Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ritalin.

+4
TukTuk
Pompoen
silly-one
Marsy28
8 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Ritalin. - Pagina 2 Empty Re: Ritalin.

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 2:51

Om meer te slikken zou ik echt ff moeten bellen dat ga ik niet zomaar doen. Ik slik het nu ook een week. Als ik het zo hoor en merk denk ik ook dat er teveel tijd tussen zit. Misschien moet ik het nog meer geduld geven. Het nadeel wat ik ook vind is dat ik vanaf maandag al alleen thuis ben. Mijn vriend komt vanavond pas thuis en ik zal hem eens vragen of mijn gedrag anders is en of hij ook iets positiefs merkt.

Jolicious welke trukjes heb je dan aangeleerd? Nu valt alles ook een beetje om z'n plaats en denk ik dat ik misschien beter en hoger had gekund, of ik dit arrogant om te zeggen? Want ik weet wel hoeveel moeite het me ook kost ik weet wel dat ik het kan. Maar ik hoop zo dat het met medicatie iets makkelijk zal zijn. Dat ik minder snel opgeef, want bij alles wat ik binnen mijn werk heb gedaan heb ik 1000 maal gedacht van ik stop ermee en kan het niet. Uiteindelijk toch positief blijven denken en vechten. Ik ben een doorzetter en dat helpt denk ik wel een hoop.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  TukTuk do 22 dec 2011 - 2:53

Cimic schreef:Om meer te slikken zou ik echt ff moeten bellen dat ga ik niet zomaar doen. Ik slik het nu ook een week. Als ik het zo hoor en merk denk ik ook dat er teveel tijd tussen zit. Misschien moet ik het nog meer geduld geven. Het nadeel wat ik ook vind is dat ik vanaf maandag al alleen thuis ben. Mijn vriend komt vanavond pas thuis en ik zal hem eens vragen of mijn gedrag anders is en of hij ook iets positiefs merkt.

Jolicious welke trukjes heb je dan aangeleerd? Nu valt alles ook een beetje om z'n plaats en denk ik dat ik misschien beter en hoger had gekund, of ik dit arrogant om te zeggen? Want ik weet wel hoeveel moeite het me ook kost ik weet wel dat ik het kan. Maar ik hoop zo dat het met medicatie iets makkelijk zal zijn. Dat ik minder snel opgeef, want bij alles wat ik binnen mijn werk heb gedaan heb ik 1000 maal gedacht van ik stop ermee en kan het niet. Uiteindelijk toch positief blijven denken en vechten. Ik ben een doorzetter en dat helpt denk ik wel een hoop.

Maar in principe slik je in totaal dan niet meer he.. Je gaat dan juist minder slikken.. Nu slik je 3x 15mg, =45mg, dan slik je 4x 10mg = 40mg..
Maar misschien moet je het idd even overleggen. Heeft de psychiater dit voorgeschreven? Vind het eigenlijk ook vrij hoge dosis om mee te beginnen in de eerste week! Hier starten ze geloof ik met 4x 5mg, dan 2x 5mg 2x 10mg op een dag, en dan 4x 10mg, omdat ik er niks van merk moet ik nu naar de 4x15mg dan.
Maar merk je een half uur na het innemen ook dat je zo opgefokt raakt eigenlijk? Of merk je dan wel wat meer rust?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 3:00

Wat ik nu merk is dat ik rustig ben in mijn hoofd, makkelijker kan nadenken en nu ook beter dingen op papier zetten. Ook springen gedachten niet van hot naar her en kan ik beter mijn kop erbij houden. Heb veel moeite met verwoorden op papier mij zul je dus niet snel zien in een dikke discussie omdat ik me niet kan verwoorden. Ruzies zijn een drama en een draak is nog rustiger. Maar ik merk wel ondanks de rust in mijn hoofd dat mijn lichaam raar doet. Heb een rusteloos gevoel en last van mijn maag en last van mijn borstkast maar denk dat mijn maag/slodarm is. En dit heb ik z'n beetje de hele dag. Vanaf maandag ben ik een stuk drukker dan normaal en komt er niet veel uit handen. Soms weet ik niet eens waar ik mee bezig ben. Ik denk dat dit dus de rebound is. Heb z'n vermoeden dat het middel maar een uurtje of 2 werkt. Wat ik dus wil zeggen dat mijn lichaam ofgefokt is maar dat mijn hoofd wel rust heeft en dat vind ik zo raar.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 3:02

Cimic schreef:

Qua studie liep ik heel erg tegen de volgende dingen aan:

Hoorcolleges waarbij ik de concentratie niet vast kon houden en me heel onrustig voelde
Werkcolleges idemdito
Verslagen, hel! Nou deed ik ook wel een opleiding waar je daarmee werd dood gegooid hoor. Niet normaal hoeveel verslagen wij moesten maken.
Stage, overzicht houden over een klas. Ik kreeg zoveel prikkels binnen, hoorde en zag alles, maar omdat het zoveel was werd ik er werkelijk doodmoe van en kon ik het overzicht niet houden en het bij de kernpunten laten.

Ik weet niet wat voor opleiding jij eerst hebt gedaan? Ik deed hbo en dacht dat ik gewoon niet zo slim was. Ik snapte maar niet van mezelf dat ik mijn concentratie niet vast kon houden en zo moe werd van de schooldagen. Nu doe ik universiteit, een heel stuk hoger niveau en ik haal al mijn tentamens in 1 keer. En interessant dat ik het vind! Ik merk nu pas weer hoe weinig ik uit mezelf heb gehaald door die verkeerde manier van studeren (voor mij). Ik heb echt veel meer in me en dat merk ik nu dus ook. Dat gevoel wat jij dus ook hebt. Wat ik nu doe? Ik studeer thuis, bij de OU. Op mijn eigen tempo (wat nu behoorlijk hoog ligt) en op mijn eigen manier. Heb ik geen energie meer voor die dag, dan stop ik er mee. Heb ik mijn hyperfocus, dan kan ik zo een aantal uren studeren en nog niet moe zijn. Heb ik behoefte aan ondersteuning, volg ik een college (je hebt overal dependances in Nederland van mijn studie). Maar meestal kan ik het prima zelf en ik ga als een speer. Als ik dit eerder geweten had dan was ik niet eens aan een reguliere opleiding begonnen. En het gekke is, ik krijg zoveel meer voor elkaar nu ik het op mijn eigen manier mag doen dan dat ik het via een reguliere opleiding moest doen. Ik ben heel blij met die keuze.

Verder ga ik niet al te streng zijn voor mezelf. Ik weet mijn knelpunten, hou daar rekening mee. Ga bij wijze van niet in een H&M staan waar gigantisch veel mensen zijn. Dan word ik duizelig. Ik shop online Wink. Ik heb veel gehad aan het boek 'opgeruimd leven met adhd', staan hele goede tips in voor als je moeite hebt met je huishouden en financieen bijv.

Accepteren dat niet alles perfect hoeft, dat je het op je eigen manier mag doen. Dat scheelt ook al een héle hoop, echt.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 22 dec 2011 - 3:11

Cimic schreef:Wat ik nu merk is dat ik rustig ben in mijn hoofd, makkelijker kan nadenken en nu ook beter dingen op papier zetten. Ook springen gedachten niet van hot naar her en kan ik beter mijn kop erbij houden. Heb veel moeite met verwoorden op papier mij zul je dus niet snel zien in een dikke discussie omdat ik me niet kan verwoorden. Ruzies zijn een drama en een draak is nog rustiger. Maar ik merk wel ondanks de rust in mijn hoofd dat mijn lichaam raar doet. Heb een rusteloos gevoel en last van mijn maag en last van mijn borstkast maar denk dat mijn maag/slodarm is. En dit heb ik z'n beetje de hele dag. Vanaf maandag ben ik een stuk drukker dan normaal en komt er niet veel uit handen. Soms weet ik niet eens waar ik mee bezig ben. Ik denk dat dit dus de rebound is. Heb z'n vermoeden dat het middel maar een uurtje of 2 werkt. Wat ik dus wil zeggen dat mijn lichaam ofgefokt is maar dat mijn hoofd wel rust heeft en dat vind ik zo raar.

Hmm kan zijn dat je gewoon nog moet wennen.. Of dat die 15mg per keer gewoon teveel is..
Ik zou echt even bellen naar wie het voor geschreven heeft, of je niet mag proberen 4x 10 te doen, kijken hoe je daar op reageerd. Want je moet er ook aan denken, 80mg per dag is de maximale dosis voor een volwassene, maar ik weet je gewicht niet, ze houden ook 1mg per lichaams gewicht aan als max. Dus als je 60kg weegt, is 60mg per dag jou max. Andersom, als je 120kg bent, houden ze dus wel die 80mg aan.
Als je idd naar 4x per dag moet en dan gelijk op 15mg terwijl je nu al zo heftig reageerd, dan zit je misschien zelfs ook al aan je max.
Wat je ook kan vragen, is of je de ritalin met vertraagde afgifte kan krijgen. Die werken 6 tot 8 uur geloof ik.

Waar loop je onder behandeling? Bij Psyq kunnen ze aan methylfenidaat retard (wordt door 1 apotheker zelf gemaakt) komen, daar zit geen eigen bijdrage aan, bij Concerta wel.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 3:13

Een goede hyperfocus heb ik ook maar alleen in de onderwerpen die me echt intresseren. Omdat ik al vanaf mijn 18 werk heb ik veel cursussen en opleidingen gedaan gerelateerd aan mijn werk. Maar net zoals wat wat jij zegt overal tegen aangelopen en met hakken over de sloot opleidingen gehaald. Ik merk nu ook aan mezelf dat de acceptatie er helemaal niet is. Ik ben zelf een beetje boos dat ik zoveel kansen heb gemist en misschien een te lage opleiding heb gedaan. Ik probeer wel te relativeren maar lukt niet altijd. Wil nu mijn baan opzeggen en werken en leren. Ik ga een MBO 4 opleiding doen. Ik durf niet eens HBO te doen omdat ik bang ben dat ik er de hersenen er niet voor heb. Ik merk wel dat ik faalangst hierdoor heb gekregen. Ik zal uiteindelijk wel rust vinden en niet te streng voor mezelf te zijn, maar denk wat ik eerst moet krijgen is geduld want dat heb ik nu ook niet.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 3:20

Cimic schreef:Een goede hyperfocus heb ik ook maar alleen in de onderwerpen die me echt intresseren. Omdat ik al vanaf mijn 18 werk heb ik veel cursussen en opleidingen gedaan gerelateerd aan mijn werk. Maar net zoals wat wat jij zegt overal tegen aangelopen en met hakken over de sloot opleidingen gehaald. Ik merk nu ook aan mezelf dat de acceptatie er helemaal niet is. Ik ben zelf een beetje boos dat ik zoveel kansen heb gemist en misschien een te lage opleiding heb gedaan. Ik probeer wel te relativeren maar lukt niet altijd. Wil nu mijn baan opzeggen en werken en leren. Ik ga een MBO 4 opleiding doen. Ik durf niet eens HBO te doen omdat ik bang ben dat ik er de hersenen er niet voor heb. Ik merk wel dat ik faalangst hierdoor heb gekregen. Ik zal uiteindelijk wel rust vinden en niet te streng voor mezelf te zijn, maar denk wat ik eerst moet krijgen is geduld want dat heb ik nu ook niet.

Ik ben zelf ook echt boos geweest hoor. Had er 5 jaar studeren opzitten en het had me helemaal niks verder gebracht. Maar weet je, aldoende leer je. En nu kan je je leven er op aanpassen en wel een studie oppakken wat je interesseert.
Maar eerst die rust vinden die je de afgelopen jaren niet hebt gehad.

Waar ga je die mbo4 opleiding doen en welke? En een proefhoofdstuk hbo via een thuisstudie die je gratis kan aanvragen?

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 22 dec 2011 - 3:22

Jolicious schreef:
Cimic schreef:Een goede hyperfocus heb ik ook maar alleen in de onderwerpen die me echt intresseren. Omdat ik al vanaf mijn 18 werk heb ik veel cursussen en opleidingen gedaan gerelateerd aan mijn werk. Maar net zoals wat wat jij zegt overal tegen aangelopen en met hakken over de sloot opleidingen gehaald. Ik merk nu ook aan mezelf dat de acceptatie er helemaal niet is. Ik ben zelf een beetje boos dat ik zoveel kansen heb gemist en misschien een te lage opleiding heb gedaan. Ik probeer wel te relativeren maar lukt niet altijd. Wil nu mijn baan opzeggen en werken en leren. Ik ga een MBO 4 opleiding doen. Ik durf niet eens HBO te doen omdat ik bang ben dat ik er de hersenen er niet voor heb. Ik merk wel dat ik faalangst hierdoor heb gekregen. Ik zal uiteindelijk wel rust vinden en niet te streng voor mezelf te zijn, maar denk wat ik eerst moet krijgen is geduld want dat heb ik nu ook niet.

Ik ben zelf ook echt boos geweest hoor. Had er 5 jaar studeren opzitten en het had me helemaal niks verder gebracht. Maar weet je, aldoende leer je. En nu kan je je leven er op aanpassen en wel een studie oppakken wat je interesseert.

Waar ga je die mbo4 opleiding doen en welke? En een proefhoofdstuk hbo via een thuisstudie die je gratis kan aanvragen?
Hmm een thuisstudie zou voor mij juist helemaal niks zijn! Dan moet je helemaal genoeg discipline hebben smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 3:29

Dat heb je niet? Ik dacht ook dat ik het niet had. Maar ik heb het juist wel. Omdat de interesse vanuit mezelf komt en ik het op mijn eigen manier doe. Dat heeft me heel erg verbaasd over mezelf.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 3:36

Jolicious schreef:

Ik ben nu militair (leidinggevende) en kwa AD(H)D kom ik zeker aan mijn trekken Embarassed maar op leergebied helemaal niet. Ik wil graag verpleegkundige studeren, de medische wereld heeft me altijd getrokken en ook binnen Defensie ben ik Medic geweest. Ik kan niet volledig gaan studeren ivm met het finansiele plaatje dus werken en leren is denk ik ook de beste oplossing. Ben nu 28 en ik merk nog steeds dat ik lust heb naar het leren ondanks de tegenslagen. Ik ben iemand die moet continue geprikkeld worden anders ga ik me vervelen. Vandaar dat Defensie goed bij me past maar vanwege de buizigingen is het geen optie meer.

AngelNyn, ik loop al een tijdje bij de Mggz in den Bosch om een andere reden. Date bij mij AD(H)D hebben ondekt is puur toeval vandaar dat het allemaal zo snel gaat en dat ik moeite heb met verwerken en accepteren. En nu helemaal omdat ik ritalin slik was er eerst op tegen, maar na wat meer informatie ophalen hierover toch geprobeerd. Ik voel me nu gewoon raar en merk dat ik moeite heb te verwoorden hoe ik me nu voel.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 3:37

Jezus wat een spelfouten Embarassed Dacht echt dat ik het goed typte haha maar nu ik terug lees is dat toch niet zo haha

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 22 dec 2011 - 3:39

Jolicious schreef:Dat heb je niet? Ik dacht ook dat ik het niet had. Maar ik heb het juist wel. Omdat de interesse vanuit mezelf komt en ik het op mijn eigen manier doe. Dat heeft me heel erg verbaasd over mezelf.

Ja maar de interesse is bij mij het probleem niet.. Ok er zijn vakken die ik stront vervelend vind en daar doe ik idd nog minder voor, maar je ontkomt er bij een studie nou eenmaal niet aan dat je bepaalde vakken hebt die niet interessant zijn..
Maar ook voor de vakken die juist heel interessant zijn, lukt het me niet om te gaan zitten en te gaan studeren..
Als ik hoorcolleges kan volgen vang ik iig nog iets op, tenminste, de helft van de tijd :P Als ik alles zelf moet doen dan lukt het me ook niet.. Plus dat ik altijd heel veel behoefte heb aan vragen te (kunnen) stellen aan docenten en dergelijk smile

Vind wat dat betreft het belgische onderwijs ook wel voor mij persoonlijk beter. Verslagen maken hoeft eigenlijk bijna nooit, het zijn puur hoor colleges volgen, de hele dag, en dan uiteraard praktijklessen.
Op mijn vorige opleiding moest je constant aan je doelen werken, POP hier, POP daar, project groepen, werd er gek van!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk do 22 dec 2011 - 3:44

Cimic schreef:
Jolicious schreef:

Ik ben nu militair (leidinggevende) en kwa AD(H)D kom ik zeker aan mijn trekken Embarassed maar op leergebied helemaal niet. Ik wil graag verpleegkundige studeren, de medische wereld heeft me altijd getrokken en ook binnen Defensie ben ik Medic geweest. Ik kan niet volledig gaan studeren ivm met het finansiele plaatje dus werken en leren is denk ik ook de beste oplossing. Ben nu 28 en ik merk nog steeds dat ik lust heb naar het leren ondanks de tegenslagen. Ik ben iemand die moet continue geprikkeld worden anders ga ik me vervelen. Vandaar dat Defensie goed bij me past maar vanwege de buizigingen is het geen optie meer.

AngelNyn, ik loop al een tijdje bij de Mggz in den Bosch om een andere reden. Date bij mij AD(H)D hebben ondekt is puur toeval vandaar dat het allemaal zo snel gaat en dat ik moeite heb met verwerken en accepteren. En nu helemaal omdat ik ritalin slik was er eerst op tegen, maar na wat meer informatie ophalen hierover toch geprobeerd. Ik voel me nu gewoon raar en merk dat ik moeite heb te verwoorden hoe ik me nu voel.

Hmm.. Ja ik merk dat het accepteren idd echt een belangrijk iets is.. Bij Psyq hebben ze een verplichte praatrgroep achtig iets, is voor mensen die net de diagnose hebben gekregen. Het is meer een informatiegroep, 4 bijeenkomsten, en je krijgt uitleg over AD(H)D, over de medicijnen, over de behandeling, je kan je ervaringen delen, je merkt dat je niet de enige bent.. En ook heel belangrijk, we besteedde ook aandacht aan de positieve dingen van ADHD. Ik zag er enorm tegen op, maar het heeft me echt enorm geholpen! Misschien kan je bij de Mggz ook in iets van een groep terecht komen?
Ik zal echt bellen over je medicijnen, want 3x per dag is echt weinig, zeker als je er al zo heftig op reageerd bij het uitwerken, bij Psyq spreken ze van 4 tot 8x per dag zelfs.. Maar meestal houden ze 4x aan, ivm eventuele slaapproblemen.
Probeer er echt goed over te praten, ook op speciale fora eventueel. Want het is ons ook echt duidelijk uitgelegd dat je een verwerkingsproces in gaat de aankomende tijd.

Kan me voorstellen dat als het bij toeval ontdekt wordt dat het echt even heel heftig is.. Probeer duidelijk ook je grenzen aan te geven, want als ze te snel gaan voor je gevoel los je er ook niks mee op!
Ik liet me op eigen initiatief testen op ADHD/ADD, en na de diagnose kwam ik ook in een rollercoaster terecht kwa gevoelens, zit er nog midden in.. Laat staan als het out of the blue komt.. Hopelijk wen je snel aan de medicijnen en de diagnose en kan je er iets positiefs mee!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 3:45

AngelNyn schreef:
Jolicious schreef:Dat heb je niet? Ik dacht ook dat ik het niet had. Maar ik heb het juist wel. Omdat de interesse vanuit mezelf komt en ik het op mijn eigen manier doe. Dat heeft me heel erg verbaasd over mezelf.

Ja maar de interesse is bij mij het probleem niet.. Ok er zijn vakken die ik stront vervelend vind en daar doe ik idd nog minder voor, maar je ontkomt er bij een studie nou eenmaal niet aan dat je bepaalde vakken hebt die niet interessant zijn..
Maar ook voor de vakken die juist heel interessant zijn, lukt het me niet om te gaan zitten en te gaan studeren..
Als ik hoorcolleges kan volgen vang ik iig nog iets op, tenminste, de helft van de tijd :P Als ik alles zelf moet doen dan lukt het me ook niet.. Plus dat ik altijd heel veel behoefte heb aan vragen te (kunnen) stellen aan docenten en dergelijk smile

Vind wat dat betreft het belgische onderwijs ook wel voor mij persoonlijk beter. Verslagen maken hoeft eigenlijk bijna nooit, het zijn puur hoor colleges volgen, de hele dag, en dan uiteraard praktijklessen.
Op mijn vorige opleiding moest je constant aan je doelen werken, POP hier, POP daar, project groepen, werd er gek van!

Ja, ik ook. Vreselijk! Maar goed, je moet gewoon vinden wat jouw manier van onderwijs is. Ik kon weinig colleges, deed veel liever gewoon wat ik moest doen. Onthield ook weinig van wat er gezegd werd, was altijd afgeleid Laughing

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 22 dec 2011 - 3:47

Jolicious schreef:
AngelNyn schreef:

Ja, ik ook. Vreselijk! Maar goed, je moet gewoon vinden wat jouw manier van onderwijs is. Ik kon weinig colleges, deed veel liever gewoon wat ik moest doen. Onthield ook weinig van wat er gezegd werd, was altijd afgeleid Laughing

Fijn dat het voor jou wel op die manier werkt! Er is ook geen perfecte manier, het is echt kijken wat voor jezelf goed werkt. Ik ben er verder nog niet echt achter..
Misschien als je me in een witte kamer met alleen een bureau en een stoel zet, dat ik me dan wel eens kan concentreren :P
Ik onthou ook zeker niet alles wat er gezegd wordt, maar 20/30% is toch al beter dan niks Laughing En bij interessantere lessen is dat misschien 70/80%, het eerste uur, maar de lessen duren hier 1,5 uur, verschrikkelijk.. Maarja niks aan te doen smile

Trouwens, bedankt voor de tip van Zink, ik ga het gewoon eens proberen smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 3:57

Maar heb jij na een college dan nog wel energie om voor jezelf bezig te gaan? Want dat had ik dus echt niet, was echt bekaf. Moest zo mijn best doen om me te concentreren en niet afgeleid te raken. Mijn vader heeft trouwens hetzelfde. Die wist eerder nooit dat hij ADHD had, maar moest soms uren bij cursussen aanwezig zijn voor zijn werk. Hij vertelde dat hij wel eens kotsend langs de weg heeft gestaan als hij terug kwam van een cursus, omdat hij gewoon misselijk werd van het constant moeten concentreren en opletten.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 22 dec 2011 - 3:59

Jolicious schreef:Maar heb jij na een college dan nog wel energie om voor jezelf bezig te gaan? Want dat had ik dus echt niet, was echt bekaf. Moest zo mijn best doen om me te concentreren en niet afgeleid te raken. Mijn vader heeft trouwens hetzelfde. Die wist eerder nooit dat hij ADHD had, maar moest soms uren bij cursussen aanwezig zijn voor zijn werk. Hij vertelde dat hij wel eens kotsend langs de weg heeft gestaan als hij terug kwam van een cursus, omdat hij gewoon misselijk werd van het constant moeten concentreren en opletten.

Nee dat heb ik idd niet.. Zeker omdat soms de dagen van half 9 tot half 6 zijn.. Maarja aan de andere kant, op dagen dat ik geen les heb komt er op dit moment ook helemaal niks uit mijn handen..

Had vandaag praktijkles anatomie, van half 9 tot kwart voor 12, met een kwartiertje pauze tussendoor.. Op een gegeven moment is het op.. Laatste uur nam ik echt niks meer in me op (de docent verteld welke spieren we moeten palperen, benoemd ze en laat zien bij 1 persoon waar die precies zitten en hoe je ze kan vinden, ik wist dan alleen nog maar in welke buurt, maar de namen etc? geen idee..), ik wilde dat laatste uur alleen nog maar liggen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 5:37

Wat jullie zeggen is zooooooooo herkenbaar. Ik ben ook altijd erg moe dat komt omdat ik dusdanig geconcentreerd moet zijn dat ik uiteindelijk als een halve dooie bij loop/zit. Het koste me zoveer energie dat ik het gewoon niet trek. Ik ga ook standaard door de week tussen 8 en 9 uur naar bed en sta om 0515 u weer naast mijn bed. En dan nog slecht slapen. Gesprekken voeren met vriendinnen een drama want ik ben na 5 min weer alles kwijt hetzelfde met lessen volgen.

Moet trouwens zeggen dat ik nu vrij rustig ben. Wel lichamelijk onrustig alsof ik wil dansen, schreeuwen en druk wil zijn.

AngelNyn, ik zal het sowieso met mijn Psych bespreken. Slaat bij je trouwens de Dexamfetamine wel aan omdat je aangaf dat Ritalin niet helpt.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 22 dec 2011 - 6:02

Cimic schreef:Wat jullie zeggen is zooooooooo herkenbaar. Ik ben ook altijd erg moe dat komt omdat ik dusdanig geconcentreerd moet zijn dat ik uiteindelijk als een halve dooie bij loop/zit. Het koste me zoveer energie dat ik het gewoon niet trek. Ik ga ook standaard door de week tussen 8 en 9 uur naar bed en sta om 0515 u weer naast mijn bed. En dan nog slecht slapen. Gesprekken voeren met vriendinnen een drama want ik ben na 5 min weer alles kwijt hetzelfde met lessen volgen.

Moet trouwens zeggen dat ik nu vrij rustig ben. Wel lichamelijk onrustig alsof ik wil dansen, schreeuwen en druk wil zijn.

AngelNyn, ik zal het sowieso met mijn Psych bespreken. Slaat bij je trouwens de Dexamfetamine wel aan omdat je aangaf dat Ritalin niet helpt.

Helaas heb ik die nog niet kunnen proberen Sad Ik heb maandag telefonisch gesprek met de psych gehad, maar ik moet tot januari wachten tot ik persoonlijk gesprek heb, ze wil en kan niet telefonisch een ander recept geven :S
Moest maar ophogen en als dat niet werkt over een week weer ophogen tot de max. dosis..
Volgens haar was er na ritalin nog maar 1 middel (dextro amfetamine idd), terwijl we tijdens de groep veel meer medicijnen voorbij zagen komen:S

Hmm gek dat je je zo voelt, lijkt me heel irritant! Sad Hopelijk is het echt een kwestie van wennen! Want als het werkt schijnt het echt een uitkomst te zijn!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 6:11

Ik zit nu ff te denken ben normaal erg rustig sport veel waardoor ik veel energie kwijt kan. Vroeger was ik een erg druk meisje wat geen minuut stil kon zitten en altijd aandacht vroeg dat drukke is in de loop van jaren minder geworden en sport is er voor in de plaats terug gelomen. Ik heb sinds dat ik ritalin slik niet meer gesport. Zou het daaraan kunnen liggen? Dat ik nu lichamelijk druk word omdat ik mijn energie niet kwijt kan. Heb even een helder momentje dus ik bedacht dit net smile

Hmm wel balen hoor AngelNyn, hoe voel jij je nu dan? Of slik je nog steeds Ritalin? Dat heb ik geloof ik even gemist. En waarom zeg je Psych dat alleen dex baat heeft terwijl er ook nog andere middelen zijn. Ik denk persoonlijk dat ik straks overga op Concerta of Medikinet.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 22 dec 2011 - 6:19

Cimic schreef:Ik zit nu ff te denken ben normaal erg rustig sport veel waardoor ik veel energie kwijt kan. Vroeger was ik een erg druk meisje wat geen minuut stil kon zitten en altijd aandacht vroeg dat drukke is in de loop van jaren minder geworden en sport is er voor in de plaats terug gelomen. Ik heb sinds dat ik ritalin slik niet meer gesport. Zou het daaraan kunnen liggen? Dat ik nu lichamelijk druk word omdat ik mijn energie niet kwijt kan. Heb even een helder momentje dus ik bedacht dit net smile

Hmm wel balen hoor AngelNyn, hoe voel jij je nu dan? Of slik je nog steeds Ritalin? Dat heb ik geloof ik even gemist. En waarom zeg je Psych dat alleen dex baat heeft terwijl er ook nog andere middelen zijn. Ik denk persoonlijk dat ik straks overga op Concerta of Medikinet.

Zou goed kunnen dat je lichaam idd dat sporten mist smile Misschien kan je het deze week proberen?

Hoe ik me voel.. Mwah niet echt helemaal goed, merk wel dat de verhoging iets doet, maar meer in de zin van alleen bijwerkingen.. Veel hoofdpijn en dergelijke. Ik slik idd nu nog de methylfenidaat, 4x 15mg dan. Snap ook niet waarom ze zegt dat er na ritalin alleen nog dex is.. Zou anders ook wel strattera willen proberen, maar die wordt helaas niet vergoed.. Maar als het werkt is het wel de moeite waard, ik krijg 500 euro per jaar vergoed, dus kan het sowieso even proberen.. En er dan eventueel voor sparen als het wel werkt..
Heb sowieso eerste week van januari weer gesprek met haar, en dan zal ik het ook wel aangeven dat ik niet snap waarom ze het maar over 1 ander middel nog had.. En in diezelfde week of de week er na gesprek met mijn coach, daar kan ik wel beter mee praten dan met die psych.

Concerta is helaas ook een duur grapje he? Sad Via Psyq kunnen wij wel Methylfenidaat retard krijgen, die wordt gelukkig volledig vergoed en heeft geen eigen bijdrage, maar dat is maar 1 apotheker die dat doet. Denk dat het sowieso voor jou wel beter is om iets van Concerta te proberen, zeker nu je zo heftig al op die rebound reageerd! plus dat je een stuk minder vaak een pil hoeft te nemen, lijkt me echt ideaal!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 22 dec 2011 - 6:29

Ik heb nu het voordeel dat Defensie alles vergoed. Mocht ik straks de burger ingaan dan heb ik dit probleem ook. Ik ga dit ook even bespreek maken want ik zal dan een stuk minder verdienen en het is de bedoeling dat ik van mijn kleine loontje dan nog wel kan rondkomen. Verder hoor ik ook dat concerta beter is ivm de rebound. Ff afwachten dus. Ik ben nog motivatie en energie aan het zoeken voor te sporten. Dus wie weet of ik er baat bij heb.

Bij dex is het probleem dat het spul 2 x zo sterk is als Ritalin je zult de dosis ook moeten halveren. Maar de rebound etc blijven hetzelfde omdat het een kortdurend middel is. Wel doet dex iets anders kwa stof dan ritalin alleen puur de bijwerkingen zijn hetzelfde. Is het voor jou dan handig? Strattera ken ik ook wel maar daar zit geen Methylfenidaat in toch?

Gast
Gast

Bericht  TukTuk vr 30 dec 2011 - 11:31

Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met je ging Cimic? Ben je al wat meer gewend?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 30 dec 2011 - 21:31

Ow Lief dat je er naar vraagt smile

Mja op zich gaat het werk prima. Ik voel me heel anders dan in het begin. Waar ik in het begin het zenuwachtige gevoel had is het nu een stuk minder, maar nog steeds last van een rebound ook heb na mijn gevoel last van hartkloppingen Embarassed maar ik kan me ook vergissen. Dinsdag ga ik de bedrijfsarts om het even herkanbaar te maken, bovendien wil ik ook even mijn bloeddruk laten meten, want het schijnt dat die vak hoog wordt.

Zit nu vanaf woensdag op 3x 20 mg. Ik had altijd het gevoel dat ik mist in mijn hoofd had. Als er veel info op me afkwam kon ik dat moeilijk verwerken. Nu heb ik het echt het idee dat het weg is. Heb ook meer rust in mijn hoofd en kan me langer focussen op dingen, ook heb ik het gevoel dat ik dingen beter kan verwoorden en dingen sneller opneem. Merkt nu dat ongeveer 2 a 3 uur werkt waar daarna de rebound optreed.

Maar om eerlijk te zijn vind ik het nog steeds geen wondermiddel. Nu wegen de positieve dingen op tegen het negatieve. als ik kijk dat ik veel hoofdpijn heb, amper en weinig eet, maagpijn, stemmingswisselingen, af en toe hartkloppingen en de onrust die ik nog heb maar wel minder is. Ow en zou bijna vergeten het weinig slapen, ik slaap erg weinig maar dan wel vast.

Ik vraag me af hoe lang ik het kan volhouden ook vanwege mijn werk. Hoe ga ik een week volmaken met weinig slaap? Ik mag hiermee auto rijden? Maar op mijn werk zit ik van 8 tot 5 in voertuigen. Trek ik dat wel allemaal? Maandag mag ik weer werken. Ik zie er tegenop. Ik weet niet eens van mezelf of het een goed idee is om weer leerlingen op te leiden.

Dus ja ik ben echt blij met de rust, concentratie en de opgetrokken mist Very Happy Maar dan heb je de keerzijde van dit medicijn.

Pff lang verhaal weer haha. Hoe gaat het verder met jou??

Gast
Gast

Bericht  TukTuk vr 30 dec 2011 - 22:49

Vervelend dat je nog zoveel bijwerkingen merkt ondanks dat je er toch ook wel positieve dingen van merkt! Dan is het uiteindelijk inderdaad de keuze maken, wat weegt zwaarder..

Maar is je bloeddruk niet gemeten door de psych dan voordat je het voorgeschreven gekregen hebt? Wij staat onder strenge controle, moest daar ook op de weegschaal enzo, en iedere keer als we terug moeten, worden we gewogen en wordt onze bloeddruk gemeten.
Hopelijk is deze niet te hoog bij je! Die hartkloppingen schijnen inderdaad er bij te horen, hopelijk trekken die nog weg! Ik hoorde op de groep dat dat meestal een week of 2 a 3 duurde bij de personen die er last van hadden.

Vervelend ook dat je zo weinig slaapt.. Hoelaat neem je je laatste in? Misschien kan je melatonine op recept krijgen? (Dit is vele malen sterker dan wat je in de drogist kan krijgen) Hiervan ga je vaak wel beter slapen. Ik merk vooral dat ik nu eindelijk ook eens door kan slapen en uit kan slapen als ik daar behoefte aan heb, terwijl ik normaal in de weekenden ook vroeg wakker was en nooit meer kon inslapen daarna.
Wat het misschien ook kan zijn, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, dat je juist door de rebound slechter in slaap komt bijvoorbeeld, sommigen nemen dan nog een halve ritalin voor het slapen.
Misschien eens de moeite om dat uit te proberen? Gewoon in de weekenden als je de dag er na geen verplichtingen hebt bijvoorbeeld.

Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over je werk, zeker nu je zo weinig slaapt.. Lastig hoor Sad Hopelijk wil de psych je concerta of een ander langwerkende voor gaan schrijven, misschien dat je daar meer baadt bij hebt!
Want als je de hele dag in voertuigen zit terwijl je moe bent is ook gewoon geen doen natuurlijk. Uiteindelijk zullen dan de nadelen zwaarder opwegen tegen de voordelen.. Zou echt zonde zijn!

Maar fijn zeg dat je wel meer rust in je hoofd hebt gekregen, dat het in ieder geval werkt! Nu nog hopen dat uiteindelijk de nadelen zullen afnemen als je minder last gaat krijgen van de rebound, dat zou echt mooi zijn.

Hier gaat het nog hetzelfde, ben over gegaan op 4x 20, merk wel heel klein beetje verschil, maar heb het helaas nog niet kunnen testen tijdens de lessen.. Het zal deze week wel blijken of het met leren beter gaat smile Het enige wat ik merk is dat als ik eenmaal met iets bezig ben, iets langer geconcentreerd bezig kan zijn, maar dat kost mezelf nog steeds wel moeite. Ik weet dus niet zo goed of de voordelen nu opwegen, want die zijn zo minimaal, tegenover het feit om wel dag in dag uit een hoge dosis medicijnen te slikken..
Moet dinsdag naar de psych terug, dus zal het dan wel overleggen.. of verder nog doorgaan hiermee en kijken hoe het gaat, of overstappen.. Ben er nog niet over uit.. Van een rebound heb ik gelukkig geen last. Maarja dat vind ik ook wel lastig aan de andere kant, want daardoor kan ik ook moeilijker testen of het echt werkt de medicijnen zeg maar.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud