U of je en jij?
+24
rapa nui
missy.
Parisienne
RYW
Roodkapje
Flower_L
meisjesmama
Susan
PapillonRose
mauwmauw
Pompoen
mickey
sheila123
Happydobby
Printje
Flip Fluitketel
Makamba
Coco
Bruintje Beer
Pussycat
Lejow
Liadan
Arwyn
Fiebje
28 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: U of je en jij?
Juf wordt Juffie genoemd (en juffie gaat al bijna met pensioen geloof ik... ). Tegen familie ( opa, oma etc) is het gewoon jij etc. Mijn oudste grapt wel eens samen met opa en dan noemt ze oma oude heks als grapje. Opa en oma zijn ook net 50 dus dat scheelt misschien. Tegen mijn opa en oma zeggen ze wel u. Die zijn begin 70 en hartstikke hip, als ze jij zeggen zal niemand er moeilijk over doen. Maar dan maar ouderwets, ik vind het getuigen van respect.
Bij vreemden ( voor hun is iemand van 30 al oud , dus ook bij hun, niet alleen de ouderen) is het U. Ik verbeter mijn kinderen ook wanneer ze dat niet doen. Bijv. als dat ze als ze bij de slager staan en er wordt gevraagd of ze een plakje worst lusten... dan is het ook Dank u wel, tegen het zaterdaghulpje van 15.
Bij vreemden ( voor hun is iemand van 30 al oud , dus ook bij hun, niet alleen de ouderen) is het U. Ik verbeter mijn kinderen ook wanneer ze dat niet doen. Bijv. als dat ze als ze bij de slager staan en er wordt gevraagd of ze een plakje worst lusten... dan is het ook Dank u wel, tegen het zaterdaghulpje van 15.
Roodkapje- Prater
- Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11
Mij maakt het niet zoveel uit, zolang ze maar beleefd en respectvol met anderen communiceren. Mijn jongens varieren het, en worden gezien als keurige beleefde kindertjes
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10
Maar dat zal iedereen toch ook wel begrijpen? En zo niet, is dat hun probleem. Zo'n big issue is het nou ook weer niet gelukkig.Susan schreef:Ik denk wel dat dit bijvoorbeeld voor Ezra voorlopig nog veel te veel gevraagd is, dus daar zal ik tegen de tijd dat hij goed praat iets op moeten verzinnen. De eerste tijd zal hij waarschijnlijk tegen iedereen jij zeggen omdat dat toch het eerste is wat hij zal leren.
Tegen opa en oma zal er gewoon jij gezegd worden volgens mij. Misschien dat we voor mijn stiefvader nog een uitzondering maken, die heb ik ook altijd met 'u' moeten aanspreken. Maargoed, eerst maar afwachten of hij überhaupt nog helder genoeg is of leeft tegen de tijd dat onze zoon gaat praten (hij is nu al 86).
In het Hongaars krijgt het arme kind het al helemaal moeilijk, daar heb je ook nog een aanspreekvorm die tussen u en jij in hangt en meteen een heel andere zinsconstructie met zich meebrengt. Die wordt tegen vreemden en ouderen gebruikt, 'u' klinkt uit de mond van een kind juist heel raar en arrogant daar. Maar goed, dat zien we later wel weer.
Gast- Gast
Wij zullen N. ook leren vreemden met 'u' aan te spreken.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Ik weet nog niet helemaal hoe we dit gaan aanpakken.
Maar even een andere vraag: Hoe moeten jullie kinderen je (school)ouders aanspreken?
Opa en oma *voornaam* of opa en oma *achternaam*? Of zeggen ze allen opa en oma+
Maar even een andere vraag: Hoe moeten jullie kinderen je (school)ouders aanspreken?
Opa en oma *voornaam* of opa en oma *achternaam*? Of zeggen ze allen opa en oma+
missy.- Fluisteraar
- Aantal berichten : 242
Punten : 292
Registratiedatum : 13-12-10
Ze zeggen tegen mijn ouders gewoon opa en oma, mijn schoonouders zien ze niet zo vaak, dus daar zeggen ze zelf denk ik nog niet opa en oma tegen, maar zo duiden wij ze wel aan.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
freakielief schreef:Maar dat zal iedereen toch ook wel begrijpen? En zo niet, is dat hun probleem. Zo'n big issue is het nou ook weer niet gelukkig.Susan schreef:Ik denk wel dat dit bijvoorbeeld voor Ezra voorlopig nog veel te veel gevraagd is, dus daar zal ik tegen de tijd dat hij goed praat iets op moeten verzinnen. De eerste tijd zal hij waarschijnlijk tegen iedereen jij zeggen omdat dat toch het eerste is wat hij zal leren.
Tegen opa en oma zal er gewoon jij gezegd worden volgens mij. Misschien dat we voor mijn stiefvader nog een uitzondering maken, die heb ik ook altijd met 'u' moeten aanspreken. Maargoed, eerst maar afwachten of hij überhaupt nog helder genoeg is of leeft tegen de tijd dat onze zoon gaat praten (hij is nu al 86).
In het Hongaars krijgt het arme kind het al helemaal moeilijk, daar heb je ook nog een aanspreekvorm die tussen u en jij in hangt en meteen een heel andere zinsconstructie met zich meebrengt. Die wordt tegen vreemden en ouderen gebruikt, 'u' klinkt uit de mond van een kind juist heel raar en arrogant daar. Maar goed, dat zien we later wel weer.
Gaan jullie je kind straks echt tweetalig opvoeden? Dat jij met hem Hongaars spreekt en je man Nederlands?
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Als wij over de opa's en oma's spreken doen we dit meestal met de voornaam erachter om aan te geven over welke opa of oma het gaat. Soms zegt S alleen opa of oma en soms zegt ze de voornaam erachter, ze mag het zelf weten. Verder hoeft ze haar opa's en oma's niet met u aan te spreken. Wel vind ik het belangrijk dat ze vreemden en ouderen met u aanspreekt.
LotteK- Fluisteraar
- Aantal berichten : 242
Punten : 252
Dat is wel de bedoeling ja. En als we met z'n drietjes samen zijn ook Nederlands.rapa nui schreef:Gaan jullie je kind straks echt tweetalig opvoeden? Dat jij met hem Hongaars spreekt en je man Nederlands
Gast- Gast
Ik zou mij kinderen absoluut wel bij willen brengen om u te zeggen tegen vreemden.Tegen familie vind ik u niet nodig, vind het toch wat afstandelijker staan. Tegen juffen en meesters op basisschool vind ik u ook niet zo nodig, maar goed dat ligt aan de school.
Ik merk het eigenlijk nu aan mijn man, hij zegt tegen iederen jij en je. Ik ben hem echt aan het aanleren om u te zeggen want vind het gewoon onbeleefd en soms zelfs onbeschoft staan.
Ik merk het eigenlijk nu aan mijn man, hij zegt tegen iederen jij en je. Ik ben hem echt aan het aanleren om u te zeggen want vind het gewoon onbeleefd en soms zelfs onbeschoft staan.
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
Hier leren ze vreemden in 1e instantie met u aanspreken. En ooms en tantes hier gewoon bij de voornaam, maar die zijn ook allemaal nog erg jong. (jongste is nu 11)
Opa en oma is gewoon opa en oma. De vriendin/a.s. vrouw van mijn vader is gewoon de naam. (al heeft mijn vader liever oma, maar zover ben ik niet, en misschien wel nooit, en ik beslis uiteindelijk, in deze situatie dan.)
Opa en oma is hier trouwens wel gewoon je/jij. Terwijl ik zelf mijn ene oma met u aansprak, maar die band is sowieso al heel anders dan ik met mijn andere oma had. Ook wat afstandelijker. Ik spreek mijn schoonouders wel met u aan, en mijn man doet dat ook, terwijl mijn schoonmoeder me pas vertelde dat ze dat nooit geleerd hebben, hij zei eerder altijd je, maar sinds hij naar school ging, zei hij ineens u tegen zijn ouders, en dat is zo gebleven. Hij is de oudste thuis, dus de rest nam dat automatisch over, wel grappig dan.
Verder hier de juf ook met u. Het is een jong 'meisje' die net klaar is met haar opleiding, maar zelfs ik spreek haar aan met u, dat vind ik gewoon netjes.
Opa en oma is gewoon opa en oma. De vriendin/a.s. vrouw van mijn vader is gewoon de naam. (al heeft mijn vader liever oma, maar zover ben ik niet, en misschien wel nooit, en ik beslis uiteindelijk, in deze situatie dan.)
Opa en oma is hier trouwens wel gewoon je/jij. Terwijl ik zelf mijn ene oma met u aansprak, maar die band is sowieso al heel anders dan ik met mijn andere oma had. Ook wat afstandelijker. Ik spreek mijn schoonouders wel met u aan, en mijn man doet dat ook, terwijl mijn schoonmoeder me pas vertelde dat ze dat nooit geleerd hebben, hij zei eerder altijd je, maar sinds hij naar school ging, zei hij ineens u tegen zijn ouders, en dat is zo gebleven. Hij is de oudste thuis, dus de rest nam dat automatisch over, wel grappig dan.
Verder hier de juf ook met u. Het is een jong 'meisje' die net klaar is met haar opleiding, maar zelfs ik spreek haar aan met u, dat vind ik gewoon netjes.
Gast- Gast
Ik wil dat onze zoon vreemde mensen met u gaat aanspreken. Hij mag ons en mijn ouders wel met jij aanspreken.
Ik vind dat een beleefdheidsvorm die ik zelf ook aanhoud.
Ik vind dat een beleefdheidsvorm die ik zelf ook aanhoud.
chipa- Prater
- Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
Ik wil ook dat mijn dochter vreemden met "u" aanspreekt, de rest gewoon met "je/jij".
Een vriendin van mij wil dat haar kinderen u tegen hun zeggen, dat lijkt me echt niks. Ik vind het dat het dan zo'n afstand creëert.
Een vriendin van mij wil dat haar kinderen u tegen hun zeggen, dat lijkt me echt niks. Ik vind het dat het dan zo'n afstand creëert.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: