Mauro, blijven of terug?
+36
Printje
RYW
Zwerver
Makamba
Antibes
TGR
psv-forever
Lavendel
Zora
Monte
SuperGrover
silly-one
luisa
Sneeuwvlok
Snoes
Toet
banjer49
Muurvlindertje
Truttebol
Ellebel
Caresses
Dennenappel
marjoleinnn
Siem
patjuhhh
Spring
Jeanette
Atelier Madame
Travelgurly
Alex
Susan
Jade
Chocolate Cookie
girli
Penny Blossom
Nora
40 plaatsers
Pagina 2 van 8
Pagina 2 van 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Re: Mauro, blijven of terug?
Moreel gezien vind ik dat hij niet terug kan, hij is hier al zo lang.
Maar in het eerste jaar dat hij hier was OS hij al uit geprocudeerd, toen had hij al terug gemoeten. Maar steeds een nieuwe procedure aanspannen zorgt dat hij zo lang in Nederland heeft kunnen blijven.. dus in dat opzicht is het toch eigen schuld.
Maar in het eerste jaar dat hij hier was OS hij al uit geprocudeerd, toen had hij al terug gemoeten. Maar steeds een nieuwe procedure aanspannen zorgt dat hij zo lang in Nederland heeft kunnen blijven.. dus in dat opzicht is het toch eigen schuld.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Serpentijn schreef:Germini schreef:Nora schreef:Germini schreef:Terug.
Dat is duidelijk, maar waarom? Dan staat hij op het vliegveld in Angola en dan? Hij kent daar niets of niemand. Kan hij de taal?
Ik vind het ook nog wel anders of je van je 40-48e in NL heb gewoond en de rest Angelo of van 10-18 in NL.
Terug, omdat ik vind dat eindelijk eens een keer de wet gehandhaafd moet worden. Ik denk namelijk, op het moment dat Mauro nu mag blijven, iedere asielzoeker de politiek op kan zoeken om toch nog maar te proberen om in Nederland te blijven.
Neemt niet weg dat ik het sneu voor de jongen vind. En ook zeer slecht dat hij acht jaar aan 'het lijntje' wordt gehouden. Maat goed, zoals ik net al zei, als we Mauro laten blijven dan gaan de komende jaren de kamerdebatten alleen nog maar over iedere individuele asielzoeker of hij/zij in Nederland mag blijven of niet. En dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik vind daarentegen ook dat we de wet moeten handhaven en uitvoeren, zodat niet nog veel meer mensen jarenlang aan het lijntje worden gehouden.
Maar in de wet is speling. Dus eigenlijk is het helemaal niet consequent de wet volgen. Wanneer ze de wet consequent willen volgen, moeten ze de wet aanpassen!
Eens! En daarom duurt het acht jaar voordat hij teruggestuurd wordt. En daarom worden er kamerdebatten over gehouden. Ik denk dat de nederlandse politiek zich met andere zaken moet bezig houden ipv. hiermee. En als daarvoor de wet aangepast moet worden, laat ze daar zo spoedig mogelijk mee beginnen. In plaatst van tijd te besteden aan een individuele asielzoeker. Het betreft niet eens een groep mensen!
Ja, als Mauro mag blijven zal het zeker een groep mensen aantrekken die het ook op deze manier zullen gaan proberen. En zelf zit ik daar niet op te wachten.
Penny Blossom- Prater
- Aantal berichten : 864
Punten : 1034
Registratiedatum : 18-11-10
Atelier Madame schreef:Moreel gezien vind ik dat hij niet terug kan, hij is hier al zo lang.
Eens!
Penny Blossom- Prater
- Aantal berichten : 864
Punten : 1034
Rejoy. schreef:ik vind niet dat ze een uitzondering kunnen maken voor alleen Mauro, regels zijn regels, maar ik vind het wel absurd dat iemand die al zo lang in nederland woont, in principe nederlander ís, nog terug gestuurd wordt naar een land als Angola.
Helemaal mee eens!
Jeanette- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10
In het geval van Mauro vind ik dat ie mag blijven, omdat hij hier zijn hele leven heeft opgebouwd. En dus echt goed ingeburgerd is.
Maar goed, zoals het geval van Mauro zijn er vast nog veel meer in Nederland.
Een kennis van mij heeft op een asielzoekerscentrum gewerkt en volgens haar ligt het vaak ook aan de asielzoeker dat het zo lang duurt voor ze een beslissing maken. Vaak wordt er al snel beslist of een asielzoeker wel of niet mag blijven. Maar de asielzoekers gaan dan opnieuw aanvragen doen omdat ze het er niet mee eens zijn.
Dit is een vrijbrief voor iedereen die hier dan langer wil blijven. Ze kunnen dan bezig blijven om aan te vechten dat ze hier willen wonen. Maar zo kan het niet werken.
Ook vind ik dat de staat sneller een beslissing moet maken en dat er duidelijkere regels moeten komen.
Er zijn altijd uitzonderingen, maar je kunt niet voor iedere uitzondering aparte regels maken..
Maar goed, zoals het geval van Mauro zijn er vast nog veel meer in Nederland.
Een kennis van mij heeft op een asielzoekerscentrum gewerkt en volgens haar ligt het vaak ook aan de asielzoeker dat het zo lang duurt voor ze een beslissing maken. Vaak wordt er al snel beslist of een asielzoeker wel of niet mag blijven. Maar de asielzoekers gaan dan opnieuw aanvragen doen omdat ze het er niet mee eens zijn.
Dit is een vrijbrief voor iedereen die hier dan langer wil blijven. Ze kunnen dan bezig blijven om aan te vechten dat ze hier willen wonen. Maar zo kan het niet werken.
Ook vind ik dat de staat sneller een beslissing moet maken en dat er duidelijkere regels moeten komen.
Er zijn altijd uitzonderingen, maar je kunt niet voor iedere uitzondering aparte regels maken..
Spring- Kletskop
- Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Nora schreef:Germini schreef:Terug.
Dat is duidelijk, maar waarom? Dan staat hij op het vliegveld in Angola en dan? Hij kent daar niets of niemand. Kan hij de taal?
Ik vind het ook nog wel anders of je van je 40-48e in NL heb gewoond en de rest Angelo of van 10-18 in NL.
En daarom zeg ik dus dat die jongen hier moet blijven!
patjuhhh- Prater
- Aantal berichten : 1070
Punten : 1103
Nora schreef:Germini schreef:Terug.
Hij kent zijn moeder, die woont daar nl nog. Hij is binnen een jaar uitgewezen maar is in beroep blijven gaan. Hij heeft gelogen door te zeggen dat hij niet wist waar zijn ouders waren. Zijn moeder leeft gewoon en hij is gevlucht. Natuurlijk is het schrijnend maar hij heeft er zelf schuld aan door steeds in beroep te gaan.
Ik vind dat dat ook gold voor het afghaanse meisje, ook zij was hier al zo lang en verwesterd doordat de asielaanvragen steeds werden afgewezen en ze maar in beroep bleven gaan.
Siem- Prater
- Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11
Ook mee eens!Germini schreef:Atelier Madame schreef:Moreel gezien vind ik dat hij niet terug kan, hij is hier al zo lang.
Eens!
marjoleinnn- Fluisteraar
- Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10
marjoleinnn schreef:Ook mee eens!Germini schreef:Atelier Madame schreef:Moreel gezien vind ik dat hij niet terug kan, hij is hier al zo lang.
Eens!
Eens. Mauro moet, helaas voor hem, gewoon terug. Er zijn anders zoveel schrijnende gevallen waar allemaal wel een uitzondering voor gemaakt kan worden en dan blijf je aan de gang.
Gast- Gast
Bloempie schreef:
Hij kent zijn moeder, die woont daar nl nog. Hij is binnen een jaar uitgewezen maar is in beroep blijven gaan. Hij heeft gelogen door te zeggen dat hij niet wist waar zijn ouders waren. Zijn moeder leeft gewoon en hij is gevlucht. Natuurlijk is het schrijnend maar hij heeft er zelf schuld aan door steeds in beroep te gaan.
Die jongen was acht toen zijn ouders hem op het vliegtuig hierheen hebben gezet. Hij heeft toen der tijd niet vertelt waar zijn ouders waren, hoe ze contact konden leggen e.d. Hij heeft dit bewust of onbewust gedaan, maar hij was acht!! Gezien de rechten van het kind, mag hij hier dan blijven, krijgt hij een tijdelijke verblijfsvergunning e.d. Intussen is hij opgegroeid in een limburgs pleeggezin, spreekt hij limburgs e.d. Er is hem als het goed is al die tijd gezegd dat hij hier tijdelijk mag blijven en zodra hij 18 is uitgeprocedeerd wordt. Dit gezien hij dan geen kind meer is en hij niet meer onder die rechten valt.
Er is hem al eerder vertelt dat hij moet vertrekken, maar ondertussen riepen ook heel veel mensen dat hij het wel kon aanvechten en mocht blijven gezien de situatie e.d. Ik kan mij voorstellen dat een Mauro dit dan gaat doen, zijn (pleeg)familie, vrienden, opleiding alles is immers hier.
Wanneer Mauro wordt uitgezet wordt hij wel begeleidt hierin via een stichting. Deze betalen zijn enkele vliegticket, proberen daar dat hij in contact komt met zijn familie, woning e.d. En krijgt een klein bedrag mee om zich de eerste maanden te kunnen redden.
Zelf vind ik dat kinderen/jongeren zoals Mauro die hier in hun eentje zijn gekomen, hier hun leven hebben opgebouwd, de taal van land van herkomst niet meer spreken, hier studeren niet meer terug hoeven. Ik vind dat je iemand dat niet aan kunt doen. Stuur iemand dan direct terug als kind zijnde, hoe crue het dan ook is maar nu geef je ze hoop en groeien ze op in een heel andere wereld. Hiervoor zou de wet wel veranderd moeten worden. Het zal nu om 5000 kinderen denk ik max. gaan. Ik zeg laat deze kinderen hier en ga voortaan goed op de procedures letten.
Andere kant begrijp ik wel, maar vind ik rot voor het kind. Er zijn ouders die hun kind op het vliegtuig zetten en een heel verhaal in elkaar geflanst hebben. Het kind mag niets zeggen e.d., dramatisch verhaal waardoor het kind niet terug gestuurd kan worden. Het kind groeit hier op en moet telkens geld naar ouders sturen, of met een grote zak geld terug komen. Dit is immers het rijke land. Dat is ook een slechte zaak en die laat je wellicht doorgaan door deze kinderen/jongeren te laten blijven. Echter denk ik niet dat dit zo een vaart zal lopen. Hier heb ik geen cijfers van, maar dit zegt mijn gevoel erover.
Zo een heel relaas .
Dennenappel- Kletskop
- Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10
Rejoy. schreef:ik vind niet dat ze een uitzondering kunnen maken voor alleen Mauro, regels zijn regels, maar ik vind het wel absurd dat iemand die al zo lang in nederland woont, in principe nederlander ís, nog terug gestuurd wordt naar een land als Angola.
Atelier Madame schreef:Moreel gezien vind ik dat hij niet terug kan, hij is hier al zo lang.
Mee eens.
Caresses- Kletskop
- Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10
Ik zeg ook terug. Waarschijnlijk wist hij het al dat dit ooit ging gebeuren net als zo vele voor hem. Jammer voor hem en het zal wel moeilijk zijn maar zo is de procedure gewoon klaar
Gast- Gast
Dennenappel schreef:
Er is hem als het goed is al die tijd gezegd dat hij hier tijdelijk mag blijven en zodra hij 18 is uitgeprocedeerd wordt. Dit gezien hij dan geen kind meer is en hij niet meer onder die rechten valt.
Er is hem al eerder vertelt dat hij moet vertrekken, maar ondertussen riepen ook heel veel mensen dat hij het wel kon aanvechten en mocht blijven gezien de situatie e.d. Ik kan mij voorstellen dat een Mauro dit dan gaat doen, zijn (pleeg)familie, vrienden, opleiding alles is immers hier.
En dat is nu juist het probleem, mensen die niet precies weten wat nu de regels zijn doen beloftes. En daarom ging hij er onterecht vanuit dat hij mocht blijven, maar dat vind ik niet het probleem van nederland om het maar zo even te stellen. Daarom vind ik dat hij terug moet, daarnaast kan hij het qua studie niet aanvechten (wat de cda wel beweert) het moet nl minstens om een Hbo opleiding gaan en deze moet van toegevoegde waarde zijn voor nederland en ook dat is niet het geval.
Tuurlijk het is schrijnend dat zijn ouders hem op het vliegtuig hebben gezet, maar hij wist binnen een jaar dat hij al terug moest en ook zijn omgeving wist dit. Dat zij hem hebben misleid is hen aan te rekenen maar moet niet als excuus gaan gelden.
Siem- Prater
- Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11
Wat praten ze in Angola? Frans toch? Ik vind dat ze het beleid moeten veranderen, je kan het niet maken om na 8 jaar iemand weer terug te sturen. Maarja aan de andere kant, ze kunnen ook geen uitzondering maken want dat is ook niet eerlijk tegenover de andere die al terug zijn
Gast- Gast
Yasmin schreef:Wat praten ze in Angola? Frans toch? Ik vind dat ze het beleid moeten veranderen, je kan het niet maken om na 8 jaar iemand weer terug te sturen. Maarja aan de andere kant, ze kunnen ook geen uitzondering maken want dat is ook niet eerlijk tegenover de andere die al terug zijn
Volgens wikipedia dit:
Ongeveer de helft van de bevolking is van zwart-Afrikaanse afkomst. Niettemin spreekt ongeveer 70% van hen Portugees als eerste taal. Ongeveer 20% spreekt een inheemse Bantoetaal, als tweede taal met Portugees als eerste en ongeveer 10% spreekt een Bantoetaal als moedertaal en Portugees als tweede taal. Tevens is er ook nog een grote aantal ongeveer 40% die Creools spreekt. [bron?]
Portugees is mede hierdoor de enige officiële taal in Angola. Kongo, Chokwe, Umbundu, Kimbundu zijn erkend als "nationale" talen.
Nora- Prater
- Aantal berichten : 752
Punten : 837
Bloempie schreef:Dennenappel schreef:
Er is hem als het goed is al die tijd gezegd dat hij hier tijdelijk mag blijven en zodra hij 18 is uitgeprocedeerd wordt. Dit gezien hij dan geen kind meer is en hij niet meer onder die rechten valt.
En dat is nu juist het probleem, mensen die niet precies weten wat nu de regels zijn doen beloftes. En daarom ging hij er onterecht vanuit dat hij mocht blijven, maar dat vind ik niet het probleem van nederland om het maar zo even te stellen. Daarom vind ik dat hij terug moet, daarnaast kan hij het qua studie niet aanvechten (wat de cda wel beweert) het moet nl minstens om een Hbo opleiding gaan en deze moet van toegevoegde waarde zijn voor nederland en ook dat is niet het geval.
Tuurlijk het is schrijnend dat zijn ouders hem op het vliegtuig hebben gezet, maar hij wist binnen een jaar dat hij al terug moest en ook zijn omgeving wist dit. Dat zij hem hebben misleid is hen aan te rekenen maar moet niet als excuus gaan gelden.
Minstens MBO 4 begreep ik uit het debat gisteren, maar daar voldoet Mauro ook niet aan, hij doet MBO 3.
Gast- Gast
Ik vind het overigens ook stom dat ze het opleidingsniveau erbij halen. Dat Afghaanse (?) meisje Sahar werd vaak genoemd als een slim gymnasium meisje, dus het zou zonde zijn om haar terug te sturen. Maar als jij toevallig niet gezegend bent met een goed stel hersenen moet je maar terug, dat slaat natuurlijk nergens op ook.. maar das niet echt heel relevant voor deze kwestie.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
In wezen is hij dus eigenlijk een soort geadopteerd, alleen niet officieel. Misschien zouden ze de leeftijdsgrens van adoptie moeten verhogen zodat kinderen zoals hij wel gewoon officieel geadopteerd kunnen worden.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Atelier Madame schreef:Ik vind het overigens ook stom dat ze het opleidingsniveau erbij halen. Dat Afghaanse (?) meisje Sahar werd vaak genoemd als een slim gymnasium meisje, dus het zou zonde zijn om haar terug te sturen. Maar als jij toevallig niet gezegend bent met een goed stel hersenen moet je maar terug, dat slaat natuurlijk nergens op ook.. maar das niet echt heel relevant voor deze kwestie.
Helemaal mee eens, dat slaat ook nergens op, dat zou echt geen argument mogen zijn.
Susan- Lady Post-a-lot
Susan schreef:In wezen is hij dus eigenlijk een soort geadopteerd, alleen niet officieel. Misschien zouden ze de leeftijdsgrens van adoptie moeten verhogen zodat kinderen zoals hij wel gewoon officieel geadopteerd kunnen worden.
Die optie hebben zijn pleegouders meen ik wel overwogen de afgelopen jaren, maar omdat Mauro's biologische moeder nog in beeld was/is kon dit niet ofzo.
Gast- Gast
Ik vind dat een jongen als Mauro gewoon moet kunnen blijven, hij is immers volledig geintegreerd.
Van mij mogen alle allochtonen die weigeren te reintegreren, onze taal te leren, niet werken en zich soms ook nog met criminele zaken bezig houden morgen per direct op het vliegtuig gezet worden!
Van mij mogen alle allochtonen die weigeren te reintegreren, onze taal te leren, niet werken en zich soms ook nog met criminele zaken bezig houden morgen per direct op het vliegtuig gezet worden!
Ellebel- Prater
- Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10
Ik vind dit altijd lastige kwesties. Aan de ene kant kan je denken; regels zijn regels. Maar aan de andere kant gaat het hier wel over mensen en dan zie ik het niet zo zwart/wit.
Wat als ik in die positie had gestaan. Ik moet er niet aandenken dat iedereen dan maar roept dat ik weg moet. Want roepen dat iemand weg moet is lekker makkelijk tegenover de persoon die daadwerkelijk weg moet en dat echt niet wilt. En dan vind ik regels zijn regels altijd heel ongevoelig overkomen. Want de personen die dat roepen, houden gewoon hun eigen mooie leventje en zijn leven verandert totaal en daar wordt niet aan gedacht/het kan mensen niet schelen. Dus ik vind het lastig.
Wat als ik in die positie had gestaan. Ik moet er niet aandenken dat iedereen dan maar roept dat ik weg moet. Want roepen dat iemand weg moet is lekker makkelijk tegenover de persoon die daadwerkelijk weg moet en dat echt niet wilt. En dan vind ik regels zijn regels altijd heel ongevoelig overkomen. Want de personen die dat roepen, houden gewoon hun eigen mooie leventje en zijn leven verandert totaal en daar wordt niet aan gedacht/het kan mensen niet schelen. Dus ik vind het lastig.
Gast- Gast
Susan schreef:Atelier Madame schreef:Ik vind het overigens ook stom dat ze het opleidingsniveau erbij halen. Dat Afghaanse (?) meisje Sahar werd vaak genoemd als een slim gymnasium meisje, dus het zou zonde zijn om haar terug te sturen. Maar als jij toevallig niet gezegend bent met een goed stel hersenen moet je maar terug, dat slaat natuurlijk nergens op ook.. maar das niet echt heel relevant voor deze kwestie.
Helemaal mee eens, dat slaat ook nergens op, dat zou echt geen argument mogen zijn.
Komt voort uit dat hele gezeik over de kenniseconomie en 'braindrain' enzo denk ik. Alleen beetje jammer dat je als Nederlandse student maar 1 studie mag doen, maar buitenlandse studenten die hier studeren (wat 6000 euro per student kost op jaarbasis) en die weer teruggaan, dat kan en mag allemaal wel op kosten van de regering.
* Gevoelig puntje haha *
Gast- Gast
Ik vind het echt heel moeilijk en dubbel.
Aan de ene kant zeg ik inderdaad terug, want zo blijf je bezig en kan iedereen het op deze manier gaan spelen.
Aan de andere kant; deze jongen is helemaal ingeburgerd. Spreekt Nederlands, studeert en zal vast ook gaan werken dan.
Hier bij mij in de straat ligt de criminaliteit heel hoog met 46 nationaliteiten in een straat. Dan denk ik wel eens ooit: stuur ze dan verdorie terug zodra ze een strafblad krijgen. En ook zie ik mensen die al JAREN in Nederland zijn en nog via familie spreken, omdat ze geen Nederlands spreken. Dan denk ik dan doe je er ook geen moeite voor om in te burgeren. Dan denk ik wel eens wat doe je hier dan
Bij Mauro heb ik zo'n gevoel van waarom zou je die jongen terug sturen als hij zich zo goed heeft aangepast.
Zoals ik al zei: heel dubbel gevoel
Aan de ene kant zeg ik inderdaad terug, want zo blijf je bezig en kan iedereen het op deze manier gaan spelen.
Aan de andere kant; deze jongen is helemaal ingeburgerd. Spreekt Nederlands, studeert en zal vast ook gaan werken dan.
Hier bij mij in de straat ligt de criminaliteit heel hoog met 46 nationaliteiten in een straat. Dan denk ik wel eens ooit: stuur ze dan verdorie terug zodra ze een strafblad krijgen. En ook zie ik mensen die al JAREN in Nederland zijn en nog via familie spreken, omdat ze geen Nederlands spreken. Dan denk ik dan doe je er ook geen moeite voor om in te burgeren. Dan denk ik wel eens wat doe je hier dan
Bij Mauro heb ik zo'n gevoel van waarom zou je die jongen terug sturen als hij zich zo goed heeft aangepast.
Zoals ik al zei: heel dubbel gevoel
Truttebol- Fluisteraar
- Aantal berichten : 208
Punten : 239
Registratiedatum : 05-10-11
_Leaf_ schreef:Susan schreef:Atelier Madame schreef:Ik vind het overigens ook stom dat ze het opleidingsniveau erbij halen. Dat Afghaanse (?) meisje Sahar werd vaak genoemd als een slim gymnasium meisje, dus het zou zonde zijn om haar terug te sturen. Maar als jij toevallig niet gezegend bent met een goed stel hersenen moet je maar terug, dat slaat natuurlijk nergens op ook.. maar das niet echt heel relevant voor deze kwestie.
Komt voort uit dat hele gezeik over de kenniseconomie en 'braindrain' enzo denk ik. Alleen beetje jammer dat je als Nederlandse student maar 1 studie mag doen, maar buitenlandse studenten die hier studeren (wat 6000 euro per student kost op jaarbasis) en die weer teruggaan, dat kan en mag allemaal wel op kosten van de regering.
* Gevoelig puntje haha *
Ja, maar het gaat hier om mensen die nog geen studie hebben gedaan, die alleen de mogelijkheid hebben om te gaan studeren. Alsof je als mens meer waard bent als je goed kunt leren.
Susan- Lady Post-a-lot
Pagina 2 van 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Soortgelijke onderwerpen
» Tot hoeveel jaar terug kan belasting geld terug vorderen?
» Terug naar af of terug naar beter?
» Blijven oefenen :)
» Blijven proppen...
» Wie blijven er allemaal...
» Terug naar af of terug naar beter?
» Blijven oefenen :)
» Blijven proppen...
» Wie blijven er allemaal...
Pagina 2 van 8
Permissies van dit forum: