Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ziekenhuis ontwikkelt risicotest

5 plaatsers

Ga naar beneden

Ziekenhuis ontwikkelt risicotest  Empty Ziekenhuis ontwikkelt risicotest

Bericht  Jeanette ma 3 jan 2011 - 23:07

AMSTERDAM - Door het invullen van een vragenlijst op internet kunnen mensen vanaf maandag nagaan hoe groot het risico is dat ze een van de 28 meest voorkomende aandoeningen in Nederland krijgen.

© ThinkStockDe test bestrijkt de aandoeningen die verantwoordelijk zijn voor zeventig procent van de totale sterfte in Nederland, schrijft De Telegraaf maandag.

Door ziektes als huidkanker of suikerziekte vroeg op te sporen kan beter worden ingegrepen. De test is ontwikkeld door het Bronovo ziekenhuis in Den Haag en is het afgelopen jaar getest onder 22 duizend patiënten bij zestien grote huisartsenpraktijken.

Van de deelnemers besloot dertig procent vanwege de uitslag naar de huisarts te gaan. Daarvan bleek 38 procent inderdaad meer kans te hebben op nierschade, suikerziekte of hart- en vaatziekten.

Varianten

De test kent twee varianten. Een gratis versie en een versie die twintig euro kost. De eerste test alleen test op hart- en vaatziekten, nierschade en suikerziekte.

De tweede test ook op veelvoorkomende kanker en 25 andere aandoeningen. Het ziekenhuis pleit ervoor de laatste test in de basisverzekering op te nemen.

Onder vuur

De test is anders dan zelftests die de afgelopen jaren onder vuur kwamen te liggen. Zo nam de Inspectie voor de Gezondheidszorg in 2009 driehonderd grieptesten in beslag.

De tests voor Mexicaanse griep werden via een website te koop aangeboden. Volgens de inspectie waren ze te ingewikkeld om door particulieren uit te laten voeren. Bij de test van het Bronovo-ziekenhuis wordt alleen een vragenlijst ingevuld en hoeft de patiënt geen medische handelingen uit te voeren.

Wat vinden jullie hier van? Zouden jullie zo'n test doen?

Om eerlijk te zijn zou ik toch nog gewoon eerder naar de huisarts stappen. Ik krijg daar toch een veiliger gevoel bij. Niet alle symptomen zijn bij iedereen hetzelfde en daar kan de test niet op switchen.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziekenhuis ontwikkelt risicotest  Empty Re: Ziekenhuis ontwikkelt risicotest

Bericht  silly-one ma 3 jan 2011 - 23:17

Aan de ene kant waarom zou ik zo een test doen? Er staan een hoop vragen in die wel van belang zijn, maar andere punten worden niet meegenomen.
Gisteren heb ik een andere test gedaan rondom diabetes. Puur om te zien wat voor soort test het zou zijn. Daaruit kwam dat ik geen risico had op diabetes. Tja mij moeder ook niet en die heeft het toch sinds kort. Daarbij heb ik vanuit mijn vaders kant van de familie een ergelijkheidsfactor van verhoogde bloeddruk en cholesterol. Dat wordt in zo een test niet echt meegenomen.
Ik denk vooral als je normaal en gezond blijft leven en daarbij ook te genieten dan kom je met gezond verstand een heel eind.

Ik denk ook dat het voor een hoop mensen een bangmakerij is. Mensen maken een test zien verhoogd risico en gaan gelijk zelf dokteren of direct naar de HA terwijl er niks aan de hand is.

silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Serena ma 3 jan 2011 - 23:41

silly-one schreef:Aan de ene kant waarom zou ik zo een test doen? Er staan een hoop vragen in die wel van belang zijn, maar andere punten worden niet meegenomen.
Gisteren heb ik een andere test gedaan rondom diabetes. Puur om te zien wat voor soort test het zou zijn. Daaruit kwam dat ik geen risico had op diabetes. Tja mij moeder ook niet en die heeft het toch sinds kort. Daarbij heb ik vanuit mijn vaders kant van de familie een ergelijkheidsfactor van verhoogde bloeddruk en cholesterol. Dat wordt in zo een test niet echt meegenomen.
Ik denk vooral als je normaal en gezond blijft leven en daarbij ook te genieten dan kom je met gezond verstand een heel eind.

Ik denk ook dat het voor een hoop mensen een bangmakerij is. Mensen maken een test zien verhoogd risico en gaan gelijk zelf dokteren of direct naar de HA terwijl er niks aan de hand is.

dat denk ik ook, dat is ook de reden dat ik zelf niet zo'n test zal doen. Ik ga wel naar de huisarts als er echt is aan de hand is.
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 2:38

Ik heb gisteren de gratis test gedaan. Op deze site: http://www2.gezondheidsrisicotest.nl/
Over het algemeen denk ik dat je zeer weinig aan deze gratis test zult hebben aangezien ze niet zo veel aan je vragen.

Ik vind het geen bangmakerij. Het lijkt mij alleen maar goed om te weten waar je op moet letten. Je kan dat dan beter nu weten via een juiste, uitgebreide test, dan als het al te laat is...want dan ben je echt wel banger.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 2:39

Twixx schreef:Ik heb gisteren de gratis test gedaan. Op deze site: http://www2.gezondheidsrisicotest.nl/
Over het algemeen denk ik dat je zeer weinig aan deze gratis test zult hebben aangezien ze niet zo veel aan je vragen.

Ik vind het geen bangmakerij. Het lijkt mij alleen maar goed om te weten waar je op moet letten. Je kan dat dan beter nu weten via een juiste, uitgebreide test, dan als het al te laat is...want dan ben je echt wel banger.
Hahaha dat laatste waren bijna de letterlijke woorden van een arts gister op het journaal Wink

Gast
Gast

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 2:43

hmm misschien moet ik daar eens solliciteren! nerd

Gast
Gast

Bericht  Toet di 4 jan 2011 - 2:45

Ik vind het ergens wel bangmakerij. Nog niet zozeer voor mensen met een gezond verstand, maar ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die zulk soort dingen veel te serieus nemen.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 2:47

toetje_ schreef:Ik vind het ergens wel bangmakerij. Nog niet zozeer voor mensen met een gezond verstand, maar ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die zulk soort dingen veel te serieus nemen.
Toch denk ik dat dat voor de gemiddelde nederlander niet geldt.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 2:47

Nou ben ik echt een zeer ernstige hypochonder, maar zo'n test maakt mij niet bang. Eigenlijk stelt het me juist gerust, omdat ik toch overal nee kon invullen (ik heb gister de gratis versie gedaan). Dus nee, ik denk niet dat het bang maakt, al vind ik het ook wel een beetje apart allemaal.

Gast
Gast

Bericht  Toet di 4 jan 2011 - 2:48

Twixx schreef:
toetje_ schreef:Ik vind het ergens wel bangmakerij. Nog niet zozeer voor mensen met een gezond verstand, maar ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die zulk soort dingen veel te serieus nemen.

Daarom zeg ik ook, niet zozeer voor mensen met een gezond verstand.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Toet di 4 jan 2011 - 2:48

Laat ik die test trouwens eerst eens zelf gaan doen.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Silva di 4 jan 2011 - 2:50

Ik ben er nu toevallig mee bezig om de gratis versie in te voeren. Toch weer jammer dat die uitgebreide versie 19,95 kost. :P
Silva
Silva
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 190
Punten : 265
Registratiedatum : 08-12-10

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 2:51

Trouwens, de mensen die door die test (onnodig) naar de dokter gaan, die zíjn waarschijnlijk al hypochondrisch, dus zouden ze dan niet uberhaupt al naar de dokter zijn gegaan, ware het niet voor wat anders?

Gast
Gast

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 2:53

Darcy schreef:Nou ben ik echt een zeer ernstige hypochonder, maar zo'n test maakt mij niet bang. Eigenlijk stelt het me juist gerust, omdat ik toch overal nee kon invullen (ik heb gister de gratis versie gedaan). Dus nee, ik denk niet dat het bang maakt, al vind ik het ook wel een beetje apart allemaal.
Ik kon niet overal nee invullen en toch komt er verder niks uit die test.
Volgens mij is alleen die betaalde beetje betrouwbaar.
Alleen tja, als je echt een juiste uitslag wilt, moet je hoe dan ook naar een arts.

Gast
Gast

Bericht  Toet di 4 jan 2011 - 2:55

Darcy schreef:Trouwens, de mensen die door die test (onnodig) naar de dokter gaan, die zíjn waarschijnlijk al hypochondrisch, dus zouden ze dan niet uberhaupt al naar de dokter zijn gegaan, ware het niet voor wat anders?

Wat denk je van mensen met een lichte verstandelijke beperking?
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 2:55

toetje_ schreef:
Twixx schreef:

Maar ik vind niet dat er perse rekening met de uitzonderingen gemaakt hoeft te worden.

Gast
Gast

Bericht  Toet di 4 jan 2011 - 2:57

Twixx schreef:
toetje_ schreef:
Twixx schreef:

Maar ik vind niet dat er perse rekening met de uitzonderingen gemaakt hoeft te worden.

Dat vind ik ook niet en dat heb ik ook niet gezegt, ik denk alleen wel dat deze test voor enige ophef zal gaan zorgen.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 2:58

toetje_ schreef:
Darcy schreef:Trouwens, de mensen die door die test (onnodig) naar de dokter gaan, die zíjn waarschijnlijk al hypochondrisch, dus zouden ze dan niet uberhaupt al naar de dokter zijn gegaan, ware het niet voor wat anders?

Oh daar heb ik niet aan gedacht, dat weet ik verder niet.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 3:00

toetje_ schreef:
Twixx schreef:
toetje_ schreef:
Twixx schreef:

Dat vind ik ook niet en dat heb ik ook niet gezegt, ik denk alleen wel dat deze test voor enige ophef zal gaan zorgen.
Ik denk dat het wel meevalt smile

Gast
Gast

Bericht  Toet di 4 jan 2011 - 3:01

Darcy schreef:
toetje_ schreef:

Oh daar heb ik niet aan gedacht, dat weet ik verder niet.

Nou ja, dat was dus onder andere de doelgroep waar ik aan dacht. Mijn tante bijvoorbeeld heeft een gemiddeld IQ van 90, ik weet zeker dat als zij zo'n test zal doen, ze meteen in lichte paniek raakt. Simpelweg omdat ze niet het verstand heeft te begrijpen dat het slechts een risicotest is.
Zo ook de moeder van mijn oppaskinderen, die overigens een normaal niveau heeft. Dat is dan wel een beetje een apart mens, maar ook van haar weet ik zeker dat ze meteen in paniek raakt als er uit de test zal komen dat ze ergens een verhoogd risico op heeft.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 4 jan 2011 - 3:13

Toetje, ik kan heel goed begrijpen dat iemand die een wat minder IQ heeft bijvoorbeeld dat dan niet goed begrijpt. En dat zo iemand erg schrikt. Dat is natuurlijk niet tof, maar denk je dat zo iemand überhaupt dan wel zo'n test doet?

Gast
Gast

Bericht  Toet di 4 jan 2011 - 3:18

Dat weet ik wel zeker, waarom niet?
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Toet di 4 jan 2011 - 3:19

Ik heb de test trouwens net gedaan, jammer dat hij zo kort is. Ik dacht dat het hele rijtje behandeld zou worden, maar dat is dus niet zo. Ik heb een verhoogd risico op hart en vaatziekte, maar dat wist ik voor die test ook al.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud