omdat ze het willen)? Ik ken sowieso vier militairen die hier zelf voor hebben gekozen en zo zijn er nog meer. Dus waarom dan dienstplicht weer instellen?

Omdat mensen die vrijwillig het leger in gaan een salaris moeten krijgen, het is een bezuinigingsmaatregel. Jongeren zullen wel alleen maar een of andere vergoeding krijgen.

Ik vind het trouwens een slecht plan, ik vind niet dat je mensen kunt dwingen een jaar zo goed als gratis te werken om een financieel gat te dichten. Ook niet als het jongeren zijn.

Ben ik het helemaal mee eens! Ik vind dat juist erg, juist omdat het jongeren zijn en dus de toekomst.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 1:19

Je moet zelf willen kiezen of je wel of niet voor Defensie kiest, met dwingen los je niks op. Bovendien vind ik dat jongeren nog beter geinformeerd moeten worden over wat Denfensie allemaal doet en kan want ik merk dat er nog steeds jongeren zijn die een heel verkeerd beeld hebben van Defensie en die om de verkeerde reden bij Defensie gaan.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 1:36

Cimic schreef:Je moet zelf willen kiezen of je wel of niet voor Defensie kiest, met dwingen los je niks op. Bovendien vind ik dat jongeren nog beter geinformeerd moeten worden over wat Denfensie allemaal doet en kan want ik merk dat er nog steeds jongeren zijn die een heel verkeerd beeld hebben van Defensie en die om de verkeerde reden bij Defensie gaan.

Susan verteld dan weer precies wat ik dacht/denk. Maar goed, zij is dan ook zoveel beter met woorden.

Door mijn ex weet ik wat Defensie allemaal doet. Ook al ben ik tegen de missies. Hij daarentegen vindt dat we aan veel meer missies moeten deelnemen en ziet er continu naar uit om weer uitgezonden te worden. Het is zijn leven, zijn hobby. En ik denk inderdaad dat dienstplicht niet zorgt voor mensen die er voor willen staan, maar mensen die doodsangsten uitstaan, omdat ze er moeten staan.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 1:59

Waarom ben je dan tegen missies?

Want ik merk dat z'n beetje heel Nederland hier tegen is. Is dit omdat mensen geen beeld erbij hebben? Je weet dat als je hiervoor kiest dat je risio's loopt maar niemand dan ook niemand kiest ervoor om een kogel te krijgen. De jongens en meisjes gaan ook niet met deze instelling naar z'n missie. Het hele Uruzgan verhaal is serieus een opbouw missie geweest wat uiteindelijk op andere dingen is uitgelopen. Hoewel er gevochten is zijn er ook een hoop goede dingen gedaan.

Merk wel nu ik zelf 18 jarige opleid dat ze wel de instelling hebben dat het allemaal stoer en cool is. Ze willen allemaal op uitzending maar soms vraag ik me ook af van joh weet je wel wat je allemaal kan verwachten. Nu snap ik ook wel dat je anders denkt en doet als je jong volwassen bent. Ben zeker van mening dat je nog betere info moet krijgen en gemotiveerde mensen moet hebben + een goede opleiding. Waar inmiddels goed aan gewerkt wordt. Want Defensie heeft voortrajecten om naar de Landmacht/Luchtmacht en Marine te gaan.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 2:07

Susan schreef:

Ben ik het helemaal mee eens!

Gast
Gast

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 2:40

Ik denk dat ik het in één of twee zinnen kan beschrijven; Ik ben tegen de missies omdat deze wel duidelijk zijn voor Defensie, maar nooit worden vrijgegeven aan het 'volk, de burgers. Als ze dienstplicht willen instellen, dan denk ik dat we niet moeten doen aan staatstelevisie, maar alles moeten vrijgeven. Want de politie-actie, waarbij men afganen zouden opleiden tot politie, was wederom niet zonder gevaren. Het wordt te mooi verkocht en daar moeten ze eens mee stoppen

Gast
Gast

Bericht  minoessepoes do 22 dec 2011 - 3:01

Defensie is toch maar een heel klein onderdeel waar ze het eventueel voor in willen zetten?
Hoe ik het eerder begrepen had willen ze dan ook " dienstplichtige" inzetten om bijvoorbeeld in een bejaardenhuis koffie te schenken of met de ouderen buiten te gaan wandelen. Dingen waar nu voor het personeel geen geld en tijd voor is. Een soort van onvrijwillig, vrijwilligers werk doen.
Ook zullen niet alleen de mannen, zoals vroeger, dienstplichtig zijn maar ook de vrouwen.

Op zicht vind ik het geen verkeerde gedachte om wat te doen voor de maatschappij, maar door mensen te dwingen krijg je waarschijnlijk veel mensen die er geen zin in hebben en ik denk dat het op die manier alleen maar geld kost en niet heel veel opleverd.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Nora do 22 dec 2011 - 9:58

minoessepoes schreef:Defensie is toch maar een heel klein onderdeel waar ze het eventueel voor in willen zetten?
Hoe ik het eerder begrepen had willen ze dan ook " dienstplichtige" inzetten om bijvoorbeeld in een bejaardenhuis koffie te schenken of met de ouderen buiten te gaan wandelen. Dingen waar nu voor het personeel geen geld en tijd voor is. Een soort van onvrijwillig, vrijwilligers werk doen.
Ook zullen niet alleen de mannen, zoals vroeger, dienstplichtig zijn maar ook de vrouwen.

Op zicht vind ik het geen verkeerde gedachte om wat te doen voor de maatschappij, maar door mensen te dwingen krijg je waarschijnlijk veel mensen die er geen zin in hebben en ik denk dat het op die manier alleen maar geld kost en niet heel veel opleverd.

Opzich denk ik ook dat het geen verkeerde gedachten is, maar vind het misschien beter om dingen zoals koffie drinken en met vrijwilligers wandelen op te dragen aan mensen in werkloosheidwet/bijstand. Op deze manier krijgen ze weer ritme in hun leven en dragen ze wat bij aan de maatschappij. Mensen daargelaten die echt niet kunnen werken.
Nora
Nora
Prater
Prater

Aantal berichten : 752
Punten : 837

Bericht  Susan do 22 dec 2011 - 10:10

Maar ik heb ook wel eens gelezen dat mensen die gewoon betaald werk doen in de zorg op die manier juist de leuke kanten van hun werk kwijtraken, dus wandelen met de mensen, koffie drinken, kletsen. Zij zijn dan alleen nog maar aan het zwoegen en het sociale stukje wordt door anderen gedaan.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  xxlisaxx do 22 dec 2011 - 10:27

Dit soort dingen kunnen niet zomaar ingevoerd worden. Je hebt oa recht op vrije arbeidskeuze en dwangarbeid is verboden. Dit soort plichten zouden in strijd kunnen komen met bepaalde grondrechten dus denk niet dat het allemaal zo hard gaat. Ik vind het wel een goed idee om jongeren bewust te maken van de maatschappij maar volgens mij gebeurd dat al op het VMBO. Mijn nichtje moest iig een snuffelstage van 2 weken lopen. Dat vind ik opzich niet verkeerd.

xxlisaxx
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 68
Punten : 70
Registratiedatum : 08-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: