Verjaardagstaarten!
+38
Novalee
Marin
Flower_L
Aagje!
Jasmine
Meeko
SarahKey
_Femme
VeryCherry
vlindertje
Annie24
*Troela*
loesje
TukTuk
Cupcake
Kaboutertje
Susan
Tania
L!ND@
sheila123
TGR
snoezel
holaagirl
sabje
PapillonRose
Bruintje Beer
PiP
Koetjeboe
Roos
Mida4you
M@niek
Parisienne
moepie
Flip Fluitketel
JustMeDaan
Monnie
Teddyaapje
ProudMom
42 plaatsers
Pagina 6 van 7
Pagina 6 van 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Re: Verjaardagstaarten!
Susan schreef:Daarnet zei je nog dat dat gewoon common sense is.
Ja dat vind ik common sense ja, dat je je kinderen meegeeft dat bestek er is om mee te eten.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Joy, ok, die was misschien een beetje flauw. Ik snap gewoon niet zo goed wat de reden is om je kindje niet met de handjes te laten eten, het lijkt mij een natuurlijke en logische stap. Ik zou zelf geen zin hebben om elke avond m'n avondeten koud te laten worden zodat N. een paar maanden eerder met mes en vork leert te eten. In mijn ogen hoort de meer-eten-in-het-haar-dan-in-de-mond-fase er gewoon bij. Maar goed, jij denkt daar anders over dus let's just agree to disagree
Novalee- Kletskop
- Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10
Ik leer mijn kind ook wel om met bestek te eten maar dat leert hij echt niet als ik hem constant zit te voeren.
Gast- Gast
Als kinderen nog heel klein zijn snappen ze bestek niet. Lukt het met de handen wel, vind ik dat prima. Is beter voor het ontdekken van texturen, de motoriek en de hand-oogcoordinatie. Niet dat voeren slecht is overigens, volgens mij is met beide methoden niks mis. Maar totdat A. hier het bestek gaat snappen (zullen we samen stap voor stap mee oefenen) vind ik het prima als zij met haar handjes wil eten. En soms voer ik haar juist weer, ligt een beetje aan wat voor eten het is. Een yoghurttoetje is bijvoorbeeld zo lastig met de handjes te eten
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Novalee schreef:Joy, ok, die was misschien een beetje flauw. Ik snap gewoon niet zo goed wat de reden is om je kindje niet met de handjes te laten eten, het lijkt mij een natuurlijke en logische stap. Ik zou zelf geen zin hebben om elke avond m'n avondeten koud te laten worden zodat N. een paar maanden eerder met mes en vork leert te eten. In mijn ogen hoort de meer-eten-in-het-haar-dan-in-de-mond-fase er gewoon bij. Maar goed, jij denkt daar anders over dus let's just agree to disagree
Haha sounds like a plan.
En dat jij dat zo ziet, is toch ook jouw goed recht? Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat een kindje gewoon goed eet. Ik neem ook aan dat elk kind wel eens met z'n handen in z'n bordje zit, en elk kind zit te knoeien tijdens het eten. Dat hoort er ook gewoon bij en is ook helemaal niet erg. Maar daarom zou ik nog wel mee willen geven dat eten met bestek hoort, en niet met de handjes. Dat vind ik gewoon een stukje opvoeding wat er bij hoort.
Marin- Lady Post-a-lot
En soms heb je ook de keuze met bestek/ of voeren en dan bijna niet eten, of met de handjes en dan het bord leeg. En iedere moeder zal dan de keuze maken die voor haar gevoel het beste is. Hier is het dan met de handjes, maar wel lekker en gezellig eten. Ipv ooit strijd aan tafel en niet eten. Met de handen eten betekent hier niet dat er mee gespeeld mag worden, het moet dan wel opgegeten worden.
*Troela*- Prater
- Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11
Mama1985 schreef: Met de handen eten betekent hier niet dat er mee gespeeld mag worden, het moet dan wel opgegeten worden.
Dat vind ik ook wel een goede
Marin- Lady Post-a-lot
Mama_van2 schreef:Wat een apparte wending heeft dit topic gekregen. Hier eet M. ook vaak met haar handjes, ze kan niet met een vork of een lepel eten. Ook al eet M.ara voor ons, dan wil ze alsnog weer mee eten als wij eten. Nog nooit over nagedacht, het is zoals het is. Wie weet snapt ze de lepel en vork over een tijdje wel.
Ik probeerde er een paar pagina's terug nog een goede wending aan te geven, maar die werd mij eventjes gevolgd
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10
Nou, voila! Mijn zelfgemaakte verjaardagstaart toen mijn mannetje 30 werdAnnie24 schreef:Mama_van2 schreef:Wat een apparte wending heeft dit topic gekregen. Hier eet M. ook vaak met haar handjes, ze kan niet met een vork of een lepel eten. Ook al eet M.ara voor ons, dan wil ze alsnog weer mee eten als wij eten. Nog nooit over nagedacht, het is zoals het is. Wie weet snapt ze de lepel en vork over een tijdje wel.
Ik probeerde er een paar pagina's terug nog een goede wending aan te geven, maar die werd mij eventjes gevolgd
Laatst aangepast door Novalee op ma 3 okt 2011 - 10:37; in totaal 1 keer bewerkt
Novalee- Kletskop
TGR schreef:Cupcake schreef:
Het meptaartje vind ik wel weer handig.. Ik was laatst bij mijn neefje op de verjaardag en met het uitblazen van de taart spetterde zijn spuug zo over de taart heen en zat de taart onder. Ik vind dat zelf wat onsmakelijk om het bezoek het daarna op te laten eten.
Maarja als ik hetzelf maak hoef ik natuurlijk ook niet dat taartje te betalen
1. Het is niet gratis als je het zelf maakt.
2. Het is niet meteen geen verspilling meer als je het zelf maakt en kapot laat meppen
3. Je voorbeeld van je neefje is prima op te lossen door hem een stukje taart te geven met kaarsjes erop die hij uit mag blazen.
Beetje creatief nadenken hoor. Gemakkelijk en "het ziet er zo leuk uit" is soms echt een gebrek aan opvoedkunde.
Ik zeg nu niet dat iedereen het maar gewoon met doen! Tuurlijk is het niet gratis als ik het zelf maak maar het kost me lang niet zoveel als ik het ergens ga bestellen.
Als ik toch aan het bakken ben is het een kleine moeite, daarbij wordt het niet verspild maar gewoon opgegeten.
En het is lang niet zo leuk om eerst een taart aan te snijden, de jarige een stukje te geven en dan pas het kaarsje uit te blazen. Waarom zou je dan überhaupt een taart laten maken??? Elke ouder die een taart laat maken is niet meteen een slechte ouder door gebrek aan opvoedkunde!
Cupcake- Fluisteraar
- Aantal berichten : 309
Punten : 382
Registratiedatum : 19-11-10
Novalee schreef:Nou, voila! Mijn zelfgemaakte verjaardagstaart toen mijn mannetje 30 werdAnnie24 schreef:Mama_van2 schreef:Wat een apparte wending heeft dit topic gekregen. Hier eet M. ook vaak met haar handjes, ze kan niet met een vork of een lepel eten. Ook al eet M.ara voor ons, dan wil ze alsnog weer mee eten als wij eten. Nog nooit over nagedacht, het is zoals het is. Wie weet snapt ze de lepel en vork over een tijdje wel.
Kreeg hij nu zijn eigen meptaartje ????
Gast- Gast
Ik zal morgen wat foto's van kindertaarten plaatsen, op de imac lukt dat niet goed!
Cupcake- Fluisteraar
- Aantal berichten : 309
Punten : 382
Mv2, daar heeft bloed, zweet en tranen in gezeten in die taart, dus als hij hem als meptaart had gebruikt had ik hem een mep verkocht
Dit jaar maak ik een taart voor m'n nichtje die 2 wordt. Ik zal eens aan haar ouders vragen of ze ook een meptaart willen, of dat ze geen gebrek aan opvoedkunde hebben.
Dit jaar maak ik een taart voor m'n nichtje die 2 wordt. Ik zal eens aan haar ouders vragen of ze ook een meptaart willen, of dat ze geen gebrek aan opvoedkunde hebben.
Novalee- Kletskop
Youandi schreef:TGR schreef:Meptaart?!
Ik zit met mijn oren te klapperen. Speciaal een taart maken/laten maken voor een een- of tweejarige om die aan gort te slaan?
+1. Zonde...
Eens. Wij hadden voor A. haar eerste verjaardag een fototaart van de Hema gekocht. Daar sneden we een klein hoekje vanaf en dat kreeg zij om op te eten of om mee te kliederen. Dat lijkt ke meer dan genoeg. Kindjes van 1 kunnen toch nog geen kaartjes uitblazen of ze meppel niet eens in de taart. Onze dochter deed met haar vingertje een heel klein beetje slagroom pakken en dat was het. Daar heb je dan een hele aparte taart voor gekocht. Dat lijkt me dan erg zonde.
Tazz- Prater
- Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
ProudMom schreef:Wij hadden voor onze zoon ook geen meptaartje. Maar met zijn 1e verjaardag kreeg hij wel een simpel stukje slagroomtaart waar hij mee mocht doen wat hij wilde. Wilde hij er lekker van eten, goed. Wilde hij er met z'n handjes in zitten, ook prima.
Laat ieder lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt zeg. Ik vind het echt raar dat sommige mensen er zó op ingaan, en gaan beginnen over wat voor voorbeeld je je kindje geeft. Hahaha, hallo zeg! Het kind is 1-2 jaar, die gaat later echt niet denken ''Nou, mijn moeder kan zeker niet met geld omgaan of had zeker geld teveel, dat ze me lekker in een stukje taart liet meppen. Wat zonde zeg..''
Mijn god. Heb je niks beters te doen.. Of kom je hier ook nog ff een taart showen?!
Oke Ik had niet gelezen dat het zo'n discussie was geworden. Dat vind Ik dan ook weer overdreven. Ik vind persoonlijk een meptaart niet nodig. Maar absoluut geen gebrek aan opvoeding van de ouders die het wel doen. Mijn kinderen mogen ook gewoon met hun handen eten als dat makkelijker is.
Tazz- Prater
- Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
De discussie ga ik gewoon helemaal negeren
Deze taart had ik zelf gemaakt voor de 1e verjaardag van J.uultje
En zo zag het eruit toen ze aan het eten was:
Deze taart had ik zelf gemaakt voor de 1e verjaardag van J.uultje
En zo zag het eruit toen ze aan het eten was:
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Joy_ schreef:Susan schreef:Joy_ schreef:Ja da's zo'n beetje de Rapley methode toch? Ben ik zelf ook niet zo'n voorstander van en voed liever m'n kinderen op met bestek. Maar goed, dat is een persoonlijke opvatting natuurlijk, daar zal ik niet snel iemand op aanvallen, dat moet iedereen lekker zelf weten.
Een kleine baby kan echt nog geen vork of lepel hanteren, dus dan is de keuze tussen met de handjes eten en voeren. Ik geloof er echt niet in dat een baby die in eerste instantie met een lepeltje wordt gevoerd en later zelf met een vork of lepel gaat eten beter leert om met bestek te eten dan een baby die eerst met de handjes eet en later met bestek gaat eten.
Nee ik bedoel ook dat ik dan zou voeren. Ik heb geen idee of een kindje wat met bestek gevoerd wordt beter begrijpt dat dat gangbaar is, ja of nee, maar ik zou dat liever zelf zo doen, dan met handen laten eten. Maar goed, beetje hypothetisch verhaal zo haha.
Bij de replay methode draait het niet zo zeer om het kindje met de handen te laten eten, maar om niet alles gepureerd te geven, maar gewoon in grotere stukken zodat het kindje meer te texturen er van leert, en zelf echt leert happen/ "kauwen" (tenminste, dat is wat ik er van begrepen heb, correct me if i'm wrong..)
Ik vond dat eerst ook maar héél raar, tot een vriendin van mij dat deed bij haar dochtertje. En toen zag ik juist alleen maar de voordelen er van. En ik denk dat, mocht ik ooit kinderen krijgen, het ook op die manier ga doen. Dat ze met de handen eten in het begin is er alleen een gevolg van, het kan nou eenmaal niet anders. Maar al snel wilde zij zelf ook met een vork en lepel eten, want papa en mama deden dat ook!.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
AngelNyn schreef:Joy_ schreef:Susan schreef:Joy_ schreef:Ja da's zo'n beetje de Rapley methode toch? Ben ik zelf ook niet zo'n voorstander van en voed liever m'n kinderen op met bestek. Maar goed, dat is een persoonlijke opvatting natuurlijk, daar zal ik niet snel iemand op aanvallen, dat moet iedereen lekker zelf weten.
Een kleine baby kan echt nog geen vork of lepel hanteren, dus dan is de keuze tussen met de handjes eten en voeren. Ik geloof er echt niet in dat een baby die in eerste instantie met een lepeltje wordt gevoerd en later zelf met een vork of lepel gaat eten beter leert om met bestek te eten dan een baby die eerst met de handjes eet en later met bestek gaat eten.
Nee ik bedoel ook dat ik dan zou voeren. Ik heb geen idee of een kindje wat met bestek gevoerd wordt beter begrijpt dat dat gangbaar is, ja of nee, maar ik zou dat liever zelf zo doen, dan met handen laten eten. Maar goed, beetje hypothetisch verhaal zo haha.
Bij de replay methode draait het niet zo zeer om het kindje met de handen te laten eten, maar om niet alles gepureerd te geven, maar gewoon in grotere stukken zodat het kindje meer te texturen er van leert, en zelf echt leert happen/ "kauwen" (tenminste, dat is wat ik er van begrepen heb, correct me if i'm wrong..)
Ik vond dat eerst ook maar héél raar, tot een vriendin van mij dat deed bij haar dochtertje. En toen zag ik juist alleen maar de voordelen er van. En ik denk dat, mocht ik ooit kinderen krijgen, het ook op die manier ga doen. Dat ze met de handen eten in het begin is er alleen een gevolg van, het kan nou eenmaal niet anders. Maar al snel wilde zij zelf ook met een vork en lepel eten, want papa en mama deden dat ook!.
Volgens mij zit er nóg een gedachte achter, namelijk dat als je een kindje voert met een lepel, je hem of haar het eten opdringt.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:AngelNyn schreef:Joy_ schreef:Susan schreef:Joy_ schreef:Ja da's zo'n beetje de Rapley methode toch? Ben ik zelf ook niet zo'n voorstander van en voed liever m'n kinderen op met bestek. Maar goed, dat is een persoonlijke opvatting natuurlijk, daar zal ik niet snel iemand op aanvallen, dat moet iedereen lekker zelf weten.
Volgens mij zit er nóg een gedachte achter, namelijk dat als je een kindje voert met een lepel, je hem of haar het eten opdringt.
Oh dat kan heel goed idd
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Ik heb het zelf trouwens niet gedaan hoor, ik vond het doodeng, die grote stukken. Bij Yrsa heb ik me toen wel voorgenomen om nog een poging te doen en dan stond ik ook braaf wortels te koken op een verjaardag en zo, maar als ze dan een te groot stuk afhapte, stond ik doodsangsten uit. Ik ben toen al snel overgestapt op gepureerd (vers afgewisseld met potjes) en vanaf dat ze 9 maanden was ging ze steeds meer met de pot mee eten (en ook steeds meer zelf eten, wel met de handjes dus in het begin).
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Hier nog een verjaardagstaart voor de eerste verjaardag van mijn zoontje:
We hadden er ook een meptaartje bij waar hij heerlijk van heeft gesmuld!
De ravage nadien:
Hij was trouwens erg boos toen we het bordje daarna weghaalden!
Weg!
**Niet Quoten**
Voor zijn 2e verjaardag hebben we een Hema taart besteld met een afbeelding van Cars erop.
En over 1,5 week wordt hij 3 en dan maakt dezelfde vriendin als van de bumba taart een taart met bijpassende cupcakes. Het thema wordt dan Takel (van Cars)
We hadden er ook een meptaartje bij waar hij heerlijk van heeft gesmuld!
De ravage nadien:
Hij was trouwens erg boos toen we het bordje daarna weghaalden!
Weg!
**Niet Quoten**
Voor zijn 2e verjaardag hebben we een Hema taart besteld met een afbeelding van Cars erop.
En over 1,5 week wordt hij 3 en dan maakt dezelfde vriendin als van de bumba taart een taart met bijpassende cupcakes. Het thema wordt dan Takel (van Cars)
Laatst aangepast door Dolphinne op ma 24 sep 2012 - 10:07; in totaal 1 keer bewerkt
Dolphinne- Prater
- Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Weet je wat ik trouwens wel grappig vind, ik weet niet zeker of de discussie door mijn mepper is ontstaan (stond er volgens mij nog 1), maar ze heeft niet eens in de mepper gemept... maar gewoon een kwart op een bordje met vork gekregen.
Dat laat niet weg dat ik het niet erg had gevonden als ze lekker met haar handjes was gaan smeren
Over de kosten: Eigenlijk is het gewoon een stukje uit de taart, ik maak gewoon de ingredienten klaar voor een grote taart en doe 1 schep van het beslag in een blanda schaaltje en later wat vulling dat ik ook al voor de grote taart maak en gebruik de restjes marsepein. Voor mij kost het dus bijna niks extra behalve dat ik de restjes marsepein ook zou kunnen bewaren voor een volgende taart.
Dat laat niet weg dat ik het niet erg had gevonden als ze lekker met haar handjes was gaan smeren
Over de kosten: Eigenlijk is het gewoon een stukje uit de taart, ik maak gewoon de ingredienten klaar voor een grote taart en doe 1 schep van het beslag in een blanda schaaltje en later wat vulling dat ik ook al voor de grote taart maak en gebruik de restjes marsepein. Voor mij kost het dus bijna niks extra behalve dat ik de restjes marsepein ook zou kunnen bewaren voor een volgende taart.
Laatst aangepast door PiP op di 4 okt 2011 - 7:15; in totaal 1 keer bewerkt
PiP- Ratel
- Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10
Dolphinne; die foto, geweeeeeeeeeeeldig!!!!!!!!!!! Dat gezichtje!
Novalee; die taart ken ik al
Verder ook weer mooie taarten hoor meiden!
Novalee; die taart ken ik al
Verder ook weer mooie taarten hoor meiden!
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Susan schreef:AngelNyn schreef:Joy_ schreef:Susan schreef:Joy_ schreef:Ja da's zo'n beetje de Rapley methode toch? Ben ik zelf ook niet zo'n voorstander van en voed liever m'n kinderen op met bestek. Maar goed, dat is een persoonlijke opvatting natuurlijk, daar zal ik niet snel iemand op aanvallen, dat moet iedereen lekker zelf weten.
Ja dat klopt. Met de Rapley methode bepalen baby's zelf wat ze willen eten, hoeveel en in welk tempo. De mondmotoriek wordt op deze manier beter geoefend door de stukjes die ze krijgen. Ook leren ze zo beter de structuur van het eten te kennen. Voor de baby is het eten vanaf 6 maanden meer een ontdekking dan echt eten. Deze methode gaat beter bij kinderen die borstvoeding hebben gehad. Zij hebben de hele tijd al zelf kunnen bepalen wat ze eten, hoeveel en in welk tempo.
Al mijn vriendinnen hebben hun kinderen zo groot gebracht. Allemaal kunnen ze nu netjes eten met mes en vork. Ik zeg niet dat het de beste methode is maar ik vind het wel een hele goede methode
Gast- Gast
Pagina 6 van 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Pagina 6 van 7
Permissies van dit forum: