Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vis bereiden

+3
Susan
Tiana
ixis
7 plaatsers

Ga naar beneden

Vis bereiden Empty Vis bereiden

Bericht  ixis vr 18 nov 2011 - 22:17

Ik wil vanavond voor het eerst zelf eens vis koken (jaa.. nog nooit gedaan!). Wat is een smakelijke makkelijk bereidbare vis met een makkelijk te bereiden sausje?

ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 461
Punten : 503
Registratiedatum : 19-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vis bereiden Empty Re: Vis bereiden

Bericht  Tiana vr 18 nov 2011 - 22:22

Vis koken, lijkt me niet zo lekker.. Wink

Ik gebruik vaak tilapiafilet, pangasiusfilet of zalmfilet. Ik besprenkel ze vaak met wat citroensap, zout en peper en bak ze dan in de pan gaar.

Ook kun je een vispakketje maken, je legt de vis op aluminiumfolie, doet er groente op, wat kruiden naar keuze en dan de folie dichtvouwen en in de oven doen.
Tiana
Tiana
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3135
Punten : 3238
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  ixis vr 18 nov 2011 - 22:28

Stylegirl schreef:Vis koken, lijkt me niet zo lekker.. Wink

Dat bedoel ik, hier spreekt een leek! nerd

Dat vispakketje klinkt goed, dat ook gewoon met de vissoorten die noemde neem ik aan?
ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Susan za 19 nov 2011 - 0:02

Ik doe dat altijd gewoon in de koekenpan. Niet te hoog zetten, gewoon de tijd nemen en langzaam gaar laten worden. Op dit moment vind ik makreelfilet het lekkerst, die hebben ze bij de Hoogvliet in de diepvries. Ik doe er geen kruiden of peper en zout op, makreel is van zichzelf al heel smaakvol.

Zalmmoot vind ik ook heel lekker. Niet te lang laten doorbakken, als het te gaar wordt, wordt het droog.

Verder vind ik tilapiafilet heel lekker, daar doen we gewoon flink wat peper en zout op.

Ook lekker: zalm uit de oven, met verse dille en knoflook in aluminiumfolie en dan op je bord wat kappertjes en rode ui erbij.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Antibes za 19 nov 2011 - 0:18

Ik doe zalm in een bakblik (met beetje olie ingesmeerd en met de huid naar beneden) met peper, zout en flink wat dille erop en dan in de oven.

Of kabeljauw gewoon bakken...

Of een of andere witvis met wijn en courgette. Doe dan vaak in een hapjespan eerst ui/courgette aanbakken, dan vis erop, halve witte druiven erover en een flinke scheut wijn erbij, deksel erop en dan gaar stoven/stomen.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Minx za 19 nov 2011 - 0:21

Dit vind ik ook erg lekker, verse spinazie roerbakken, dan een pakje van die tomatensaus erdoor van die pomodoro zeg maar. Daar dan italiaanse kruiden door. Vuur uitzetten. In vrij groffe stukken bevroren tilapia/panga er door mengen en hier dan lasagne mee opbouwen. Dit dan een half uurtje in de oven. Is echt super lekker. De kruiden en saus trekken dan in de vis. Die is precies goed omdat die bevroren in de oven is gegaan. Groffe stukken is wel belangrijk anders vind je er niets van terug.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Susan za 19 nov 2011 - 0:30

Fairytale schreef:Dit vind ik ook erg lekker, verse spinazie roerbakken, dan een pakje van die tomatensaus erdoor van die pomodoro zeg maar. Daar dan italiaanse kruiden door. Vuur uitzetten. In vrij groffe stukken bevroren tilapia/panga er door mengen en hier dan lasagne mee opbouwen. Dit dan een half uurtje in de oven. Is echt super lekker. De kruiden en saus trekken dan in de vis. Die is precies goed omdat die bevroren in de oven is gegaan. Groffe stukken is wel belangrijk anders vind je er niets van terug.

Eigenlijk is het niet goed om vis te eten in combinatie met nitraatrijke groente.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Inge za 19 nov 2011 - 0:33

Zelf vind ik dit altijd wel lekker

Vispakketje
Kabeljauw (andere witvis kan ook)
Groente (prei, champignons, tomaat)
Knoflook, peper, dille, kruiden die je lekker vind

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Neem een groot stuk alluminiumfolie, leg hier de kabeljauw en gesneden groente in.
Strooi hier de kruiden overheen (fijngehakte knoflook, peper, dille)
15 minuten in het midden van de oven gaar laten worden
Lekker ook met cherrytomaatjes uit de oven
Cherrytomaatjes in de oven met knoflook, bieslook, zwarte peper, piri piri vlokken en cayennepeper, dit 20 minuten in de oven op 180 graden.

Onderstaande recept is ook lekker, maar ze raden het af om vis met spinazie te eten omdat het een nitraatrijke groente is
Gebakken tilapiaflilet met chinese spinazie (2 personen)
Ingrediënten: voor de spinazie:
1 zak verse spinazie (600 gram)
1 pakje tijgergarnalen (kan je ook eruit laten)
1 eetlepel sojasaus
2 teentjes knoflook
peper
2 eieren (klein)
olijfolie
voor de vis:
tilapiafilet
dille
peper

Bereiding:
In wok met olijfolie garnalen bakken met geperste knoflook en peper, wanneer de garnalen bruin zijn, voeg de sojasaus toe. Op hoog vuur de spinazie in gedeeltes meewokken, laat kookvocht wat inkoken.
Kruid intussen de visfilets met dille en peper, bak ze in de koekepan met een beetje olijfolie (of in de oven).
Breek 2 eieren over de spinazie en roer goed door op hoog vuur, tot spinazie-garnalen roereimengsel.
Dien op met de gebakken vis.

Zalmmoot met broccoli en cherrytomaatjes (2p):
2 stukjes zalm
Broccoli
1 bakje cherrytomaatjes
Rode ui
Knoflook

Broccoli 10 minuten koken. Daarna wok verwarmen, olijfolie toevoegen en daarin de broccoli wokken, met een gesnipperde rode ui, knoflook en heel bakje gehalveerde cherrytomaatjes.
Zalm grillen in de grillpan (of in de oven). Je kunt eventueel nog kruiden toevoegen aan de zalm (zelf heb ik dille en peper toegevoegd)
Wanneer je de zalm in de oven doet, kan je de broccoli/cherrytomaatjes/ui/knoflook ook toevoegen in de ovenschaal en in de oven laten pruttelen. ongeveer 20 minuten op 200 graden

Kabeljauwfilet uit de oven met prei
Kabeljauwfilet
Peper, evt. viskruiden
Fijngesneden prei
Champignons
Paprika
Wat je er verder nog qua groenten erbij wilt
Evt. fijngehakte nootjes voor eroverheen.

Gekruide kabeljauwfilet in en ingevette ovenschaal leggen. groenten eroverheen. Nootjes erover en dan de oven in totdat het gaar is. (20 minuten op 200 ˚C)
Zelf roerbak ik de groente altijd nog kort voordat het de oven in gaat

Kabeljauw uit de wok
Kabeljauw
1 el olijfolie
Paprikapoeder
peper
Courgette
paprika
bosuitje
champignons

kabeljauwstukjes marineren in olijfolie met paprikapoeder, uurtje laten staan.
Roerbakken met courgette, paprika, bosuitjes en champignons.
Kruiden met peper en nog wat paprikapoeder

Zalm rookvlees
Stukjes zalmfilet kruiden met viskruiden, omwikkelen met plakjes rookvlees. 10 min in de oven op 180 graden

Sambalvis
Wrijf de witvis in met sambal en wentel de vis in de amandelmeel.
Verwarm de wok met 1 el olie en bak de filets in ca 5 min aan beide kanten goudbruin. Laat uitlekken op keukenpapier

visfilet in sambal tomatensaus
50 gr verse gember
2 uien
stevige witte vis (bv kabeljauw)
2 tl sambal
2 tomaten
sojasaus
prei

Schil en rasp de gember. Pel en snipper de uien. Snijd de visfilet in stukken. Snij de tomaat klein
Wok de blokjes tomaat op zacht vuur tot ze zacht worden (je kan ook tomatenblokjes uit blik gebruiken), laat iets afkoelen
Schep 3 el van het gember uienmengsel in een schaaltje.
Voeg de sambal, blokjes tomaat en 1 el sojasaus toe aan de wok en laat ongeveer 5 min koken.
Leg de visfilet in de saus en laat de vis in ca 4 minuten gaar worden

Verhit ondertussen een andere wok en roerbak hierin de prei met de rest van het uien gember mengsel.
Roer hier 1 el sojasaus door en wok kort door.

Ikan prendang toemis
Gefileerde schelvis
2 uien
1 dl bouillon
50 gr garnalen (kan je ook er uit laten)
blokjes tomaat
4 tenen knoflook
2 el sambal
1 tl serehpoeder
1/2 tl koenjit
1 tl laospoeder

Verhit een wok met olie en fruit de gesnipperde uien. Voeg de uitgeperste knoflookteentjes en de kruiden toe en bak dit even mee.
Voeg de sambal, serehpoeder, koenjit, laospoederblokjes en de tomaat (kan ook tomatenblokjes uit blik) toe en warm dit 2 minuten door.
Schenk de bouillon erbij en schep de garnalen en moten gesneden schelvis erbij.
Laat de vis ca 20 minuten gaar stoven

Ovenschotel met Kabeljauw en Witlof.
INGREDIËNTEN 4 pers.:
800 g witlof
Magere ham of kipfilet (is eigenlijk met ontbijtspek)
1 schaal kabeljauwfilet (600 g, koelvers)
1 el olijfolie
2 tenen knoflook in plakjes
1 tl gedroogde tijm

Verwarm de oven voor op 200 °C. Snijd een smal plakje van de onderkant van de stronken witlof. Halveer het witlof in de lengte. Kook de witlof in ruim kokend water 5 min. Laat in een vergiet uitlekken. Wrijf de kabeljauwfilet in met peper en eventueel andere kruiden die je lekker vind, snijd in 8 gelijke stukken. Omwikkel elk stuk kabeljauw met een plakje magere ham of kipfilet. Schep de witlof en de vis in de braadslee om met de olie, de knoflook, de tijm en peper naar smaak. Zet de schaal 30 min. op een rooster onder in de oven. Verwijder de prikkers.

Kabeljauw in tomatensaus
INGREDIËNTEN: (4 personen)
600 gram kabeljauwfilet
1 eetl. olijfolie
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, gesnipperd
1 blik tomatenblokjes
2 tomaten in blokjes
2 theel. gedroogde oregano [of verse peterselie]
1 ½ dl. bouillon
peper & paprikapoeder

Verhit de olie in een ruime pan en fruit de ui met de knoflook al omscheppend 3 minuten op een halfhoog vuur. Voeg de tomaten toe en bak ze 5 minuten mee. Voeg de oregano, de tomatenblokjes (deze giet ik wel altijd af) de bouillon en peper en paprikapoeder naar smaak toe. Breng alles op een hoog vuur aan de kook. Leg de vis in de saus en bestrooi de vis met peper en paprikapoeder naar smaak. Stoof de vis op een laag vuur in ca. 7 minuten net gaar. Lekker met broccoli of spinazie

Sambal vis
INGREDIËNTEN: voor 4 personen
4 stukken schelvis of kabeljauw filet á 125 gr.
1 el azijn
2 zeer fijngesneden uien
1 teentje knoflook
1 tl sambal oelek
1 tl laos,
tl koenjit
1 tl peper
1 el [olijf]olie
2 el soja saus

Bessprekel de vis met wat peper en sprenkel er wat azijn overheen. Laat dit even intrekken. Roer de uitgeperste knoflook, sambal, laos en koenjit door de uien. Verwarm de olie en fruit hierin het uienmengel heel zachtjes gedurende 10 minuten. Roer de sojasaus erdoor en leg de visfilets in de saus. Schep het uimengsel goed over de vis. Stoof deze gaar in 15 minuten in een open pan. Leg de vis op een schotel en kook de saus desgewenst wat in en schenk deze over de vis.

Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086

Bericht  Printje za 19 nov 2011 - 1:33

Nou je bent niet de enigste hoor ik heb ook nog nooit een vis bereid, lekkerbekjes en vissticks daargelaten dan haha
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Gast za 19 nov 2011 - 1:47

Dit vind ik ook erg lekker. Een pakje diepvries zalmmoten kopen en dan dit eroverheen
Lekker met gebakken aardappeltjes en bijvoorbeeld sperzieboontjes

Vis bereiden Zalm

Gast
Gast

Bericht  ixis za 19 nov 2011 - 5:05

Dank voor de tips! Ik ga me dalijk wagen aan een AH receptje tilapiafilet met krieltjes en snijbonen. Ben benieuwd of het lukt en smaakt smile
ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast za 19 nov 2011 - 5:15

Zalm op de huid gebakken vind ik erg lekker. Ik doe er wat zout, peper, knoflookpoeder en kerrie op.

En witvis in de oven met wat zout, peper, tomaat en kaas er over is ook lekker en erg makkelijk.

Forel even door de bloem halen en dan in zijn geheel bakken en daarna nog even laten rusten in folie papier met wat limoen.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: