Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Verjaardagstaarten!

+38
Novalee
Marin
Flower_L
Aagje!
Jasmine
Meeko
SarahKey
_Femme
VeryCherry
vlindertje
Annie24
*Troela*
loesje
TukTuk
Cupcake
Kaboutertje
Susan
Tania
L!ND@
sheila123
TGR
snoezel
holaagirl
sabje
PapillonRose
Bruintje Beer
PiP
Koetjeboe
Roos
Mida4you
M@niek
Parisienne
moepie
Flip Fluitketel
JustMeDaan
Monnie
Teddyaapje
ProudMom
42 plaatsers

Pagina 5 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Ga naar beneden

Verjaardagstaarten! - Pagina 5 Empty Re: Verjaardagstaarten!

Bericht  Flower_L ma 3 okt 2011 - 9:37

Joy_ schreef:Ik vind het met name nogal raar dat je een kind leert dat je met je handen in zo'n taart mag slaan en er een kliederboel van mag maken. Dat mag bij normaal eten toch ook niet? Ok, het is maar voor een keertje, maar ik blijf het een hele vreemde hype vinden.

Misschien staat het het enigszins los van deze discussie, maar ik vind het juist goed dat kindjes ook leren om met de handjes te eten.
Het is niet alleen de smaak van het eten, maar ook de textuur ervan. Gekrulde pasta, glibberige bietjes, etc. Wij laten hem juist alles een keer vasthouden.
Nu gaan we langzaam over naar puur vork en lepel, maar voorheen mocht hij altijd de eerste hapjes met zijn handjes eten, om vervolgens op de lepel over te gaan.
Wanneer hij begon te ´spelen´ met het eten was het afgelopen trouwens.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  PapillonRose ma 3 okt 2011 - 9:40

Ik was niet van plan om haar aan te gaan moedigen om haar meptaartje ook echt kapot te gaan slaan. Het is meer dat ik de grote taart netjes wil houden voor de visite, maar haar toch ook een eigen stukje taart gun waar ze mee kan doen wat ze wil. Ik hoop natuurlijk opeten (en dat zal ik wel aanmoedigen), maar het zou zomaar kunnen dat ze 'm in haar haar gaat smeren ofzo Wink

Vind het gewoon schattig, een klein meisje dat haar eigen taartje heeft met haar eerste verjaardag en dat ook op haar eigen manier mag opeten. Zonder dat mama bang is dat ze de grote taart vernielt en we de visite een stukje ruïne moeten aanbieden :P En omdat de eerste verjaardag voor mij toch wel heel bijzonder is vind ik een minitaartje dan net wat leuker dan een puntje van de grote taart of iets van cake met slagroom.

Wel grappig eigenlijk dat er nu echt een hele discussie over het meptaartje ontstaan is :P
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Marin ma 3 okt 2011 - 9:40

Ja da's zo'n beetje de Rapley methode toch? Ben ik zelf ook niet zo'n voorstander van en voed liever m'n kinderen op met bestek. Maar goed, dat is een persoonlijke opvatting natuurlijk, daar zal ik niet snel iemand op aanvallen, dat moet iedereen lekker zelf weten.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Susan ma 3 okt 2011 - 9:42

Wij laten onze kinderen ook niet met hun handen in de taart slaan, maar ik vind het te ver gaan om er conclusies uit te trekken over andermans opvoeding. Ik vind ook niet dat je er de boodschap mee overbrengt dat een kind met eten mag spelen of dat je eten mag verspillen, het is niet voor niks iets wat alleen op een verjaardag mag, op een dag die vaak anders verloopt en waarop de regels net iets anders zijn dan de rest van het jaar. Ik denk dat je er juist wel mee kan benadrukken dat met eten spelen niet normaal is, als het het hele jaar door zou mogen, zou het niet iets speciaals zijn op een verjaardag.

Zo'n speciale meptaart vind ik persoonlijk wel zonde, maar dat is wat anders.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Marin ma 3 okt 2011 - 9:42

Maar PapillonRose, dan kan je toch net zo goed nadat de taart is aangesneden het kindje ook een stukje daarvan geven? Dan kan ie ook kliederen in z'n eigen stukje als je dat wilt. Gewoon de grote taart ver weg van 't kindje zetten. Ik vind ze er altijd wel lief uit zien, die meptaartjes, maar ik zie het nut er niet echt van in. Geef gewoon een stukje gewone taart. Het enige wat ik kan bedenken is wanneer het kindje bijv een koemelkallergie heeft en er zit slagroom in de taart. Dan vind ik het heel logisch dat je een los taartje maakt.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan ma 3 okt 2011 - 9:44

Joy_ schreef:Ja da's zo'n beetje de Rapley methode toch? Ben ik zelf ook niet zo'n voorstander van en voed liever m'n kinderen op met bestek. Maar goed, dat is een persoonlijke opvatting natuurlijk, daar zal ik niet snel iemand op aanvallen, dat moet iedereen lekker zelf weten.

Een kleine baby kan echt nog geen vork of lepel hanteren, dus dan is de keuze tussen met de handjes eten en voeren. Ik geloof er echt niet in dat een baby die in eerste instantie met een lepeltje wordt gevoerd en later zelf met een vork of lepel gaat eten beter leert om met bestek te eten dan een baby die eerst met de handjes eet en later met bestek gaat eten.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 3 okt 2011 - 9:45

Susan schreef:
Joy_ schreef:Ja da's zo'n beetje de Rapley methode toch? Ben ik zelf ook niet zo'n voorstander van en voed liever m'n kinderen op met bestek. Maar goed, dat is een persoonlijke opvatting natuurlijk, daar zal ik niet snel iemand op aanvallen, dat moet iedereen lekker zelf weten.

Een kleine baby kan echt nog geen vork of lepel hanteren, dus dan is de keuze tussen met de handjes eten en voeren. Ik geloof er echt niet in dat een baby die in eerste instantie met een lepeltje wordt gevoerd en later zelf met een vork of lepel gaat eten beter leert om met bestek te eten dan een baby die eerst met de handjes eet en later met bestek gaat eten.
+1

Gast
Gast

Bericht  Marin ma 3 okt 2011 - 9:49

Susan schreef:

Nee ik bedoel ook dat ik dan zou voeren. Ik heb geen idee of een kindje wat met bestek gevoerd wordt beter begrijpt dat dat gangbaar is, ja of nee, maar ik zou dat liever zelf zo doen, dan met handen laten eten. Maar goed, beetje hypothetisch verhaal zo haha.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 3 okt 2011 - 9:50

Joy_ schreef:
Susan schreef:

Nee ik bedoel ook dat ik dan zou voeren. Ik heb geen idee of een kindje wat met bestek gevoerd wordt beter begrijpt dat dat gangbaar is, ja of nee, maar ik zou dat liever zelf zo doen, dan met handen laten eten. Maar goed, beetje hypothetisch verhaal zo haha.

een kind dat eerst met de handjes eet, wil uiteindelijk de ouders wel gaan imiteren en met bestek gaan eten. Een kind dat altijd gevoerd wordt, gaat toch ook uiteindelijk uit zichzelf eten?

Gast
Gast

Bericht  PapillonRose ma 3 okt 2011 - 9:56

Joy_ schreef:Maar PapillonRose, dan kan je toch net zo goed nadat de taart is aangesneden het kindje ook een stukje daarvan geven? Dan kan ie ook kliederen in z'n eigen stukje als je dat wilt. Gewoon de grote taart ver weg van 't kindje zetten. Ik vind ze er altijd wel lief uit zien, die meptaartjes, maar ik zie het nut er niet echt van in. Geef gewoon een stukje gewone taart. Het enige wat ik kan bedenken is wanneer het kindje bijv een koemelkallergie heeft en er zit slagroom in de taart. Dan vind ik het heel logisch dat je een los taartje maakt.

Dat kan ook natuurlijk. Ik zat er aan te denken om het vanaf volgend jaar inderdaad zo te doen. Maar vond het voor haar allereerste verjaardag wel leuk om haar echt een eigen taartje te geven, dus die heb ik ook besteld. Wat ik wel fijn vind is dat het taartje echt maar klein zal zijn, volgens degene waar ik besteld heb is het een taartje wat qua portie goed is voor 2 personen. Heb in dit topic ook dingen gelezen over meptaartjes die voor veel meer personen geschikt zouden zijn, dat vind ik dan wel weer ver gaan voor een meptaartje.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Novalee ma 3 okt 2011 - 9:56

Joy_ schreef:Nee ik bedoel ook dat ik dan zou voeren. Ik heb geen idee of een kindje wat met bestek gevoerd wordt beter begrijpt dat dat gangbaar is, ja of nee, maar ik zou dat liever zelf zo doen, dan met handen laten eten. Maar goed, beetje hypothetisch verhaal zo haha.
Ik denk dat als je op een gegeven moment ook nog zelf aan eten toe wilt komen (zolang het nog warm is) je vanzelf met de handjes gaat laten eten smile
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Flower_L ma 3 okt 2011 - 9:59

Novalee schreef:
Joy_ schreef:Nee ik bedoel ook dat ik dan zou voeren. Ik heb geen idee of een kindje wat met bestek gevoerd wordt beter begrijpt dat dat gangbaar is, ja of nee, maar ik zou dat liever zelf zo doen, dan met handen laten eten. Maar goed, beetje hypothetisch verhaal zo haha.
Ik denk dat als je op een gegeven moment ook nog zelf aan eten toe wilt komen (zolang het nog warm is) je vanzelf met de handjes gaat laten eten smile

haha, als het L. te lang duurt voordag we hem een hap geven, pakt ie zelf wel wat inderdaad.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Bericht  Marin ma 3 okt 2011 - 9:59

Novalee schreef:

Serieus? Nou sorry dat ben ik niet van plan en heb ik noch m'n ouders bij m'n halfzusje nooit gedaan ook. Gewoon voeren. Dan maar zorgen dat je kindje eerst eten krijgt, en dan jij pas. Dan maar koud eten, of om de beurt een hapje. Misschien komt het in de praktijk af en toe wel voor, maar ik zou toch zeker niet m'n kinderen aanleren dat eten met handjes ok is.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan ma 3 okt 2011 - 10:01

Nou weet je, we gaan het merken. smile
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 3 okt 2011 - 10:01

Ik heb zin om een hele discussie aan te gaan maar ik doe het toch maar niet :P

Gast
Gast

Bericht  Novalee ma 3 okt 2011 - 10:04

Maar wat is de reden dan dat je het niet wilt? Ben je bang dat je kindje dan nooit met bestek zal leren eten? Ga je hem/haar dan ook geen luier omdoen omdat hij/zij dan nooit op de wc zal gaan?
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Marin ma 3 okt 2011 - 10:04

Maar serieus, wat voor discussie valt er te voeren? De een geeft z'n kinderen eten met bestek, de ander geeft z'n kinderen eten met de handjes. Prima toch? Ik zeg alleen hoe ik het zou willen doen, en dat is met bestek opvoeden. Dat 'de moeders' het zogenaamd weer beter lijken te weten, is weer zo irritant..dat toontje van 'wacht maar tot je zelf kinderen hebt'. De een doet het op z'n Rapley's, de ander op z'n eigen manier. Wat is de discussie dan?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin ma 3 okt 2011 - 10:05

Novalee schreef:Maar wat is de reden dan dat je het niet wilt? Ben je bang dat je kindje dan nooit met bestek zal leren eten? Ga je hem/haar dan ook geen luier omdoen omdat hij/zij dan nooit op de wc zal gaan?

Natuurlijk wel. Doe niet zo gek.

Ik had er tot dit topic uberhaupt nog nooit over nagedacht of ik m'n kind wel of niet met bestek ga opvoeden, maar ik vind het voor mezelf een nogal logische keuze om dat wel met bestek te doen. Is dat nou zo raar?! Dat is toch gewoon common sense lijkt me?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 3 okt 2011 - 10:06

Dit is een discussieforum, Joy. Hier krijg je eenmaal discussies. De reden waarom ik met jou geen discussie hierover voer is, zoals je zelf al aangeeft, omdat de één het liever zo doet en de ander zo. Maar ik moet stiekem wel op mijn tong bijten omdat ik het niet met je eens ben, dat kan toch? Ik proef dat toontje niet wat jij zegt.

Gast
Gast

Bericht  Susan ma 3 okt 2011 - 10:07

'De moeders' weten het niet beter, maar het komt op mij altijd een tikje irritant over, van die mensen die er zo stellig van overtuigd zijn dat ze het allemaal heel anders, lees: veel beter gaan doen met hun eigen kinderen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin ma 3 okt 2011 - 10:09

Dat toontje proef ik in Susan's reactie dat we nog wel zullen zien en in jouw reactie dat je de discussie niet aan gaat.

En dat het een discussie forum is, is bullshit. Je kunt hier wel over discussieren, maar dan zou ik achtergrond informatie willen zien, waarom de ene methode beter is dan de ander. Dan valt er inhoudelijk over te discussieren. Niet omdat de ene moeder de ene methode prettiger vindt, en de ander de ander. Dan laat je gewoon ieder in z'n eigen waarde, lijkt me. Dat je het niet met me eens bent, is meer dan prima. Daar hoef je echt niet op je tong voor te bijten. Jij doet het gewoon op jouw manier, en dat is je goed recht. Daar ben jij de moeder van M. voor, en jij bent de beste moeder die hij zich kan wensen voor zich. Dan hoef je je echt niet te verantwoorden tegenover mij omdat ik toevallig een andere mening heb.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 3 okt 2011 - 10:09

Wat een apparte wending heeft dit topic gekregen. Hier eet M. ook vaak met haar handjes, ze kan niet met een vork of een lepel eten. Ook al eet M.ara voor ons, dan wil ze alsnog weer mee eten als wij eten. Nog nooit over nagedacht, het is zoals het is. Wie weet snapt ze de lepel en vork over een tijdje wel.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 3 okt 2011 - 10:09

Joy_ schreef:
Novalee schreef:

Serieus? Nou sorry dat ben ik niet van plan en heb ik noch m'n ouders bij m'n halfzusje nooit gedaan ook. Gewoon voeren. Dan maar zorgen dat je kindje eerst eten krijgt, en dan jij pas. Dan maar koud eten, of om de beurt een hapje. Misschien komt het in de praktijk af en toe wel voor, maar ik zou toch zeker niet m'n kinderen aanleren dat eten met handjes ok is.

Hier nog een moeder die het beter weet smile. En komt er dan naar verloop van tijd een keer spontaan een moment dat een kindje met bestek gaat eten? Daar gaat veel oefening aan vooraf en daar kan ook bij horen dat het kindje met de handen wat op de lepel legt of met de handjes oppakt wat eraf valt. Er is geen overgang van de ene dag op de andere van voeren naar zelf met bestek eten.

Gast
Gast

Bericht  Marin ma 3 okt 2011 - 10:10

Susan schreef:'De moeders' weten het niet beter, maar het komt op mij altijd een tikje irritant over, van die mensen die er zo stellig van overtuigd zijn dat ze het allemaal heel anders, lees: veel beter gaan doen met hun eigen kinderen.

Sorry maar ik zeg nergens dat ik 't veel beter zou doen. Ik zeg dat ik zelf niet echt voorstander ben van de Rapley methode, omdat ik mijn kinderen graag zou willen leren met bestek te eten. Dat is alles wat ik zeg. Ik ben nergens van overtuigd dat ik het beter ga doen (wat is uberhaupt beter, ieder doet 't op z'n eigen manier). That's all.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan ma 3 okt 2011 - 10:11

Daarnet zei je nog dat dat gewoon common sense is.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 5 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Terug naar boven

Permissies van dit forum: