Als je er over nadenkt is het leven eigenlijk best raar!
+9
Zwoesj
Melis_je
SuperGrover
RYW
TukTuk
Zininzon
TGR
Tullow
Atelier Madame
13 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Als je er over nadenkt is het leven eigenlijk best raar!
SuperGrover schreef:Oké ik snap je nu beter. Ik dacht dat je determinisme bedoelde zoals in de leer van Calvijn. Dat van tevoren al bepaald is of je een goed of slecht mens bent, die ofwel naar de hemel ofwel naar de hel gaat.TGR schreef:SuperGrover schreef:Ik geloof niet in het lot, en het verbaast me dat TGR gelooft in determinisme. Ik geloof absoluut in toeval. Veel mensen zeggen: "Dat kan geen toeval zijn", alleen omdat het onwaarschijnlijk is. Maar dat er intelligent leven is op aarde, dat was al hoogst onwaarschijnlijk, als je kijkt naar alle voorwaarden waaraan een planeet moet voldoen. Onwaarschijnlijk betekent gewoon, het komt voor, maar niet heel vaak. Juist volgens de wetten van het toeval, komen onwaarschijnlijke dingen voor.
Oftewel: Als jij niet naar een feestje was gegaan waar je je huidige vriend ontmoet hebt, had je wellicht thuis een pizza besteld, en een relatie begonnen met die fantastische pizzakoerier.
Maar voor mensen die niet in toeval geloven: Wie maakt de plannen dan voor jouw leven? En denk je dat niks toeval is, dus dat het zelfs voorbestemd is dat jij net naast het laatste brood grijpt in de supermarkt?
Toeval betekent dat iets je overkomt zonder dat je zelf invloed hebt gehad erop. Bij determinisme gaat men er vanuit dat wat gebeurt een logisch gevolg is van wat eerder is gebeurt. Als je wordt aangereden door een auto, dan is dat misschien "toeval", maar het is het gevoel van keuzes die je zelf hebt gemaakt en keuzes die anderen hebben gemaakt en nog veel meer natuurkundige factoren die zijn zoals ze zijn.
Toeval vind ik geen fijn woord, voor mij heeft alles wel een reden. Je wordt gevormd door het leven en je vormt het leven door betekenis te geven aan de dingen die je meemaakt tijdens je leven.
Dat is geen determinisme maar voorbestemming.
TGR- Kletskop
- Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10
Tullow schreef:Ik weet ook niet precies of ik geloof in toeval of in het lot..
Mijn vriend heeft onze relatie 3 weken geleden verbroken en ik voelde (en voel, soms) me daar ontzettend k*t over natuurlijk. Dan denk ik wel, is dit nou mijn lot? Dat ik me zo ellendig voel?
*breekt in*
Ik geloof dat alles met een reden gebeurd en dat het je uiteindelijk zal brengen waar je moet wezen! Bepaalde lessen/gebeurtenissen zijn nodig om te komen waar je moet zijn. Het is niet leuk, maar mensen komen en gaan in je leven en van de mensen die je tegekomt neem je weer iets mee'.
*breekt uit*
Makamba- Kletskop
- Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Registratiedatum : 18-11-10
Strawberry Shortcake schreef:Tullow schreef:Ik weet ook niet precies of ik geloof in toeval of in het lot..
Mijn vriend heeft onze relatie 3 weken geleden verbroken en ik voelde (en voel, soms) me daar ontzettend k*t over natuurlijk. Dan denk ik wel, is dit nou mijn lot? Dat ik me zo ellendig voel?
*breekt in*
Ik geloof dat alles met een reden gebeurd en dat het je uiteindelijk zal brengen waar je moet wezen! Bepaalde lessen/gebeurtenissen zijn nodig om te komen waar je moet zijn. Het is niet leuk, maar mensen komen en gaan in je leven en van de mensen die je tegekomt neem je weer iets mee'.
*breekt uit*
Nah, dingen gebeuren niet met een reden, het is gewoon allemaal een kwestie van oorzaak en gevolg. De dingen die je meemaakt, vormen je en laten je bepaalde lessen leren die je niet leert als je ze niet meemaakt.
Een ouder met een kind met het syndroom van Down zal het ouderschap anders ervaren dan een ouder met een kind zonder die afwijking. Je ervaringen in het leven vormen je en je neemt ze mee in je verdere leven. Hoe ouder je wordt, hoe meer je al hebt meegemaakt. Er is niets bijzonders aan ons bestaan op aarde, behalve dat we intelligente wezens zijn die overal iets van moeten vinden en achter zoeken.
TGR- Kletskop
- Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10
TGR schreef:Strawberry Shortcake schreef:Tullow schreef:Ik weet ook niet precies of ik geloof in toeval of in het lot..
*breekt in*
*breekt uit*
Nah, dingen gebeuren niet met een reden, het is gewoon allemaal een kwestie van oorzaak en gevolg. De dingen die je meemaakt, vormen je en laten je bepaalde lessen leren die je niet leert als je ze niet meemaakt.
Een ouder met een kind met het syndroom van Down zal het ouderschap anders ervaren dan een ouder met een kind zonder die afwijking. Je ervaringen in het leven vormen je en je neemt ze mee in je verdere leven. Hoe ouder je wordt, hoe meer je al hebt meegemaakt. Er is niets bijzonders aan ons bestaan op aarde, behalve dat we intelligente wezens zijn die overal iets van moeten vinden en achter zoeken.
Ergens klopt het wel wat je zegt! Het zet me in ieder geval wel aan het denken. Ik ga er eens verder over nadenken.
Makamba- Kletskop
- Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Registratiedatum : 18-11-10
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Eigenlijk best een raar idee...
» Hoe zit dit eigenlijk?
» Hoe ver ben ik nou eigenlijk?
» Tja.. En nu eigenlijk?
» Hoe is het eigenlijk met..
» Hoe zit dit eigenlijk?