wanneer sprongetjes?
+7
loesje
Darius
Tania
PapillonRose
PiP
Flower_L
Pien
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
wanneer sprongetjes?
wie kan mij wat vertellen over sprongetjes?
moet je echt vanaf de uitgerekende datum tellen en dus niet vanaf de geboorte datum?
ik vind de site van oei ik groei zo onduidelijk dus hoop dat iemand me wat duidelijker kan uitleggen.
moet je echt vanaf de uitgerekende datum tellen en dus niet vanaf de geboorte datum?
ik vind de site van oei ik groei zo onduidelijk dus hoop dat iemand me wat duidelijker kan uitleggen.
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
Re: wanneer sprongetjes?
Om heel eerlijk te zijn, heb ik nooit zo gelet op die zogeheten sprongetjes.
Geregeld uit omgeving vraag gekregen "Heeft L al last van dat en dat sprongetje?". Nooit echt iets op uit gedaan.
Uiteraard heeft hij ook zijn mindere dagen (gehad), maar ach...ging wel weer over.
En de gedachte 'het is een sprongetje' zou mij die dagen dan niet sneller doen doorkomen
Geregeld uit omgeving vraag gekregen "Heeft L al last van dat en dat sprongetje?". Nooit echt iets op uit gedaan.
Uiteraard heeft hij ook zijn mindere dagen (gehad), maar ach...ging wel weer over.
En de gedachte 'het is een sprongetje' zou mij die dagen dan niet sneller doen doorkomen
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Ik heb destijds ook gezocht op de Oei ik groei site, maar ik denk dat ze er bewust weinig opzetten, omdat ze liever hebben dat je het boek koopt
Maar zo uit mijn hoofd is er iig met 4 en 8 weken een sprong. Je moet inderdaad vanaf je uitgerekende datum rekenen. E is dus al dik voorbij die 8 weken. Of er met 12 weken ook een is weet ik zo niet.
F heeft heel erg last gehad van de 8 weken sprong en daarna heb ik niet weer iets gemerkt dat ik kon linken aan de officiële sprongen. Wel heeft ze een grote sprong met 7,5 maand gehad, dit was alleen niet volgens het boek.
Ik heb even voor je gegoogled en er is een "donkere wolk" bij 12 weken, dit zou dan wel bij E haar leeftijd kunnen kloppen. Ze is nu 9,5 week + 3 weken overtijd is 12,5 week.
Maar zo uit mijn hoofd is er iig met 4 en 8 weken een sprong. Je moet inderdaad vanaf je uitgerekende datum rekenen. E is dus al dik voorbij die 8 weken. Of er met 12 weken ook een is weet ik zo niet.
F heeft heel erg last gehad van de 8 weken sprong en daarna heb ik niet weer iets gemerkt dat ik kon linken aan de officiële sprongen. Wel heeft ze een grote sprong met 7,5 maand gehad, dit was alleen niet volgens het boek.
Ik heb even voor je gegoogled en er is een "donkere wolk" bij 12 weken, dit zou dan wel bij E haar leeftijd kunnen kloppen. Ze is nu 9,5 week + 3 weken overtijd is 12,5 week.
Laatst aangepast door PiP op di 4 okt 2011 - 7:13; in totaal 1 keer bewerkt
PiP- Ratel
- Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10
Als ik het goed begrepen heb moet je inderdaad tellen vanaf de uitgerekende datum (en dus niet de geboortedatum als uitgangspunt nemen).
Er zijn heel veel sprongetjes:
- rond 8 weken (2 maanden)
- rond 12 weken (3 maanden)
- rond 19 weken (4,5 maand)
- rond 26 weken (6 maanden)
- rond 37 weken (8,5 maand)
- rond 46 weken (11 maanden)
- rond 55 weken (13 maanden)
- rond 64 weken (15 maanden)
- rond 75 weken (17 maanden)
Ik heb trouwens het boek van 'oei ik groei' en dat vind ik heel duidelijk. Is wel een prijzig boek, maar ik heb 'm via MP veel goedkoper kunnen krijgen. Vind het zelf wel een handig naslagwerk, al hecht ik ook weer niet té veel waarde aan de sprongetjes.
Er zijn heel veel sprongetjes:
- rond 8 weken (2 maanden)
- rond 12 weken (3 maanden)
- rond 19 weken (4,5 maand)
- rond 26 weken (6 maanden)
- rond 37 weken (8,5 maand)
- rond 46 weken (11 maanden)
- rond 55 weken (13 maanden)
- rond 64 weken (15 maanden)
- rond 75 weken (17 maanden)
Ik heb trouwens het boek van 'oei ik groei' en dat vind ik heel duidelijk. Is wel een prijzig boek, maar ik heb 'm via MP veel goedkoper kunnen krijgen. Vind het zelf wel een handig naslagwerk, al hecht ik ook weer niet té veel waarde aan de sprongetjes.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Je moet volgens het boek inderdaad vanaf de uitgerekende datum tellen. Maar bij mijn zoontje klopte het juist vanaf zijn geboortedatum wel en vanaf zijn uitgerekende datum niet (hij was een maand te vroeg).
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Ik heb Pepijn eigenlijk nog nooit op een sprongetje kunnen betrappen.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
ik heb bij alex met 6 -9 -11 maanden de sprong duidelijk kunnen merken (lastig worden en veel slapen en daarna ineens meer kunnen).
loesje- Kletskop
- Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Ik geloof ook niet in die sprongetjes, ik geloof wel dat kinderen in sprongen dingen leren maar niet zoals het boek zegt op die vaste weken, daar heb ik hier nooit iets van gemerkt.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Ik had het idee dat E een sprong heeft gehad, niet zozeer omdat ze heel vervelend is geweest maar meer omdat ze ineens weer zoveel wijzer is!!! Ze is nu 10 weken tel daar de 3 weken overtijd bij is 13 weken, vorige week dus 12 dus dat zou dan precies overeenkomen....
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
ik heb ooit eens wat over die theorie gelezen. Dat hele onderzoek wat gedaan is, is bepaald niet betrouwbaar, het is onder een zeer beperkte groep moeders gedaan. Ik zou die sprongetjes dus ook maar met een hele grote korrel zou nemen. Op zich geloof ik, net als printje, wel dat de ontwikkeling in sprongen plaats vindt en dat een kind daar last van kan hebben (als in: niet weten wat hij met de nieuwe situatie moet), maar ik geloof niet dat je op de 'dag' af kunt zeggen wanneer die ontwikkeling plaats vindt.
Gast- Gast
Ik heb bij Kian ook nog geen sprongetjes opgemerkt.
Hij is wel 's nachts slechter gaan slapen de afgelopen weken .
Hij is wel 's nachts slechter gaan slapen de afgelopen weken .
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
dat zegt niet zoveel denk ik alex sliep heel goed maar vanavond is hij nog niet gaan slapen tot nu toe
loesje- Kletskop
- Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
ik heb wel eens gehoord dat je de uitgerekende datum moet aanhouden,
maar als ik de daadwerkelijke leeftijd van mijn zoontje aanhoud komt dit meer overeen met de sprongetjes die beschreven worden.
maar als ik de daadwerkelijke leeftijd van mijn zoontje aanhoud komt dit meer overeen met de sprongetjes die beschreven worden.
koNijntje- Prater
- Aantal berichten : 1371
Punten : 1497
Registratiedatum : 13-03-11
Twellie schreef:D. heeft nooit sprongetjes gehad (of ik heb ze niet opgemerkt).
+1
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: