Het Sinterklaasverhaal
+14
Printje
PapillonRose
Spring
Monnie
Pussycat
mauwmauw
holaagirl
Jelin
Mamsie
Tania
Susan
VeryCherry
Liadan
Parisienne
18 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Het Sinterklaasverhaal
Nog een paar weken en hij komt weer in ons land: Sinterklaas!
Hoe gaan jullie ermee om m.b.t. je kind(eren)? Gaan jullie zelf helemaal mee met het verhaal en verzinnen jullie er zelf nog verhalen eromheen? Of houden jullie het enigszins 'oppervlakkig' en laten het verhaal over aan school en de programma's op tv? Misschien zijn er ook nog gezinnen die helemaal niet aan Sinterklaas doen en het niet vinden kunnen om kinderen 'voor te liegen'.. wat is jullie gedachte hier dan achter, waarom doen jullie er niet aan mee?
Heb het overigens niet over de mate waarin men aan Sinterklaas doet, dus hoeveelheid cadeaus, etc. Om Sinterklaas te vieren hoef je niet megagroot uit te pakken natuurlijk.
Hoe gaan jullie ermee om m.b.t. je kind(eren)? Gaan jullie zelf helemaal mee met het verhaal en verzinnen jullie er zelf nog verhalen eromheen? Of houden jullie het enigszins 'oppervlakkig' en laten het verhaal over aan school en de programma's op tv? Misschien zijn er ook nog gezinnen die helemaal niet aan Sinterklaas doen en het niet vinden kunnen om kinderen 'voor te liegen'.. wat is jullie gedachte hier dan achter, waarom doen jullie er niet aan mee?
Heb het overigens niet over de mate waarin men aan Sinterklaas doet, dus hoeveelheid cadeaus, etc. Om Sinterklaas te vieren hoef je niet megagroot uit te pakken natuurlijk.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Re: Het Sinterklaasverhaal
Wij houden het 'oppervlakkig'. Ze gelooft nu wat ze overal hoort. Als ze ons vragen gaat stellen, gaan we hier niet over 'liegen' maar vertellen we de waarheid.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10
Ik zou mijn kind het Sinterklaasgebeuren niet willen ontnemen door er gelijk eerlijk over te zijn en te zeggen dat Sinterklaas niet bestaat. Dat vind ik ook erg zielig. Een kind hoort een kind te zijn en daar horen deze 'fantasieën' bij vind ik. Ik vond Sinterklaas en de Kerstman vroeger geweldig en ik ben blij dat ik dat niet heb hoeven missen.
Ik vertel mijn zoontje dus gewoon dat Sinterklaas wel bestaat en hij krijgt ook gewoon cadeautjes dan.
Ik vertel mijn zoontje dus gewoon dat Sinterklaas wel bestaat en hij krijgt ook gewoon cadeautjes dan.
Gast- Gast
Storm schreef:Ik zou mijn kind het Sinterklaasgebeuren niet willen ontnemen door er gelijk eerlijk over te zijn en te zeggen dat Sinterklaas niet bestaat. Dat vind ik ook erg zielig. Een kind hoort een kind te zijn en daar horen deze 'fantasieën' bij vind ik. Ik vond Sinterklaas en de Kerstman vroeger geweldig en ik ben blij dat ik dat niet heb hoeven missen.
+1 ( behalve de kerstman, wij doen geen cadeaus met kerst)
Ik vond het vroeger geweldig, wil mijn zoontje dat niet ontnemen. Als hij ouder is en vragen gaat stellen dan word het wel eerlijk verteld.
Gast- Gast
Mijn zoontje gelooft nog steeds in Sinterklaas, zal wel het laatste jaar zijn nu. Mijn vriend wil er niet over liegen, maar ik wil de traditie in ere houden. Best lastig zo.
VeryCherry- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10
Hij heeft er naar mijn mening niks over te zeggen, jij bent zijn mama en jij hebt hem het grootste deel alleen opgevoed. Ik vind dat hij zich aan jouw plannen moet houden wat Sinterklaas betreft.VeryCherry schreef:Mijn zoontje gelooft nog steeds in Sinterklaas, zal wel het laatste jaar zijn nu. Mijn vriend wil er niet over liegen, maar ik wil de traditie in ere houden. Best lastig zo.
Gast- Gast
Vroeger had ik hier een heel sterke mening over, ik stond er hetzelfde in als Liadan, ik zou er altijd eerlijk over zijn en geen verhaaltjes ophangen. Nu zou ik er heel wat voor over hebben als Ezra helemaal opging in het Sinterklaasverhaal, en zou ik niets liever willen dan hem allerlei mooie, fantasierijke verhalen vertellen, maar goed, het is zoals het is en zoals het nu is heeft hij er nog weinig mee. Op zijn school wordt er wel iets aan gedaan, en Yrsa wordt nu natuurlijk ook groter en gaat naar de peuterspeelzaal, dus wie weet gaat het nu wel spelen in ons gezin. Dan zal ik voorlopig graag het spel meespelen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Storm schreef:Hij heeft er naar mijn mening niks over te zeggen, jij bent zijn mama en jij hebt hem het grootste deel alleen opgevoed. Ik vind dat hij zich aan jouw plannen moet houden wat Sinterklaas betreft.VeryCherry schreef:Mijn zoontje gelooft nog steeds in Sinterklaas, zal wel het laatste jaar zijn nu. Mijn vriend wil er niet over liegen, maar ik wil de traditie in ere houden. Best lastig zo.
Heeft ie ook niet, maar we hebben er wel discussies over als N. er niet bij is.
VeryCherry- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Als J. wat groter is gaan we gewoon lekker mee in het verhaal. Als hij vragen heeft laat ik m'n fantasie er wel op los om er een mooie draai aan te geven. Ik vond sinterklaas vroeger geweldig en ik hoop dat J. dat ook gaat vinden.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Susan, ìk kan me goed voorstellen dat je er nu anders in staat .
Ik ga trouwens wel mee in het sinterklaasverhaal hoor, maar als ze echt vragen gaat stellen over hoe cadeautjes in haar schoen komen enz., dan wil ik daar wel gewoon eerlijk over zijn. Ik ga ook niet uit mezelf vertellen dat sinterklaas een verklede meneer is, als ze daar naar vraagt zal ik het wel zeggen.
Ik ga trouwens wel mee in het sinterklaasverhaal hoor, maar als ze echt vragen gaat stellen over hoe cadeautjes in haar schoen komen enz., dan wil ik daar wel gewoon eerlijk over zijn. Ik ga ook niet uit mezelf vertellen dat sinterklaas een verklede meneer is, als ze daar naar vraagt zal ik het wel zeggen.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Wij gaan er lekker in mee. Maar ik dik het niet aan ofzo.
Voor G is dit het laatste jaar.
Voor G is dit het laatste jaar.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Wij gaan er ook in mee. We zullen het niet verder aandikken.
Jelin- Kletskop
- Aantal berichten : 1856
Punten : 1892
Susan ik had ook zo voor je gehoopt dat je echt ouderwets sinterklaas kon vieren met Esra. Ik ga je vanmiddag even terug mailen, zit nu te wachten op een telefoontje vanuit het WKZ.
Wij vieren sinterklaas, gaan ook mee in het verhaal.
Wij vieren sinterklaas, gaan ook mee in het verhaal.
Gast- Gast
Ik vind het helemaal leuk dat ik een kindje heb nu. Vind Sinterklaas en alles erom heen ZO leuk!!
Nu vind ik wel, dat het tegenwoordig wel extreem uitgebuit wordt. Tig programma's op tv, shows etc, dat vind ik niets. Wil er ook niet te ver in gaan.
Gewoon sinterklaasliedjes zingen, marsepein 'kleien', paar kadootjes etc, dat vind ik helemaa leuk!!
Ga jij het al vieren met N? en hoe ga je het dit jaar doen dan?
Nu vind ik wel, dat het tegenwoordig wel extreem uitgebuit wordt. Tig programma's op tv, shows etc, dat vind ik niets. Wil er ook niet te ver in gaan.
Gewoon sinterklaasliedjes zingen, marsepein 'kleien', paar kadootjes etc, dat vind ik helemaa leuk!!
Ga jij het al vieren met N? en hoe ga je het dit jaar doen dan?
holaagirl- Prater
- Aantal berichten : 857
Punten : 988
Registratiedatum : 05-01-11
Zoveel televisieprogramma's zijn er toch niet over? Ik weet alleen het Sinterklaasjournaal en de Club van Sinterklaas. Ja, en het komt voor in kinderprogramma's zoals Sesamstraat, maar dat was vroeger ook wel. Er zijn nu alleen gewoon meer kinderprogramma's.
Susan- Lady Post-a-lot
dat feest van sinterklaas in ahoy is echt leuk! ik ben er een aantal jaar geleden geweest met mijn nichtjes,ik twijfel of ik volgend jaar er heen ga met V of het jaar erop.volgend jaar is V net 2 en ben bang dat hij dan net te klein is,ik ging met mijn nichtje die was toen 2,5 dus dat is toch net weer wat ouder.
Verder zal hier gewoon sinterklaas gevierd worden,ik zal ook nooit vertellen dat hij niet bestaat,maar mocht hij ooit met vragen komen of al laat doorschemeren dat hij het niet meer gelooft zal ik er niet om gaan liegen,tenzij het op zo'n leeftijd is dat hij er nog in "hoort "te geloven.
Heb mee gemaakt met mijn nichtjes dat kindjes op school vertelde dat hij niet bestond ect.dan zal ik er wel een verhaal bij verzinnen
Verder zal hier gewoon sinterklaas gevierd worden,ik zal ook nooit vertellen dat hij niet bestaat,maar mocht hij ooit met vragen komen of al laat doorschemeren dat hij het niet meer gelooft zal ik er niet om gaan liegen,tenzij het op zo'n leeftijd is dat hij er nog in "hoort "te geloven.
Heb mee gemaakt met mijn nichtjes dat kindjes op school vertelde dat hij niet bestond ect.dan zal ik er wel een verhaal bij verzinnen
mauwmauw- Kletskop
- Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10
Hier houden wij de traditie ook gewoon lekker hoog haha.
Geweldig toch? Al die kinderen die heus geloven dat sinterklaas op z'n paard cadeautjes komen brengen.
Zelf kijk ik ook heel tevreden terug op mijn eigen sinterklaastijd.
Geweldig toch? Al die kinderen die heus geloven dat sinterklaas op z'n paard cadeautjes komen brengen.
Zelf kijk ik ook heel tevreden terug op mijn eigen sinterklaastijd.
Pussycat- Ratel
- Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10
Ik lees alleen wel vaak dat je je kind iets ontneemt en dat het zielig is als je hem of haar niet in Sinterklaas laat geloven, dat vind ik persoonlijk dan ook weer te ver gaan.
Susan- Lady Post-a-lot
Eigenlijk zou ik haar liever niet wijs maken dat Sinterklaas bestaat, zelf vind ik het belangrijk dat ze eerlijk is en ik ben dat dan niet, dat druist tegen mijn gevoel in.
Maar ik hoorde van een andere moeder dat het op creches / scholen de ouders van kindjes die gewoon verteld hebben dat Sinterklaas niet bestaat niet bepaald in dank wordt afgenomen als het kindjes dat ook aan de rest verteld. Ik wil die andere ouders ook niet een keuze in de opvoeding ontnemen, dus ik denk dat ik maar ga kijken waar het schip strandt. Ik ga er zelf geen aandcaht aan besteden en ik kijk wel wat ze dan hoort op de opvang / van anderen.
Maar ik hoorde van een andere moeder dat het op creches / scholen de ouders van kindjes die gewoon verteld hebben dat Sinterklaas niet bestaat niet bepaald in dank wordt afgenomen als het kindjes dat ook aan de rest verteld. Ik wil die andere ouders ook niet een keuze in de opvoeding ontnemen, dus ik denk dat ik maar ga kijken waar het schip strandt. Ik ga er zelf geen aandcaht aan besteden en ik kijk wel wat ze dan hoort op de opvang / van anderen.
Gast- Gast
Twellie schreef:Eigenlijk zou ik haar liever niet wijs maken dat Sinterklaas bestaat, zelf vind ik het belangrijk dat ze eerlijk is en ik ben dat dan niet, dat druist tegen mijn gevoel in.
Nee, maar goed, het moet ook niet zo zijn dat je door die andere ouders eigenlijk min of meer gedwongen wordt om het Sinterklaasverhaal in stand te houden als je dat zelf helemaal niet wil. Vind ik dan.
Ik zou het anders voorlopig gewoon in het midden houden, als ze oud genoeg is om kritische vragen te gaan stellen, is ze ook vast wel oud genoeg om een geheimpje te bewaren.
Susan- Lady Post-a-lot
Wij gaan ook wel mee in het verhaal. Ik vond het zelf ook altijd een geweldige tijd en heb er hele leuke herinneringen aan. Ik vind het nu nog steeds een leuke tijd trouwens:)
Monnie- Prater
- Aantal berichten : 1350
Punten : 1416
Liadan schreef:Wij houden het 'oppervlakkig'. Ze gelooft nu wat ze overal hoort. Als ze ons vragen gaat stellen, gaan we hier niet over 'liegen' maar vertellen we de waarheid.
+1
Ik heb haar vorig jaar al verteld dat het een verklede man is, maar dit jaar gaat ze er ontzettend in op, en dat heeft ook wel weer iets.
Ze is druk aan het zoeken in de speelgoedboeken, omcirkeld dingen, en haar schoenen + het boek moeten nu al iedere keer op de schoorsteen staan.
Ook ziet ze elke keer sinterklaas vliegen, haha!
Gast- Gast
Ik zou het niet leuk vinden als mijn zoon al jong zou weten dat Sinterklaas niet bestaat. Het is zo'n leuk feest. En een kind zal echt achteraf niet boos zijn dat je hierover niet eerlijk bent geweest hoor. Bedoel, dit feest is volop genieten voor kinderen.
Gast- Gast
Ik heb nooit gelooft in Sinterklaas en dat vind ik echt jammer.
Mijn zus kwam erachter toen ze 6 jaar was en toen zeiden mijn ouders dat ik het niet mocht weten. Het eerste wat ze deed was het aan mij vertellen, met alles wat erbij hoorde. Ik moest echt heel erg huilen haha (toen was ik dus 4 jaar!).. in de kleuterklas wist ik al dat hij niet bestond.. zo jammer.
Wat ik het andere uitsterste vind is dat in groep 5 bij ons verteld was dat hij niet bestond, en de meeste kinderen wisten dat wel (vanaf groep 6 werd er geen sinterklas meer gevierd, maar surprises) maar 1 meisje die geloofde de lerares niet en haar ouders bleven haar maar vertellen dat hij wel bestond. Dan denk ik ook tja.. beetje tegenstrijdig.. Al vind ik het ook weer niet de keuze van school om het aan kinderen te vertellen.
Ik zou bij mijn kinderen gewoon kijken hoe het loopt.. als ze vragen gaan stellen zeg ik het eerlijk, maar ik ga niet gelijk zeggen dat het niet bestaat..
Mijn zus kwam erachter toen ze 6 jaar was en toen zeiden mijn ouders dat ik het niet mocht weten. Het eerste wat ze deed was het aan mij vertellen, met alles wat erbij hoorde. Ik moest echt heel erg huilen haha (toen was ik dus 4 jaar!).. in de kleuterklas wist ik al dat hij niet bestond.. zo jammer.
Wat ik het andere uitsterste vind is dat in groep 5 bij ons verteld was dat hij niet bestond, en de meeste kinderen wisten dat wel (vanaf groep 6 werd er geen sinterklas meer gevierd, maar surprises) maar 1 meisje die geloofde de lerares niet en haar ouders bleven haar maar vertellen dat hij wel bestond. Dan denk ik ook tja.. beetje tegenstrijdig.. Al vind ik het ook weer niet de keuze van school om het aan kinderen te vertellen.
Ik zou bij mijn kinderen gewoon kijken hoe het loopt.. als ze vragen gaan stellen zeg ik het eerlijk, maar ik ga niet gelijk zeggen dat het niet bestaat..
Gast- Gast
Groep 5 vind ik ook wel erg laat hoor, dan ben je 8. Natuurlijk is het aan de ouders, maar ik snap eerlijk gezegd niet dat je jezelf nog in zulke bochten blijft wringen om vol te houden dat hij bestaat als je kind al zo groot is.
Susan- Lady Post-a-lot
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Pagina 1 van 3
Permissies van dit forum: