Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Heupecho--> grensgeval en dan? Spreidbroek of......

+5
loesje
Printje
TukTuk
Catwoman79
Mizzie
9 plaatsers

Ga naar beneden

Heupecho--> grensgeval en dan? Spreidbroek of...... Empty Heupecho--> grensgeval en dan? Spreidbroek of......

Bericht  Mizzie zo 30 okt 2011 - 9:53

Hoi,

Afgepen vrijdag heeft mijn dochter een heupecho gehad in het ziekenhuis. Dit omdat ze in stuitligging lag (protocol) De laatste keer bij het CB constateerde de arts ook dat er een lengteverschil is met het linkerbeentje en het beentje voelde wat stijver aan. Als we niet al een afspraak hadden voor de echo, dan had ze hem aangevraagd.

Vrijdag dus geweest en de radioloog vindt haar een grensgeval. Dinsdag gaan we naar de kinderarts en dan besluit zij wat de volgende stap wordt.
De radioloog zei dar het mogelijk was dat ze een spreidbroek moet. Nu is mijn vraag:

Zijn er hier mama's met kindjes met eenzelfde echo-uitslag en dan zou ik graag weten wat de kinderarts heeft besloten. Of misschien wel andere oplossingen/ behandelingen die mogelijk zijn ?

Zijn er hier misschien ook mama's met kindjes met een spreidbroek? Willen jullie hier wat meer over vertellen?

Owwww ik hoop zo dat het allemaal meevalt..... dinsdag duurt nog zooooo lang

Xx mizzie
Mizzie
Mizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 416
Punten : 571
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heupecho--> grensgeval en dan? Spreidbroek of...... Empty Re: Heupecho--> grensgeval en dan? Spreidbroek of......

Bericht  Catwoman79 zo 30 okt 2011 - 10:02

Mijn zoon heeft tot 39 week ook in stuit gelegen. Maar hier is nooit gesproken over een heup echo.
Helaas kan ik je dus ook niet helpen. Behalve dan dat het echt niet erg is dat een kindje een spreidbroek krijgt.
Ze kunnen zich normaal ontwikkelen en het is natuurlijk alleen maar beter voor de toekomst
Catwoman79
Catwoman79
Prater
Prater

Aantal berichten : 1007
Punten : 1051

Heupecho--> grensgeval en dan? Spreidbroek of...... Empty Re: Heupecho--> grensgeval en dan? Spreidbroek of......

Bericht  TukTuk zo 30 okt 2011 - 10:09

Een spreidbroekje lijkt altijd heel zielig, maar een kindje heeft er totaal geen last van! Wij hebben tijdje geleden op school spreidbroekjes behandeld, en daarbij een filmpje gezien, als je wilt kan ik kijken of ik die nog kan vinden? Werd het allemaal uitgelegd smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Printje zo 30 okt 2011 - 10:18

Een spreidbroekje lijkt me aan de ene kant wel heel zielig maar misschien beter nu dan over een x aantal maanden/jaren. Nu zal ze er nog niet veel van merken en ik zou misschien bij twijfel toch zo'n broekje proberen mits het dan weer niet nadelig zou gaan werken. Ze heeft dr heupen nog zolang nodig dat ik het liever zou doen als ze klein is dan wanneer het dadelijk toch zou moeten en ze is een stuk groter.

Succes dinsdag!
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Mizzie zo 30 okt 2011 - 10:26

Catwoman: Wat raar dat ziekenhuizen verschillende regels hanteren. Zelf vind ik het ook niet 'erg ' als ze er een zou moeten, maar gewoon zielig voor haar.

Angelnyn: Graag!! Ben nu heel nieuwsgierig naar het filmpje. Heb bewust nog niet gegoogled omdat ik ' bang' ben voor zielige foto's. Stom hè.

Printje: helemaal gelijk! Zei de assistent ook, liever nu dan wanneer ze 2 is.
Mizzie
Mizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Printje zo 30 okt 2011 - 10:28

Daarom! Als ze 2 is gaat ze het natuurlijk heel bewust meemaken en is ze net wat vrijer doordat ze kan lopen etc en dan is dan opeens weer weg omdat ze zo'n broekje krijgt. Wat vind je man/vriend ervan?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  TukTuk zo 30 okt 2011 - 10:40

Ik kan zo snel het filmpje niet vinden.. Het was ook een heel oud filmpje en stond volgens mij zelfs nog op een videoband.. Maar ik blijf nog even verder zoeken!

Maar je moet vooral realiseren dat het niet zielig is.. De problemen die een kind krijgt op latere leeftijd als de heupkom niet goed ontwikkeld is zijn echt vele male groter, en dan krijgen ze er ook echt last van.

En zeker op deze leeftijd maken ze er zo weinig van mee, of misschien zelfs wel niet. Als ze al wat ouder zijn is het veel frustrerender voor een kindje omdat ze dan ineens beperkt worden in hun bewegingsvrijheid.

Als je op youtube filmpjes zoekt, zie je zoveel kinderen die er gewoon mee kunnen kruipen etc, en er totaal geen hinder van ondervinden smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  loesje zo 30 okt 2011 - 19:26

ik snap het niet zo goed waarom een spreid broekje als het ene been langer is dan het andere? mijn rechterbeen is ook iets korter dan mijn linker been daarom draag ik steunzooltjes om het verschil op te heffen.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932

Bericht  TukTuk zo 30 okt 2011 - 19:50

loesje schreef:ik snap het niet zo goed waarom een spreid broekje als het ene been langer is dan het andere? mijn rechterbeen is ook iets korter dan mijn linker been daarom draag ik steunzooltjes om het verschil op te heffen.
Dat been lengte verschil zal zeker niet de reden zijn voor een spreidbroekje, en dat staat ook niet in de begin post. Als een of beide heupkommen niet goed ontwikkeld is, ( daar dient een spreidbroekje voor, om de ontwikkeling van die heupkommen te stimuleren ) dan kan er ook een beenlengte verschil ontstaan, waarschijnlijk is dat de reden dat ze een echo krijgen, omdat het kan duiden op heupdysplasie. In dit geval is dus het beenlengte verschil niet het probleem maar een eventueel gevolg van/ symptoom. Beenlengte verechillen bij volwassenen hebben vaak een totaal andere oorzaak, bijvoorbeeld dat er tijdens de groei iets misloopt, en wat je dus bij baby's nog niet ziet. Als je een heupdysplasie niet behandeld kan een kindje daar later veel last van krijgen.
Overigs kan een baby ook wel geboren worden met een beenlengte verschil wat puur vanuit een bot komt, maar in combinatie met de stijfheid in het heupgewricht denk je dan eerder aan heupdysplasie dus krijg je een echo om te uit te sluiten. Als vervolgens idd blijkt dat het komt door een slecht of niet ontwikkelde heupkom, is een spreidbroekje een logische stap.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  _Mashimaro_ zo 30 okt 2011 - 20:37

Ik reageer ook even, ook al heb ik een zoon. Spreidbroekjes worden namelijk alleen bij meisjes aangemeten Question

Mijn zus heeft vroeger een spreidbroek gehad en heeft daar veel voordeel mee opgedaan. Als zij het niet gehad had, zou ze nu niet kunnen lopen of heel slecht.
Mijn vriend zijn heupen zijn ook niet goed, maar omdat hij een jongen was hoefde hij geen spreidbroek oid. Achteraf vindt hij dit jammer, want hij heeft nu regelmatig last van zijn heupen.
Daarom heb ik vantevoren gezegd, mocht onze zoon een twijfelgeval zijn, hij krijgt wel een spreidbroek. De nadelen van nu wegen niet op tegen de voordelen van later.
_Mashimaro_
_Mashimaro_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 491
Punten : 636
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast zo 30 okt 2011 - 20:41

Onze oudste heeft toen ze 3 maanden oud was ook een spreidbroekje gekregen vanwege heupdysplasie. Ze heeft dit broekje in totaal 8 weken moeten dragen. Geen probelemen mee gehad, ze paste alleen niet meer in de kinderwagenbak, dat was een beetje jammer. Zielig was het niet, het doet geen pijn en ze sliep er ook gewoon mee.

Gast
Gast

Bericht  Papillio zo 30 okt 2011 - 21:11

_Mashimaro_ schreef:Ik reageer ook even, ook al heb ik een zoon. Spreidbroekjes worden namelijk alleen bij meisjes aangemeten Question

Mijn zus heeft vroeger een spreidbroek gehad en heeft daar veel voordeel mee opgedaan. Als zij het niet gehad had, zou ze nu niet kunnen lopen of heel slecht.
Mijn vriend zijn heupen zijn ook niet goed, maar omdat hij een jongen was hoefde hij geen spreidbroek oid. Achteraf vindt hij dit jammer, want hij heeft nu regelmatig last van zijn heupen.
Daarom heb ik vantevoren gezegd, mocht onze zoon een twijfelgeval zijn, hij krijgt wel een spreidbroek. De nadelen van nu wegen niet op tegen de voordelen van later.

Spreidbroekjes worden wel bij jongens aangemeten hoor. Op mijn werk had ik nml. een jongetje met een spreidbroekje.
Papillio
Papillio
Prater
Prater

Aantal berichten : 543
Punten : 595
Registratiedatum : 16-01-11

Bericht  Gast zo 30 okt 2011 - 21:21

Ik heb vroeger ook een spreidbroekje gehad (ook in traxi gelegen en uiteindelijk geopereerd, maar ik had dan ook heupluxatie - ergere vorm dan dysplasie). Ik kreeg het spreidbroekje toen ik een jaar ofzo was.. daarna nog in traxi gelegen en ben geopereerd toen ik 3.5 was (gips van enkels tot borst) en heb het nooit als drama/trauma ervaren.

Ik kan mij ook alleen de operatie nog herinneren en die tijd daar omheen (maar verder niet de spreidbroek etc. want toen was ik gewoon nog te jong).

Van de tijd rond de operatie kan ik mij nog herinneren dat ik een ziekenhuisbed in de huiskamer stond, dat er grote vogeltjes in huis hingen er elke dag mocht ik er 1 afknippen, ze hadden voor mij een zitten van een bureaustoel afgehaald en er wieltjes onder gemaakt zodat ik op mijn buik door de kamer kon schuiven :P .

Ik ben zo blij dat ik er vroeger aan geholpen ben, op mijn oude werk werkt een meisje die hetzelfde had en daar zijn ze te laat achter gekomen en die 'sleept' nu echt heel erg met 1 been en staat ontzettend scheef.

Hier had ik trouwens iets van gips/spreidbroekje achtige iets. En ik was nog steeds super schattig toch angel

FOTO WEG

Laatst aangepast door Punk'd op ma 31 okt 2011 - 8:01; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Sjirafje zo 30 okt 2011 - 21:24

De kinderarts heeft een afwijkende bilplooi geconstateerd bij ons zoontje van 9 weken.
Hij moet 14 november voor een röntgenscan en dan krijgen we ook te horen of hij een
spreidbroekje krijgt of niet. Het zou kunnen dat hij een kleine afwijking heeft in de heupjes,
maar de dokter zei ook dat de kans bij jongens een stuk kleiner is dan bij meisjes.....

Ben benieuwd!

(interessant topic dus voor ons, ik blijf meelezen!)
Sjirafje
Sjirafje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 233
Punten : 251
Registratiedatum : 27-10-11

Bericht  Mizzie zo 30 okt 2011 - 23:24

Printje: Mijn vriend is een echte man. "We zien wel wat er dinsdag uitkomt" Het zal allemaal wel meevallen." Gelukkig gaat hij wel mee dinsdag, want tijdens de echo heeft de radioloog heel wat verteld, maar ik was bezig om R. te troosten en miste dus het een en ander.

Angelnyn: Geen probleem, ik zal eens op youtube kijken.

Loesje: Het beenlengte verschil heeft volgens mij niets te maken met het wel of niet krijgen van een spreidbroek. Het was geschreven om de situatie een beetje uit te leggen. Ik heb ook een beenlengte verschil en ben daar toen ik een jaar of twaalf was voor naar de mensendieck geweest.

Mashimaro: Jeetje wat heftig dat ze er anders zo'n last van zou hebben. Ik vraag me alleen af of IK mag beslissen of ze een broek krijgt of niet? Of dat de kinderarts dat alleen mag beslissen?

Mama_van2: 8 weken maar? Dat valt idd mee. Hoe oud was jouw oudste toen ze die broek kreeg? En hoe deed je dat met kleding?

Pun'k'd: Je was nog steeds superschattig! Vroeg net bij mama van 2 hoe ze dat met kleding deed, maar zo te zien heb jij gewone kleding aan. Misschien een maatje groter?
Wat slim van die wieltjes! hahaha

Sjirafje: Wat moet ik me voorstellen bij een afwijkende bilplooi? Zit hij dan niet helemaal recht?
Wat bijzonder dat de kans bij jongens kleiner is dan bij miesjes om een heupafwijking te krijgen.

Mizzie
Mizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Sjirafje zo 30 okt 2011 - 23:26

Heupecho--> grensgeval en dan? Spreidbroek of...... Afwijking-heup

Dit is een afwijkende bilplooi, maar gelukkig is het bij onze man minder afwijkend
dan hier op de afbeelding. Maar zo is het wel duidelijk wat ze ermee bedoelen! Wink
Sjirafje
Sjirafje
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Sofie zo 30 okt 2011 - 23:43

Onze dochter heeft een spreidbroek gekregen toen ze 5 maanden was. Deze heeft ze 3 maanden 23 uur per dag om gehad. Na die 3 maanden hoefde ze 'em alleen nog maar met slapen om. Ze heeft er zelf niet echt last van gehad. Ze deed er alles meer. Ze kon er meer omrollen, tijgeren en later zelfs mee gaan staan. Ze is er nu een jaar vanaf en moeten ieder half jaar een foto laten maken om te kijken of ze nog binnen de marges zit en dat zit ze gelukkig. Nu moeten we over 5 maanden weer terug voor een foto en controle, hopen dat dat de laatste keer is.
Ik deed onze dochter vaak leggings of een maillot aan. Toen ze ging tijgeren heeft mijn moeder broekjes gemaakt die over de spreidbroek passen. Aan de binnenkant van de beentjes een sluiting met klitteband. Ze pastte ook niet meer in haar slaapzak. Ik heb een nieuwe slaapzak gekocht en mijn moeder heeft die veranderd aan de zijkant, zodat ze een slaapzak aan kon met slapen.
Succes morgen! Ik hoop voor jullie dat het meevalt.
Sofie
Sofie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 354
Punten : 362

Bericht  Gast ma 31 okt 2011 - 0:06

Ik heb er wel eens een spreekbeurt over gehouden op de basisschool.. Volgens mij komt een heupafwijking voor bij 1 op de 1000 meisjes. Het is de meest voorkomende aangeboren afwijking.

Ik vond dit foldertje op Internet. Staan ook wat tips over kleding in. (verder niets engs o.i.d voornamelijk tips).

http://www.gezondheid.nl/medische-dossiers/informatie/Heupdysplasie-CanisiusWilhelminaZiekenhuis.pdf

Gast
Gast

Bericht  Mizzie wo 2 nov 2011 - 4:48

Hoi,

Gisteren zijn we bij de kinderarts geweest en zij opende het gesprek met de mededeling dat de Radioloog de echo had goedgekeurd en er niets op te zien was. Wij waren daar natuurlijk heel verbaasd over, want tegen mij had hij gezegd dat ze een grensgeval was. De kinderarts heeft haar helemaal nagekeken en kon niets vinden. Omdat wij het toch wel raar vonden dat hij wel iets had gezien, hebben we afgesproken om eind november nog een heup/bekkenfoto te maken. Gewoon voor de extra check.

Natuurlijk zijn we opgelucht dat ons meisje niets aan haar heupjes heeft, maar vind het toch nog erg vreemd dat de radioloog wel iets zag.

IIg bedankt voor jullie reacties en Sjirafje ik hou het topic in de gaten voor jullie mannetjes!

X Mizzie
Mizzie
Mizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Sjirafje wo 2 nov 2011 - 7:11

Wat een goed nieuws!!! En wat goed dat jullie het toch nog even laten checken.
Het lijkt me ook gek als ze het eerst over een grensgeval hebben en dan opeens
niks kunnen vinden. Benieuwd wat de uitkomst is van de foto! Zal voor jullie
duimen dat er wederom niks te zien is! Very Happy
Sjirafje
Sjirafje
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Mizzie ma 14 nov 2011 - 6:59

Hoe is het gegaan? Al uitslag gekregen? Hoop op goed nieuws! 
Mizzie
Mizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Sjirafje ma 14 nov 2011 - 8:17

Wat lief dat je er aan denkt! We zijn vandaag inderdaad geweest en godzijdank niks aan de hand! smile Ze zagen zelf ook een afwijking in de bilplooi en er was ook iets te zien dat afweek, maar het was maar minimaal, dus een spreidbroekje is niet nodig! Very Happy Ik was zooooo opgelucht!
Sjirafje
Sjirafje
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Mizzie ma 14 nov 2011 - 8:32

cheers Voor jou dus ook goed nieuws! Fijn!!! Wat een opluchting hè, heerlijk!!
Mizzie
Mizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: