Help.. Een kleuterklas vol jongens
+9
Printje
Blond
Aziraphale
Elsje
Tania
Rebecca
sharky
piene1983
Lejow
13 plaatsers
Pagina 1 van 1
Help.. Een kleuterklas vol jongens
Van de 27 kleuters die ik op dit moment heb, zijn er 20 jongen.
En jeetje wat een drukte gaat daar mee gepaard zeg!
Ze zijn zo ontzettend fysiek de hele dag door en hebben van normaal praten nog nooit gehoord, alles moet op volume 100. Alles wordt opgelost met hun handen.
Soms zijn ze heerlijk aan het spelen, maar is het zo'n ontzettende herrie! En ik ben eigenlijk een beetje door mijn trucjes heen om ze een beetje in te dimmen.
Heb al geprobeerd zachtjes te praten, er overheen te schreeuwen, in mijn handen te klappen, ze aan hun oren te laten draaien (je volume even wat zachter zetten). Maar niets lijkt te werken.
Nu weet ik ook dat de maand december voor de gemiddelde juf geen beste maand is, omdat de kinderen alle kanten op stuiteren, dus ik hoop dan ook dat het straks in januari ietsje beter gaat, maar is er iemand die misschien een goede tip heeft hoe ik het volume om laag krijg?
En dan dat fysieke, ik heb iedere dag wel meerdere kinderen bij me staan omdat ze iets weer niet op een normale manier op konden lossen, maar hun handen gebruikten. Of omdat ze elkaar tijdens hun (vecht)spel weer pijn hebben gedaan. Heb ze al voor straf gezet, bespreek elke ochtend de regeltjes (vechten doen we niet blabla, nee juf, ja juf, en iedereen weet precies hoe het zit), maar echt indruk maak ik er niet mee geloof ik.
Ook hiervoor iemand de gouden tip?
Mijn trucendoos is leeg
En jeetje wat een drukte gaat daar mee gepaard zeg!
Ze zijn zo ontzettend fysiek de hele dag door en hebben van normaal praten nog nooit gehoord, alles moet op volume 100. Alles wordt opgelost met hun handen.
Soms zijn ze heerlijk aan het spelen, maar is het zo'n ontzettende herrie! En ik ben eigenlijk een beetje door mijn trucjes heen om ze een beetje in te dimmen.
Heb al geprobeerd zachtjes te praten, er overheen te schreeuwen, in mijn handen te klappen, ze aan hun oren te laten draaien (je volume even wat zachter zetten). Maar niets lijkt te werken.
Nu weet ik ook dat de maand december voor de gemiddelde juf geen beste maand is, omdat de kinderen alle kanten op stuiteren, dus ik hoop dan ook dat het straks in januari ietsje beter gaat, maar is er iemand die misschien een goede tip heeft hoe ik het volume om laag krijg?
En dan dat fysieke, ik heb iedere dag wel meerdere kinderen bij me staan omdat ze iets weer niet op een normale manier op konden lossen, maar hun handen gebruikten. Of omdat ze elkaar tijdens hun (vecht)spel weer pijn hebben gedaan. Heb ze al voor straf gezet, bespreek elke ochtend de regeltjes (vechten doen we niet blabla, nee juf, ja juf, en iedereen weet precies hoe het zit), maar echt indruk maak ik er niet mee geloof ik.
Ook hiervoor iemand de gouden tip?
Mijn trucendoos is leeg
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Help.. Een kleuterklas vol jongens
Als het de kinderen lukt om een bepaalde periode zonder vechten door te komen dan verdienen ze een sticker/krul/duim op een beloningskaart. Ik kan me voorstellen dat een periode bij jou dan duurt van de openingskring tot de eetkring of iets dergelijks. Vooraf de regels nogmaals bespreken en de beloning benoemen. Bij de volgende kring uitgebreid prijzen en stickers/krullen plakken en benoemen dat als het niet is gelukt dat er nog een periode komt om te proberen. Een soort taakspel maar dan bij kleuters... Uitgaan van het positieve en dat ook belonen, het negatieve niet noemen bij de nabespreking maar natuurlijk wel begeleiden als het misgaat. Heel veel werk maar zo doen ze het op mijn werk nu ook, op dit moment al 30 kleuters in beide groepen met heel veel jonge jongste (jongens) kleuters.... En af en toe uit elkaar halen, de intern begeleider neemt wel eens een groepje jongste kleuters mee naar buiten zodat de anderen meer tijd en aandacht krijgen.
Ik heb zelf overigens geen kleuters.... Niet geschikt voor dus respect voor jouw inspanningen!
Ik heb zelf overigens geen kleuters.... Niet geschikt voor dus respect voor jouw inspanningen!
piene1983- Prater
- Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11
Pfoe heb al hele hordes aan beloningen gegeven en beloofd, werkt altijd maar voor korte duur. Een jongetje die het echt te bont maakt heeft een gezichtjes boekje, per onderdeel van de dag een gezichtje kleuren of het goed gaat of niet. Het boeit hem echt geen worst als hij 2 boze gezichtjes heeft die dag, want na een kort gesprekje en de belofte om het niet te doen, doet hij het de dag erna keihard opnieuw.
Ben ook de hele dag bezig met belonen van de kinderen die goed luisteren en goed werken 'Kijk eens hoe goed Pietje al op zijn stoel zit!' want gelukkig zijn er nog wel kids die luisteren en wel fijn spelen namelijk.
En pffff hadden wij maar zo'n intern begeleider :S Die doet zo iets echt niet.
Gelukkig start er na de kerstvakantie een extra inloop kleuterklas, anders hadden we vanaf januari tot de zomer allemaal met 36 kinderen gezeten!
Ben ook de hele dag bezig met belonen van de kinderen die goed luisteren en goed werken 'Kijk eens hoe goed Pietje al op zijn stoel zit!' want gelukkig zijn er nog wel kids die luisteren en wel fijn spelen namelijk.
En pffff hadden wij maar zo'n intern begeleider :S Die doet zo iets echt niet.
Gelukkig start er na de kerstvakantie een extra inloop kleuterklas, anders hadden we vanaf januari tot de zomer allemaal met 36 kinderen gezeten!
Lejow- Lady Post-a-lot
In de gymzaal een vechthoekje maken waar de jongens lekker kunnen vechten en ravotten. En vooral niet komen klagen als ze zich pijn hebben gedaan, want dan zijn ze het zelf schuld. Wie niet wil vechten/ravotten gaat het hoekje niet in. Misschien dat ze zo een beetje aan hun trekken komen. Heb ook eens een jaar van die vechters gehad en dat werkte best goed. Weet uit ervaring dat je het vechten en stoeien er eenmaal niet uitkrijgt.
sharky- Fluisteraar
- Aantal berichten : 161
Punten : 163
Registratiedatum : 16-06-11
En het benaderen vanuit oplossingsgericht werken?
Kijken wat er wel al goed gaat en in welke situaties dit is, is dit misschien ook op andere momenten in te zetten. En in overleg met de kinderen bedenken wat ze zouden kunnen doen om het beter maken, bv een kind dat altijd schopt gaat nu weglopen ipv schoppen...
Dat dan opsplitsen in kleine deelvaardigheden en maar met 1 vaardigheid tegelijk aan de slag gaan. Dit dan ook benoemen als oefenen, het is dan ook niet erg als het wel een keer fout gaat ,want het is oefenen.
Kijken wat er wel al goed gaat en in welke situaties dit is, is dit misschien ook op andere momenten in te zetten. En in overleg met de kinderen bedenken wat ze zouden kunnen doen om het beter maken, bv een kind dat altijd schopt gaat nu weglopen ipv schoppen...
Dat dan opsplitsen in kleine deelvaardigheden en maar met 1 vaardigheid tegelijk aan de slag gaan. Dit dan ook benoemen als oefenen, het is dan ook niet erg als het wel een keer fout gaat ,want het is oefenen.
Dat heb ik ook al geprobeerd, Rebecca.. zeg stop hou op en loop weg, luister er niet naar als er iets geks tegen je wordt gezegd, kom naar de juf en schop niet terug.. maar het werkt gewoon niet. Want is t pietje niet die terug slaat, is het keesje wel..
Oeh Sharky, ik weet niet of me dat zon goed idee lijkt. Vrees ook dat de ouders daar niet om kunnen lachen, want oh als hun engeltje ergens een krasje heeft... Ik schat ook in dat ze de grens dan niet kennen, en alle jongens willen vechten dus binnen 5 tellen heb ik een grote moordende massa .
Ik ben soms stiekem ook blij dat ik begin mrt met verlof ga , want door mijn extreme moeheid is mijn lontje zo kort dat het met het blote oog niet meer waarneembaar is en dat voelen ze feilloos aan natuurlijk...
Oeh Sharky, ik weet niet of me dat zon goed idee lijkt. Vrees ook dat de ouders daar niet om kunnen lachen, want oh als hun engeltje ergens een krasje heeft... Ik schat ook in dat ze de grens dan niet kennen, en alle jongens willen vechten dus binnen 5 tellen heb ik een grote moordende massa .
Ik ben soms stiekem ook blij dat ik begin mrt met verlof ga , want door mijn extreme moeheid is mijn lontje zo kort dat het met het blote oog niet meer waarneembaar is en dat voelen ze feilloos aan natuurlijk...
Lejow- Lady Post-a-lot
Lejow schreef:
Ik zou daar ook niet blij mee zijn inderdaad. Als mijn zoontje naar school gaat, dan ga ik er vanuit dat de leraren erop letten dat mijn zoontje niet vecht/pest/enz, dat dat toch wel is gebeurt begrijp ik best, kinderen maken nou eenmaal ruzie. Maar ik zou echt stomverbaasd zijn als ze een speciale hoek krijgen om te vechten en ook eisen dat ze mijn kind daar niet aan mee laten doen.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Bij ons zijn in het dorp van de 3 kleuter klassen maar 4 meisjes in totaal...
Is het misschien een idee om ze in de kring te zetten en te laten kijken naar de kinderen die wel leuk spelen, en dat je ze dan het goede gedrag uitlegd.
Is het misschien een idee om ze in de kring te zetten en te laten kijken naar de kinderen die wel leuk spelen, en dat je ze dan het goede gedrag uitlegd.
Elsje- Prater
- Aantal berichten : 1104
Punten : 1283
Registratiedatum : 26-11-10
Hmmm lastig, als ik dit zo lees ben ik erg blij met mijn kleutertjes haha. Die doen alles voor een complimentje en een dikke duim (en als dank krijgt juf twee dikke duimen terug!) Scheelt ook dat groep 3 erbij is, die geven graag het goede voorbeeld
Wij hebben een groot kleuterleerplein met MI-hoeken en het doe-atelier is echt favoriet hier. Dat is namelijk een vaste klim- en klauterhoek met een glijbaan. Daar kunnen ze lekker veel energie kwijt. Maar goed, ik Heb een erg grote ruimte want onze school is hier speciaal op ingericht.
Misschien kun je eens een judo- of andere verdedigingssport instructeur uitnodigen in de groep? En dat hij/zij met de kids gaat oefenen in veilig stoeien en ze het belang leert dat vechten niet pluis is?
Wij hebben een groot kleuterleerplein met MI-hoeken en het doe-atelier is echt favoriet hier. Dat is namelijk een vaste klim- en klauterhoek met een glijbaan. Daar kunnen ze lekker veel energie kwijt. Maar goed, ik Heb een erg grote ruimte want onze school is hier speciaal op ingericht.
Misschien kun je eens een judo- of andere verdedigingssport instructeur uitnodigen in de groep? En dat hij/zij met de kids gaat oefenen in veilig stoeien en ze het belang leert dat vechten niet pluis is?
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
Dat zou nog wel een goede zijnb Aziraphale.. Eens overleggen met de directie..
Er zitten gelukkig wel kinderen die alles voor een complimentje doen, maar dat zijn nou juist niet de jongens die ik moet hebben
Ja, het is echt jongens tijd! Maar echt eerlijk is het niet verdeeld over onze kleutergroepen, want ik heb wel de meeste jongetjes...
Er zitten gelukkig wel kinderen die alles voor een complimentje doen, maar dat zijn nou juist niet de jongens die ik moet hebben
Ja, het is echt jongens tijd! Maar echt eerlijk is het niet verdeeld over onze kleutergroepen, want ik heb wel de meeste jongetjes...
Lejow- Lady Post-a-lot
Voor de echte raddraaiers: De 'Afkoelstoel'. Dan zet je ergens een stoel neer, en daarboven hang je een donderwolkje. Als ze moeten afkoelen. En dan moeten ze zelf aangeven als ze weer zijn afgekoeld.
Wat ik altijd deed met mijn enstig drukke kleuterklas in Curacao: Dan ging ik zitten en deed ik mijn wijsvinger voor mijn mond (een sttt gebaar). Dan waren er altijd kinderen die dat zagen en het dan nadeden. Ze moesten dan de kinderen die het niet deden aantikken en het gebaar maken. Uiteindelijk (in het begin duurt het even) wordt je klas dan stil. Hier heb je wel geduld en doorzettingsvermogen voor nodig.
En als ze moesten luisteren had ik ook liedjes. Iets in de trant van:
Handen omhoog,
Handen op je rug,
En nu luisteren naar de juf.
Wat ik altijd deed met mijn enstig drukke kleuterklas in Curacao: Dan ging ik zitten en deed ik mijn wijsvinger voor mijn mond (een sttt gebaar). Dan waren er altijd kinderen die dat zagen en het dan nadeden. Ze moesten dan de kinderen die het niet deden aantikken en het gebaar maken. Uiteindelijk (in het begin duurt het even) wordt je klas dan stil. Hier heb je wel geduld en doorzettingsvermogen voor nodig.
En als ze moesten luisteren had ik ook liedjes. Iets in de trant van:
Handen omhoog,
Handen op je rug,
En nu luisteren naar de juf.
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
ik weet niet of het hierboven al gezegd is maar wij hebben ook nogal een drukke groep op JN en daar beginnen we gewoon pas als het helemaal stil is, of dat nu 10min duurt maakt ons niet uit. In de kleuterklas hebben ze geleerd dat als de juf of iemand z`n hand opsteekt als het heel erg druk is dat ze dan stil moeten zijn. Misschien helpt dit bij jou ook? Jij steekt je hand omhoog en dan leg je uit dat je dat gaat doen als je wilt dat de klas stil is. De eerste kindjes steken meestal hier ook hun hand omhoog om het nog duidelijker te maken en dan zijn ze eigenlijk allemaal zo stil (natuurlijk heb je er altijd die door blijven kletsen maar dan reageert hier de groep daarop door allemaal ssssshhhhht of stil te zeggen)
Gast- Gast
Pff lastig zeg. Bij ons worden de groepen zo eerlijk mogelijk verdeeld.
Weet je wat bij mij goed helpt, heel zachtjes rustige muziek aanzetten, de kinderen worden daar erg rustig van. Daarnaast leg ik het meteen stil wanneer ik het te druk vind worden en vertel dan waarom het te druk is en samen bedenken we een oplossing. Ik zet ook regelmatig een klokje op 10 min. de kinderen moeten dan zelfstandig en rustig werken, na deze tijd mag er zachtjes gekletst worden.
Misschien voor het sociale stukje iedere dag een ster vd dag bedenken. Dat doe ik regelmatig (totdat dus alle kids geweest zijn en dan stopt het weer even) Iedereen zegt een complimentje/wens voor de ster vd dag. Dit wordt allemaal op een blad geschreven, de ster krijgt een groot applaus en is vaak apentrots.
Weet je wat bij mij goed helpt, heel zachtjes rustige muziek aanzetten, de kinderen worden daar erg rustig van. Daarnaast leg ik het meteen stil wanneer ik het te druk vind worden en vertel dan waarom het te druk is en samen bedenken we een oplossing. Ik zet ook regelmatig een klokje op 10 min. de kinderen moeten dan zelfstandig en rustig werken, na deze tijd mag er zachtjes gekletst worden.
Misschien voor het sociale stukje iedere dag een ster vd dag bedenken. Dat doe ik regelmatig (totdat dus alle kids geweest zijn en dan stopt het weer even) Iedereen zegt een complimentje/wens voor de ster vd dag. Dit wordt allemaal op een blad geschreven, de ster krijgt een groot applaus en is vaak apentrots.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt maar maar misschien is een stoplicht iets voor jou groep? Bij rood moet het helemaal stil zijn, bij oranje mogen ze fluisteren, en bij groen gewoon praten..
Joli86- Prater
- Aantal berichten : 1384
Punten : 1463
Registratiedatum : 06-12-10
Printje schreef:Pff lastig zeg. Bij ons worden de groepen zo eerlijk mogelijk verdeeld.
Dat doe ik met een sticker aan het einde van de dag, het kind dat de sticker krijgt, krijgt een groot applaus.
Ik leg het ook stil als het teveel lawaai is, leg dan uit wat ik vind, en laat ze 'aan hun oren draaien' (dit nemen ze letterlijk en je ziet ze dan aan hun oren friemelen haha) om het volume wat zachter te zetten, maar het werkt gewoon niet.
Groep 2 kan ik nog wel laten werken met het stoplicht (al hebben wij al ene stoplicht en die hangt op rood als je de juf niet mag storen), maar ik heb zoveel groep 1 kinderen die net 4 jaar zijn, die hebben er echt nog geen flauw benul van... Die maken ook vaak de meeste herrie trouwens.
Moet eerlijk zeggen dat ik het voor de kerstvakantie ook een beetje opgegeven had, de kids zaten er finaal voorheen.
Nu lekker allemaal 2 weken bijkomen en na de vakantie ga ik er met frisse moed tegen aan. Ik krijg er gelukkig geen nieuwe wenners meer bij, dus met dit clubje kan ik tot mijn verlof verder borduren!
Lejow- Lady Post-a-lot
misschien de tijd waarin je ze beloont korter maken.
dus direct na de pauze als er niet gevochten is. soort kunstje koekje
dus direct na de pauze als er niet gevochten is. soort kunstje koekje
bolus26- Ratel
- Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10
Pff ben eerlijk gezegd blij dat mijn zoon niet in die klas zit! Ben je helemaal alleen met die kleuters, want zo heb je natuurlijk geen overwicht!
Bij Ch.ristian op school is er een juf en een meester en hoewel de juf de kinderen ook goed onder de duim kan houden, is de sfeer toch rustiger als de meester de klas opent.
Ik heb verder geen tips, bij C.hristian in de klas zitten 2 a 3 echte boefjes en de jus had beloofd dat er chocolaatjes in de boom kwamen als alle kinderen hun taakjes goed dingen uitvoeren en dat werkte, die 2 , 3 boefjes werden gecorrigeerd door de rest omdat zij anders ook hun chocolaatje zouden mis lopen.
Bij Ch.ristian op school is er een juf en een meester en hoewel de juf de kinderen ook goed onder de duim kan houden, is de sfeer toch rustiger als de meester de klas opent.
Ik heb verder geen tips, bij C.hristian in de klas zitten 2 a 3 echte boefjes en de jus had beloofd dat er chocolaatjes in de boom kwamen als alle kinderen hun taakjes goed dingen uitvoeren en dat werkte, die 2 , 3 boefjes werden gecorrigeerd door de rest omdat zij anders ook hun chocolaatje zouden mis lopen.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Wow, wat een rust 2 a 3 boefjes haha
Goed, wat ik al zei, ik heb nu vakantie, na de vakantie gaan we er weer vol goede moed tegen aan
(want zoals ik me voel nu tijdens mijn zwangerschap werkt natuurlijk ook totaal niet mee)
Goed, wat ik al zei, ik heb nu vakantie, na de vakantie gaan we er weer vol goede moed tegen aan
(want zoals ik me voel nu tijdens mijn zwangerschap werkt natuurlijk ook totaal niet mee)
Lejow- Lady Post-a-lot
Het zijn er twee die er echt bovenuit steken, wil niet zeggen dat de rest allemaal engeltjes zijn
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Nee, dat is waar...
Lejow- Lady Post-a-lot
Het lijkt wel of er dit jaar echt een overvloed aan jongens is. Ik heb ook echt een jongensgroep. We hebben nog twee andere kleutergroepen en ook meer jongens dan meisjes.
Ik heb ook inderdaad 3 boefjes in de klas zitten. Af en toe weet ik ook niet wat ik er mee aan moet. Heb ook al beloningssystemen geprobeerd en ook vanuit het kind zelf. Wat wil hij graag? Dat werkte wel, maar hij blijft klieren. Het grootste probleem is dat hij leuk gevonden wil worden door de andere twee jongens. Ze kunnen ook niet zonder elkaar.
Ik heb ook inderdaad 3 boefjes in de klas zitten. Af en toe weet ik ook niet wat ik er mee aan moet. Heb ook al beloningssystemen geprobeerd en ook vanuit het kind zelf. Wat wil hij graag? Dat werkte wel, maar hij blijft klieren. Het grootste probleem is dat hij leuk gevonden wil worden door de andere twee jongens. Ze kunnen ook niet zonder elkaar.
dolfijntje24- Prater
- Aantal berichten : 1003
Punten : 1074
Registratiedatum : 11-12-10
Dat is hier ook, ze kunnen niet met, en niet zonder elkaar
Er zijn er 4 die echt de kroon spannen, en probeer ze regelmatig uit elkaar te halen met spelen enz, maar toch blijven ze elkaar weer opzoeken, tot het uiteindelijk weer mis gaat.
Heb alle ouders zolangzamerhand al een keer aan mn bureau gehad...
Er zijn er 4 die echt de kroon spannen, en probeer ze regelmatig uit elkaar te halen met spelen enz, maar toch blijven ze elkaar weer opzoeken, tot het uiteindelijk weer mis gaat.
Lejow- Lady Post-a-lot
Lejow schreef:Dat is hier ook, ze kunnen niet met, en niet zonder elkaar
+1. Zo herkenbaar. Alleen bij mij dan 3 jongens. Dan geef ik ze een opdrachtje in het algemeen: een keer met iemand anders buiten te spelen. Iemand met wie je nog niet eerder gespeeld hebt. En dan vraag ik ook of ze dat gedaan hebben en hoe het was. Dan doel ik onder andere zeker op die 3 jongens, maar voor de rest v/d klas is het ook goed natuurlijk. Dat doen ze dan ook wel. Ik zeg ook steeds tegen ze dat ze niet naast elkaar in de kring mogen zitten of aan tafel. Elke keer weer doen ze het en moet ik er wat van zeggen.
dolfijntje24- Prater
- Aantal berichten : 1003
Punten : 1074
Registratiedatum : 11-12-10
Jup dat doe ik ook, zet ze in de kring vrij ver uit elkaar.. En ga ze na de kerstvakantie op een ander plekje zetten, alleen heb ik maar 3 groep 2 tafels en zijn zij met z'n 4en, en dan nog een paar andere gastjes waar ze ook niet zo'n beste combi mee zijn
Lejow- Lady Post-a-lot
Soortgelijke onderwerpen
» Zomerschoenen jongens
» Jongens en meisjesdingen
» Ik mis mijn jongens zo
» jongens hoody
» Meisjes vs jongens
» Jongens en meisjesdingen
» Ik mis mijn jongens zo