Wat zou jij doen als je je DNA kon aflezen?
+2
Sweety
Irja
6 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Wat zou jij doen als je je DNA kon aflezen?
Het duurt helemaal niet zo lang meer voordat het ook in NL heel goedkoop is om je DNA helemaal in kaart te laten brengen. Je kunt dan zelf een beetje slijm uit je wang opsturen en je krijgt een usb-stick met al jouw DNA-data!!
Het bestaat bijvoorbeeld al: https://www.23andme.com/ Ik vind het maar eng! Je geeft je hele eigen ik bloot en zij hebben er nog rechten op ook!
Maar ja, je komt er wel bijv. achter welke gezondheidsrisico's je loopt. Maar wat voor LEUKE dingen zou jij doen met jouw eigen DNA-kennis?
Het bestaat bijvoorbeeld al: https://www.23andme.com/ Ik vind het maar eng! Je geeft je hele eigen ik bloot en zij hebben er nog rechten op ook!
Maar ja, je komt er wel bijv. achter welke gezondheidsrisico's je loopt. Maar wat voor LEUKE dingen zou jij doen met jouw eigen DNA-kennis?
Irja- Zwijger
- Aantal berichten : 2
Punten : 4
Registratiedatum : 06-07-11
Re: Wat zou jij doen als je je DNA kon aflezen?
Kweenie, ik kan me zo niets voorstellen bij 'leuke dingen doen met je DNA' .
Gast- Gast
Leuke dingen doen met je DNA?
Verklaar je nader....
Verklaar je nader....
Gast- Gast
Hoe bedoel je leuke dingen?
Sweety- Ratel
- Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Registratiedatum : 19-11-10
Dat van jou en je mogelijke partner combineren om te kijken hoe je kinderen eruit komen te zien?Twellie schreef:Kweenie, ik kan me zo niets voorstellen bij 'leuke dingen doen met je DNA' .
Ik kan me er weinig bij voorstellen eigenlijk...
Gast- Gast
Haha, ik zie dit nog niet 123 gebeuren. Maar je zou wel je oog/haarkleur kunnen isoleren --> alleen maar blonde kinderen bijvoorbeeld.
Gast- Gast
Fantastisch, vooral ook leuk qua impact voor je verzekeringen als je drager blijkt te zijn van het een of ander..
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Of hypotheek. Of contract op je werk...Antibes schreef:Fantastisch, vooral ook leuk qua impact voor je verzekeringen als je drager blijkt te zijn van het een of ander..
Gast- Gast
Tja, leuke dingen...
Je hoort bijvoorbeeld in Amerika dat ze dan dus verre familie vinden via zo'n community. Een soort facebook of hyves, maar dan via DNA.
Of je kan erachter komen van welke oermens je afstamt... Of je kan inderdaad kijken welke partner het beste bij je past op basis van DNA.
Maar nog meer kan ik ook niet verzinnen!! Het lijkt mij vooral eng om zoveel te weten te komen over jezelf en toch ook je toekomst!
Je hoort bijvoorbeeld in Amerika dat ze dan dus verre familie vinden via zo'n community. Een soort facebook of hyves, maar dan via DNA.
Of je kan erachter komen van welke oermens je afstamt... Of je kan inderdaad kijken welke partner het beste bij je past op basis van DNA.
Maar nog meer kan ik ook niet verzinnen!! Het lijkt mij vooral eng om zoveel te weten te komen over jezelf en toch ook je toekomst!
Irja- Zwijger
- Aantal berichten : 2
Punten : 4
Registratiedatum : 06-07-11
Irja schreef:Tja, leuke dingen...
Dat soort dingen kunnen ze niet met 100% zekerheid stellen hoor!
Ik heb vorige zomer een discussie gehad met mensen van het DNA-lab van het UMCG, mbt eigenschappen opzoeken etc. Daarbij is de ethische kan hieraan nogal groot.
Gast- Gast
SunnyScience schreef:Irja schreef:Tja, leuke dingen...
Dat soort dingen kunnen ze niet met 100% zekerheid stellen hoor!
Ik heb vorige zomer een discussie gehad met mensen van het DNA-lab van het UMCG, mbt eigenschappen opzoeken etc. Daarbij is de ethische kan hieraan nogal groot.
Inderdaad, vaak ligt in DNA alleen een aanleg vast, de omgeving / omstandigheden bepalen of iemand bijvoorbeeld ook echt ziek wordt.
Gast- Gast
Wat een onzin, je kunt helemaal niets met je DNA. Combinaties maken met dna van je man is ook niet mogelijk aangezien er miljoenen combinaties zijn hoe je kind eruit komt te zien en dan hebben we het nog niet eens over of het een jongen of meisje wordt. Ik hoef dan ook niet mijn hele dna op kaart te hebben.
Monte- Ratel
- Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Twellie schreef:
Inderdaad, vaak ligt in DNA alleen een aanleg vast, de omgeving / omstandigheden bepalen of iemand bijvoorbeeld ook echt ziek wordt.
Je hebt uiteraard ook genoeg dominante erfelijke afwijkingen. Vooral bijvoorbeeld aangeboren hartafwijkingen zijn best vaak dominant. En daar merk je dan niets van, tot je een hartstilstand krijgt of dus je DNA screent op zo'n mutatie. Zeldzaam, uiteraard, maar wel een reeele mogelijkheid.
Heb net een hele honourscursus over hartafwijkingen gehad, kwam ook een verzekeringsarts langs over de consequenties van het screenen van je DNA op zo'n mutatie. Als je het eenmaal weet, ben je namelijk verplicht om het te vertellen.
Antibes- Ratel
Antibes schreef:Twellie schreef:
Je hebt uiteraard ook genoeg dominante erfelijke afwijkingen. Vooral bijvoorbeeld aangeboren hartafwijkingen zijn best vaak dominant. En daar merk je dan niets van, tot je een hartstilstand krijgt of dus je DNA screent op zo'n mutatie. Zeldzaam, uiteraard, maar wel een reeele mogelijkheid.
Heb net een hele honourscursus over hartafwijkingen gehad, kwam ook een verzekeringsarts langs over de consequenties van het screenen van je DNA op zo'n mutatie. Als je het eenmaal weet, ben je namelijk verplicht om het te vertellen.
Ik heb het niet over dominante en recessieve genen. Er zijn ook zat eigenschappen die altijd wel op exact dezelfde manier tot uiting komen: oogkleur, haarkleur etcetera. Maar er zijn ook genen waarbij de kans bijvoorbeeld 35% is dat iemand iets gaat ontwikkelen en of dat gebeurt of niet hangt van de omstandigheden af.
Gast- Gast
Twellie schreef:Ik heb het niet over dominante en recessieve genen. Er zijn ook zat eigenschappen die altijd wel op exact dezelfde manier tot uiting komen: oogkleur, haarkleur etcetera. Maar er zijn ook genen waarbij de kans bijvoorbeeld 35% is dat iemand iets gaat ontwikkelen en of dat gebeurt of niet hangt van de omstandigheden af.
Daarin heb je reuze gelijk hoor.. Ik wilde alleen kwijt dat je er ook informatie uit kunt krijgen die je beter niet kunt weten en die wel vast staat dan.
Antibes- Ratel
Ik zie hier geen enkel praktisch nut van.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
SuperGrover schreef:Ik zie hier geen enkel praktisch nut van.
Ik zou het stiekem best leuk vinden om het uitgeprint als behangetje te hebben ofzo...
Antibes- Ratel
Hahaha. Maar dan de uitslag? U heeft 1 gen voor blauwe ogen en 1 gen voor bruine ogen, zulke tekst als behang? Of je karyogram? Karyogram is nog wel kunstig.Antibes schreef:SuperGrover schreef:Ik zie hier geen enkel praktisch nut van.
Ik zou het stiekem best leuk vinden om het uitgeprint als behangetje te hebben ofzo...
SuperGrover- Ratel
Ik wil dat soort dingen liever niet weten, tenzij er in de familie iets heerst waarvan het nuttig voor mezelf zou zijn daar kennis van te hebben.
Gast- Gast
Er schiet me opeens een interessante, doch verontrustende, complottheorie te binnen:
als de regering van iedereen het DNA heeft, gaan ze misschien wel selecteren op sterk, minder sterk en zwak en roeien ze alle zwakkere en minder sterke uit om zo een superras over te houden.
Ik denk graag over dit soort dingen na.En kijk daarom ook met veel plezier The Event. Morgenavond weer!!
als de regering van iedereen het DNA heeft, gaan ze misschien wel selecteren op sterk, minder sterk en zwak en roeien ze alle zwakkere en minder sterke uit om zo een superras over te houden.
Ik denk graag over dit soort dingen na.
Gast- Gast
SuperGrover schreef:Hahaha. Maar dan de uitslag? U heeft 1 gen voor blauwe ogen en 1 gen voor bruine ogen, zulke tekst als behang? Of je karyogram? Karyogram is nog wel kunstig.Antibes schreef:SuperGrover schreef:Ik zie hier geen enkel praktisch nut van.
Nee, de code.. Gewoon een behangetje met in relief ofzo de print: AGCTCAGGTCAGTCAAATTGCA etc..
Een fluorescent karyogram mag dan wel aan de muur!
Antibes- Ratel
Haha, hoe groot moet je kamer zijn om je hele genetische code op de muur te schrijven, in lettertype Times New Roman 12?
SuperGrover- Ratel
Youandi schreef:Er schiet me opeens een interessante, doch verontrustende, complottheorie te binnen:
Ik denk graag over dit soort dingen na.En kijk daarom ook met veel plezier The Event. Morgenavond weer!!
Er zijn nu toch ook mensen waaraan je zonder DNA-informatie kunt zien dat ze lichamelijk heel erg zwak zijn, die worden toch ook niet uitgeroeid?
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
SuperGrover schreef:Haha, hoe groot moet je kamer zijn om je hele genetische code op de muur te schrijven, in lettertype Times New Roman 12?
Volgens mij staat in een van mijn studieboeken wel zoiets, iig over hoeveel pagina's boeken je met dat lettertype moest hebben.. Kijken of ik het kan vindne..
*Men wat een DRAMATISCH geSOG hier vandaag...
Antibes- Ratel
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» En wat ga jij zo doen?
» Zondagavond: Wat ben jij aan het doen? Of ga je nog doen?
» Wat ben jij nu aan het doen?
» Wat zou jij doen met €50.000?
» Wat te doen??
» Zondagavond: Wat ben jij aan het doen? Of ga je nog doen?
» Wat ben jij nu aan het doen?
» Wat zou jij doen met €50.000?
» Wat te doen??
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: