Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tuc als tussendoortje kdv

+12
Snoopy
Liz
Teddyaapje
JD
love
Tittih
pindaatje
Susan
Printje
Tania
Coco
Flower_L
16 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Tuc als tussendoortje kdv - Pagina 2 Empty Re: Tuc als tussendoortje kdv

Bericht  Gast vr 9 dec 2011 - 10:47

Flower, hebben ze daar geen hartig beleg dan? Wat een raar beleid Rolling Eyes Zit daar eenr eden achter?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Tittih vr 9 dec 2011 - 10:48

iig geen leverworst, dan had ik er zeker wat van gezegd.
Volgens mij rookworst(met zo`n velletje).

Tittih
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 66
Punten : 90
Registratiedatum : 14-08-11

Bericht  Flower_L vr 9 dec 2011 - 10:49

@ tittih: nee stroop is op zich niet heel verkeerd vermoed ik, maar omdat ze weleens van leidsters wisselen, houden we het simpel. Anders krijg je beleg a en c wel, b en d niet. En zolang hij smult...
Hij krijgt trouwens weleens half beschuitje met stroop na zijn brood, omdat hij zijn kale boterhammen met boter sneller op heeft dan de andere kindjes. smile
Laatst had hij al pindakaas op brood door leidster andere groep, en kreeg allergische reactie.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Bericht  Flower_L vr 9 dec 2011 - 10:50

Maple schreef:Flower, hebben ze daar geen hartig beleg dan? Wat een raar beleid Rolling Eyes Zit daar eenr eden achter?

Smeerkaas, en als je perse wil kunnen ze speciaal voor ouders die willen echte kaas bestellen...maar hoe het werd gebracht...zo van 'liever niet'

Flower_L
Ratel
Ratel

Bericht  love vr 9 dec 2011 - 10:52

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en bij ons krijgen ze echt geen tuc als tussen door!
Wij doen altijd :
10:00 fruit met aranka (speciale ranja met niet teveel suiker)
12:00 boterham, eerst met kaas,smeerworst,smeerkaas of bv boterhamworst. We letten er wel op dat sommige kindjes niet elke keer smeerworst nemen.
15:00 drinken met een biscuitje (en met sinterklaas ong 4 pepernootjes per kind,hangt af van de leeftijd)
en om 16:30 drinken we met de kindjes glas melk .

Als er een verjaardag wordt gevierd doen we dit vaak om 10:00 en dan fruit smiddags (tenzij de traktatie gezond is dan houden we ons aan de rest)
love
love
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1571
Punten : 1784
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast vr 9 dec 2011 - 10:53

Oh, wij hebben smeerkaas, gewone kaas, en verder dingen als ham, kipfilet, boterhamworst en cervelaat. En smeerworst héél incidenteel of bij koemelkallergie.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 9 dec 2011 - 10:55

Tittih schreef:
HeartBeat schreef:Worst vind ik eigenlijk ook niet onwijs raar (word hier zoiezo niet gegeten) maar kijk er niet raar van op.
Dat ze om 17.00 nog een koekje of iets dergelijks eten vind ik wel weer erg raar.
Maar waarom is een koekje wel raar en 2/3 plakjes worst niet?

Voorheen zaten ze wel eens aan een rijstewafel of soepstengel, dat heb ik dan weer liever smile

Nee, haha, ik bedoelde meer het tijdstip Wink niet eens het tussendoortje zelf eigenlijk.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 9 dec 2011 - 10:59

Ik geef kinderen om 17:00 vaak nog een halve soepstengel. Op mijn groep worden kinderen vaak tegen zessen gehaald, ik merk echt dat kinderen om 17:00 echt een dipje hebben. Ze hebben om 15:00 voor het laatst gegeten en gedronken, kinderen die nog 2x slapen overdag zelfs om 14:00 al. Dus ik kan me voorstellen dat dat maagje dan wel begint te knorren, en eer ze thuis aan tafel en wel zitten is het vaak ook al 18:15. 't Is gewoon voor dat bodempje in de maag.

Gast
Gast

Bericht  Flower_L vr 9 dec 2011 - 11:01

Maple schreef:Ik geef kinderen om 17:00 vaak nog een halve soepstengel. Op mijn groep worden kinderen vaak tegen zessen gehaald, ik merk echt dat kinderen om 17:00 echt een dipje hebben. Ze hebben om 15:00 voor het laatst gegeten en gedronken, kinderen die nog 2x slapen overdag zelfs om 14:00 al. Dus ik kan me voorstellen dat dat maagje dan wel begint te knorren, en eer ze thuis aan tafel en wel zitten is het vaak ook al 18:15. 't Is gewoon voor dat bodempje in de maag.

Hier op kdv ook weleens hoor. Geen probleem mee, zolang hij voldoende van avondeten neemt.
kindjes krijgen dan gewoon een dip

Flower_L
Ratel
Ratel

Bericht  JD vr 9 dec 2011 - 11:25

wat een vage dingen lees ik hier....

ik werk op een kdv, op een dreumesgroep, dus tussen de 1 en 2 jaar oud.
wij hebben een suikervrij beleid, dus bij de lunch hebben wij sowieso geen hagelslag,pasta etc. Bij ons kunnen ze voor de eerste boterham kiezen uit smeerkaas of smeerworst. (we hebben ook plakjes wordt, maar dat is bij deze leeftijd nooit zo'n succes).
Op het 2e broodje mogen ze pindakaas, appelstroop, honing of jam. Allemaal suikervrije varianten, en biologisch. Ik vind het dan ook ontzettend apart om te lezen dat een kinderdagverblijf geen wordt of kaas heeft, dat vind ik echt niet kunnen!

Ook ik geef de kindjes rond 17.00 nog een halve soepstengel, en snap niet zo goed dat er mensen zijn die dit raar vinden. Wij zijn tot half7 open, en hebben ook echt aardig wat kinderen die tussen 18.15 en 18.30 gehaald worden. Voor ze dan thuis zijn en eten is het tegen 19.00. Als ze dan om 15.00 voor het laatst eten, zit daar 4 uur tussen! Ik begrijp dat je niet op een koekje zit te wachten als je je kindje om 17.15 ophaalt, maar bovenstaande is dus de reden dat we het doen. En sja....het is lastig om alle kindjes een soepstengel te geven, en 1 kindje niet.... dat snappen ze niet echt.

Overige tussendoortjes die ze hier wel eens krijgen zijn liga,soepstengel, cracottes, rozijntjes of ontbijtkoek.
We hebben van de week met sinterklaas wel wat pepernootjes gegeten, maar dat is wel echt bij hoge uitzondering.
Ook bij verjaardagen verzoeken we ouders om liever geen zoetigheid uit te delen,en ook chips liever niet.

Overigens stappen wij vanaf halverwege volgend jaar over op warm eten tussen de middag, dus de broodmaaltijd vervalt dan helemaal. Moet zeggen dat ik er nog niet helemaal achter sta....ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen....
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  Flower_L vr 9 dec 2011 - 11:29

Wat is achterliggende reden voor warme maaltijd janedoe? Lijkt me ook niets, wanneer krijgt kind dan brood?

Flower_L
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 9 dec 2011 - 11:33

Ik zie hier trouwens al een paar keer pindakaas voorbij komen als beleg voor kinderen onder de twee jaar. Dit geven wij echt niet, ik vind pindakaas te allergiegevoelig. We mogen het onder een jaar sowieso niet geven, maar ik zet het sowieso voor de hele groep niet op tafel, dus ik geef het onder de twee jaar helemaal niet. Zelfde als met honing eigenlijk, dat hebben wij sowieso niet.

Gast
Gast

Bericht  JD vr 9 dec 2011 - 11:33

sja de belangrijkste reden dat ze gaan overstappen is om zich te onderscheiden van andere kdv's. er wordt natuurlijk een flinke terugloop verwacht in de kinderopvang, dus ze willen zich onderscheiden door iets aan te bieden waar ouders bewust voor kunnen kiezen. Het vage is wel dat er een enquete is gehouden onder onze ouders, en slechts 8% had interesse in de warme maaltijd.... Rolling Eyes

Daarnaast zegge voedingsdeskundigen dat kinderen met 1 warme maaltijd per dag niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen ofzo, dus 2x is beter.
De broodmaaltijd komt dus helemaal te vervallen.

Ik sta er zelf ook niet erg achter eerlijk gezegd, maar misschien moet ik het gaan ervaren.
Ik ben gewoon van mening dat het warm eten een gezins-iets is. Nu is het hoplakee, s avonds een broodje erin thuis en door naar bed....
Daarnaast zie ik het praktisch gezien niet zo zitten. Wij hebben max 16 kinderen op een dag, tussen de 1 en 2 jaar oud. We redden het nooit om ze allemaal te helpen, dus ik zie de klodders boerenkool al door de lucht vliegen....

JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  JD vr 9 dec 2011 - 11:34

Maple schreef:Ik zie hier trouwens al een paar keer pindakaas voorbij komen als beleg voor kinderen onder de twee jaar. Dit geven wij echt niet, ik vind pindakaas te allergiegevoelig. We mogen het onder een jaar sowieso niet geven, maar ik zet het sowieso voor de hele groep niet op tafel, dus ik geef het onder de twee jaar helemaal niet. Zelfde als met honing eigenlijk, dat hebben wij sowieso niet.

honing kan qua allergiegevoeligheid weinig kwaad.
Wij geven pindakaas alleen als ouders er toestemming voor geven. Bij de intake op de groep hebben we een intaskeformulier waar ook een kopje over allergieeen bij staat, met dus de vraag of ze pindakaas mogen.
Wij hebben ook weinig kindjes die het lekker vinden hoor, de meesten krijgen hier jam....
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 9 dec 2011 - 11:36

Hier is Mara ook dol op tosti's met een beetje sambal, net als S.enna maar dan met veeel sambal Very Happy Een tuc koekje als tussendoortje zou ik ook niet kunnen waarderen, het is zo ontzettend zout en niet goed voor de niertjes.

Gast
Gast

Bericht  Tania vr 9 dec 2011 - 11:37

Het valt me op dat op meerdere kinderdagverblijven kinderen blijkbaar eerst hartig moeten eten en dan pas zoet. Waarom is dat? Ik zou helemaal niet willen dat mijn zoon per se smeerkaas of smeerworst zou moeten eten namelijk (dat krijgt hij sowieso bijna nooit). En vleeswaren of kaas vind ik zelf nou niet per definitie zoveel beter dan appelstroop of (biologische) jam.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Susan vr 9 dec 2011 - 11:38

JaneDoe schreef:

Ik ben gewoon van mening dat het warm eten een gezins-iets is. Nu is het hoplakee, s avonds een broodje erin thuis en door naar bed....

Tenzij die kinderen twee keer een warme maaltijd krijgen, zoals die voedingsdeskundigen aanraden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  JD vr 9 dec 2011 - 11:43

Susan schreef:
JaneDoe schreef:

Tenzij die kinderen twee keer een warme maaltijd krijgen, zoals die voedingsdeskundigen aanraden.

ja maar ik denk dat dat in de praktijk niet gaat gebeuren. Ik ben bang dat veel ouders denken 'ach hij heeft vanmiddag al warm gegeten, dus nu een broodje en naar bed'....
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Flower_L vr 9 dec 2011 - 11:45

Susan schreef:
JaneDoe schreef:

Maar hoe komen ze dan aan voedingsstoffen die in brood zitten vraag ik mij af? ik vind avindeyen iets gezelligs en denk niet dat een kind het leuk vindt wanneer ouders warm eten en kind brood. gaat niet werken

Flower_L
Ratel
Ratel

Bericht  JD vr 9 dec 2011 - 11:48

Dat vind ik inderdaad dus Flower_L.... hopelijk nemen ouders evengoed s avonds de tijd om lekker met de kindjes warm te eten.
Wij worden ook verplicht om warm mee te eten met de kinderen, vanwege de voorbeeldfunctie.
Ik snap het wel....maar zit niet echt te wachten op zuurkoolschotel om half12 s ochtends....bah!
Vraag me ook af hoe warm mijn eten nog is als ik eerst 16 kinderen moet voeren, en dan pas zelf kan gaan eten scratch
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Flower_L vr 9 dec 2011 - 11:51

Ben heeel benieuwd iig...sowieso jammer dat een kdv zoiets inzet om aanmeldingen te winnen.

Flower_L
Ratel
Ratel

Bericht  JD vr 9 dec 2011 - 11:55

ja het eten is nu bij ons echt een gezellig rustmomentje. Ik ben bang dat dat verloren gaat en we alleen als een gek eten naar binnen aan het lepelen zijn.
Maar goed, waarschijnlijk ben ik te pessimistisch en moet ik het maar gaan ervaren
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Teddyaapje vr 9 dec 2011 - 11:58

Wij houden het voedselintroductieschema aan van borstvoeding.com: http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html

Ik snap eigenlijk niet dat er zovele gewoon leverworst/ leverpastei geven...dit 'mag' volgens dit schema juist als laatste gegeven worden. Pindakaas krijgt T. vanaf hij 1 is geworden, hij heeft er geen reactie op gehad en hij vindt het heerlijk!. Verder krijgt hij appelstroop, een plakje kaas of soms alleen boter op zn brood. Als tussendoortjes krijgt hij thuis eigenlijk alleen maar fruit en soepstengel. Met verjaardagen zijn we sinds hij 1 is wat minder streng en krijgt hij ook wel eens een hapje van onze vlaai. Chips ed. krijgt hij niet...we hebben voor hem goodies chips en die vindt hij ook erg lekker. Deze neem ik ook mee naar het kdv want met verjaardagen krijgen ze daar nibbits en dat vind ik nog niet nodig.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Liz vr 9 dec 2011 - 12:02

Ik vind een tuc koekje ook niet zo'n heel goed idee voor een kdv eigenlijk. Waar ik werk eten de kinderen tussendoor rijstwafels. Ik werk zelf op de bso groep. De kinderen die om 13 uur komen eten biologisch brood met pindakaas/stroop/honing/pasta/jam/kaas/geitenkaas (alles biologisch en vegetarisch), om 15 uur eten ze rijstwafels met beleg en om 17 uur eten ze nog een appeltje in de kring, de kinderen hebben dan ook echt honger. Op de peutergroep eten ze tussendoor ook rijstwafels of fruit, er wordt zelden gesnoept en als er gesnoept wordt is het een biologisch koekje met een minimum aan suiker. Ik vind het zelf ook erg belangrijk dat de kinderen gezond eten.
Liz
Liz
Prater
Prater

Aantal berichten : 825
Punten : 994
Registratiedatum : 28-08-11

Bericht  Snoopy vr 9 dec 2011 - 12:47

Tania schreef:Het valt me op dat op meerdere kinderdagverblijven kinderen blijkbaar eerst hartig moeten eten en dan pas zoet. Waarom is dat? Ik zou helemaal niet willen dat mijn zoon per se smeerkaas of smeerworst zou moeten eten namelijk (dat krijgt hij sowieso bijna nooit). En vleeswaren of kaas vind ik zelf nou niet per definitie zoveel beter dan appelstroop of (biologische) jam.

Omdat sommige kinderen dan alleen maar zoetigheid willen eten.
Overigens vinden wij jam en appelstroop ook onder gezond vallen. Zoetigheid is hagelslag of muisjes of zo.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud