Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Borstvoedingsproblemen

+9
RiLiJu
teletascha
Teddyaapje
catgirl85
Liadan
Flip Fluitketel
Happydobby
Pien
Novalee
13 plaatsers

Ga naar beneden

Borstvoedingsproblemen Empty Borstvoedingsproblemen

Bericht  Novalee wo 3 aug 2011 - 22:35

De borstvoeding blijft problemen geven. Het is erg pijnlijk en het aanleggen is steeds een heel gedoe. We zijn vanochtend bij een lactatiekundige geweest en zij constateerde dat N.inthe haar mondje niet ver genoeg open doet. Ze neemt alleen de tepel in haar mond, in plaats van ook een stuk tepelhof. Ook houdt ze haar tong als het ware plat terwijl hij om de tepel moet krullen. We hebben een oefening meegekregen die we voor elke voeding moeten doen. N.inthe is ook gewogen en ze was sinds maandag 45 gram afgevallen. Om te zorgen dat ze toch voldoende binnenkrijgt moet ik borstcompressie toepassen zodat ze ondanks haar verkeerde drinkhouding toch voldoende melk binnen krijgt. Volgens de lactatiekundige zouden we binnen 2 weken verschil moeten merken.

Zijn er hier mama's die hetzelfde probleem hadden? Werkte deze aanpak bij jullie? En hoe snel merkte je verschil? Ik merk aan mezelf eigenlijk dat ik wel klaar ben met de borstvoeding. In de eerste week al de pijn en het gedoe van de tepelkloven gehad en nu dit weer. Het voeden is elke keer erg pijnlijk en stressvol. Daardoor lukt het me niet goed van deze periode te genieten omdat ik steeds tegen de volgende voeding opzie. Mn vriend en ik hebben bijna elke dag wel meerdere keren een aanvaring omdat ik totaal niet lekker in mn vel zit. Het liefst was ik al gestopt, maar het feit dat dit de beste voeding voor N.inthe is, zeker gezien de allergieen van haar papa, zorgt ervoor dat ik de beslissing niet wil of durf te nemen Cry

Dus ik ben, denk ik, een beetje opzoek naar succesverhalen zodat ik de moed weer vind. Als ik weet dat het na deze 2 weken een stuk beter gaat dan heb ik het er nog wel voor over. Maar als het zo door blijft gaan dan is borstvoeding blijkbaar niet voor ons weggelegd Cry
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoedingsproblemen Empty Re: Borstvoedingsproblemen

Bericht  Pien wo 3 aug 2011 - 22:47

Hier helaas ook geen succes verhaal... E drinkt niet aan de borst, ze weigerd dit gewoon te doen. Ze is te ongeduldig, wilt zuigen en drinken en helaas werkt het gewoon niet zo bij mij.

Ik kolf nu alles, geef haar alles met de fles. We hebben gelukkig net genoeg steeds, mochten we tekort komen vullen we aan met flesvoeding. Ook ik weet niet hoelang ik met borstvoeding door wil blijven gaan, ik blijf proberen met aanleggen, we kangeroeën, ik zorg dat er al melk op mn tepel zit, probeer een blote tepel, een tepelhoedje en heb allerlei houdingen geprobeerd....
We blijven proberen maar er zit voor mij wel een limiet zeg maar aan, ik blijf het niet nog weken lang proberen. Dan gaan we gewoon al kolvend verder en blijven we haar lekker borstvoeding uit de fles geven!

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Happydobby wo 3 aug 2011 - 22:54

Ik kolf nu alles af en geef het per fles, en ik leg M. wel even aan maar het is brullen of sabbelen. Wilde er ook mee stoppen maar een ander stemmentje zegt nog even doorgaan.

M. pakt de tepel ook niet goed, in het ziekenhuis al niet, lactatiedeskundige erbij geweest maar haar tips kan ik niks mee. Ik wil geen brullende baby dus ik kolf nu alles.

Als jij er klaar me ben zou ik gewoon overstappen naar de fles hoor, of alles gaan kolven maar dat kost veel tijd.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320

Bericht  Gast wo 3 aug 2011 - 23:27

Hier ook problemen met het aanleggen, meerdere keren borstontsteking gehad bij alle 4 de kinderen, en kloven etc.
Ik ben daarom al snel weer begonnen met een tepelhoedje, ookal was de lactatiekundige daar niet echt dol op.
Als ik zo'n ding niet gebruik, zak ik ook door de grond van de pijn, ik heb ook vlakke tepels, dus ze moeten er sowieso dan erg veel moeite voor doen om goed te kunnen drinken.

Voor mij meerdere redenen om een tepelhoedje te gebruiken. De lactatiekundige was het daar dus niet mee eens, maar bij de 2e heb ik het daardoor wel mooi 16 maanden vol gehouden, en bij de tweeling inmiddels alweer 4 maanden. Zonder dat ding was ik allang gestopt.
Heb je dat al eens geprobeerd? Het verlicht echt de pijn bij kloven.

En heel cliché, de 1e weken zijn het zwaarst, daarna wordt het echt steeds makkelijker. Ik had in het begin bij de tweeling ook vaak de neiging om er mee te kappen, maar ik ben nu heel blij dat ik heb doorgezet!

Gast
Gast

Bericht  Flip Fluitketel wo 3 aug 2011 - 23:55

Hier nog een kindje die niet goed aan de borst wilde leggen. Pijnlijk was het niet. want ze probeerde niet eens te zuigen. Alles gedaan....tepelhoedje, lactatiekundige langs geweest zonder succes. Deze adviseerde als het niet lukte door te gaan met kolven. Nou het lukte totaal niet en we werden er beide niet rustiger op. Heb het nog 1dag geprobeerd na het bezoek van de lactatiekundige zonder succes en vanaf dat moment heb ik al voedingen gekolfd tot 7,5maand. Je moet er wel 100% achter staan als je gaat kolven en zeker in het begin. Ik moet zeggen dat het kolven op zich meeviel en je vanzelf wel de handigheid er in krijgt. Ik deed vaak kolven en mijn dochter de fles geven tegelijkertijd.
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Liadan do 4 aug 2011 - 0:06

Hè wat naar dat het niet zo loopt als je had gehoopt. Misschien helpt het bij het aanhappen om je borst zelf een beetje samen te knijpen zodat ze een grotere 'hap' kan nemen.
Heb je tijdens de hele voeding pijn of alleen de eerste 10/15 sec.?
Ik heb bij de geboorte van mijn dochter 8 weken lang erge pijn gehad na het aanhappen, dan zat ik 15 sec. met gekrulde tenen op bed, maar de pijn zakte na die seconden weer weg.
Verder kan ik je niet helpen maar ik hoop dat het je meisje snel lukt om goed aan te happen en lekker te drinken hug .

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  catgirl85 do 4 aug 2011 - 0:50

Ik herken het wel een beetje. Mijn dochter hapte in het begin ook niet goed aan. Nu hapt ze nog niet altijd met een grote hap, maar naarmate ze langer aan de borst ligt, wordt haar hap groter. Daarbij kwam ook nog dat we vanaf het begin al spruw hebben. Daardoor klakt ze heel erg met haar tong. Ik heb ook meerdere keer serieus op het punt gestaan om te stoppen, maar ik ben zo blj dat ik door heb gezet. Ze drinkt nu echt veel beter, het aanhappen gaat meestal goed en het doet geen pijn meer. Het is echt heel cliche, maar na 7/8 weken gaat het gewoon bijna vanzelf.
catgirl85
catgirl85
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 199
Punten : 245

Bericht  Teddyaapje do 4 aug 2011 - 3:08

Flip Fluitketel schreef: Je moet er wel 100% achter staan als je gaat kolven en zeker in het begin. Ik moet zeggen dat het kolven op zich meeviel en je vanzelf wel de handigheid er in krijgt. Ik deed vaak kolven en mijn dochter de fles geven tegelijkertijd.

Helemaal mee eens!

Ik kolf nu al dik 9 maand bijna alle voedingen. In het begin dronk mijn zoontje wel bij me maar omdat ik teveel melk had en een heel sterk toeschietreflex verslikte hij zich steeds en spuugde hij ook veel na een voeding. Als hij de melk uit de fles kreeg had hij hier geen last van.
Ik kolfde net voor een voeding en legde mijn zoontje naast me op bed (ik kolf altijd boven en zet dan lekker de tv aan), de melk kreeg hij regelrecht in de fles.
Tussen de 5,5 en 7 maand heeft hij weer bij mij gedronken, maar toen heeft hij me een paar keer gebeten waardoor ik hem niet meer durfde aan te leggen. Ook hij is blijkbaar heel hard geschrokken van toen ik heel hard AU riep want toen ik het weer wilde en durfde te proberen weigerde hij bij mij te drinken dus ik kolf vrolijk verder. Mijn zoontje kan nu gelukkig zelf de fles vasthouden, dus als ik kolf krijgt hij al melk die ik eerder gekolfd heb uit de fles.
Ik heb wel een paar keer een dipje gehad, vooral op momenten dat de productie terug liep en ik dus extra moest kolven om het weer op gang te krijgen. Ook is het soms lastig, ik kan bijv. niet een hele dag weg zonder kolfapparaat maar ik heb het er voor over. Ik ga er ook mee door tot T. een jaar is. Daar ligt voor mij dan wel echt de grens.

Mochten jullie van plan zijn om net als ik voor langere tijd alle voedingen te gaan kolven zou ik wel een dubbele electrische kolf aanschaffen...anders is het niet te doen denk ik!

xx teddy
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  teletascha do 4 aug 2011 - 4:18

Hier waren de eerste 2-3 weken ook drama! Maar met behulp van een tepelhoedje, veel doorzettingsvermogen, engelengeduld angel en elke keer hulp van vriend/moeder/nichtje/kraamhulp lukte het uiteindelijk wel! En nu gaat het echt vanzelf!
Dus het kan wel....

Oh ja, en ter info: hier was ons meisje 400 gram afgevallen doordat het niet lukte. Via 'fingerfeeding' hebben we de eerste 2 weken overleefd... En ik ben na een week ook nog in het ziekenhuis beland vanwege een borstontsteking.
teletascha
teletascha
Prater
Prater

Aantal berichten : 713
Punten : 739
Registratiedatum : 18-12-10

Bericht  Novalee do 4 aug 2011 - 5:37

Dankjewel voor alle reacties. Ik vrees alleen dat we net al een beetje een keus hebben gemaakt. De lactatiekundige raadde ons aan om zo vaak mogelijk aan te leggen. Dat heb ik dus ook gedaan. Ze heeft om 11:00, 13:30, 15:30 en 16:30 gedronken, elke keer minimaal 20 minuten. Maar het leek eigenlijk alleen maar slechter te gaan. M'n rechterborst was een drama om aan te leggen. Elke keer dronk ze 2 teugen en dan liet ze weer los. Melk zit er wel genoeg in want die stroomde er even tevoren nog volop uit. De linkerborst is voor mij de meest pijnlijke, ik schreeuw het dan bijna uit van de pijn Embarassed Gelukkig hield ze deze wel in haar mond maar ik hoorde haar veel te weinig slikken. Ook als ik de borstcompressie toepaste leek het geen verschil te maken. Om half vijf heeft ze bijna een half uur gedronken, maar om 17:15 begon ze weer heel hard te huilen en daarna te krijsen, ze raakte helemaal overstuur. Toen ik haar tegen me aanhield begon ze weer meteen te happen en probeerde ze te drinken. M'n vriend en ik hebben toen maar besloten een flesje te geven om te kijken of het door de honger kwam. Binnen no time had ze 60 cc op en was het huilen over. Ze ligt nu bij m'n vriend in z'n armen heel tevreden om zich heen te kijken.

Misschien dat ik vanavond nog een voeding probeer, maar als dat weer zo verloopt dan stop ik ermee. Misschien dat de problemen met veel inspanning nog wel te verhelpen zijn, maar eerlijk gezegd heb ik er geen energie meer voor. Van de 7 voedingen op een dag zit ik tijdens 5 te huilen van de pijn en frustratie.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 6:13

Wat rot dat je er zo mee aan het tobben bent hug

Mijn kinderen gaan (om de beurt, de ene keer J., de andere keer S.) eerst aan de borst, daarna flesje na. Ik weeg ze voor en na de voeding dat ik een beetje idee heb hoeveel ze gedronken hebben aan de borst.
Daarna kolf ik om mijn productie op gang te houden.

De eerste week dronken ze echt niks aan de borst en waren daarna te moe voor een fles, vielen af enz. Ze konden het gewoon nog niet aan.
Toen ben ik volledig gaan kolven, en dat geven per fles, aangevuld met flesvoeding.

Na een week weer begonnen met aanleggen, en J. dronk zelfs 60cc gister, S. de vorige voeding 30cc. Dus er zit vooruitgang in!

En vanmiddag moesten we weg dus zijn ze te moe, dan sla ik de borst over, krijgen ze alleen een fles en daarna kolf ik.

Gast
Gast

Bericht  Pien do 4 aug 2011 - 8:31

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoeveel jullie per keer kolfen? En dat geld dan voornamelijk voor degene die rond dezelfde tijd als mij bevallen zijn...

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  RiLiJu do 4 aug 2011 - 8:33

Weet je zeker dat jullie geen spruw hebben?
(Dit kan ook onzichtbaar zijn)
Dat kan namelijk ook een reden zijn dat je dochter niet goed aanhapt en elke keer heel snel weer los laat.

RiLiJu
RiLiJu
Prater
Prater

Aantal berichten : 500
Punten : 623
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 8:35

@ Pien ik heb ook een week lang gekolft (de eerste week) bij S. en bij mij ging het best vlot. Ik kreeg altijd wel een flesje vol per borst en dan een paar keer per dag. In zo'n flesje kon 250 ml geloof ik. Kom er bij jou niet veel uit dan denk je?

Gast
Gast

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 8:36

Pien schreef:Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoeveel jullie per keer kolfen? En dat geld dan voornamelijk voor degene die rond dezelfde tijd als mij bevallen zijn...
Ik heb net gekolft, had 120 cc.

Het wisselt ook wel hoor, de ene keer is het meer als de andere keer. Vaak s morgensvroeg meer.

Gast
Gast

Bericht  Novalee do 4 aug 2011 - 9:13

Inmiddels weet ik het helemaal niet meer. Na het flesje van 60 CC was ze even rustig, maar slapen deed ze nog steeds niet. Rond half 8 begon ze weer heel hard te krijsen. Omdat we totaal niet weten hoe de regels zijn bij flesvoeding hebben we maar 30 CC gegeven. Op de verpakking staat namelijk dat ze 6x 90 CC mag hebben, dus dan zou er 4 uur tussen de voedingen zitten. Maar het vorige flesje van 60CC was pas 2 uur geleden, vandaar dat we 30 deden. Maar nu werd ze er totaal niet rustig van. Uit pure wanhoop maar weer de speen gegeven, ondanks dat dat eigenlijk niet meer de bedoeling is. Ook daarvan werd ze totaal niet rustig. Dus toen hebben we de verloskundige gebeld. Zij raadde aan om steeds eerst aan te leggen en daarna een flesje te geven. Of, in het geval ik toch helemaal wil stoppen, om 1 voeding per dag af te bouwen.

Na dat telefoongesprek heb ik haar weer aangelegd en toen ging het ineens veel beter. Ze pakte m'n rechterborst meteen en ondanks dat ze nog steeds een te kleine hap nam deed het veel minder pijn en bleef ze doordrinken. Na een tijdje gewisseld naar m'n linkerborst. Ook die kant deed minder pijn en ze leek goed te drinken, ik zag zelfs melk uit haar mond sijpelen. Maar ondanks dat ze nu aan die kant vaak los liet bleef ze wel happen en zoeken. Uiteindelijk heb ik ruim 3 kwartier gevoed. Toen liet ze los en leek ze in slaap te vallen maar net daarvoor werd ze toch weer wakker en bleef ze een beetje happen, maar niet genoeg om echt te kunnen drinken. Ze heeft toen een tijdje redelijk rustig bij m'n vriend op de bank gelegen en nu heeft hij haar (toch maar weer met speen) in haar wiegje gelegd in de hoop dat ze zo toch even in slaap valt. Ze heeft sinds vanochtend 8 uur misschien anderhalf uur geslapen. Gisteren en eergisteren is ze ook de hele dag wakker geweest. 's Nachts slaapt ze wel door van ongeveer 1 tot 6, maar dat komt waarschijnlijk gewoon door pure uitputting.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Bericht  Novalee do 4 aug 2011 - 9:13

RiLiJu schreef:Weet je zeker dat jullie geen spruw hebben?
(Dit kan ook onzichtbaar zijn)
Dat kan namelijk ook een reden zijn dat je dochter niet goed aanhapt en elke keer heel snel weer los laat.

Hoe kom je hier dan achter als het niet te zien is?
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Bericht  teletascha do 4 aug 2011 - 9:27

Dit klinkt zooooo bekend... Wat bij mij uiteindelijk deze cyclus doorbroken heeft, is om haar een keer een hele grote fles (120 cc ofzo toen ze een week oud was) met gekolfde melk te geven en haar daarna eens 7-8 uur achter elkaar te laten slapen. Toen was ze helemaal op kracht en ook goed fit om te drinken. Misschien is dat eens een idee voor jou?
teletascha
teletascha
Prater
Prater

Aantal berichten : 713
Punten : 739
Registratiedatum : 18-12-10

Bericht  Bruintje Beer do 4 aug 2011 - 10:16

. Je moet er wel 100% achter staan als je gaat kolven en zeker in het begin. Ik moet zeggen dat het kolven op zich meeviel en je vanzelf wel de handigheid er in krijgt. Ik deed vaak kolven en mijn dochter de fles geven tegelijkertijd.

+1
Mijn zoontje die lag niet goed aan omdat hij met zijn tong de tepel niet goed kon pakken. Heel frusterend. We waren vaak een uur kwijt en dan nog was hij ontevreden. Toen ook geprobeerd met een flesje en meneer was tevreden.
Toen heb ik besloten om fulltime te gaan kolven en de bv in de fles te geven.

Fijn dat ze nu goed gedronken heeft bij je.

Pien: Ik kolfde toen al 2x 150cc. Nu kolf ik 4x op een dag rond de 2x150cc.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925

Bericht  maiadebij do 4 aug 2011 - 10:31

Wat fijne dat het beter lijkt te gaan. Misschien was ze eerder te moe en hongerig om goed aan te happen? En zijn je borsten erg gespannen als je gaat voeden? N had dan namelijk moeite met aanhappen, je zou dan de ergste druk eraf kunnen kolven.

Misschien voor jezelf fijn om een limiet te stellen, dat je het bijv. Nog 2 weken probeert en als het dan nog niet gaat je kiest voor kv. Het moeilijke van de keuze is, is dat er geen weg terug is als je eenmaal gestopt bent met bv.

En zoals eerder gezegd; de eerste weken zijn intensief en zwaar vermoeiend, maar het wordt echt beter! De dag dat je kunt gaan genieten van de bv komt echt.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Nana do 4 aug 2011 - 17:55

Hoi Novalee,

Wat jammer dat het zo zoeken is met jullie dochtertje.

Als ik jouw tweede reactie lees vraag ik me af of jullie dochtertje 's avonds misschien wil clusteren, moet je maar eens googlen.
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  Vancity_girl do 4 aug 2011 - 19:49

Wat jammer dat het allemaal niet lekker loopt. Het klinkt allemaal heel herkenbaar wat je schrijft. Ik heb echt zeker 2 maanden zere tepels gehad, soms zelfs zo erg dat er korstjes op zaten. Ik kon niets verdragen qua kleding, douchen deed pijn, afdrogen na het douchen alles. Ik dacht toen echt dat ik borstvoeden nooit prettig zou gaan vinden en deed het alleen maar omdat het ' moest'. Ik kon niet wachten tot ze 6 maanden was en vast voedsel mocht gaan eten. Ook heb ik overwogen om dan maar te gaan kolven ipv live voeden.
En ineens zowat van de een op de andere dag was de pijn weg en kreeg ik er plezier in. Kan me nu zelfs haast niet meer voor de geest halen hoe de pijn toen voelde, en ik heb echt regelmatig zitten huilen tijdens het voeden.

Ik denk dat het een goed idee is zoals hier al eerder gezegd is om jezelf een grens te stellen tot wanneer je doorgaat. Op een bepaald moment is het natuurlijk gewoon klaar en je moet er zelf niet aan onderdoor gaan. Maar probeer de moed nog niet op te geven, het wordt echt beter ook al kan je je dat nu niet voorstellen. Ik weet hoe zwaar het nu is maar ik zou echt even proberen door te bijten want de kans is groot dat het over een paar weken als vanzelf gaat.

wbt het slapen, misschien is ze idd te moe om goed te drinken. Slaapt ze in haar eigen bedje of neem je haar veel bij je? Ik heb de eerste paar weken veel met mn dochter op de arm gezeten. ( kon toch haast niet lopen dus lekker de hele dag met haar knuffelen) Hierdoor sliep ze veel want er is naturlijk niets fijner dan lekker bij mama ( of papa) zijn. Als we haar in haar wiegje legde was ze vaak snel weer wakker. Dus misschien is dat nog een idee, als ze anders zo weinig slaapt? Igg voor nu tot de borstvoeding goed loopt?

Heel veel succes/sterkte en hopelijk gaat het snel beter hug
Vancity_girl
Vancity_girl
Prater
Prater

Aantal berichten : 1142
Punten : 1171

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 20:04

Novalee ik denk dat het beter voor jullie beide is om te stoppen. Je zult zien als je dadelijk de fles gaat geven dat alles veel rustiger gaat worden. Jij ben dan niet meer zo gestresst en je kindje heeft iedere keer een lekker gevuld buikje. Borstvoeding is idd de beste voeding voor je kind maar met de fles wordt ze ook wel groot (standaard zin maar het is wel zo)

S. heeft totaal 2 dagen bv gehad en daarna een paar dagen gekolfde melk. Ik ben gestopt na 2 dagen omdat het en pijn deed (en soort snijdend, brandend gevoel bij de tepel) en ik werd erg ziek en zwak en moest na een paar dagen kolven aan zware medicijnen waardoor ik daar ook mee moest stoppen. Ik vond het misschien een paar dagen jammer maar toen zag ik toch in dat het veel rust bracht

Gast
Gast

Bericht  Happydobby do 4 aug 2011 - 20:54

Pien schreef:Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoeveel jullie per keer kolfen? En dat geld dan voornamelijk voor degene die rond dezelfde tijd als mij bevallen zijn...

100 cc, maar meneer heeft vanmorgen aan de borst gedronken met tepelhoedje Very Happy

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven